بهزیستی: ‌بسیاری از کودکان خیابانی از بیماری‌های واگیر و مشکلات جنسی رنج می‌برند

هوای گرم و کودکان خیابانی؛ کمیته ساماندهی در خواب

یک‌سال دیگر هم گذشت و کمیته ساماندهی کودکان کار و خیابان تشکیل نشد تا معضل این دسته از کودکان در آستانه فصل گرما همچنان پابرجا باقی بماند و معصومیت این کودکان قربانی استثمار خانواده و بی‌توجهی مسوولان شود؛ کمیته‌ای که به موجب تصویب آیین نامه ساماندهی کودکان و نوجوانان در سال 84 در هیات دولت، باید به منظور ساماندهی کودکان کار و خیابان تشکیل می‌شد. حالا این تاخیرها وزارت تعاون، کار و رفاه را به عنوان یکی از ارگان‌های متولی امور کودکان بر آن داشته تا این آیین‌نامه را بازنگری کند تا شاید برای حل این مشکل راه حلی یافت شود.
کد خبر: ۴۶۶۶۲۵

مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با ایسنا از بازنگری آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان و انجام آخرین ویرایش‌ها در این آیین‌نامه خبر داد و گفت: آیین‌نامه مربوط پس از بازنگری به هیات دولت ارسال می‌شود.

حسن موسوی چلک، با اشاره به جلساتی که براساس آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان در کارگروه‌های اجتماعی، فرهنگی و خانواده تشکیل می‌شود، اعلام کرد: پیش از آغاز فصل تابستان و در اردیبهشت‌ماه، جلساتی در استانداری‌ها برای پیش‌بینی و اجرای اقدامات لازم درخصوص ساماندهی کودکان کار و خیابان برگزار می‌شود.

ارگان‌ها همکاری نمی‌کنند

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز به عنوان ارگانی که در امر ساماندهی کودکان کار و خیابان فعالیت می‌کند، اضافه کرد: آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان در صورت تشکیل جلسه‌های کمیته ساماندهی می‌تواند راهگشا باشد؛ اما این کمیته تاکنون جلسه‌ای نداشته است. در حال حاضر هیچ کدام از ارگان‌های عضو به وظیفه خود عمل نکرده‌اند و تنها شهرداری این کودکان را جمع‌آوری و سازمان بهزیستی آنها را ساماندهی می‌کند.

محمد نفریه با تاکید بر این‌که مشکل عمده در حوزه ساماندهی کودکان کار و خیابان مشکلات حقوقی پیش‌روست، گفت: اغلب کودکان کار و خیابان توسط خانواده‌ها به کار گماشته می‌شوند؛ این خانواده‌ها پس از ساماندهی کودکان با صرف هزینه‌های بسیار با حکم قضایی به مراکز مراجعه و کودک را از مرکز بیرون می‌برند، به این ترتیب این چرخه ادامه می‌یابد.

به گفته نفریه، قانون مانع از آن است که با این خانواده‌ها که اغلب نه دچار فقر مادی بلکه دچار فقر فرهنگی هستند، برخورد شود؛ این درحالی است که این کودکان اغلب از بیماری‌های واگیردار و برخی مشکلات جنسی رنج می‌برند.

قانون نداریم

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: در حال حاضر سازمان بهزیستی برای ساماندهی کودکان خیابانی بی‌سرپرست مشکلی ندارد و این کودکان پس از جمع‌آوری، وارد چرخه شبه خانواده و حتی فرزند خواندگی بهزیستی می‌شوند.

نفریه با بیان این‌که در حال حاضر هیچ قانون مشخصی برای ساماندهی کودکان کار و خیابان وجود ندارد، اظهار کرد: راهکار بهزیستی استفاده از ظرفیت سمن‌ها برای سوادآموزی و ارتقای کیفیت زندگی این کودکان است.

سوء استفاده تشکیلات و تیم‌های سازماندهی شده از کودکان کار و خیابان

ولی‌الله نصر، مدیرکل بهزیستی استان تهران نیز معتقد است: سال‌ها مساله کودکان کار میان شهرداری و سازمان بهزیستی موجب اختلاف‌نظر بوده، اما بهزیستی برای جمع‌آوری کودکان کار و خیابان وظیفه‌ای ندارد، بلکه ساماندهی کودکان کار و خیابان، بی‌سرپرست و بدسرپرست وظیفه سازمان بهزیستی است. ضمن این‌که در مساله کودکان کار و خیابان ارگان‌های مختلف یکدیگر را متهم به کم‌کاری می‌کنند و این در حالی است که این مقوله با تفاهم و همکاری حل می‌شود.

نصر با بیان این‌که خانواده‌ها اغلب به عنوان منبع درآمد به کودکان کار و خیابان نگاه می‌کنند، اضافه کرد: باید در این زمینه فرهنگ‌سازی و اقدامات لازم انجام شود. برخی خانواده‌ها به محض تعطیل شدن مدرسه، کودک خود را از خانه بیرون می‌اندازند و با این جمله که باید کار کند تا مرد شود، او را راهی خیابان‌ها می‌کنند که این موضوع ضرورت لزوم اقدامات فرهنگی را افزایش می‌دهد.

بهزیستی: نمی‌توانیم

مدیرکل بهزیستی استان تهران با تاکید بر این که برخی از این کودکان هم واقعا نیازمند هستند و باید با انجام اقدامات مددکارانه، پرداخت پول ودیعه مسکن به خانواده و فراهم کردن زمینه‌های اشتغال برای اعضای خانواده، مانع کار کردن این کودکان شد، گفت: در برخی مواقع، مشکلات این خانواده‌ها آنقدر زیاد است که سازمان بهزیستی قادر به حل آنها نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها