میله های سوخت 20 درصد تولید داخل در قلب رآکتور تهران کار گذاشته شد

رونمایی از دستاوردهای جدید هسته‌ای در تهران و نطنز

آهسته و آرام و بااحتیاط وارد حوضچه آب شد. به همان آرامی عمق استخر را به سمت پایین طی کرد. میله سوخت هسته‌ای 20 درصد تولید داخل لحظاتی بعد، داخل جایگاه قرار گرفت تا شاهدی باشد بر اثبات این ادعا که دانش و توانایی هسته‌ای ایران بومی شده و آنقدر پیشرفت کرده است که بی‌نیاز از خرید اورانیوم 20 درصد غنی شده باشد.
کد خبر: ۴۵۷۹۱۴

دیروز عصر دوربین‌های تصویربرداری دو نقطه از تاسیسات هسته‌ای ایران را به‌طور زنده به جهان نشان می‌داد و این لحظات را به‌طور زنده به ثبت رساند. یکی در رآکتور تحقیقاتی تهران و دیگری تاسیسات هسته‌ای نطنز.

در رآکتور تحقیقاتی تهران میله‌های هسته‌ای بارگذاری شد که توسط متخصصان ایرانی ساخته شده و با جایگیری در قلب رآکتور تهران، نیاز ایران به کشورهای تولیدکننده اورانیوم 20 درصد غنی شده مرتفع می‌شود. میله‌های رآکتور تحقیقاتی تهران هم در داخل کشور تولید شده‌ است. غرب به دلیل مشکلات سیاسی که در زمینه برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کرده است، اجازه خرید سوخت این رآکتور را که کاملا به امور پزشکی مرتبط است،‌ نداد و حتی موقعی که ایران با میانجیگری ترکیه و برزیل پذیرفت برای تامین اورانیوم این رآکتور، ‌اورانیوم‌ غنی شده ضعیف را مبادله کند، ‌باز هم غرب حاضر نشد این معامله صورت پذیرد. این در حالی بود که ایران تاکید داشت توانایی تولید اورانیوم 20 درصد را دارد و چنانچه نتواند این کالا را در بازار جهانی تهیه کند، خود شخصا اقدام به تولید اورانیوم غنی‌شده 20 درصدی خواهد کرد و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد آمریکا و متحدان اروپایی‌اش حاضر نشدند مسائل سیاسی را از موارد تحقیقاتی جدا کنند، در نتیجه تهران به تولید اورانیوم با این سطح غنی شده اقدام کرد.

بنا بر اطلاعیه روابط عمومی سازمان انرژی اتمی ایران، سوخت هسته‌ای با غنای 20 درصد در مجتمع سوخت رآکتورهای هسته‌ای اصفهان تولید و اکنون پس از طراحی فنی و رعایت استانداردهای ایمنی تحت‌نظر کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بهره‌برداری به رآکتور تهران منتقل شده است.

این مجتمع سوخت که از نوع کنترلی است جهت آزمون بلندمدت و بهره‌برداری در رآکتور تهران برای تولید رادیو داروها به طور همزمان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. با راه‌اندازی خط تولید این مجتمع سوخت و بهره‌برداری در رآکتور تهران تمامی رادیوداروهای موردنیاز کشور در داخل تامین و از خروج ارز جلوگیری خواهد شد. به این ترتیب آخرین گام موثر در تکمیل فرآیند چرخه سوخت هسته‌ای، یعنی ساخت سوخت و بارگذاری مجتمع‌های سوخت در داخل قلب رآکتور توسط متخصصان هسته‌ای کشور برداشته شد. در این مراسم همچنین از چند رادیوداروی تولید شده به دست متخصصان ایرانی که در درمان و پیشگیری از بیماری‌های صعب‌العلاج کاربرد دارد، رونمایی شد.

همزمان با این اقدام، در سایت نظنز نیز یک نسل جدید از سانتریفیوژهای تولید داخل ایران به پرده‌برداری رسید. نسل جدید سانتریفیوژ از سری ماشین‌های نسل دوم است که قبلا نمونه تک ماشین آن رونمایی شده بود و امروز اولین زنجیره آن در مجتمع غنی‌سازی نطنز نصب و راه‌اندازی شد و قادر است غنی‌سازی تا سقف ‌٥/٣ درصد را انجام دهد.

با نصب و راه‌اندازی نسل جدید سانتریفیوژهای ساخت داخل، ظرفیت خوراک‌دهی سانتریفیوژهای نطنز 3 برابر شد. به گفته مدیر مجتمع نطنز، به دنبال بهره‌برداری صنعتی از نسل جدید ماشین‌های سانتریفیوژ در مقیاس تحقیقات و پایلوت، این سانتریفیوژها هم‌اکنون به مرحله بهره‌برداری صنعتی رسیده‌اند.

از سوی دیگر اولین زنجیره ماشین‌های سانتریفیوژ نسل جدید با روتور کامپوزیتی و واحد کاری جداسازی شش (swu ) از طریق ویدئوکنفرانس توسط رئیس‌جمهور مورد بهره‌برداری قرار گرفت.محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور در راهپیمایی روز 22 بهمن اعلام کرده بود بزودی از چند دستاورد مهم هسته‌ای رونمایی خواهد شد.

تغییر نام سایت‌های هسته‌ای به نام شهدا

در این مراسم که با حضور محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور، علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه؛ فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی و تعدادی دیگر از مسوولان مرتبط برگزار شد، 2مهمان ویژه نیز حضور داشتند. فرزند شهید مجید شهریاری، دانشمند هسته‌ای کشورمان که در 8 آذر سال گذشته توسط عوامل موساد به شهادت رسیده بود، در محل رآکتور تحقیقاتی تهران حضور داشت. همچنین پدر مصطفی احمدی‌روشن که ماه گذشته طی عملیات بمب‌گذاری به شهادت رسید در موسسه نطنز در مراسم رونمایی از نسل جدید سانتریفیوژهای ساخت کشورمان شرکت داشت. موضوع مهم دیگری که روز گذشته رخ داد، ‌تغییر نام سایت‌های هسته‌ای ایران بود که به پاسداشت خون شهدای هسته‌ای به نام این شهیدان تغییر یافت. بدین شکل که مجتمع غنی‌سازی فردو به نام شهید دکتر مسعود علی‌محمدی تغییر نام یافت، سایت هسته‌ای تهران به نام شهید دکتر مجید شهریاری، مجتمع پژوهش و فناوری سایت تهران به نام شهید مهندس داریوش رضایی‌نژاد، مجتمع غنی‌سازی نطنز به نام شهید احمدی‌روشن و مجتمع غنی‌سازی S8 سایت نطنز به نام شهید رضا قشقایی نامگذاری شد.

انتقاد از برخورد کشورهای استعماری با پیشرفت ملت‌ها

پس از رونمایی از دستاوردهای هسته‌ای، رئیس‌جمهور گفت: با نگاهی به گذشته صحنه جهانی درمی‌یابیم که سیاهی کارنامه مستکبران منحصر به دوره برده‌داری و استعمار نیست.

به گزارش ایرنا، محمود احمدی‌نژاد با انتقاد از نوع برخورد کشورهای استعماری با پیشرفت ملت‌ها گفت: این کشورها علم و فناوری‌های برآمده از علوم پیشرفته را انحصاری کردندو کشورهای استعمارگر و چپاولگر دانش هسته‌ای را معادل «بمب» معرفی کردند . وی افزود: هرجا اسمی از دانش هسته‌ای به میان می‌آید به عنوان بمب از آن تلقی می‌شود، در حالی که این دانش بسیار مفید در ابعاد گوناگون برای جامعه بشری است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: هر ملتی که جرات کند و بخواهد به این دانش نزدیک شود، بلافاصله تحریم شده و به آن فشار وارد می‌شود و سروصدا به پا می‌شود. رئیس‌جمهور با انتقاد شدید از دروغ‌پردازی‌های نظام سلطه در مخالفت با تولید سلاح، اعلام کرد: خبر داریم جدیدا بمب‌هایی را در اختیار برخی کشورهای همسایه ما قرار داده‌اند.رئیس‌جمهور گفت: کسی که چند 10 هزار بمب ذخیره کرده مدعی است مخالف بمب است، اما خودشان را مسخره کرده‌اند و همه تاریخ هم آنها را مسخره خواهد کرد. احمدی‌نژاد تأکید کرد: خون تک‌تک شهیدان هسته‌ای جمهوری اسلامی به پای سردمداران نظام سلطه نوشته شده و ملت ایران این را ثبت کرده است.

پاسخ جلیلی به نامه اشتون

از سوی دیگر، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با ارسال نامه‌ای برای مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن استقبال از آمادگی گروه 1+5 برای بازگشت به گفت‌وگوها، آمادگی تهران را برای ادامه مذاکرات اعلام کرد.سعید جلیلی طی نامه‌ای که دیروز به دفتر کاترین اشتون تحویل داده شد، موفقیت گفت‌وگو‌ها را در گرو برخورد سازنده 1+5 با ابتکارهای جمهوری اسلامی ایران دانست.به گزارش ایسنا، وی از اظهارنظر کاترین‌اشتون مبنی بر احترام بحق ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای استقبال کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها