فرشید شکیبا / جام جم

نمایش «تب‌های» رایج اجتماع

مجموعه مستند «تب» که از شبکه یک سیما در حال پخش است، از جمله آثاری است که توانسته نظر مخاطبان را با خود همراه کند. داشتن پشتوانه تحقیقاتی و سوژه‌یابی مناسب، عدم منفی‌گرایی و نتیجه‌گیری در برنامه، همچنین به‌کارگیری کارشناسان زبده را می‌توان مهم‌ترین ویژگی‌ها و دلایل موفقیت این برنامه عنوان کرد.
کد خبر: ۴۶۸۶۹۷

علی‌اکبر کریمی که تهیه‌کنندگی این برنامه را به‌عهده دارد، پیش از این مجموعه بزرگراه نوآوری، مستند پلاک، بلندترین شب سال و برنامه دالان را تهیه کرده است. وی در گفت‌وگو با «جام‌جم» از ویژگی‌ها و تفاوت‌های مستند «تب» با مستندهای دیگری مانند «شوک» می‌گوید.

مجموعه مستند «تب» در چند قسمت تهیه شده است؟

مجموعه دوم مستند «تب» در 13 قسمت 30 دقیقه‌ای کاری از گروه مستند شبکه یک سیماست که روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و پنجشنبه ساعت 16 از شبکه یک روی آنتن می‌رود.

در این برنامه به چه موضوعاتی می‌پردازید؟

گاهی به اصطلاح تب‌های مختلفی در جامعه رایج می‌شود. ما سعی کردیم در این برنامه به موضوعاتی همچون سرعت، اینترنت، زیبایی، لاغری، فیس‌بوک، فوتبال، نگهداری حیوانات، موبایل، قلیان و... به صورت مستند بپردازیم.

این موضوعات بر چه اساسی انتخاب شده و تا چه اندازه پشتوانه تحقیقاتی دارند؟

برای این ‌که بتوانیم به شکل صحیحی به موضوعات و سوژه‌ها بپردازیم، مطمئنا نیاز به تحقیقات داشتیم. به همین جهت افرادی کار تحقیقات را به صورت میدانی و از منابع مختلف انجام داده و نتایج مطلوبی را هم برایمان به‌دست آوردند که در تولید برنامه بسیار به ما کمک کرد. در حین تحقیقات برخی از گرایش‌هایی که گروهی از مردم این روزها به اصطلاح تب آن را دارند، مشخص شد. اگر برنامه بدون پشتوانه تحقیقاتی باشد، مطمئنا کیفیت مطلوب را نخواهد داشت؛ بخصوص برنامه‌ای که مستند است تحقیقات آن باید دقیق‌تر صورت بگیرد.

برای تولید این مجموعه چقدر زمان صرف کردید؟

تولید این مجموعه یک سال طول کشید.

افرادی را که در دایره تحقیقات شما بودند چطور شناسایی کردید؟

گروه تحقیق سوژه‌های مورد نظر را شناسایی می‌کردند، برخی از این افراد مقابل دوربین قرار می‌گرفتند و صحبت می‌کردند، اما افرادی هم بودند که علاقه‌ای نداشتند و حاضر به گفت‌وگو نمی‌شدند و حتی برای ما هم مشکلاتی به‌وجود می‌آوردند.

این برنامه یک نمونه مشابه دیگر با نام «شوک» هم دارد؛ میان این دو اثر چه تفاوت‌هایی وجود دارد؟

این موضوع را قبول ندارم که این دو برنامه مشابه یکدیگر هستند چون شوک و تب تفاوت‌های زیادی دارند که مخاطب با دیدن این برنامه‌ها متوجه این تفاوت‌ها می‌شود. شوک به موضوعات و اتفاقاتی می‌پردازد که نادر است، به طور مثال گروگانگیری، آدم‌ربایی و...؛ شوک کمتر به سراغ مسائل فراگیر جامعه می‌رود. ما در برنامه «تب» پیشداوری نمی‌کنیم و تاکیدی نداریم که افرادی که علاقه‌های متفاوت دارند دارای مشکل جدی هستند. این‌گونه افراد را بیمار یا ناتوان معرفی نمی‌کنیم. بلکه آنها را به‌گونه‌ای مطرح می‌کنیم که در گذر زمان و طبق شرایطی دچار علاقه‌ها و گرایش‌های نامتعارف شده‌اند و شاید در گذر زمان علاقه‌ها و دغدغه‌هایشان تغییر کند.

در پرداخت تصویری به موضوعات، بیشتر به چه نکاتی توجه می‌کنید؟

بیشتر تلاش کردیم موضوعاتی را که فراگیری زیادی دارند و در سطح کشور رایج هستند زیر ذره‌بین قرار دهیم. انتخاب تصاویر، سوژه‌های مناسب، کارشناسان مخاطب‌پسند و استفاده از تکنیک‌های تصویری در جذابیت برنامه بسیار تاثیرگذار بود.

یکی از مشکلاتی که در برنامه تب دیده می‌شود، استفاده‌‌ ناپخته ‌از تکنیک بازسازی نمایشی در صحنه‌‌هایی است که ضبط مستند آنها ممکن نبوده است. در برخی صحنه‌‌های مجموعه از شخصیت‌‌های واقعی خواسته شده کارهایی را که در موقعیت‌‌های واقعی ممکن است انجام دهند مقابل دوربین بازسازی کنند، این مشکل را چطور می‌توان مرتفع کرد تا تصاویر برای مخاطب بیشتر قابل پذیرش باشد؟

به هر حال برنامه ما هم مانند بسیاری از برنامه‌های دیگر ضعف‌هایی دارد که آنها را شناسایی کردیم تا در مجموعه‌های دیگر این مشکلات مرتفع شود. قبول دارم که موضوعات و افرادی که در مستند‌ها حضور دارند باید طبیعی باشند تا کار برای مردم بیشتر باورپذیر شود. ما برای چند موضوع کوتاه مجبور شدیم بازسازی کنیم. شاید حدود 5 درصد از مجموعه «تب» را بازسازی کردیم و آن هم به دلیل مشکلات سوژه‌ای بود که امیدوارم در مجموعه‌های بعدی این مشکلات حل شود.

نهادها و ارگان‌های اجتماعی و فرهنگی کشور تا چه اندازه در تولید این برنامه به شما کمک کردند؟

تقریبا همه نهادها و ارگان‌ها با ما همکاری خوبی داشتند. ما افراد بسیار دلسوزی داریم که دوست دارند مردم دچار اشتباه نشوند؛ اما برخی که بدون داشتن تخصص تلاش می‌کنند تا مردم را فریب دهند و از آنها سوءاستفاده کنند با ما همکاری نکردند. فکر می‌کنم نیاز است بیش از پیش به موضوعاتی که به عنوان تب در جامعه مطرح است پرداخت، چون این موضوع را با فرهنگ‌سازی صحیح می‌توان حل کرد.

شما از زمان پخش این برنامه راضی هستید؟ با توجه به این‌ که این برنامه تکرار هم ندارد؟

من بازخوردهای زیادی از این مجموعه دیدم که فکر می‌کنم این برنامه به اندازه کافی دیده شده است. بالاخره زمان پخش بسیار اهمیت دارد. زمان پخش باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطبان بیشتری بتوانند برنامه را تماشا کنند.

آیا پس از اتمام این مجموعه سری جدید آن پخش خواهد شد؟

بله گروه سوژه‌یابی در حال شناسایی هستند و برخی از موضوعات هم مشخص شده است که قصد داریم پیش‌تولید مجموعه جدید را بزودی آغاز کنیم. مشکلات برنامه گذشته هم شناسایی شده و امیدوارم مجموعه جدید بتواند مورد پسند مخاطبان قرار بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها