بانک مرکزی: پس از گذشت یک سال از آغاز هدفمندی، اثرات اجرای این قانون در محاسبات تورم وارد شد

آغاز محاسبه اثر هدفمندی یارانه‌ها در نرخ تورم

بانک مرکزی با افزایش پیش‌بینی خود از حداکثر تورم سال جاری تلویحا اعلام کرد، نرخ تورمی که تاکنون اعلام می‌کرده، بدون لحاظ کردن تورم ناشی از هدفمندی یارانه‌ها بوده است.
کد خبر: ۴۶۱۵۷۶

به گزارش خبرنگار ما، این گلایه همیشه در میان مردم وجود داشته است که چرا تورم رسمی اعلام شده کمتر از تورم لمس شده در بازار است.

به عبارت بهتر چرا نرخ تورم رسمی گویای تورم واقعی نیست. بانک مرکزی تاکنون این گلایه‌ها را غیرکارشناسی ارزیابی کرده و بر واقعی بودن و استاندارد بودن نرخ تورم محاسبه شده توسط خود تاکید کرده است.با این حال دیروز یک مقام بانک مرکزی اعلام کرد که تغییرات تورمی ناشی از هدفمندی یارانه‌ها تاکنون در محاسبات نرخ تورم این بانک لحاظ نمی‌شده و از زمانی که 12 ماه اجرای این قانون به پایان رسیده، لحاظ این نرخ آغاز شده است.

ابوالفضل اکرمی، مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی دیروز در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به این‌که تغییرات تورمی ناشی از هدفمندی یارانه‌ها در مخرج کسر محاسباتی وارد نشده بود، اظهار کرد: از دی ماه که 12 ماهه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به اتمام رسیده، بانک مرکزی ارقام مربوط به هدفمندسازی را در مخرج کسر وارد می‌کند.

وی افزود: بنابراین کاهش تورمی را با توجه به تغییر مخرج کسر خواهیم داشت، چرا که متوسط 24 ماه را در نظر می‌گیریم. وی روند نزولی تورم را در آینده نزدیک دور از واقعیت و انتظار ندانست و تصریح کرد: البته در ماه‌های گذشته افزایش قیمتی را در برخی کالاها مشاهده کردیم ولی اگر تورم روند عادی خود را طی می‌کرد، الان نرخ تورم کاهش یافته بود.

تاثیر نوسانات طلا و ا رز بر تورم

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی همچنین از اثر نوسانات قیمتی طلا و ارز بر نرخ تورم خبر داد و تصریح کرد که این امر پیش‌بینی بانک مرکزی برای تورم سال‌جاری را تغییر و افزایش داده است.

به گفته اکرمی، پیش‌بینی اولیه بانک مرکزی درباره تورم سال 90 معادل 18 درصد بود که اکنون با 3 درصد افزایش به 21 درصد رسیده است. وی وعده داد سال جاری با همین تورم 21 درصدی به پایان برسد. این در حالی است که رشد قیمت طلا و ارز در طول 4 ماه گذشته ده‌ها برابر 3 درصد بوده است و لذا احتمالا اثر آن بر تورم بیشتر از این امر خواهد بود. همچنین بانک مرکزی اثرات افزایش قیمت بهمن و اسفندماه جاری بر نرخ تورم را در محاسبات و پیش‌بینی‌های خود لحاظ نکرده است.اکرمی در ادامه ضمن اشاره به این‌که به احتمال زیاد نرخ تورم بهمن ماه با نرخ تورم پایان سال مشترک خواهد شد، تصریح کرد: از آنجایی که تورم به معنای متوسط 12 ماهه دوره مورد نظر در مقایسه با دوره مشابه سال قبل است وقتی تورم آذر را نرخ خاصی اعلام می‌کنیم در حقیقت متوسط تورم آذر 89 تا 90 را در نظر می‌گیرند و بر مدت مشابه سال قبل تقسیم می‌شود.

نقش تلاطمات ارزی در محاسبه نرخ تورم

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: تلاطمات نرخ ارز و نرخ سکه در ماه‌های اخیر و اثرات انتظاری در بازار مقداری تورم در اقتصاد به همراه داشت.

این مقام مسوول در بانک مرکزی تصریح کرد: البته بانک مرکزی تمام نیازهای وارداتی را براساس نرخ ارز مرجع تأمین کرده بود و هیچ توجیهی برای افزایش نرخ ارز نداشتیم؛ اما عملا در اقتصاد نرخ‌‌گذاری بر اساس قیمت ارز در بازار موازی انجام شد.

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی گفت: به هرحال و با وجود این تفاسیر امسال نرخ تورم محاسباتی بانک مرکزی بیشتر از 21 درصد نخواهد شد.این مقام مسوول در بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که با این حساب آیا بانک مرکزی به تورم مورد نظر خود رسیده یا خیر، تأکید کرد: بانک مرکزی نرخ تورم را در محاسبات خود برای این بازه زمانی در محدوده 18 درصد در نظر گرفته بود ولی الان مقداری از این نرخ بیشتر شده است.

وی با تشریح دلایل چرایی عدم تحقق تورم هدف 18 درصدی بانک مرکزی طی سال جاری گفت: نوسانات بازار ارز و سکه موجب شد تا نرخ تورم اندکی بالاتر از تورم هدف بانک مرکزی شود.وی افزود: اگر نوسانات ارزی و سکه‌ای در بازار اتفاق نمی‌افتاد، می‌شد انتظار داشت که نرخ تورم زیر 20 درصد و در محدوده تورم هدف بانک مرکزی تحقق پیدا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها