باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در تازه‌ترین اظهارات خود علیه جمهوری اسلامی ایران، اهداف اقدامات ضد‌ایرانی خود را برقراری دموکراسی، مبارزه با تروریسم، همراه کردن ایران با جامعه جهانی و آزادی تبادل اطلاعات خوانده است!
کد خبر: ۴۶۶۲۰۳

اوباما به موازات بیان این سخنان در ایام نوروز، الحاقیه تحریم ایران را نیز امضا و تاکید کرد: آمریکا مصمم به انجام مذاکره با ایران است، ولی روزنه فرصت‌های دیپلماسی هر لحظه کوچک‌تر می‌شود.

اوباما که با شرایط نامساعد داخلی و انتقادهای گسترده در مبارزات انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا (نوامبر 2012) روبه‌رو شده است، پس از شرکت در نشست چندی پیش لابی رژیم صهیونیستی (آیپک)، مواضع جورج بوش رئیس‌جمهور سابق این کشور علیه ایران را تکرار کرده است.

در میان این مواضع و سخنان اوباما که هر روز بیان می‌شود و پس از این نیز ادامه خواهد یافت، پرسش‌های فراوانی بین مردم ایران وجود دارد که نیازمند پاسخ اوست. مهم‌ترین پرسش تاریخی در روابط بین تهران و واشنگتن، کودتای 28 مرداد با اسم رمز عملیات آژاکس توسط سیا (CIA)‌ است.

آمریکا در این کودتا که هزینه آن تا 6 میلیون دلار نیز اعلام شده است و به روایت اسناد انتشار یافته سیا، دولت وقت را که با رای نمایندگان مجلس تشکیل شده بود و صنعت نفت را ملی کرد، براساس خواسته انگلیس ساقط کرد.

براساس الگوی آمریکایی که هنوز هم رگه‌های قوی‌تر آن را می‌توان در سخنان جدید اوباما یافت، مبارزه و موفقیت برای ملی شدن صنعت نفت به عنوان احقاق حقوق میلیون‌ها ایرانی و انجام وظیفه دولت در این زمینه، نباید انجام می‌شد.

کودتا نخستین اقدام دولت آمریکا بود که آیزنهاور، رئیس‌جمهور وقت این کشور دستور اجرای آن را داد و فرمان بازگشت شاه را به تهران نیز صادر کرد. این اقدام پس از حضور استعماری چند ده ساله انگلیس صورت گرفت و آمریکا را به قدرت برتر و تمام‌خواه در دربار و صنعت نفت ایران تبدیل ساخت. در همین چارچوب، حمایت کامل کاخ سفید و روسای جمهور آمریکا در دوره‌های مختلف از رژیم پهلوی، سرکوب گسترده مخالفان، اعطای عنوان ژاندارمی به شاه در خلیج فارس و همگرا کردن آن با رژیم صهیونیستی، 25 سال استبداد کامل را بر ایران حکمفرما کرد.

4 سال پیش از آن که اوباما بتواند برای اولین بار به عنوان سیاستمدار وارد سنا شود (18 مارس سال 2000) مادلین آلبرایت، وزیر خارجه وقت آمریکا با وجود دهه‌ها انکار آمریکا در این زمینه، آشکارا از کودتای 28 مرداد سخن گفت وطی آن، مسوولیت این کودتا و پیامدهای آن را پذیرفت. آلبرایت تصریح کرد: سال 1953، آمریکا نقش موثری در براندازی حکومت نخست‌وزیر ایران ـ دکتر محمد مصدق ـ داشت.

وی درعین حال برای توجیه این اعتراف و کمرنگ کردن آن نیز افزود: دولت آیزنهاور بر این باور بود که اقداماتش دلایل راهبردی دارد، ولی آن کودتا آشکارا سبب پسرفت سیر تکامل سیاسی ایران شد و تعجبی ندارد که هنوز بسیاری از ایرانیان از این دخالت آمریکا ناخرسندند.

افزون بر این، در یک ربع قرن پس از کودتا علیه مصدق، ایالات متحده و غرب، پیوسته از رژیم شاه که بی‌رحمانه، مخالفان خود را سرکوب می‌کرد، حمایت کردند.

اکنون این پرسش‌های ایرانیان با سخنان جدید اوباما بیشتر جلب توجه می‌کند که آیا در زمان نخست‌وزیری مصدق که مورد حمایت کامل مردم و روحانیت بود، ایرانیان از تروریسم حمایت می‌کردند؟ شاه آزادیخواه و دموکرات بود؟ تهران برای دستیابی به بمب هسته‌ای تلاش می‌کرد؟ و... که آمریکا تصمیم به طراحی کودتا و بازگرداندن محمدرضا پهلوی گرفت.

آیا پس از بازگشت شاه و حذف تحقیرآمیز انگلیس از صنعت نفت ایران و دربار توسط آمریکا، حکومت پهلوی آزادمنش شد و نسخه آمریکایی دموکراسی در ایران را پیاده کرد؟

آمریکا که در تمامی ارکان حکومت ایران پیش از سال 1357، حضور داشت آیا از خواسته‌ها و مبارزه‌های ایرانیان و سرکوب‌ها آگاهی نداشت که در آخرین روزهای رژیم پهلوی نیز ژنرال رابرت هایزر را به تهران فرستاد تا مانند پایان سلطنت رضاخان و بر تخت نشاندن پسرش، زمینه‌ساز حفظ حکومت حتی بدون حضور شاه شود؟

آیا اوباما هنوز به این پرونده تاریخی دسترسی ندارد که سال 2012 نیز دلایل اقدامات ضد ایرانی خود را نسخه‌های به روز شده ادعاهای کاخ سفید هنگام کودتای 28 مرداد، عنوان می‌کند. تحریم‌های دارویی، علمی، هواپیمایی و... که پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر ایران تحمیل شد،‌ اکنون با امضاهای اوباما به دامنه‌های دیگر کشیده شده است. دلیل طرح پرسش‌های بیشتر، این سخنان اوباماست که در پیام‌های مختلف خود بویژه به مناسبت نوروز خطاب به ایرانیان، اعلام کرده: «مردم ایران هدف اقدامات آمریکا نیستند.»

آیا حمایت کامل نظامی و سیاسی از صدام در جنگ تحمیلی با ارسال صدها محموله تسلیحاتی، مخالفت با تصویب قطعنامه‌های محکومیت عراق در سازمان ملل به دلیل نسل‌کشی در حلبچه و مرگ هزاران نظامی و غیرنظامی در ایران بر اثر حملات شیمیایی، نشانه حمایت آمریکا از ایرانیان است یا تاییدکننده تداوم سیاست‌های سنتی کاخ سفید علیه مردم ایران از کودتای 28 مرداد تاکنون؟!

آیا تمدید هر ساله تحریم‌های دارویی، دستور قطع ارتباط علمی، تحریم صنعت هوایی و محدودیت در ایجاد خرید نفت ایران به عنوان یکی از پایه‌های اقتصاد ملی و مردمی، بیانگر این موضوع نیست که مردم مهم‌ترین هدف اوباما هستند؟! و دو پرسش آخر این‌که اوباما به عنوان رئیس‌جمهور کنونی آمریکا و بلندپایه‌ترین مقام سیاسی و اجرایی این کشور در برابر این پرسش‌ها و دیگر پرسش‌های انبوه ملت ایران چه پاسخی دارد و «چرا فقط پیام می‌فرستد» و سپس براساس ادامه سیاست‌های کاخ سفید از کودتای 28 مرداد، علیه ایرانیان اقدام می‌کند؟!

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها