«جام‌جم» بررسی کرد

آرایش سیاسی مجلس نهم

روز گذشته، نتایج قطعی آرای 33 حوزه انتخابیه نهمین دوره مجلس شورای اسلامی که تعیین تکلیف آنها به مرحله دوم کشیده شده بود، اعلام شد و به این ترتیب کرسی‌های سبز بهارستان، صاحبان خود را در چهار سال آینده شناختند.
کد خبر: ۴۷۱۳۸۲

به گزارش جام‌جم، از مجموع 65 نماینده‌ای که در مرحله دوم به مجلس راه یافتند، 25 نفر آنها متعلق به حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و 40 نفر بقیه مربوط به 32 حوزه انتخابیه دیگر بودند.

با توجه به این که در این دوره از انتخابات، نامزدها در ائتلاف‌های مختلفی از جمله جبهه متحد اصولگرایان، جبهه پایداری، صدای ملت، جبهه مردمسالاری، جبهه ایستادگی و مستقل‌ها به رقابت با یکدیگر پرداخته بودند و هر یک از این ائتلاف‌ها گرایش خاص خود را داشتند با قطعی شدن نتایج انتخابات، ترکیب مجلس آینده نیز اکنون تا حدود زیادی روشن شده است.

البته با توجه به این که در کل کشور عده زیادی از کاندیداها به عنوان مستقل حضور یافته یا در چند فهرست قرار داشتند، روشن شدن سمت و سوی این نامزدها در مجلس نهم، تا حدودی ترکیب مجلس را شفاف‌تر خواهد کرد.

بر اساس نتایج انتخابات در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، 11 نفر از نمایندگانی که در این دوره به مجلس راه یافته‌اند، متعلق به جبهه متحد اصولگرایان، هشت نفر متعلق به جبهه پایداری و چهار نفر نیز مشترک بین این دو جبهه بوده‌اند، دو نفر نیز از ائتلاف صدای ملت و خانه کارگر به مجلس راه یافته‌اند.

با توجه به این که در دور اول انتخابات نیز از پنج نفری که از این حوزه انتخابیه به مجلس راه یافته بودند، یک نفرشان متعلق به جبهه متحد و یک نفر متعلق به جبهه پایداری و سه نفر در میان این دو ائتلاف مشترک بودند، می‌توان گفت در کل 23 درصد از نمایندگان راه یافته به مجلس از حوزه انتخابیه تهران، به صورت مشترک متعلق به جبهه مشترک و پایداری هستند.

30 درصد آنها متعلق به جبهه پایداری، 40 درصد آنها متعلق به جبهه متحد اصولگرایان و هفت درصد نیز متعلق به صدای ملت و خانه کارگر هستند.

براساس اعلام وزارت کشور، اسامی نمایندگان راه‌‌یافته به مجلس از 32 حوزه انتخابیه دیگر نیز به این شرح است: ابراهیم آقامحمدی از حوزه انتخابیه خرم‌آباد و دوره، عباس صلاحی از تفرش، آشتیان و فرهان، احمد آریایی‌نژاد از حوزه انتخابیه ملایر، ابراهیم کارخانه از حوزه انتخابیه همدان، مصطفی افضلی‌فرد از حوزه انتخابیه اردبیل، نمین و نیر، مجید منصوری‌بیدکانی از حوزه انتخابیه لنجان، علی‌محمد احمدی از حوزه انتخابیه دهلران، دره‌شهر و آبدانان، محمدباقر شریعتی از حوزه انتخابیه بهبهان، عباس پاپی‌زاده‌پالنگان از حوزه انتخابیه دزفول، ناصر صالحی‌نسب از حوزه انتخابیه دشت آزادگان و هویزه، عباس قائدرحمت از حوزه انتخابیه دورود و ازنا، حجت‌الله درویش‌پور از حوزه انتخابیه ایذه و باغملک، حمیدرضا عزیزی‌فارسانی از حوزه انتخابیه اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار، عیسی امامی از حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا، حمیدرضا فولادگر از حوزه انتخابیه اصفهان، سکینه عمرانی از حوزه انتخابیه سمیرم، سیدحسین ذوالانوار از حوزه انتخابیه شیراز، محمد رزم از حوزه انتخابیه کرمانشاه، علی کاییدی از حوزه انتخابیه پلدختر، بهرام بیرانوند از حوزه انتخابیه بروجرد، سالار مرادی و سیداحسن علوی از حوزه انتخابیه سنندج، دیواندره و کامیاران، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی و جبار کوچکی‌نژاد از حوزه انتخابیه رشت، محمدسعید انصاری و سیدحسین دهدشتی از حوزه انتخابیه آبادان، سیدشکرخدا موسوی و ناصر سودانی از حوزه انتخابیه اهواز و باوی، میرهادی قره‌سید رومیانی، رضا رحمانی و محمداسماعیل سعیدی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، جواد کریمی‌قدوسی و محمدحسین حسین‌زاده‌بحرینی از حوزه انتخابیه مشهد و کلات، احمد شوهانی از حوزه انتخابیه ایلام، ایوان، شیروان چرداول، مهران و ملکشاهی، حلیمه عالی از حوزه انتخابیه زابل، زهک و هیرمند، محمود شکری از حوزه انتخابیه طوالش، رضوانشهر و ماسال، کاظم سلیمی از حوزه انتخابیه تویسرکان، عباس زارع‌زاده مهریزی‌دخیل از حوزه انتخابیه مهریز، بافق، ابرکوه، خاتم و بهاباد و رحیم زارع از حوزه انتخابیه آباده، بوانات و خرمبید.

نتایج حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر نیز که از سوی ستاد انتخابات کشور منتشر شده، به صورت مجزا و به تفکیک گرایش در نمودار و جدول صفحه بعد آمده و ترکیب کلی گرایش‌های مجلس نهم در سطح کشور نیز روشن شده است.

براساس گزارش رسانه‌های خبری از گرایش نمایندگان منتخب مجلس نهم، از مجموع 290 نماینده، تعداد 65 نفر وابسته به جبهه ‌متحد ‌اصولگرایان و 22 نفر متعلق به جبهه پایداری هستند.

61 نماینده منتخب نیز در فهرست مشترک این دو گروه جای گرفته‌اند حال آن‌که 105 نفر از نمایندگان منتخب، مستقل بوده یا گرایش سیاسی مشخصی ندارند.

اصلاح‌طلبان نیز صاحب 20 کرسی در بهارستان خواهند بود و اصولگرایان منتقد دولت هم که نامشان در فهرست پایداری یا جبهه متحد اصولگرایان نبوده، تعداد‌شان 17 نفر است.

به‌این ترتیب اکثریت مجلس همچنان در دست اصولگرایان باقی مانده و رقابت در صحن مجلس میان آنان نیز بین جبهه متحد و پایداری خواهد بود.

نکته دیگر آن است که از مجموع 290 نماینده مجلس هشتم فقط 94 نفر از آنان به دوره نهم راه یافته‌اند.

9 زن در بهارستان نهم

نتایج نهایی شمارش آرا و مشخص شدن نمایندگان مجلس نهم نشان داد که نامزدهای زن در دور دوم انتخابات مجلس نهم بهتر از دور اول عمل کردند و براساس آمار انتشار یافته، در این دور شش زن به مجلس شورای اسلامی راه یافتند.

براساس آمار انتشار یافته از سوی ستاد انتخابات کشور، حلیمه عالی با 70 هزار و یک رای از حوزه زابل، زهک و هیرمند به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کرد تا اولین بانویی باشد که از استان سیستان و بلوچستان به مجلس شورای اسلامی راه می‌یابد.

سکینه عمرانی هم از شهرستان سمیرم استان اصفهان به مجلس راه یافت تا با توجه به این‌که قبلا نیز از حوزه انتخابیه شهرستان اصفهان، نیره اخوان به مجلس راه پیدا کرده بود، استان اصفهان در مقایسه با دیگر استان‌ها بجز تهران، بیشترین نماینده زن را در مجلس نهم داشته باشد.

در حوزه انتخابیه تهران و شمیرانات نیز 9 زن در دور دوم انتخابات با دیگر کاندیداها برای حضور در بهارستان رقابت داشتند که از بین این تعداد، زهره طبیب‌زاده، فاطمه آلیا، فاطمه رهبر و لاله افتخاری به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کردند.

در دور اول انتخابات نیز سه زن از حوزه‌های انتخابیه ساوه و زرندیه، سراب و مهربان و اصفهان جواز حضور در ساختمان مثلثی‌شکل بهارستان را به دست آورده بودند که اسامی آنها عبارتند از مهناز بمنی از سراب، شهلا میرگلو از ساوه و نیره اخوان از شهرستان اصفهان.

به گزارش ایسنا، به استناد اسناد موجود در مجالس اول، دوم و سوم، شاهد حضور چهار زن بوده‌ایم. در مجلس چهارم این تعداد به 9 زن افزایش یافت، در مجلس پنجم این تعداد به 14 نفر، در مجلس ششم و هفتم این تعداد به 13 نفر و در مجلس هشتم به هشت ‌نفر و اکنون در مجلس نهم شاهد حضور 9 زن در مجلس هستیم.

در همین حال برخی از نامزدهایی که از راه یافتن به مجلس نهم بازماندند برای راه‌یافتگان به این مجلس آرزوی موفقیت کرده و اعلام کردند که حاضر به همکاری برای توفیق بیشتر مجلس نهم هستند.

حسن غفوری‌فرد، کاندیدای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی که از راهیابی به مجلس نهم بازماند، ضمن تبریک به منتخبان مردم تهران گفت: به رای مردم احترام می‌گذاریم.

وی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: ما به دستگاه‌های نظارتی و اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی اعتماد داریم و به رای مردم احترام می‌گذاریم.

این نماینده مردم تهران ضمن تبریک به منتخبان مردم در مجلس نهم تصریح کرد: امیدوارم کسانی که در انتخابات مجلس نهم آرای مورد نیاز را کسب نکردند نیز بتوانند در عرصه‌های دیگر به مردم خدمت کنند.

آرین‌منش: آماده همکاری با منتخبان مشهد در مجلس هستم

محمدجواد آرین‌منش، عضو جبهه متحد اصولگرایان از حوزه انتخابیه مشهد نیز که از راهیابی به مجلس نهم بازمانده است، ضمن تبریک به منتخبان مردم مشهد در مجلس گفت: من پیام تبریک به منتخبان مردم فرستادم و آمادگی خود را برای هرگونه همکاری و کمک به آنها اعلام کردم.

وی با بیان این‌که رقابت‌های انتخاباتی به پایان رسیده است و باید همه در جهت حل مشکلات مردم گام برداریم، افزود: از این به بعد باید بر حفظ وحدت و همدلی در جامعه تاکید و رقابت‌ها را به رفاقت تبدیل کرد؛ چراکه فقط با وحدت می‌توان در جهت حل مشکلات مردم حرکت کرد.

وی با بیان این‌که مهم نیست چه کسی به مجلس نهم راه یافته است، به چرخش نخبگان در خانه ملت اشاره کرد و گفت: چرخش نخبگان امری طبیعی است، آنچه باید مورد توجه مسوولان و نمایندگان (منتخبان مردم در مجلس نهم) قرار گیرد، پیگیری مطالبات مردم است؛ باید دولت و مجلس تمام تلاش خود را برای خدمتگزاری به مردم صرف کنند و دیگر به رقابت‌ها متمرکز نشوند.

وی گفت: در این صورت رضایت مردم از مسوولان و نمایندگان بالا می‌رود.

مرتضی طلایی، کاندیدای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی از اصفهان نیز همزمان با پایان یافتن این رقابت‌ ها در بیانیه‌ای ضمن تبریک به کاندیدای پیروز این انتخابات از همراهی موثر همه مردم و مسوولان برای برپایی انتخاباتی باشکوه قدردانی کرد.

مهلت دو روزه نامزدها برای ارائه شکایات به‌هیات‌های اجرایی و نظارت

جانشین رییس ستاد انتخابات کشور از مهلت دو روزه داوطلبان برای ارائه شکایاتشان به هیات‌های اجرایی و نظارت خبرداد.

به گزارش فارس، حسنعلی نوری جانشین رییس ستاد انتخابات کشور بعد از اعلام اسامی نهایی منتخبین مردم در حوزه انتخابیه تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: داوطلبان انتخابات بعد از اعلام نتایج فرصت دارند تا طبق قانون شکایات خود را به ستاد ارجاع دهند و هر کدام از داوطلبین که شکایت دارند می‌توانند ظرف دو روز شکایات خود را به هیات‌های اجرایی و نظارت ارائه دهند.

وی افزود: شورای نگهبان هفت روز زمان برای بررسی شکایات درنظر گرفته و بعد از آن نتیجه نهایی توسط شورای نگهبان اعلام می‌شود.

نوری گفت: تا زمانی که صحت برگزاری انتخابات در هر کدام از 33 حوزه توسط شورای نگهبان تایید شود، مجوز صدور اعتبارنامه توسط فرمانداران حوزه‌های انتخابیه صادر و بعد از آن اعتبارنامه‌های نمایندگان به وزارت کشور فرستاده می‌شود و بعد از آن اعتبارنامه‌ها از طریق وزارت کشور به مجلس شورای اسلامی فرستاده خواهد شد و بعد از آن هم مقدمات افتتاح مجلس نهم فراهم می‌شود.

نوری در همین زمینه گفت: براساس قانون در هیچ مقطعی کشور نباید بدون مجلس باشد لذا در هفتم خردادماه مراسم افتتاح مجلس نهم انجام خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها