داستان ایجاد منوریل و ثبت جهانی‌شدن طاق بستان به تقابل سنت و مدرنیته در کرمانشاه تبدیل شده است. یکی می‌گوید باید آخرین تکنولوژی روز دنیا را به شهر بیاوریم تا کرمانشاه همچون نگینی بدرخشد و دیگری می‌گوید باید طاق بستان را ثبت جهانی کنیم تا کرمانشاه همچون نگینی بدرخشد.
کد خبر: ۴۸۷۶۵۱

حسین راعی، معاون سابق میراث فرهنگی استان کرمانشاه در این باره گفت: ده‌ها بار با مسئولان شورای شهر، استانداری و پروژه قطار شهری کرمانشاه صحبت کرده‌ و ضوابط میراثی فعالیت در حریم آثار تاریخی را گوشزد کرده‌ایم.

این کارشناس ارشد باستان‌شناسی افزود: طاق بستان در حال ثبت جهانی‌شدن است و پرونده آن به همراه 50 پرونده دیگر در فهرست موقت آماده برای ثبت جهانی‌شدن قرار دارد، اما اگر این پروژه در این محور انجام گیرد، معلوم نیست که شرایط پرونده ثبت جهانی طاق بستان به کجا کشیده خواهد شد. اگر این پروژه به هر صورت از پل ولایت (لب آب) تا طاق بستان اجرا شود، شانس ثبت جهانی‌شدن این مجموعه 50 درصد کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: براساس یکی از این قوانین جهانی نباید سازه‌ای با ارتفاع بیش از هفت متر در حریم مجموعه باشد، در حالی که ارتفاع نهایی منوریل به بیش از 15 متر هم می‌رسد.

وی تاکید کرد: ما منکر تکنولوژی نیستیم، اما معتقدیم باید در کنار تکنولوژی، به آثار تاریخی نیز احترام بگذاریم و این پروژه را بدون ارتفاع و به صورت تراموا از این مسیر عبور دهیم.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها