امروزه بین فناوری‌های پیل سوختی و باتری‌های قابل شارژ بر سر تصاحب جایگاهی قابل اعتنا برای به حرکت درآوردن خودرو‌های برقی رقابت در گرفته است. با توجه به کاهش هزینه‌ ساخت و بهره‌برداری از پیل‌های سوختی و امکان ساده و سریع ذخیره‌سازی هیدروژن دور از انتظار نیست که این پیل‌ها بزودی جایگاه رفیعی را از آن خود سازد.
کد خبر: ۴۵۸۸۷۱

اما فارغ از این که برنده نهایی این رقابت کدام‌یک از اینها باشد، باید توجه داشت که پیشرفت فناوری شکی باقی نمی‌گذارد که ماشین‌های برقی را می‌توان بزودی و به تعداد بیشتری در نمایشگاه‌های اتومبیل ملاقات کرد.

خودروهای الکتریکی که با باتری کار می‌کند، می‌تواند از طریق پریزهای مرسوم برق و با استفاده از الکتریسیته جاری در خطوط رایج برق کشورها به سوختگیری و پرکردن مجدد باتری‌های خود بپردازد. شارژ مجدد یک باتری متعارف خودروی الکتریکی بین 4 تا 8 ساعت زمان می‌برد و به همین دلیل اکثر رانندگان خودروهای برقی کار سوختگیری الکتریکی را به ساعات شب زمانی که خودرو در پارکینگ منزل به پریز برق وصل است، موکول می‌کنند.

با این اوصاف، شارژ خودروی برقی فشاری بر شبکه برق‌رسانی وارد نمی‌سازد و حتی اگر هزاران خودروی برقی در یک زمان با هم شارژ شود، تنها میزان نسبتا اندکی از برق شبکه مصرف خواهد شد. به طور نسبی اگر هر کیلووات ساعت انرژی را معادل 12 تومان بگیریم، هزینه متوسط شارژ مجدد یک خودروی الکتریکی کمتر از 1200 تومان در روز می‌شود که نسبت به هزینه سوخت ماشین‌های بنزینی رقم ناچیزی است.

در این میان به نظر می‌رسد که شهرهای مختلفی در دنیا برای تجاری‌سازی هر چه بیشتر خودروی برقی و تشویق مردم به استفاده از آنها تلاش خود را مضاعف نمایند. توجه به زیرساخت‌ها و مراکز شارژ خودروی برقی یکی از عوامل لازم برای تشویق مردم به خرید خودروهای الکتریکی است. این قبیل ایستگاه‌های شارژگیری معمولا در توقفگاه‌های مراکز خرید، هتل‌ها و فرودگاه‌ها و در حاشیه کسب و کارهای گوناگون مستقر می‌شود. مثلا در ایالت کالیفرنیای آمریکا که بیشترین تعداد جایگاه‌های شارژ را به خود اختصاص داده است، شارژ خودروی برقی به طور کلی رایگان یا خیلی ارزان است و بعضا مشوق‌های اضافی مثل پارک رایگان خودرو نیز به رانندگان خودروهای الکتریکی ارائه می‌شود. ارائه چنین مشوق‌هایی ضمن گرم کردن بازار خودروهای الکتریکی می‌تواند بتدریج و در آینده نزدیک منافع بیشتری را از بابت اقبال عمومی به توسعه ناوگان وسایط نقلیه برقی به همراه داشته باشد که خود اثرات مثبت بیشماری به همراه دارد. مهم‌ترین اثر مثبت اقبال عمومی به خرید و استفاده از خودروهای الکتریکی، کاهش چشمگیر آلودگی هوا و آلودگی صوتی در شهرهاست.

Greencar / مترجم: مهریار میرنیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها