سفیر ایران در برلین اعلام کرد

تذکر به غربیها در مورد بیداری اسلامی

علیرضا شیخ عطار انقلاب اسلامی ایران را عامل اصلی بیداری ملت های منطقه و تحولات برخی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، خواند و در رابطه با آن به غربیها دو تذکر دیپلماتیک و بقول خودش، «دوستانه» داد.
کد خبر: ۴۵۶۵۴۱

همایش بیداری اسلامی در آستانه سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، جمعه شب به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران با حضور اندیشمندان، صاحب نظران و روشنفکران ایرانی و آلمانی و همچنین کارشناسانی از خاورمیانه در برلین برگزار شد.

پروفسور «رولاند پیچ» دانشمند اسلام شناس و استاد دانشگاه های آلمان، «پیتر شارلاتور» خبرنگار با سابقه آلمان و تحلیلگر سیاسی این کشور و یکی از همراهان امام راحل در هواپیمایی که از پاریس عازم تهران شدند، استاد «کمال الهلباوی» اسلام شناس خاورمیانه و عضو اخوان المسلمین مصر و دو تن از فعالان سیاسی بحرین از جمله سخنرانان این همایش بودند که تحولات خاورمیانه و نقش انقلاب اسلامی ایران در بیداری اسلامی منطقه را تبیین کردند.

علیرضا شیخ عطار سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان طی سخنانی در این همایش، با بیان اینکه امروز با بیداری ملت های منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در یک نقطه عطف تاریخی هستیم، گفت: اتفاقات منطقه به سمتی می رود که مدل مدیریت جهان و مدل اندیشه سیاسی و فرهنگی در دنیا را دچار تحول اساسی خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هر نوع حرکتی در جهان سیاست براساس آموزه های غربی همچون سکولاریسم و لیبرالیسم بود و منویات دینی در حرکت های سیاسی دنیا، نقشی نداشت اما امام راحل با احیای اندیشه سیاسی اسلام و اثبات اینکه دین از سیاست جدا نیست، دیدگاه متعالی خود را مطرح کرد.

سفیر ایران در برلین افزود: بعد از گذشت 33 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد تاثیر عرفان و معنویت در حرکت های سیاسی در جهان هستیم و می بینیم که قیام های مردمی در کشورهای مختلف جهان ناشی از همین بیداری اسلامی و نقش دین در سیاست است.

شیخ عطار گفت: آنچه امروز در «بیداری اسلامی» به زعم ما و «بهار عربی» به بیان غربی ها دیده می شود، این است که مردم از ایدئولوژی غیر مذهبی بیزار هستند و ثابت شده که مکاتب مختلف بشری نتوانستند آنچه را که انسانها بدنبال آن بودند ارائه و در اختیارشان قرار دهند.

وی تصریح کرد: حرکت های سیاسی دینی و غیر سکولار که از انقلاب اسلامی ایران آغاز شد، امروز در تونس، مصر ، لیبی، یمن و بحرین بخوبی دیده می شود و تجلی اصلی حرف ملت ها در این کشورها این است که ما براساس توحید و پرستش خدا حرکت می کنیم.

شیخ عطار اضافه کرد: آموزه های دینی به ما می گوید که با ظلم و بی عدالتی مخالف باشیم و در مقابل ظالم ها و فرعون ها بیاستیم.

وی تجلی عدالت خواهی ملت های مسلمان را موضوع اصلی در مسئله فلسطین عنوان کرد و افزود:مسئله فلسطین رویارویی دو مذهب و دو قومیت نیست بلکه مقابله مظلوم با ظالم و ایستادگی در برابر بی عدالتی و ستم است.

سفیر ایران در آلمان گفت: امروز متاسفانه درخصوص تحولات منطقه و بیداری اسلامی، در یک بحث انحرافی که رسانه های غربی به آن دامن می زنند، صحبت از الگو سازی در کشورهای متحول شده است و از الگوی ایرانی، ترکیه ای و یا غربی سخن به میان می آید که این یک انحراف بزرگ است.

شیخ عطار تصریح کرد: به هیچ عنوان بحث الگو برداری نیست و هر ملتی با توجه به شرایط کشور خود، راه و مسیر آینده اش را انتخاب خواهد کرد. این انقلاب ها همه یک نقطه اشتراک دارند که همان عدالت طلبی مبتنی بر توحید و پرستش خدای یکتا است.

وی، فرقه گرایی و ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی و همچنین ربودن انقلاب و مصادره آن را از دیگر آفات انقلاب های منطقه عنوان کرد و افزود: غربی ها از همان ابتدای حرکت مردم بسیار تلاش کردند که انقلاب های مردمی را به نفع خود مصادره کنند که در واقع همان ربودن انقلاب بود اما مردم در تونس و مصر با حضور در انتخابات، حرف خود را ثابت کردند و اجازه ندادند که حرکت اسلامی شان، به نفع دیگری مصادره شود.

شیخ عطار افزود: در انقلاب ایران نیز برخی قدرتها این راه را رفتند و بدنبال این بودند که با استفاده از ارتش، انقلاب را سرکوب کنند، غافل از اینکه بدنه ارتش از متن ملت بود ، به سمت ملت بازگشت و مردم متدین و انقلابی ایران به قدرتهای استکباری نشان دادند که «انقلاب دینی و اسلامی، ربودنی نیست».

سفیر ایران در برلین در دو تذکر دوستانه خطاب به غربی ها، گفت: بدانید در بیداری اسلامی کسی که بیشتر از همه ضرر کرده، رژیم صهیونیستی است، کینه های مردم از این رژیم سر باز کرده، به غرب توصیه می کنم سرنوشت خود را به این رژیم منفور گره نزند که ضرر سختی متحمل خواهد شد.

شیخ عطار در تذکر دوم، با اشاره به نمونه قیام مردم در بحرین ، غربیها را از اتخاذ استاندارد دوگانه در برخورد با انقلاب های مردمی برحذر داشت و گفت: استاندارد دوگانه بدترین روشی است که غربیها درمورد انقلاب های مردمی به کار می برند.

وی با ذکر یک آمار، گفت: نسبت کسانی که در قیام بحرین کشته شدند به کسانی که در انقلاب مصر جان خود را از دست دادند با توجه به جمعیت دو کشور، 86 برابر است، چرا غربی ها در مورد بحرین سکوت کردند، این همان استاندارد دوگانه است که موجب می شود مردم اعتماد خود را نسبت به غرب از دست بدهند.

سفیر ایران در آلمان از سوریه به عنوان نمونه دیگر یاد کرد و گفت: ممکن است در سوریه مردم این کشور مطالباتی داشته باشند چرا غرب دخالت کرده و اجازه نمی دهد که مردم و دولت خودشان مشکل خود را حل کنند، همانطوری که در مورد مصر و تونس مدعی بودند که نباید از بیرون حرکت مردم هدایت شود، چرا در مورد سوریه خود این کار را می کنند و از لندن و پاریس و واشنگتن برای این کشور نسخه می پیچند، این سیاست غلطی است که توصیه می کنم دست از آن بردارند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها