با وجود کاهش آمار کشته‌ها و مجروحان حوادث رانندگی، اما شدت تصادفات افزایش یافته است

3 نوع گواهینامه برای رانندگان

اگر قرار است با شرکت در دوره‌های آموزشی آموزشگاه‌های رانندگی به متقاضیان دریافت گواهینامه بپیوندید، بهتر است بدانید که مسوولان پلیس راهور مصمم هستند بزودی علاوه بر تغییراتی در تعداد و نوع گواهینامه‌های رانندگی در کشور، بازنگری در ارائه آموزش‌ها و مهارت‌های نظری و عملی رانندگی به هنرجویان در آموزشگاه‌های رانندگی داشته باشند.
کد خبر: ۴۵۵۰۸۷

با تغییراتی که در این زمینه رخ خواهد داد، ضمن این‌که تغییراتی در دریافت گواهینامه‌های رانندگی برای متقاضیان رخ خواهد داد، بازنگری و تغییراتی نیز در خصوص گذراندن دوره‌های آموزش عملی و نظری متقاضیان در آموزشگاه‌ها اعمال خواهد شد که تمام این موارد در نهایت به جدی‌تر‌شدن و نظارت دقیق برای متقاضیان صدور گواهینامه منجر خواهد شد.

انواع سه‌گانه گواهینامه رانندگی

رئیس پلیس راهور ناجا در نشست خبری روز گذشته خود که به منظور ارائه گزارشی از وضعیت کاهش تخلفات در پی اجرای قانون جدید جرائم رانندگی در کشور برگزار شد، تاکید کرد: بر اساس بررسی‌های کارشناسی در حال انجام، قرار است کیفیت آموزش‌های نظری و عملی رانندگی به هنرجویان در آموزشگاه‌های رانندگی افزایش یابد که تمام این موارد به افزایش مهارت‌ها و آمادگی کامل دریافت‌کنندگان جدید گواهینامه رانندگی در کشور منجر خواهد شد.

سردار اسکندر مومنی با اشاره به این‌که هم اکنون 6 نوع گواهینامه در کشور وجود دارد، گفت: بر اساس طرح جدید تعداد گواهینامههای کشور به3 نوع شامل پایه 3، پایه 2 و پایه یک و نوع خودروهایی که این گواهینامه‌ها برای رانندگان آنها صادر می‌شود، به3دسته سبک، نیمه سنگین و سنگین تقسیم می‌شوند. سردار مومنی اظهار امیدواری کرد از ابتدای سال آینده تمامی گواهینامه‌ها بر اساس سیستم جدید صادر شود که به این ترتیب دقت و مهارت رانندگان برای دریافت گواهینامه باید افزایش یابد و مهارت و دانش نظری آنها نیز تقویت شود.

افزایش نگران‌کننده شدت تصادفات رانندگی

به گفته سردار مومنی، طی 9 ماهه اول امسال بیش از یک میلیون و 140 هزار دستگاه خودرو (با 8‌/‌3 درصد افزایش)، حدود 790 هزار دستگاه موتورسیکلت جدید ( با4‌/‌0درصد افزایش) در کشور شماره‌گذاری شده‌اند و بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر نیز (با 8‌/‌22 درصد افزایش) به جمع گواهینامه‌داران رانندگی اضافه شده‌اند.

هرچند آمارها نشان می‌دهد در 9 ماهه امسال با وجود شماره‌گذاری این تعداد خودرو و موتورسیکلت در چرخه حمل‌ونقل 2739 نفر (معادل 3‌/‌14 درصد) کشته‌ها و 15‌هزار و 612 نفر (معادل 2‌/‌6 درصد) مجروحان و 85 هزار فقره (معادل 1‌/‌20 درصد) تعداد تصادفات رانندگی در کشور کاهش داشته است، اما متاسفانه شدت تصادفات رانندگی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

به گفته سردار مومنی، بررسی‌ها نشان می‌دهد به ازای هر 100 تصادف رانندگی سال گذشته 43 کشته و مجروح داشتیم در حالی که امسال به ازای هر 100 تصادف این رقم به 53 کشته و مجروح افزایش یافته است.

رئیس پلیس راهور ناجا مهم‌ترین دلیل افزایش شدت تصادفات رانندگی در کشور را ناشی از ناایمن بودن برخی خودروهای داخلی دانست و تصریح کرد: اگر دستگاه‌های مسوول در حوزه ایمنی خودرو پای کار می‌آمدند و برای استانداردسازی و ایمن‌سازی تولیدات داخلی با پلیس همکاری می‌کردند، قطعا امسال شاهد افزایش شدت تصادفات در کشور نبودیم.

کاهش 8 درصدی تخلفات با اجرای قانون جدید

اجرای قانون جدید جرایم رانندگی در کشور که در آن بر دو موضوع افزایش جریمه‌ها و سیستم امتیاز منفی تاکید شده موجب کاهش آمار تخلفات رانندگی در کشور شده است.

سردار مومنی در این راستا به اجرای قانون جدید جرایم رانندگی در کشور گریزی زد و با اشاره به تاثیر اجرای این قانون در کاهش تخلفات حادثه‌ساز رانندگی گفت: اجرای قانون جدید جرایم رانندگی موجب کاهش 8 درصدی آمار تخلفات حادثه‌ساز رانندگی در کشور شده است.

به گفته وی، تخلفاتی مانند عبور از چراغ قرمز با 20 درصد، سرعت غیرمجاز و انجام حرکات مارپیچ هر کدام با 15 درصد و حرکت با دنده عقب حدود 8 درصد کاهش داشته است.

رئیس پلیس راهور ناجا به این نکته نیز تاکید کرد که اجرای قانون جدید جرایم رانندگی موجب کاهش قابل توجه تعداد کشته‌های تصادفات رانندگی سال جاری در کشور شده است که این موضوع از وارد شدن 10 هزار میلیارد تومان خسارت مادی به کشور جلوگیری کرده است و این در حالی است که سرانه هر ایرانی از هزینه کاهش تصادفات و کشته‌ها و مجروحان حوادث رانندگی 120 هزار تومان برآورد شده است.

سردار مومنی در خصوص نحوه برخورد با رانندگانی که مرتکب تخلفات حادثه‌ساز می‌شوند نیز توضیح داد: رانندگانی که مرتکب تخلفات حادثه‌ساز می‌شوند، در صورتی که طی 3 مرحله بر اساس قانون نمره منفی بگیرند، در مرحله آخر گواهینامه‌شان باطل خواهد شد و راننده متخلف پس از گذشت یک سال می‌تواند مجددا همانند رانندگانی که برای بار اول گواهینامه دریافت می‌کنند نسبت به دریافت گواهینامه اقدام کند.

به گفته وی، البته قطعا پلیس در صدور مجدد گواهینامه برای این افراد سختگیری بیشتری خواهد کرد.

سردار مومنی از واریز بالغ بر 200 میلیارد تومان به خزانه دولت بابت بخشودگی جرایم رانندگی سال 89 خبر داد.

به گفته رئیس پلیس راهور ناجا، از زمان اجرای قانون جدید جرایم رانندگی در کشور تاکنون 1300 مورد سهم دستگاه‌ها در وقوع تصادفات رانندگی در بررسی‌های کارشناسی پلیس از صحنه تصادف مشخص شده است.

طرح ویژه کنترل اتوبوس‌های بین‌شهری از 15 بهمن

گزارش‌ها در حالی از افزایش حوادث رانندگی خونین در ناوگان حمل‌ونقل عمومی و کشته و مجروح شدن ده‌ها نفر از سرنشینان آنها طی یک سال اخیر حکایت دارد که مسوولان پلیس راه معتقدند بی‌تجربگی رانندگان اتوبوس‌ها و ارتکاب برخی تخلفات حادثه‌ساز توسط آنها دلیل اصلی چنین وضعیت نگران‌کننده‌ای است.

به گفته سردار مومنی، طی 2 ماهه آذر و دی صرفا بر اثر تصادفات اتوبوس‌ها در جاده‌های بین شهری 66 نفر کشته و 230 نفر مجروح شده‌اند.

بر این اساس، مسوولان پلیس راهور کنترل دقیق‌تر ناوگان حمل‌ونقل عمومی را در دستور کار جدی خود قرار داده‌اند.

رئیس پلیس راهور ناجا از اجرای طرح کنترل وضعیت تردد ناوگان حمل‌ونقل عمومی و بویژه اتوبوس‌ها در جاده‌های کشور خبر داد و گفت: در این طرح که از 15 بهمن در جاده‌های کشور اجرایی خواهد شد دیگر کار پلیس صرفا بررسی صحنه تصادفات نخواهد بود بلکه سایر زمینه‌های موثر در بروز یک حادثه نیز مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

به گفته سردار مومنی، در واقع علاوه بر راننده یا موضوع نقص فنی اتوبوس عوامل دیگری مانند تعاونی‌های حمل‌ونقل و مدیران فنی آنها و این‌که آیا در انجام وظایفشان کوتاهی کرده‌اند؟ نیز بررسی خواهد شد.

آمار کشته‌ها در راه بیمارستان بالاتر از استانداردها

با نزدیک شدن به ایام تعطیلات عید و آغاز سفرهای نوروزی بار دیگر نگرانی‌های مردم و مسوولان پلیس راهور از بابت نقاط حادثه‌خیز جاده‌های کشور افزایش یافته است، رئیس پلیس راهور ناجا با بیان این‌که 51 درصد کشته‌ها در صحنه تصادفات و 49 درصد در حین انتقال به بیمارستان‌ها رخ می‌دهد تاکید کرد که براساس استانداردها این رقم باید 15‌تا 20 درصد باشد و این امر بیانگر این است که دستگاه‌های متولی از وزارت راه و شهرداری‌ها گرفته تا اورژانس و هلال احمر و پلیس باید در این زمینه تلاش مضاعفی داشته باشند.

رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به این پرسش که بررسی ممنوعیت تردد خودروهای ناایمن در جاده‌های کشور به کجا رسیده است؟ نیز گفت: پلیس بر اساس قانون مختار است به‌صورت مقطعی در برخی جاده‌ها و محورهای کشور محدودیت تردد ایجاد کند، اما در حال حاضر نمی‌توان برای تردد هیچ نوع خودرویی در کشور ممنوعیت دائمی در نظر گرفت چراکه این خودروها همچنان در داخل کشور تولید می‌شوند.

سردار مومنی تصریح کرد: پلیس قرار است پس از تدوین سازوکارهای قانونی لازم جلوی تردد خودروهای ناایمن را گرفته و به طور مثال اعلام شود که برخی خودروها فقط مجاز به تردد در شهرها هستند و اجازه تردد در جاده‌ها را ندارند.

پوران محمدی ‌/‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها