کد خبر: ۴۶۶۱۳۷

 در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته پیشنهاد مصرف دارو به دیگران امری نامعقول و ناپذیرفته محسوب می‌شود و در صورت بروز مشکل می‌تواند پیگرد قضایی هم به دنبال آورد! در مقابل جوامعی نظیر ایران هم هستند که برخی انواع داروها میان مردم مانند نقل و نبات! مصرف و توصیه می‌شود و حساسیتی هم برنمی‌انگیزد. در خانه ایرانی‌ها داروخانه کوچکی از انواع داروهای از قبل مانده و تازه خریداری شده یافت می‌شود و گروهی هم به داروخانه سیار تبدیل شده‌اند. کافی است به این دسته از افراد بگویی دکتر! برای فلان مرض یا مشکل چه دارویی خوب است تا دست به جیب شوند و قرص مناسب را برایتان تجویز کنند. اگر هم دارو را نداشته باشند نام آن را یادتان می‌دهند تا خیلی راحت از داروخانه سر کوچه بگیرید و بدون مشاوره با پزشک مشکل برطرف شود. چنین مواردی استثنایی نیست و آمارها و ارقام‌ از خوددرمانی گسترده در جامعه ایرانی حکایت دارد.

رکوردهای دارویی

بیایید نگاهی به آمارها​ و نتایج تحقیقات مرتبط با خوددرمانی بیندازیم. بنا به تحقیقات وزارت بهداشت ایران، حدود نیمی از افراد جامعه حتی در مواقع ضروری به پزشک مراجعه نمی‌کنند. بیماری‌های عفونی، سرطان، امراض دردناک و ناشناخته، شکستگی و ضرب‌دیدگی بیماری‌هایی است که پای ایرانی‌ها را با سرعت بیشتری به مطب پزشک باز می‌کند. در مقابل دردهای عمومی خفیف، سردردها، سرماخوردگی، حساسیت و امراض مرتبط با معده و دستگاه گوارش در مراحل اولیه جدی گرفته نمی‌شوند و اغلب بیماران برای درمان آنها خوددرمانی یا مشاوره دوستان و آشنایان را با مشاوره پزشکی جایگزین می‌کنند. حدود 15 درصد داروهای کشور به صورت خودسرانه مصرف می‌شود و در این میان انواع مسکن‌ها، قطره‌های چشمی و مخاطی و آنتی‌بیوتیک‌ها رکورد​دارند. ایران از نظر مصرف دارو جزو 20 کشور نخست دنیاست و در آسیا پس از چین در رتبه دوم قرار دارد. استامینوفن کدئین نیز با حدود یک میلیارد و 400 میلیون عدد در سال پرمصرف‌ترین داروی کشور محسوب می‌شود.

چرا خوددرمانی؟!

باورهای عمومی درباره نحوه درمان بیماری‌ها مهم‌ترین عوامل تشدید‌کننده خوددرمانی است. این که داروی قوی‌تر بهتر است، پزشک خوب و کاربلد داروی بیشتری برای بیمار تجویز می‌کند، داروهای اضافه در آینده به کار می‌آید، می‌توان با داروهای مشابه بیماری‌های مشابه را درمان کرد،‌ مصرف برخی داروها بویژه مسکن‌ها عوارض جانبی ندارد، تسکین درد و رفع موقتی مشکل هدف نهایی از مصرف داروست و... باورهایی است که خوددرمانی را نه اقدامی خطرناک، بلکه معقول و گاه ضروری جلوه می‌دهد. برخی افراد به پزشکانی که داروی بیشتری تجویز کنند اعتماد بیشتری دارند و تجویز داروهای کمتر برای مثال هنگام سرماخوردگی را دلیل بی‌اعتنایی پزشک به بیمار و حتی کم‌دانشی او تلقی می‌کنند. هر ایرانی سالانه حدود 340 عدد انواع دارو مصرف می‌کند که بیش از متوسط جهانی است. در میان داروهایی که خودسرانه مصرف می‌شود آ‌نتی‌بیوتیک‌ها بیش از سایر انواع خطر​ساز است، چرا که در صورت عدم نیاز بدن مانند سم عمل می‌کند و بدن را در مقابل آنتی‌بیوتیک مقاوم می‌سازد. بخشی از داروهایی که به صورت خودسرانه مصرف می‌شوند نیز داروهای تزریقی هستند که عوارض بیشتری در پی خواهد داشت. دلیل دیگری که به شیوع خوددرمانی نسبت داده می‌شود نحوه خدمت‌رسانی به بیمار از طریق نظام سلامت و درمان جامعه است. ضعف خدمت‌رسانی به بیماران به اشکال مختلف اعتماد افراد را درباره تخصصی و انحصاری بودن فرآیند تجویز دارو از بین می‌برد و خوددرمانی را به نوعی از دلسوزی درباره سلامت خود تبدیل می‌کند! گرانی هزینه‌های درمانی و ضعف حمایت‌ها در این حوزه نیز از دلایل شیوع خوددرمانی بویژه در جامعه ایرانی است. این که ایرانی‌ها برای یک سرماخوردگی خفیف به پزشک مراجعه نمی‌کنند بیش از هر چیز به هزینه‌های این کار مربوط می‌شود. ارائه طیفی از داروها در داروخانه‌ها بدون نیاز به تجویز پزشک و همچنین قاچاق دارو به بازار مصرف نیز در گسترش خوددرمانی موثر است.

مضرات خوددرمانی

ابتلا به انواع سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، امراض مرتبط با سیستم ایمنی بدن، ناباروری، امراض مفصلی، نقایص مادرزادی نوزادان و از همه مهم‌تر ازکارافتادگی کبد و کلیه مهم‌ترین عوارض خوددرمانی و مصرف بیش از اندازه و کنترل نشده انواع دارو محسوب می‌شود. تاسف‌بار این که حدود 90 درصد بودجه درمانی کشور نیز صرف این نوع بیماری‌ها و عوارض پزشکی ناشی از آنها می‌شود. هر دارویی باید از نظر کمی و کیفی متناسب با شرایط سنی، جسمی و پزشکی بیمار تجویز شود و تجویز عمومی دارو نظیر آنچه در خوددرمانی مشاهده می‌شود از نظر پزشکی مردود است.هر دارویی حتی مسکن‌های ساده و پرمصرف عوارض جانبی متعددی دارد که مصرف کنترل نشده و طولانی آنها را خطرناک می‌سازد. دیگر این که خوددرمانی اغلب از شناسایی صحیح و دقیق عوارض بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

سردرد یا دردهای عمومی می‌تواند نشانه وجود یک بیماری حاد باشد، ولی خوددرمانی از طریق تسکین درد پیشرفت بیماری را در پی خواهد داشت. خوددرمانی بر رفع موقتی عارضه بدنی مبتنی است و دوره درمان را تکمیل نمی‌کند. تکمیل نشدن دوره درمان بویژه در بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی در طولانی‌مدت عوارض قلبی و عروقی و همچنین ضعف سیستم ایمنی بدن را در پی می‌آورد.

تداخل دارویی

داروهای گیاهی خواصی نظیر داروهای شیمیایی دارد و برخلاف تصور عمومی بدون عارضه نیست. در حقیقت داروهای شیمیایی مشتقاتی پیشرفته و موثر از داروهای گیاهی و منابع طبیعی است و به همین دلیل خواص مشابهی میان آنها وجود دارد. مصرف داروهای گیاهی و سنتی مهم‌ترین عامل تداخل دارویی در میان بیماران محسوب می‌شود و بر همین اساس تجویز و فروش آنها در برخی کشورها محدود یا حتی ممنوع شده است. ایرانی‌ها که به عطاری‌ دسترسی و به داروهای گیاهی اعتماد دارند باید در این‌باره مراقب باشند.

داروهای فاسدشده در خانه

بنا به یک تحقیق در ایران 70 درصد داروها بدون توجه به شرایط و نحوه نگهداری درون یخچال نگهداری می‌شود. استفاده از داروهای فاسد، بدون خاصیت در اثر نگهداری نادرست جزء جدایی‌ناپذیر فرآیند خوددرمانی محسوب می‌شود. در شرایط نگهداری نادرست داروها حتی پیش از به پایان رسیدن مهلت انقضا فاسد می‌شود و مصرف آنها می‌تواند آثار مخرب جبران‌ناپذیری برجای بگذارد. دیگر این که نگهداری دارو در خانه با خطر استفاده ناخواسته برای مثال توسط کودکان همراه است.

مریم روزبهانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها