بر اساس نتایج مطالعات دانشمندان دانشگاه اتاگو که در مجله بین‌المللی علوم چاپ شده، قدرت شمارشی کبوترها با پستانداران نخستین تقریبا برابر است. محققان روان‌شناسی اتاگو طی آزمایش‌هایی نشان دادند کبوترها می‌توانند با مشاهده چند تصویر از اعداد، آنها را به ترتیب صعودی و از کوچک به بزرگ مرتب کنند و درصد موفقیت آنها در این کار به اندازه‌ای است که نمی‌توان گفت شانس دخالتی در آن دارد.
کد خبر: ۴۵۳۹۵۴

دکتر دامیان اسکارف، سرپرست تیم محققان می‌گوید: تا امروز تصور بر این بود که تنها انسان و پستانداران پیشرفته‌ای مانند میمون‌ها توانایی استفاده از قوانین انتزاعی عددی را دارند، اما تحقیقات ما نه‌تنها نشان داد که کبوترها هم می‌توانند عضوی از این باشگاه منحصر به فرد باشند، بلکه در کمال تعجب مشاهده کردیم عملکرد آنها در پاره‌ای اوقات همتراز عملکرد میمون‌هاست.

در این مطالعه محققان ابتدا به کبوتران 35 مجموعه که هر مجموعه شامل یک، 2 یا 3 تصویر با اندازه‌ها، رنگ‌ها و شکل‌های متفاوت بود نشان دادند و شروع به تمرین‌کردند. در صورتی که کبوتری موفق می‌شد با نوک زدن هر مجموعه را به شکل صعودی مرتب کنند یک جایزه خوراکی مانند گندم یا ارزن دریافت می‌کرد.در مرحله بعد محققان با انجام آزمایشی به دنبال این بودند تا بفهمند آیا کبوترها با توجه به یادگیری‌هایی که در آزمایش قبلی داشته‌اند، می‌توانند مجموعه‌هایی با تعداد شیء بیشتری را به شکل صعودی مرتب کنند یا خیر. به این منظور مجموعه‌هایی با بیش از 3 شیء و حداکثر شامل 9 شیء جهت تست توانایی آنها در مرتب‌کردن صعودی مجموعه‌ها بر‌اساس تعداد اشیاء نشان داده شد.

این بار هم عملکرد کبوتران مانند بار اول به قدری خوب بود که نمی‌شد گفت این کار را شانسی انجام داده‌اند. نتایج نشان می‌داد که قدرت شمارشی کبوترها با آنچه پیش از این در سال 1998 طی مطالعه دانشمندان آمریکایی روی میمون‌های رزوس انجام گرفته بود، قابل مقایسه است؛ البته اثر فاصله‌ای هم نقش مهمی‌ در سرعت عملکرد کبوتران داشت. هر چه فاصله مجموعه‌ها (مجموعه‌های یکی، 2 تایی، 3 تایی و...) از هم بیشتر می‌شد، سرعت و دقت کبوترها هم در مرتب‌کردن صعودی مجموعه‌ها افزایش می‌یافت.

اگر چه این روش شمارش کاملا متفاوت با روش مورد استفاده انسان‌هاست، اما نشان می‌دهد که یک حیوان با ساختار مغزی کاملا متفاوت با انسان هم قادر به انجام کارهای پیچیده ذهنی است که پیش از این تصور می‌شد فقط انسان قادر به انجام آن است.

بر این اساس می‌توان کبوترها را در شمار پرندگانی قرار داد که توانایی ذهنی چشمگیری داشته و تصورات قبلی در‌خصوص مغز ناتوان پرندگان را رد کرد.دکتر اسکارف قصد دارد در فاز بعدی پروژه با ثبت فعالیت‌های مغزی کبوتر حین مرتب‌‌کردن مجموعه‌ها به مطالعه بنیان‌های عصبی درگیر در این توانایی بپردازد. او همچنین می‌خواهد آزمایش‌های مشابهی روی یک نوع خاص از طوطی نیوزیلندی که ادعا شده هوشی به اندازه یک کودک 6 ساله دارد، انجام دهد.

مترجم: آتنا حسن‌آبادی / منبع: physorg

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها