بیمه‌ها مکلف به پرداخت خسارت تا سقف2 میلیون و 250هزار تومان بدون کروکی پلیس شدند

افزایش خسارت بدون کروکی در تصادفات

سرانجام تداوم نارضایتی‌ها و گلایه‌های شهروندان از کوتاهی‌ها و سنگ‌اندازی‌های برخی شرکت‌های بیمه خودرو برای پرداخت خسارت تصادفات رانندگی موجب شد تا مسوولان پلیس و بیمه مرکزی تسهیلات جدیدی را برای آسان‌تر شدن پرداخت خسارت تصادفات رانندگی از اول اسفند به اجرا بگذارند.
کد خبر: ۴۵۷۶۶۸

پیش از این طرفین تصادفات خسارتی مجبور بودند در صورت نداشتن کروکی برای دریافت بیمه شخص ثالث به شرکت‌های بیمه مراجعه کنند، در حالی که براساس توافق انجام شده با بیمه مرکزی از ابتدای اسفند دیگر نیازی به حضور هر دو طرف در شرکت‌های بیمه نیست و تنها طرف غیرمقصر برای دریافت خسارت به شرکت بیمه مراجعه می‌کند.

مسوولان پلیس راهور معتقدند با اجرای این طرح حضور پلیس در صحنه تصادفات خسارتی بشدت کاهش یافته و مردم نیز از سرگردانی نجات پیدا می‌کنند.

به گزارش «جام‌جم»، همایش مشترک روز گذشته پلیس راهور و صنعت بیمه هر چند نتایج مطلوبی در پی داشت اما بهانه‌ای هم شد برای این‌که بار دیگر مسوولان پلیس راهور گلایه‌های خود و مردم از سرگردانی در شعب شرکت‌های بیمه برای دریافت خسارت تصادفات و کوتاهی‌های برخی شرکت‌های بیمه در عمل به تعهدات خود را به گوش مسوولان بیمه مرکزی برسانند.

سوءاستفاده بیمه‌ها از یک قانون

مسوولان پلیس راهور معتقدند بیمه‌ها با اضافه کردن یک ماده به قانون پرداخت سقف خسارت بدون کروکی، راه را برای دریافت خسارت دشوار کرده‌اند. این همان موضوعی است که نه تنها مسوولان پلیس بلکه شهروندانی که برای دریافت خسارت تصادفات رانندگی به شعب بیمه مراجعه می‌کنند نیز بارها نسبت به آن اعتراض داشته‌اند.

الزام حضور همزمان فرد زیان دیده و مقصر موجب شده تا برخی شرکت‌های بیمه از این موضوع به نفع خود سوءاستفاده کرده و به نوعی زیر بار اجرای قانون مذکور نروند.

مشکل اینجاست که برخی شرکت‌های بیمه، گاه کروکی پلیس را قبول ندارند و پرداخت خسارت را تنها منوط به حضور هر دو خودرو و بررسی کارشناسی مجدد توسط کارشناسان بیمه می‌دانند و همین مساله موجب بروز مشکلات فراوانی برای شهروندانی شده است که به منظور دریافت خسارت به شعب شرکت‌های بیمه‌ای مراجعه می‌کنند.

اگر مالکان هر دو خودروی خسارت دیده ساکن تهران باشند، شاید این موضوع مشکل چندان بزرگی به نظر نرسد و مساله صرفا با چند ساعت اتلاف وقت و هزینه طرفین برای مراجعه به شرکت بیمه و بررسی مجدد میزان خسارت وارده به خودروها قابل حل باشد، اما در صورتی که هر یک از مالکان خودروهای خسارت‌دیده ساکن شهری جداگانه باشند، آن وقت است که سنگ‌اندازی برخی بیمه‌ها و موکول کردن پرداخت خسارت به حضور هر دو خودرو برای ارزیابی مجدد میزان خسارت، مشکل‌ساز می‌شود.

سردار اسکندر مومنی با بیان این‌که بیمه‌ها 15 درصد در کاهش ترافیک و انضباط‌بخشی نقش دارند، توضیح می‌دهد: روزانه 300 تصادف با کروکی رخ می‌دهد که هر تصادف حداقل یک لاین از راه را اشغال می‌کند و این در حالی است که اگر بیمه‌ها خسارت را بموقع و بدون کروکی پرداخت کنند و مردم نیز اطمینان پیدا کنند براساس هزینه‌ای که پرداخت کرده‌اند خسارت می‌گیرند، دیگر منتظر کروکی و پلیس نمی‌شوند تا به دنبال این سد راه ترافیک سنگین ایجاد شود. به گفته رئیس پلیس راهور ناجا 80 درصد تصادف کلانشهرها خسارتی است و بدون تردید اگر بیمه‌ها اقدام به پرداخت خسارت بدون کروکی کنند، ترافیک در کلانشهرها کاهش پیدا کرده و بیمه‌ها نیز می‌توانند در انضباط‌بخشی نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند.

مسوولان پلیس راهور ناجا ابراز امیدواری می‌کنند تبادل هرچه بیشتر اطلاعات میان بیمه و پلیس به شناسایی رانندگان پرتخلف نیز کمک خواهد کرد. به گفته سردار مومنی، این شرایط موجب می‌شود شرکت‌های بیمه براساس میزان تخلفاتی که رانندگان مرتکب شده‌اند از آنان هزینه بیمه دریافت کنند.

به گفته رئیس پلیس راهور ناجا، این قانون در زمینه خودروهای فرسوده و دارای ایمنی کم نیز موثر خواهد بود.

با کدام ضمانت اجرایی؟

براساس توافق انجام شده با بیمه مرکزی از ابتدای اسفند در تصادفات خسارتی تا سقف 22 میلیون و 500 هزار ریال و در صورت توافق طرفین تصادف، دیگر نیازی به رسم کروکی توسط پلیس و حضور هر دو طرف تصادف در شرکت بیمه نیست و شرکت‌های بیمه مکلفند با حضور طرف غیرمقصر و دریافت مدارک لازم نسبت به پرداخت خسارت تصادف اقدام کنند.

شنیدن این خبر برای شهروندان و مسوولان پلیس از آن‌جهت که از سرگردانی رانندگان پس از وقوع تصادف جلوگیری می‌کند، خوشایند باشد، اما یک پرسش مهم را مطرح می‌سازد و این‌که برای اجرای چنین توافقی چه ضمانت اجرایی وجود دارد؟

مسوولان پلیس و بیمه برای پرداخت خسارت تصادفات تا سقف 22 میلیون و 500 هزار ریال در حالی به توافق رسیده‌اند که شهروندان هنوز از عدم اجرای بی‌چون و چرای توافق قبلی پلیس و بیمه برای پرداخت خسارت تصادفات رانندگی بدون کروکی تا سقف 5‌‌‌/‌‌‌1 میلیون تومان با مشکل مواجه هستند.

در چنین شرایطی باید منتظر ماند و دید با سابقه نه چندان مطلوبی که شرکت‌های بیمه در پرداخت خسارت تصادفات رانندگی تا سقف 15 میلیون ریال بدون نیاز به کروکی پلیس داشتند، این بار و در توافق جدید پلیس و بیمه برای پرداخت خسارت تصادفات رانندگی تا سقف 22 میلیون و 500 هزار ریال چه اندازه در عمل به این تعهد جدید پایبند خواهند بود؟

براساس قانون، پلیس از تردد خودروهای بدون بیمه جلوگیری می‌کند، بنابر این طبق توافق بین پلیس و بیمه مرکزی مقرر شده از این پس نمایندگان شرکت‌های بیمه در پاسگاه‌های بین راهی مستقر شوند تا بتوانند بسرعت به افرادی که بدون بیمه‌نامه هستند، خدمات‌رسانی کنند. این اقدام موجب می‌شود که نداشتن بیمه‌نامه مانع از سفر یا تردد رانندگان نشود.

هرچند این تصمیم از آن جهت که تسهیلات ویژه‌ای را برای آن دسته از شهروندانی که به هر دلیل خودروی خود را بیمه نکرده‌اند، فراهم می‌آورد تا در صورت نیاز به جای سرگردانی ناشی از توقیف خودرویشان بلافاصله با مراجعه به نمایندگی شرکت‌های بیمه در پاسگاه‌ها خودروی خود را بیمه کرده و به راهشان ادامه دهند، اقدام موثری است اما رئیس پلیس راهور ناجا در این زمینه به مشکل مهمی نیز اشاره کرده و می‌گوید: باید تلاش کرد تمامی مواد قانون موازی با یکدیگر اجرا شود به طور مثال پلیس موظف است از تردد خانواده‌ای که قصد سفر به جایی را دارد اما خودرویشان بدون بیمه است جلوگیری کند و آن را به نزدیک‌ترین بیمه‌گذار معرفی کند، اما مشکل اینجاست در صورتی که بیمه‌گذاری نباشد، نمی‌توان کاری کرد.

سردار مومنی می‌گوید در حال حاضر شمار نمایندگی‌های بیمه مستقر در پاسگاه‌های پلیس به تعداد انگشت‌های دست هم نمی‌رسد که توافق صورت گرفته برای جدی‌تر شدن استقرار نمایندگی‌های بیمه خودرو در پاسگاه‌های بین راهی پلیس شاید بتواند این مشکل را برطرف کند.

پوران محمدی ‌‌‌/‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها