ایران پیشنهادهای عملی برای نشست آینده با گروه 1+5 دارد

احمدی‌نژاد: مسیر هسته‌ای را با قدرت ادامه می‌دهیم

رئیس‌جمهور با اشاره به فعالیت های هسته ای و با تاکید بر این‌که ما با کسی درگیری و مشکلی نداریم و راه و منطق روشن خود را ادامه می‌دهیم، تأکید کرد: ملت ایران، مسیری را که در آن قدم گذاشته و سرمایه‌گذاری کرده است با قدرت ادامه خواهد داد.
کد خبر: ۴۶۵۹۷۰

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، محمود احمدی‌نژاد دیروز همزمان با 20 فروردین، سالروز ملی فناوری هسته‌ای در جمع دست‌اندرکاران صنعت هسته‌‌ای کشور با تأکید بر این‌که مقاومت و ایستادگی ملت ایران در موضوع دانش و صنعت هسته‌ای فراتر از دستیابی به این دانش است، تصریح کرد: ملت بزرگ ایران با ایستادگی در موضوع هسته‌ای در حقیقت از عزت و کرامت انسانی خود صیانت کرد و دشمنان چنین خیال نکنند که با ترور چند دانشمند کشورمان می‌توانند مسیر روشن پیشرفت علمی و فناوری ایران اسلامی را مسدود کنند.

وی با تاکید بر این‌که پیشرفت در فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای باعث پیشرفت دیگر صنایع خواهد شد، گفت: صنعت هسته‌ای مانند لکوموتیوی است که می‌تواند دیگر صنایع را با خود به جلو بکشد، مانند صنعت فضایی که ده‌ها صنعت زیرمجموعه خود را بالا می‌برد و این همان راه روشنی است که باید ادامه دهیم.

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که موضوع هسته‌ای ایران یک جنبه سیاسی نیز دارد، اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از کشورها در منطقه علاوه بر داشتن انرژی هسته‌ای، بمب اتم را نیز در اختیار دارند، اما نامی از آنها برده نمی‌شود و کسی کاری با آنها ندارد.

ضرورت استفاده از همه ظرفیت‌های علم هسته‌ای در بخش‌های پزشکی، کشاورزی

وی ضرورت استفاده از همه ظرفیت‌های علم هسته‌ای در بخش‌های پزشکی، کشاورزی و دیگر صنایع را خاطرنشان و اظهار کرد: هنوز بسیاری از تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور از خارج تامین می‌شود و از سوی دیگر در موضوع کشاورزی نیز هنوز ورود نکرده‌ایم، به طوری که می‌توان با استفاده از این صنعت مهم در بهبود کیفیت و ماندگاری مرکبات استفاده کرد.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای در بخش صنعت و نیروی کشورمان نیز استفاده نشده است،‌ اضافه کرد: در حال حاضر بعد از 37 سال تنها یک نیروگاه با استفاده از این انرژی در کشور وجود دارد که هنوز هم تکمیل نشده است، از این رو باید با تکیه بر توانمندی‌های خود به پیشرفت‌های چشمگیری دست پیدا کنیم.

در موضوع هسته‌ای فراتر از مقررات ان.پی.تی چیزی نمی‌خواهیم

رئیس‌جمهور همچنین دیروز در دیدار یوکیوها تویاما، نخست‌وزیر سابق ژاپن گفت: ایران در موضوع هسته‌ای هیچ‌چیز بیشتر از آنچه در چارچوب مقررات ان.‌پی.‌تی(NPT) آمده است، نمی‌خواهد.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران امروز نیز آماده مذاکره بوده و از هر پیشنهادی که در جهت همکاری باشد، استقبال می‌کند، گفت: گروه‌های مذاکره‌کننده، همواره به‌طور یکطرفه از ایران مطالبات دارند، در صورتی که ما معتقدیم مذاکرات باید دوطرفه باشد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در گذشته پیشنهادهای خوبی برای مشارکت سایر کشورها در غنی‌سازی، فروش سوخت 20 درصد و تکمیل نیروگاه‌ها ارائه کرد که غربی‌ها آنها را نپذیرفتند و انگیزه‌ای برای حل موضوع هسته‌ای ایران از خود نشان ندادند. اما با این حال ایران پیشنهادهای عملی برای نشست آینده دارد.

نخست وزیر ژاپن دیروز با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هم دیدار و گفت‌وگو کرد.لاریجانی در این دیدار گفت: نگاه جمهوری اسلامی ایران به این مذاکرات مثبت است، به شرط این‌‌که گام‌های مثبت از طرف مقابل برداشته شود و صرفا به دنبال لبخند سیاسی نباشند.

تولید سوخت میله‌ای با غنای 5/3 درصد

در همین حال، فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در گفت و گو با ایسنا از ساخت اولین مجتمع سوخت با غنای 5/3 درصد در مقیاس کوچک‌تر از سوخت واقعی یک نیروگاه خبر داد و گفت: این مجتمع را ساخته و تست کرده‌ایم. این مجتمع طراحی هوشمندانه‌ای دارد از این نظر که قرص‌های سوخت با غنای 5/3 درصد را در غلاف قرار می‌دهیم.

وی با تاکید بر این‌که این اولین بار است که سوخت میله‌ای با غنای 5/3 درصد در کشور ساخته می‌شود، گفت: تعدادی از این میله‌ها را طوری در یک مجموعه قرار داده‌ایم که ابعاد آن مجموعه مشابه ابعاد مجتمع‌های صفحه‌ای سوخت راکتور تهران باشد. سوخت راکتور تهران سوخت استخری با غنای 20درصد است و ما نظیر ابعاد سوخت راکتور تهران سوختی درست کردیم با غنای 5/3 درصد و این اقدام مخصوص ایران است.

وی همچنین از تولید سوخت مجازی راکتور اراک خبر داد و گفت: در حال حاضر خط تولید سوخت مجازی راکتور تحقیقاتی 40 مگاواتی اراک راه افتاده است. به جای قرص اورانیوم طبیعی، از قرص سوخت در میله‌های سوختی استفاده می‌کنیم. قرص‌های سربی و غلاف‌ها آماده شده‌ است و در نوبت مونتاژ در کارخانه تولید سوخت قرار دارد. عباسی درباره ساخت صفحات سوخت جدید برای راکتور تهران، گفت: صفحات سوخت جدید آماده شده است، در عین حال ما سعی داریم به مرور زمان که جلو می‌رویم سوخت‌های جدید را به لحاظ مقدار اورانیوم و بحث‌های مکانیکی و متالوژیکی بهینه سازیم.

هیچ توجیهی برای تعلیق کار در فردو نمی‌بینیم

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه در پاسخ به این سوال که برخی تحلیل‌ها بر این اساس است که در مذاکرات آینده ایران و 1+5، آنها درخواست تعلیق تولید اورانیوم با غنای 20 درصد و نیز تعلیق کار در سایت فردو را درخواست خواهند کرد، تصریح کرد: ما هیچ توجیهی برای چنین درخواستی از سوی کشورهای 1+5 نمی‌بینیم.

او ادامه داد: ما سوخت تا غنای 20 درصد را بیشتر از نیازمان تولید نمی‌کنیم، زیرا به صرف ما نیست که آن را تولید و نگهداری کنیم. ما به اندازه‌ای تولید می‌کنیم که پاسخگوی راکتور تهران و نیز سوخت راکتور بعدی که می‌خواهیم در آینده آن را بسازیم و به آژانس اعلام خواهیم کرد، باشد.

ایران یک راکتور استخری دیگر با قدرت 10 مگاوات می‌سازد

عباسی در رابطه با راکتور بعدی ایران خاطرنشان کرد: ما قصد داریم یک راکتور استخری دیگر با قدرت 10 مگاوات را طراحی کرده و بسازیم و بزودی اطلاعات آن را به آژانس اعلام خواهیم کرد.

وی درباره زمان تحویل موقت نیروگاه بوشهر به بهره‌بردار ایرانی نیز گفت: طبق زمان‌بندی‌ روس‌ها، مهر و آبان‌ماه امسال تحویل موقت صورت می‌گیرد و تعداد پرسنل روسی کم می‌شوند اما ممکن است این روند به طول انجامد. در حال حاضر 1500 تا 1700 پرسنل روسی در نیروگاه بوشهر مشغول به کار هستند که این تعداد تا بهره‌برداری نهایی بسیار کاهش می‌یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها