ازفروشندگان کد ردیابی بخواهید

تخلفات گسترده در بازار طلا

در حالی که براساس آخرین اطلاعات منتشر شده بیش از 50 درصد از بازار مصنوعات طلا در ایران در اختیار مصنوعات قاچاق است، سازمان استاندارد طی چند سال اخیر تلاش کرده با دادن کد ردیابی به تولیدکنندگان فعال در این حوزه از تخلفات موجود در بازار بکاهد.
کد خبر: ۴۷۰۸۴۶

تاکنون آمارهای مختلفی درباره سهم مصنوعات طلای قاچاق در کل بازار کشور اعلام شده است. برخی فعالان بازار در مقعطی اعلام کرده بودند که تا 80 درصد از بازار مصنوعات طلای کشور در اختیار کالای قاچاق است. وزارت صنایع و معادن سابق چند سال پیش اعلام کرد که 90 درصد معاملات جواهر و طلا در کشور قاچاق است. موسسه استاندارد و دفتر پژوهشهای مجلس نیز این موضوع را تائید کردند.

اتحادیه طلا در آن زمان اعتقاد داشت که حجم قاچاق طلا به کشور 20 درصد مصرف سالانه آن بوده که احتمالا آن هم توسط مسافران عادی وارد کشور می‌شود. این در حالی است که مشاور مالیاتی جامعه انجمنهای اسلامی اصناف و بازار اوایل سال گذشته از واردات غیرقانونی و قاچاق حدود 150 تن مصنوعات طلا از کشورهای ایتالیا و شرکت دووی کره‌جنوبی به کشور خبر داد. با در نظر گرفتن مجموع اظهارنظرها در این باره می‌توان نتیجه گرفت که در بهترین حالت ممکن سهم کالای قاچاق در بازار مصنوعات طلای کشور حدود 50 درصد است.

مصنوعات طلای قاچاق شده به کشور علاوه بر این‌که به درآمدهای دولتی از بابت اخذ تعرفه واردات لطمه زده، در بسیاری از موارد به دلیل پایین بودن عیار آنها مصرف‌کنندگان را نیز متضرر کرده است.

مدیرکل استاندارد تهران در این باره خبر داده که در سال 1390 سه هزار مورد بازدید فنی از واحدهای صنفی فعال در زمینه طلا انجام شده و 20 مورد توقیف مصنوعات غیرقانونی و با عیار پایین طلا نیز انجام شد. در همین راستا 17 کیلو و 350 گرم طلای غیراستاندارد نیز کشف و ضبط شد.

به گفته مسلم بیات، قرار است امسال 3500 نمونه‌برداری از واحدهای تولید مصنوعات طلا انجام شود.‌

به گزارش ایسنا، در حال حاضر 40 تولیدکننده مصنوعات طلا پروانه کاربرد علامت استاندارد دریافت کرده‌اند و قرار است امسال 80 تا 90 درصد تولیدکنندگان مصنوعات طلا در سطح استان پروانه استاندارد را دریافت کنند. همچنین تاکنون برای هزار و 200 واحد تولید فروش مصنوعات طلا کد ردیابی صادر شده است.

از سوی دیگر در حالی حجم قاچاق مصنوعات طلا به کشور گسترده توصیف شده که صادرات زیورآلات، جواهرات و اجزای آنها از فلزات گرانبها در سال گذشته با رشد 275 درصدی به بیش از 667 میلیون دلار رسید. امارات مقصد اصلی جواهرآلات صادراتی ایران در سال گذشته بود و به میزان اندکی نیز صادرات به کانادا انجام شد.

مدیرکل استاندارد تهران در حالی از اجرای برنامه ساماندهی بازار مصنوعات طلای پایتخت خبر داده که معلوم نیست آیا طرح مشابهی در بازار طلای سایر استانها و شهرهای کشور نیز به اجرا درآمده است یا خیر؟
به نظر می‌رسد تا زمانی که همه فروشندگان و تولیدکنندگان مصنوعات طلا در کشور کد ردیابی را از سازمان استاندارد دریافت کنند، بهتر است مردم برای ضرر نکردن تنها از طلافروشی‌هایی اقدام به خرید کنند که دارای کد ردیابی و شناسنامه معتبر باشند. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها