هومن حاج عبداللهی از کلیشه‌ای شدن مسابقه‌ها انتقاد می‌کند

دلم مسابقه جدید می‌خواهد

هومن حاج‌عبداللهی از مجریان مسابقه‌های تلویزیونی است که در شبکه‌های مختلفی همچون سه، تهران و... اجرای برنامه داشته است. یکی از ویژگی‌های حاج عبداللهی، راحت بودن با مخاطب است. او همیشه تلاش می‌کند ارتباط خوبی با مخاطب برقرار ‌کند. ولی مدتی است از اجرای مسابقه‌های تلویزیونی فاصله گرفته و کلیشه‌ای شدن آنها را دلیل این تصمیم خود می‌داند.
کد خبر: ۴۸۴۸۰۲

چه دلیلی باعث شده از اجرای مسابقه‌های تلویزیونی فاصله بگیرید؟

من سال‌هاست مسابقه‌های تلویزیونی را در شبکه‌های مختلف اجرا و با آن زندگی ‌کردم. اجرای آنها را هم با همه وجود دوست دارم. اول این‌که چنین برنامه‌هایی کلیشه و تکراری شده و نیاز است خود من هم فضای جدیدی را تجربه کنم. خیلی دوست داشتم مسابقه‌ای تلویزیونی طراحی شود که دیگر برای خود من هم تکراری نباشد، اما در طول این سال‌ها متاسفانه چنین اتفاقی نیفتاد.

چرا مسابقه‌های تلویزیونی کلیشه‌ای شده است؟

شاید نداشتن بودجه لازم و نبود خلاقیت در مسابقه‌های تلویزیونی باعث شده آنها تکراری شوند. باید گونه‌های جدیدی از مسابقه‌های تلویزیونی ساخته و برنامه‌ها از حالت یکنواخت رایانه‌ای خارج شوند. در حال حاضر بیشتر مسابقه‌های تلویزیونی را یک مجری و رایانه می‌چرخاند که معتقدم اگر می‌خواهیم در این زمینه پیشرفت کنیم باید بودجه بیشتری برای تولید مسابقه‌های تلویزیونی بگذاریم و با استفاده از تکنیک‌های برنامه‌سازی جذابیت بیشتری ایجاد کنیم.

در حال حاضر تهیه‌کنندگان خودشان ایده‌ای نو برای طراحی مسابقه‌های تلویزیونی دارند؟

بله، بسیاری از تهیه‌کنندگان هستند که می‌توانند مسابقه‌های جذاب میدانی تولید کنند، اما باید شبکه‌ها درخواست طرح‌های جدیدی داشته باشند و برآوردهای لازم را برای ساخت این‌گونه مسابقه‌ها در نظر بگیرند.

تهیه‌کنندگان در اجرای مجریان مسابقه‌ها هم تاثیرگذارند؟

بله، یادم هست در مسابقه‌ای که از یکی از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شد، تهیه‌کننده از ابتدا تا پایان برنامه به طور یکنواخت در گوش من صحبت می‌کرد و اجازه نمی‌داد حتی براحتی با مخاطب صحبت کنم. من بیشتر عامل تهیه‌کننده بودم و فرصت نداشتم خلاق باشم. اما وقتی با آقای باغی کارکردم خوشبختانه خیلی موفق شدم، چون او به شعور مجری احترام و دستش را باز می‌گذارد تا بتواند خلاقیت خود را نشان دهد. مدیریت خوبی در کار دارد و همه این معیارها باعث شده من با او راحت باشم و بتوانم در برنامه‌هایی که با او بودم، موفق باشم. با این مثال می‌توان فهمید تهیه‌کننده تا چه اندازه می‌تواند در موفقیت برنامه و مجری موثر باشد.

قبول دارید برخی مواقع سوالات برای مخاطبان خیلی تکراری و یکنواخت شده است یا حتی خیلی ساده مطرح می‌شود؟

دلیل تکرار برخی سوالات این است که بتوان اطلاعات عمومی در برخی حوزه‌ها را افزایش داد. چون شرکت‌کننده‌های برنامه‌ها هم از عموم جامعه هستند نمی‌توان سوالات تخصصی و مشکلی را مطرح کرد. به همین دلیل سعی می‌شود پرسش‌هایی که بیشتر جنبه اطلاعات عمومی دارد در مسابقه‌ها مطرح شود.

شما به عنوان مجری چقدر تلاش کردید برنامه جذاب شود؟

مجری نقش موثری در مسابقه‌های تلویزیونی دارد و می‌تواند با ایجاد هیجان و ارتباط مناسب به جذابیت برنامه بیفزاید. بالاخره در حال حاضر هرکدام از مجریان تلویزیون برای خودشان سبک و سیاقی دارند و می‌کوشند با استفاده از شگردهای مختلف، بیننده را راضی نگه دارند. من معتقدم مجری باید از جنس مردم باشد. به همین دلیل همیشه تلاش کرده‌ام با مردم صادق باشم و بخوبی با آنها ارتباط برقرار کنم. علاوه بر این موضوع، از تکنیک‌هایی همچون بداهه‌پردازی، ایجاد فضای شاد و همراه با طنز و استفاده از موقعیت‌های مناسب برای صحبت کردن و... در اجرا استفاده می‌کنم. بیشتر اوقات هم تلاش می‌کنم یک موقعیت نمایشی خوب برای مخاطب بسازم تا خاطره‌ای از حضور در برنامه داشته باشد.

برخورد مردم با شما چگونه است؟ تا حالا پیش آمده به دلیل این‌که در مسابقه‌ای برنده نشده‌اند از شما گله کنند؟

معمولا مردم نسبت به من لطف دارند و حرف‌های خوب و دوست‌داشتنی می‌زنند. خیلی خوشحال می‌شوم و خدا را شکر می‌کنم که توانسته‌‌ام جایی در دل مردم برای خودم باز کنم. فکر می‌کنم دلیل این مقبولیت صداقتی باشد که با مردم دارم و به دور از کلک و رفتارهای تصنعی کارم را انجام می‌دهم.

باید ایده‌های جدید به برنامه‌ها تزریق شود

استقبال مخاطبان از مسابقه‌های تلویزیونی خوب است و خوشبختانه برنامه‌سازان و مدیران شبکه‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند تا از طرق مختلف حتی با استفاده از پیشنهادهای مردم ایده‌های جدید به برنامه تزریق شود تا همیشه تازگی خودش را برای بیننده داشته باشد و مخاطبان از دیدن مسابقه لذت ببرند. بالاخره مسابقه‌ها با هدف‌های آموزشی، سرگرمی و تفریحی برای مخاطبان تلویزیون پخش می‌شود که در نهایت مخاطب دوست دارد جایزه‌ای برنده شود. مسابقه بدون جایزه هم که نمی‌شود. پس جایزه هم می‌تواند یکی از دلایل حضور شرکت‌کننده و جذب مخاطب باشد.

باید گونه‌های دیگر مسابقه‌ها را با حضور گسترده مخاطبان در فضاهای باز و استفاده از تکنیک‌های جدید تولید کرد و هیجان و شور و نشاط در مسابقه‌ها دیده شود. شاید وقتی شرکت‌کننده‌ای در مسابقه تلفنی حضور دارد هیجانش به اندازه مسابقه‌های میدانی نباشد.

مرتضی علیخانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها