با محمود آموزگار، دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران

معیار‌دقیقی برای فعال‌بودن یک ناشر نداریم

چندی قبل بهمن دری معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد از عدم‌فعالیت بیش از000 6 ناشر در کشور خبر داد، ناشرانی که فقط پروانه نشر دارند اما برای چاپ کتاب فعالیتی ندارند. طبق آمارهایی که پیش از این منتشر شده است، بیش از 12 هزار ناشر در سراسر کشور پروانه نشر دارند که با ضرب و تقسیمی ساده و طبق گفته دری، نیمی از آنها غیرفعالند. اتحادیه‌های صنفی در حوزه نشر تنها تشکلی است که درباره پروانه کسب به ناشران اظهارنظر می‌کند و حتی یکی از مراحل گرفتن مجوز نشر حضور در کلاس‌های اتحادیه‌های ناشران است. این موضوع بهانه‌ای شد تا با محمود آموزگار، دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درباره چگونگی نظارت بر فعالیت ناشران به گفت‌وگو بنشینیم.
کد خبر: ۴۸۶۹۵۲

به نظر شما ناشر فعال یا غیرفعال به چه ناشری می‌گویند؟

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تمدید پروانه هر انتشاراتی قانونی دارد که براساس آن اگر ناشر در هر سال زیر چهار کتاب منتشر کند پروانه نشرش تمدید نخواهد شد، اما ما در اتحادیه تعریف‌مان این است که ناشری که حرفه‌اش نشر است و از طریق نشر امرار معاش می‌کند، یک ناشر فعال محسوب می‌شود.

این تفاوت در تعریف شما و وزارت ارشاد از کجا به وجود آمده است؟

برای این است که ما اصلا فکر نمی‌کنیم انتشار چهار کتاب نشان‌دهنده فعال بودن یک ناشر است، ولی در تعریف ما وقتی تاکید می‌کنیم که ناشر امرار معاش کند به این مفهوم است که هر ناشر برای آن که بتواند با شغل و حرفه ناشری اقتصاد زندگی‌اش را بچرخاند حداقل باید 40 کتاب در سال منتشر کند و من این معیاری که ارشاد برای تمدید کتاب گذاشته است، معیار کافی و دقیقی نمی‌دانم و فکر می‌کنم می‌توان تعریف دقیق‌تری ارائه کرد.

شما فکر می‌کنید چرا به گفته بهمن دری، حدود 6000 ناشر غیرفعال در کشور داریم؟

یک دوره‌ای به دلیل برخی تسهیلات که بخصوص در حوزه کاغذ دولتی وجود داشت، تعداد متقاضیان پروانه نشر و ناشران رشد تصاعدی داشت و سپس با حذف یارانه نشر و چرخش آن از تولیدکننده به مصرف‌کننده بسیاری از همان ناشران انگیزه کاذب خودشان را از دست دادند.

این روزها هم که وضعیت کاغذ کمی آشفته شده است و دولت قصد دارد به آن ورود پیدا کند، شنیده می‌شود تقاضای دریافت پروانه نشر نسبت به دوره‌های گذشته افزایش یافته است و احساس می‌شود بوی خوش کاغذ بار دیگر به مشام برخی از افراد رسیده است و آنان را به این سمت کشیده است.

با توجه به این‌که کاغذ به عنوان یک کالای حیاتی و اساسی برای صنعت نشر کشور به شمار می‌آید، مسئولان در تلاشند تسهیلاتی برای ناشران فراهم کنند که بتوانند کاغذ را به نرخ مرجع تهیه کنند، اما باید مراقب سودجویی‌های احتمالی در این زمینه بود، زیرا آمارها نشان می‌دهد تولید کتاب و شمارگان کتاب در کشور کاهش یافته است؛ در این صورت افزایش ناشران ضرورتی ندارد، زیرا بخش عمده 12 هزار ناشری که اکنون اطلاعات آنها در ارشاد ثبت شده است، متعلق به زمانی است که کاغذ یارانه‌ای به ناشران اعطا می‌شد و عده‌ای برای سودجویی به این حوزه وارد شدند و پس از حذف این یارانه، فعالیت آنها نیز به حالت تعلیق درآمد.

در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران چند عضو دارید؟

بیش از 900 ناشر در این اتحادیه عضویت دارند که برخی از آنها علاوه بر فعالیت در کار نشر، به کتابفروشی هم اشتغال دارند. البته تعداد ناشران غیر عضو اتحادیه شهر تهران حدود دو برابر اعضای اتحادیه است و این ناشران اغلب تمایلی برای عضویت در اتحادیه ندارند.

اتحادیه برای جذب این ناشران برنامه‌ای دارد؟

کمیسیون بازرسی اتحادیه معمولا همایش‌ها و سمینارهای مختلفی را برای جذب ناشرانی که در اتحادیه عضو نیستند، برگزار می‌کند. در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز برنامه‌ها و تبلیغات فرهنگی برای عضویت ناشران غیرعضو اجرا می‌شود و خوشبختانه در دو سال گذشته تقاضا برای عضویت نیز افزایش یافته است. از سوی دیگر، فعالیت اتحادیه در پیگیری معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان نیز موجب شده است که ناشران انگیزه‌ای برای حضور در این تشکل صنفی داشته باشند.

طبق آخرین اطلاعاتی که دارم، کمیسیون آموزش اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز در حوزه آموزش ناشران فعالیت دارد.

طبق تعاملاتی که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته‌ایم، تمام ناشرانی که برای دریافت پروانه نشر به این وزارتخانه مراجعه می‌کنند، به اتحادیه معرفی می‌شوند و اتحادیه پس از برگزاری یک آزمون حرفه‌ای و صنفی، میزان توانایی‌ها و اطلاعات متقاضی را برای دریافت پروانه نشر بررسی می‌کند. در این میان اگر فرد متقاضی در آزمون برگزیده شد به وزارت ارشاد معرفی می‌شود، در غیر این صورت باید در دوره‌‌های آموزشی کمیسیون آموزش شرکت کند.

این آموزش‌ها در چه سطحی و چگونه است؟

آموزگار: یک دوره‌ای به دلیل برخی تسهیلات که بخصوص در حوزه کاغذ دولتی وجود داشت تعداد متقاضیان پروانه نشر و ناشران رشد تصاعدی داشت و سپس با حذف یارانه نشر بسیاری از همان ناشران انگیزه کاذب خودشان را از دست دادند

این دوره‌ها با عنوان «دوره آموزش کوتاه‌مدت صنعت نشر» به صورت فصلی در اتحادیه برگزار و شرکت‌کنندگان در آن با موضوعاتی مانند تولید فنی، فرهنگی و چاپی، پیشینه نشر، مدیریت فروش و فروش اینترنتی آشنا می‌شوند. مثلا در بخش پیشینه نشر، کارآموزان پیش از هر چیز درباره پیشینه نشر مطالبی را می‌آموزند و پس از آن درباره کلیات نشر، مقررات نشر و برنامه‌ریزی و مدیریت، مباحثی را فرا می‌گیرند، این کلاس‌های آموزشی 64 ساعت پیش‌بینی و موضوعاتی مانند قوانین و مقررات اداری (قانون کار)، تولید چاپی، انبارداری، توزیع و فروش، روابط عمومی در نشر، قراردادها و اهمیت و ضرورت آنها نیز در این بخش گنجانده شده است.

فکر می‌کنید برپایی و شرکت ناشران قبل از فعالیت در حوزه نشر در این کلاس‌ها مفید است؟

بله، بازخوردهایی که در این زمینه داشتیم خوب بوده است. بسیاری از افراد در پایان دوره اظهار کرده‌اند که اصلا از این اطلاعات خبر نداشتند و نگاهشان به کار نشر متفاوت از چیزی بوده که در اینجا آموخته‌اند. از سوی دیگر، تمایل آنها برای انجام یک کار فرهنگی در حوزه کارهای انتشاراتی بیشتر شده است و بهتر است که این فعالیت با استانداردهای روز هماهنگ شود.

در قانون نظام صنفی، ماده‌ای برای برخورد با ناشرانی که عضو اتحادیه نیستند، پیش‌بینی شده است؟

در ماده 91 قانون نظام صنفی آمده است؛ اشخاص حقیقی یا حقوقی که طبق قوانین جاری موفق به اخذ مجوز فعالیت یا پروانه تاسیس، بهره‌برداری یا اشتغال از وزارتخانه‌ها، موسسات، سازمان‌ها یا شرکت‌های دولتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است یا نهادهای غیردولتی هستند، اگر به عرضه کالا یا خدمات به مصرف‌کنندگان مبادرت ورزند، مکلف به دریافت مجوز فعالیت یا پروانه کسب از اتحادیه مربوط هستند و فعالیت‌های این اشخاص مشمول قانون نظام صنفی خواهد بود.

پس طبق این قانون، ناشران علاوه بر دریافت پروانه نشر باید با مراجعه به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، پروانه کسب نیز دریافت کنند.

بله! اما در این میان برخی از ناشران به دریافت مجوز نشر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قناعت می‌کنند و برای دریافت پروانه کسب علاقه‌ای نشان نمی‌دهند.

در این میان آیا اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران می‌تواند از فعالیت این واحدهای صنفی جلوگیری کند؟

طبق قانون نظام صنفی، اتحادیه این حق قانونی را دارد که از مرجع نیروی انتظامی بخواهد واحدهای صنفی فاقد پروانه را تعطیل کند، اما مساله اینجاست که تعداد این ناشران محدود نیست و بیش از هزار ناشر پروانه کسب اتحادیه را ندارند، از سوی دیگر ما سعی می‌کنیم به جای برخورد قهری، فعالیتی فرهنگی داشته باشیم.

برای جذب ناشران غیرعضو به اتحادیه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعاملاتی داشته‌اید؟

در جلسات مستمری که با نمایندگان معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم این موضوع را بیان کرده‌ایم و خواسته‌ایم از تمام ناشرانی که برای تمدید پروانه نشر به ارشاد مراجعه می‌کنند، پروانه کسب طلب کنند و در صورت عدم دریافت این مدرک، پروانه نشر آنها تمدید نشود.

عدم عضویت برخی ناشران در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران چه پیامدهایی را به دنبال دارد؟

چندی پیش یکی از ناشران اطلاع داد، ناشری که فقط پروانه نشر دارد اقدام به کپی غیرقانونی از کتاب‌های یک ناشر دیگر در سطح کلان کرده است، اما اتحادیه ناشران نتوانست در این زمینه اقدامی انجام دهد زیرا این ناشر عضو تشکل صنفی ما نبود، در حالی که الزام ناشران به عضویت در اتحادیه موجب می‌شود فعالیت‌های صنفی این واحد‌ها تحت‌پوشش اتحادیه قرار گیرد.

از سوی دیگر، وزارت ارشاد نمی‌تواند به‌تنهایی بر 12 هزار ناشر نظارت داشته باشد و این اقدام می‌تواند کنترل ناشران را آسان‌تر کند و رسیدگی به تخلفات را سرعت بیشتری ببخشد.

اگر ناشری عضو اتحادیه باشد و تخلفی مرتکب شود، شما در چه حوزه‌هایی می‌توانید از تخلف او جلوگیری کنید؟

در فصل هشتم قانون نظام صنفی به تخلفاتی مانند گرانفروشی، قاچاق، تقلب و کم‌فروشی اشاره شده است، در این میان اگر بدون مجوز وزارت ارشاد کتابی منتشر شود از مصادیق عرضه و فروش کالای قاچاق است و می‌توان براحتی با ناشر متخلف برخورد کرد. خوشبختانه قانون نظام صنفی در این زمینه پیش‌بینی‌های خوبی انجام داده است و اتحادیه به عنوان تشکل صنفی می‌تواند عضو خطاکار را جریمه کند.

اگر ناشری در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران عضو شود، از چه مزایایی می‌تواند بهره‌مند شود؟

اعضای اتحادیه از حمایت صنفی این تشکل براحتی برخوردار می‌شوند و در بحث‌های معافیت مالیاتی و تعرفه‌های مختلف در اولویت قرار می‌گیرند.

ساره گودرزی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها