علی ظریفی خامنه / نمایندگی صداوسیما در عراق

روابط علاوی با مالکی بهبود می‌یابد

به نظر می‌رسد روند سیاسی عراق این روزها شاهد تحولات تازه‌ای باشد. گروه‌های سیاسی عراق هفته‌ها و روزهای قبل پیش‌بینی می‌کردند اوضاع سیاسی این کشور با مطرح شدن پرونده اتهامی طارق الهاشمی، معاون فراری رئیس‌جمهور و اخراج صالح المطلک از پست معاونت نخست‌وزیری ابعاد خطرناکی بعد از دوره اشغال پیدا کند.
کد خبر: ۴۵۶۰۹۹

اما این پیش‌بینی‌ها نادرست بود و گروه‌های سیاسی نشان دادند که اختلافاتشان به فروپاشی روند سیاسی که گروه‌های عمده شیعه، اهل سنت و کردها ترسیم کرده‌اند، نمی‌انجامد.

فهرست العراقیه هفته گذشته به تحریم نشست پارلمان پایان داد و روز چهارشنبه گذشته هم وزیران آن به کابینه نوری مالکی بازگشتند. بازگشت العراقیه به مجلس و دولت هرچند در ظاهر غیرمشروط بود اما به نظر می‌رسد میانجیگری جلال طالبانی، رئیس‌جمهور عراق و سفارت ایران در بغداد در حل اختلافات و برطرف کردن برخی شبهه‌ها کارساز بوده است.

فهرست العراقیه ادعا دارد مالکی توافقات اربیل را که برپایه آن دولت جدید عراق تشکیل شد نادیده گرفته است. آنها مدعی شدند ایران یکجانبه از دولت مالکی حمایت و تلاش می‌کند سران العراقیه را از دولت جدید دور کند، اما ثابت شد که این ادعاها واقعیت ندارد.

طالبانی هم که در فضای اخیر تلاش کرده است نقش میانجیگری خود را حفظ کند بعد از بازگشت از سفر درمانی به آلمان در جهت کاهش اختلافات سیاسی با مسوولان عالی کشور از جمله نوری‌مالکی نخست‌وزیر، ایادعلاوی رئیس فهرست العراقیه، اسامه نجیفی رئیس پارلمان و عمارحکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق دیدار و رایزنی کرد.

بعد از این تحولات و مطرح شدن ضمانت‌های مالکی در حمایت از واگذاری شورای سیاست‌های راهبردی به علاوی بود که کاهش اختلافات و شبهه‌های سیاسی میان این‌دو رسانه‌ای شد. اختلافات میان 2 فهرست العراقیه و دولت قانون با موضع‌گیری‌های تند طارق الهاشمی و صالح المطلک علیه مالکی و ایران شدت یافته بود اما با خارج شدن موضوع این دو شخصیت از روند مذاکرات سیاسی بار دیگر گفت‌وگوها میان دوطرف فعال شده است.

از سوی دیگر، کردها هم که پیش از این با تحویل دادن الهاشمی به دستگاه قضایی بغداد موافقت نمی کردند، اعلام کردند موضوع الهاشمی کاملا قضایی است و باید از امور سیاسی جدا شود. موضعگیری کردها که خاطره سیاسی خوبی از الهاشمی و المطلک ندارند نشان می‌دهد آنها خواهان حل بحران سیاسی کشورشان هستند.

چند سال پیش همزمان با سفر هاشمی رفسنجانی به عراق که بنا به دعوت رسمی طالبانی صورت گرفت، الهاشمی در یک موضعگیری بی‌سابقه این سفر را ناخوشایند توصیف کرد؛ موضعی که خشم و نارضایتی کردها را در برداشت و به گفته برخی صاحب‌نظران در روابط طالبانی و الهاشمی تاثیر منفی گذاشت هر چند این موضوع درعرصه سیاسی عراق مطرح نشد.

کردها، المطلک را حامی بعثی‌ها می‌دانند و طالبانی در چندین محفل سیاسی ـ رسانه‌ای او را به دشمنی با روند سیاسی متهم کرده بود. روابط علاوی با ایران نیز تاکنون خوب نبوده است. علاوی در سال‌های گذشته تلاش کرده روابط خود را با دیگر کشورهای عربی براساس قومی ـ نژادی در سطح خوبی نگه دارد و در عین حال ایران را جزء مخالفان عراق جدید قلمداد کند. اظهارات و مواضع او به جذب تدریجی اکثر مخالفان ایران خصوصا اهل سنت تندرو به فهرست العراقیه منجر شد و این فهرست را از اهداف واقعی خود دور کرد؛ اهدافی که برپایه آن قرار بود عراق یکپارچه باقی بماند، اما حضور سران تندروی اهل سنت دراین فهرست نه فقط حضور علاوی را در عرصه‌های سیاسی کمرنگ کرد بلکه حمایت این عده از سران اهل سنت از موضوع فدرالی شدن مناطق سنی‌نشین و نادیده گرفتن اصول قانون اساسی از جمله ماده 140 در مورد مناطق مورد اختلاف به عامل تهدیدی برای یکپارچگی عراق تبدیل شد.

علاوی هفته گذشته با میانجیگری احمد چلبی و علی علاوی ـ 2 نفر از سران سیاسی مطرح در 2 فهرست العراقیه و اتحاد ملی ـ با حسن دانایی‌فر، سفیر ایران در بغداد دیدار و گفت‌وگو کرد.

این دیدار که گفته می‌شود 3 ساعت به طول انجامید به عاملی منجر شد تا العراقیه از اظهارات تند خود علیه ایران بکاهد تا جایی که گفته می‌شود علاوی بزودی به ایران سفر می‌کند، سفری که در جهت کاهش اختلافات و تنش‌ها با این کشور همسایه و مهم عراق برنامه‌ریزی شده است و می‌تواند در تقویت روند سیاسی عراق بعد از خروج آمریکایی‌ها هم موثر باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها