در حالی که صنعت حمل و نقل ریلی استان کرمان از قدمت زیادی برخوردار است، ولی وضعیت خطوط راه‌آهن و واگن‌های قطار این استان بسیار نامطلوب است.
کد خبر: ۴۸۶۵۷۱

به گونه‌ای که نامناسب بودن وضعیت بهداشتی واگن‌ها، فرسوده و قدیمی بودن واگن‌ها، خرابی سیستم‌های تهویه و سرمایشی و گرمایشی، حرکت قطار روی ریل‌های فرسوده و قدیمی و نقص فنی که عموما سبب تاخیر در حرکت می‌شود سبب شده قطار کرمان به تهران روی ریلی از مشکلات حرکت کند؛ مشکلاتی که باعث شده حمل و نقل کرمان روزهای خوبی را سپری نکند و اعتراضات مردم و مسافران را در پی داشته باشد.

احمد یزدانی که به دلیل مشغله کاری‌اش سفرهای زیادی را با قطار کرمان به تهران انجام داده، درباره وضعیت این قطار می‌گوید: عدم مدیریت داخلی در قطار باعث شده که پاکیزه نبودن کوپه‌ها، کارکرد نامناسب سیستم‌های تهویه و تاخیرهای بیش از یک ساعت به دلیل توقف قطار در طول مسیر به خاطر تغییر خط ریل، مسافران این قطار را همواره آزار ‌دهد.

وی با بیان این‌که مشکلات قطارهای استان کرمان فقط مربوط به مسافران نمی‌شود، می‌افزاید: لکوموتیورانان نیز در وضعیت نامناسبی کار می‌کنند و حتی با وجود سرو صدای زیاد در داخل لکوموتیو از داشتن امکانات رفاهی همانند گوشی‌های محافظ گوش برای محفوظ ماندن صدای زیاد ، محروم هستند.

حرکت قطار روی ریل 40 ساله

یکی از مشکلات اصلی خطوط راه‌آهن کرمان به تهران فرسوده بودن بخش عمده‌ای از مسیر ریل کرمان تا یزد است، به گونه‌ای که ریل قطار در این مسیر که ما بین شهرستان زرند در استان کرمان و شهرستان بافق در استان یزد واقع شده بیش از 40 سال قدمت دارد و به دلیل فرسوده بودن این ریل سرعت قطار در این منطقه از حداقل 120 کیلومتر در ساعت به 80 کیلومتر در ساعت کاهش می‌یابد که باعث طولانی‌تر شدنزمان مسافرت با قطار می‌شود.

همچنین به دلیل عبور این ریل از میان شنزارهای کویر به طور معمول واگن‌های فرسوده قطار کرمان به تهران مملو از خاک می‌شود.

حسین امیری، نماینده مردم شهرستان‌های زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی که بخش عمده خطوط ریل فرسوده قطار کرمان به تهران در خاک شهرستان‌های حوزه انتخابی وی واقع شده، می‌گوید: نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی مدت‌هاست که بحث تعویض این ریل را پیگیری می‌کنند و از طرف مجمع نمایندگان استان کرمان نیز نامه‌نگاری‌های زیادی برای پیگیری این موضوع با مسئولان ذی‌ربط انجام شده است.

وی با اشاره به این‌که تعویض ریل‌های فرسوده خطوط راه‌آهن کرمان صنعت گردشگری و سرمایه‌گذاری در این استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و رفاه مردم را در مسافرت با قطار به همراه دارد، می‌افزاید: مسیر ریل شهرستان زرند به بافق یزد قبل از پیروزی انقلاب احداث شده و در حال حاضر وضعیت آن به گونه‌ای است که برای جلوگیری از وقوع حادثه باید هرچه زودتر این ریل تعویض شود.

راه‌اندازی قطار زاهدان به کرمان نیز مشکلات دیگری برای مسافران به وجود آورده است، چراکه نه‌تنها واگن‌های فرسوده قطار کرمان به تهران باید مسافران استان سیستان و بلوچستان را در دل خود جای دهند، بلکه با واگذاری فروش بلیت قطار کرمان به تهران از طرف شرکت رجاء به شرکت قطار‌های جوپار فروش اینترنتی بلیت سبب شده مسافران برای تهیه بلیت با مشکلات فراوانی مواجه شوند.

امیری نماینده مردم شهرستان‌های زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که در حال حاضر جدا از مشکلات خطوط ریل، مشکلات قطار تهران ـ زاهدان نیز مردم را درگیر خود کرده تصریح می‌کند: پس از راه‌اندازی این قطار باید تعداد واگن‌های آن بیشتر می‌شد و ساعات حرکت آن را طوری تنظیم می‌کردند که برای مردم دشوار نباشد، ولی در حال حاضر سهمیه بلیت این قطار به طور عادلانه مابین مردم استان‌های کرمان و سیستان بلوچستان توزیع نمی‌شود و مسافرانی که بلیت گیرشان نمی‌آید، مجبورند مسافت تهران ـ کرمان ـ زاهدان و بالعکس را شهر به شهر بلیت تهیه کنند تا به مقصد برسند.

وی با بیان این‌که واگن‌های قطار تهران به کرمان بسیار فرسوده و نامناسب است و باید بازسازی شوند، می‌افزاید: مسئولان شرکت راه‌آهن می‌گویند این واگن‌ها برای کویر طراحی شده و از بهترین واگن‌های این شرکت است و متاسفانه هنوز از این واگن‌های فرسوده استفاده می‌کنند.

کمبود خطوط ریلی

مدیرکل راه‌آهن استان کرمان در گفت‌وگو با جام‌جم هر چند مشکلات صنعت حمل و نقل ریلی استان کرمان را زیاد نمی‌داند، اما از اقداماتی می‌گوید که برای برطرف کردن این مشکلات صورت گرفته است.

مهرداد پاسیار با اشاره به مشکلاتی که ضمن راه‌اندازی قطار زاهدان به کرمان برای مسافران قطار کرمان به تهران به وجود آمده می‌گوید: قبلا قطاری که از تهران به مقصد کرمان می رفت در کرمان تعدادی از واگن‌های آن به سمت زاهدان حرکت می‌کرد و این قطار می‌بایست در ایستگاه کرمان صبر می‌کرد تا این واگن‌ها از زاهدان با مسافر حرکت کنند و به کرمان برگردند تا با اتصال دوباره به این قطار به سمت تهران حرکت کنند که این موضوع مشکلاتی را به وجود آورده بود. به همین دلیل با اقداماتی که انجام شد قطار کرمان به تهران از قطار زاهدان به تهران مستقل شده و در حال حاضر یک قطار مستقیما از کرمان به سمت تهران حرکت می‌کند و یک قطار دیگر پس از حرکت از زاهدان در کرمان توقف و سپس از کرمان به سمت تهران حرکت می‌کند.

وی با بیان این‌که افزایش قیمت بلیت قطار تصمیمی بوده که از طرف مرکز صورت گرفته است، می‌افزاید: با افزایش بلیت قطار کیفیت خدمات ما پایین نیامده و در حال حاضر واگن‌هایی که در مسیر کرمان به تهران حرکت می‌کنند مشابه واگن‌هایی است که در مسیر‌های مشهد و بندرعباس حرکت می‌کند.

مدیرکل راه‌آهن استان کرمان همچنین با اشاره به واگذاری فروش اینترنتی بلیت قطار کرمان ـ تهران به شرکت خصوصی جوپار می‌گوید: این شرکت مالک واگن‌های قطار در کرمان است و به همین دلیل فروش بلیط قطار به این شرکت واگذار شده که در روزهای نخست فروش اینترنتی بلیت نواقص و مشکلاتی به وجود آمده که امیدواریم با گذر زمان رفع شود.

مهرداد پاسیار درباره ریل فرسوده زرند به بافق یزد نیز می‌افزاید: طول این خط ریل فرسوده 234 کیلومتر است که در فاز نخست 23 کیلومتر آن تعویض شده و در فاز دوم نیز بزودی عملیات تعویض 70 کیلومتر دیگر این خط ریل آغاز می‌شود.

وی نداشتن خط ریل مناسب راه‌آهن را اصلی‌ترین دلیل عدم استفاده از قطارهای سریع‌السیر و واگن‌های مجهز عنوان می‌کند و می گوید: امیدواریم با تعویض خطوط ریل‌های فرسوده راه‌آهن در استان کرمان بتوانیم از قطارهای سریع‌السیر در خطوط راه‌آهن این استان استفاده کنیم.

حکمت قاسم‌خانی - جام‌جم کرمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها