پیشرفت‌های تکنولوژیک در دنیای مجازی باعث شده تا برخی سایت‌های فرهنگی و مرتبط با جهانگردی و گردشگری، فضایی را به دیدار مجازی یا سفر مجازی اختصاص دهند.
کد خبر: ۴۵۶۴۱۶

به‌عنوان مثال فردی که قصد دارد به شهر یا کشوری برای دیدن آثار تاریخی و طبیعی سفر کند و هزینه این سفر را ندارد ، با مراجعه به سایت‌های گردشگری آنلاین می‌تواند یک پیش سفر مجازی انجام دهد؛ به این معنا که با یک کلیک روی لینک آثار تاریخی یا طبیعی، می‌تواند فضای تصویری منطقه مورد نظر را به‌صورت سه‌بعدی مشاهده کند، به طوری که گویا فرد تجربه سفر به آن منطقه را داشته و به آنجا رفته است.

ارتباط برقرار کردن با فضاهای دیجیتال و تصاویر ویدئویی در گردشگری مجازی، دروازه ورود به امکانات مسافرتی و اطلاعات جهانگردی است. این نوع از گردشگری استفاده از فضاهای الکترونیکی و سایت‌های اینترنتی راهنمای مسافرت در سراسر جهان است. به‌کارگیری تصاویر ویدئویی، نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای معرفی مکان‌های گردشگری در قالب بازی‌های کامپیوتری، استفاده از قالب‌های داستان‌سرایی، موسیقی و مقالات مربوط به جهانگردی در سایت‌های مختلف اینترنتی از جمله فعالیت‌هایی هستند که در این بخش انجام گرفته است. این فضاهای مجازی شامل اطلاعاتی راجع به‌امکانات مسافرتی، فرم‌های میزبانی اینترنتی رزرو هتل، اقامتگاه‌ها و جاذبه‌های گردشگری است.

همسفر اینترنتی

فرانسوی‌ها برای کاهش هزینه‌های سفر خود به همسفرهای اینترنتی روی می‌آورند. آنها برای این کار راهکار بسیار زیبا و مهیجی دارند و با راه اندازی یک سایت اینترنتی به جستجوی همسفر می‌پردازند. به طور مثال فردی تصمیم دارد از شهر و محل خود به یک مقصد گردشگری برود. او در این سایت با اعلام مقصد، محل حرکت و تاریخ و ساعت آغاز سفر، به جستجوی فرد یا افراد همسفر می‌پردازد؛ البته تعداد این افراد، مناسب با ظرفیت خودروی اوست.

با یافتن همسفر یا همسفران، تمام هزینه‌ها بین آنها تقسیم می‌شود. در نتیجه هزینه‌ها به حداقل ممکن کاهش می‌یابد. از طرف دیگر افرادی که فاقد وسیله و تنها هستند، با مراجعه به این سایت همراهان‌ناشناس امروز و دوستان فردای خود را پیدا می‌کنند.

نکته جالب این که در این سایت هر فردی شرایط و سلایق خود را در طول سفر به‌طور کامل توضیح می‌دهد. این که چند سال دارد، مجرد است یا متاهل، آیا سیگار می‌کشد یا نه، علائقش در طول سفر چیست،‌ به چه نوع موسیقی‌ علاقه‌مند است و مواردی از این قبیل را مطرح می‌کند و درباره همسفرانش نیز سوالاتی نظیر آن را می‌پرسد تا یک همسفر مناسب را پیدا کند. این نوع همسفر پیدا‌کردن در فرانسه یک شیوه معمول برای گردشگری است.

این شما و این سایت اوتانا

ما در اینجا سایت‌هایی که این امکان را به شما می‌دهند معرفی می‌کنیم تا با مراجعه به آنها بتوانید گردشگری مجازی را تجربه کنید، چون با قابلیت‌های جدیدی که گردشگری الکترونیک فراهم کرده و بسیاری از سایت‌های داخلی نیز از آن استفاده می‌کنند، امکان انتخاب افراد پیش از سفر بیشتر می‌شود و افراد با دیدن تصاویر متحرک مجازی از محل می‌توانند درباره مقصد زیارتی و گردشگری خود بهتر تصمیم‌گیری کنند.

این هفته به دنیای قبیله‌های اتیوپی می‌رویم. در سایت مجازی گردشگری اوتانا www.outana.com شما علاوه بر مناطق گردشگری درباره تورها، هتل‌ها و مراکز خرید هم می‌توانید اطلاعاتی بگیرید.

مناطق گردشگری دنیا را بشناسید

در قسمت بالای صفحه اولین انتخابی که برای شما وجود دارد، مناطق گردشگری است. این بخش شامل گردشگری داخلی، اروپا، آفریقا، استرالیا می‌شود.البته ایراد این بخش این است که تمام کشورهای دنیا را نیاورده و مثلا از مناطق گردگشری کشور خودمان تنها در مورد جزیره کیش نوشته است. با این حال شما می‌توانید اطلاعاتی از کشورهایی نظیر آلمان،قبرس، ترکیه و مالزی بخوانید. مثلا در بخش کشورهای آسیایی در این بخش در مورد کشور هند آورده شده است که زبان فارسی پیش از آن‌که هندوستان مستعمره انگلستان شود، دومین زبان رسمی این کشور و زبان فرهنگی و علمی به‌شمار می‌رفت؛ اما پس از استعمار انگلیسی‌ها در سال ۱۸۳۲، زبان‌انگلیسی بتدریج جایگزین فارسی شد.‌

با چه توری سفر کنیم؟

جدیدترین تورها هم به همان ترتیب بخش مناطق گردشگری در این سایت آورده شده‌اند. در این بخش درباره تورها، زمان و قیمت آنها هم می‌توانید اطلاعاتی بگیرید. در کدام هتل اقامت می‌کنیم، قصد سفر دارید و تور خود را هم مشخص کرده‌اید اما درباره هتل هنوز تصمیمی نگرفته‌اید. این سایت به شما هتل‌های ارزان و البته گران قیمت کشورهای مقصد گردشگری را معرفی می‌کند. برای مثال وقتی به قسمت هتل‌های کشور قبرس مراجعه می‌کنید در سمت چپ با مراکز خرید و رستوران‌های این کشور هم آشنا می‌شوید. علاوه بر این در قسمت پاسخ‌های رایج می‌توانید ابهامات خود را درباره مقصدی که قصد سفر به آن را دارید، برطرف کنید.

گردشگری مجازی در ایران

هم‌اکنون حتی سایت‌های وابسته به شهرداری‌های کشور نیز اقدام به ایجاد بخش‌هایی با عنوان تصاویر یا عکس‌های مجازی کرده‌اند. شهرداری تهران نیز قسمتی را در سایت خود به تصاویر دنیای مجازی اختصاص داده است.‌ برای استفاده از این فضا در ایران همچنان به تبلیغات و آموزش نیاز وجود دارد؛ به‌عنوان مثال اکنون بسیاری از کاربران اینترنت، بسیاری از سایت‌های گردشگری و سایت‌های مرتبط با سازمان‌هایی نظیر میراث فرهنگی را نمی‌شناسند و در این زمینه نیاز به راهنمایی و تبلیغات احساس می‌شود. در بعد خارجی نیز باید تبلیغات در سایت‌های اینترنتی مرتبط با گردشگری در ایران انجام گیرد. حتی شاید بهتر باشد سایت‌های خاص چند زبانه برای مراجعه‌کنندگان خارجی اختصاص یابد و با به کارگیری متخصصان گردشگری در این سایت‌ها، بهترین و مهم‌ترین دیدنی‌های ایران از طریق فضای مجازی به خارجیان معرفی شود. همچنین سایت‌های رسمی و چند زبانه کشور را نیز در این زمینه تقویت کرد.

در واقع می‌توان از امکانات اینترنتی جدیدی که در قالب e-tourism ارائه شده‌اند گردشگران خارجی بیشتری را با جذابیت‌های کشور آشنا و درآمد ارزی بیشتری را نصیب کشور کرد. این فرصتی است که می‌توان با اتکا به صنعت گردشگری تا حدود زیادی از اتکا به درآمد نفت کاست و بدون نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفت، فرصت‌های شغلی جدید ایجاد کرد.

زهرا تالانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها