گفت‌وگو با امیرحسین آرمان، بازیگر نقش حامد در فیلم سینمایی «در امتداد شهر»

یک ضد قهرمان غیرمنتظره

اشاره: امیرحسین آرمان بازیگری حرفه‌ای را از سال83 و با فیلم «ازدواج به سبک ایرانی» آغاز کرد. او فارغ‌التحصیل رشته دکوراسیون داخلی است و پیش از سینما در کرج تئاتر بازی می‌کرد. وی همچنین در کلاس‌های بازیگری سعی کرد‌ بازیگری را به صورت حرفه‌ای‌تری بیاموزد. آرمان سال پرکاری را پشت سر گذاشته و به نظر می‌رسد سال 90 برای او نقطه عطفی بوده است. نام او را بتازگی در تیتراژ فیلم پرمخاطب «یه حبه قند» دیدیم و هم‌اکنون فیلم «در امتداد شهر» با حضور این بازیگر در حال اکران است.
کد خبر: ۴۵۲۶۶۷

در جشنواره سال گذشته بازیگر نسبتا پرکاری بودید و امسال هم فیلم‌های خوبی با حضور شما روی پرده رفت. حالا که به جشنواره امسال نزدیک می‌شویم کارنامه کاریتان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

سال گذشته فیلم‌های «برف روی شیروانی داغ» به کارگردانی ‌هادی کریمی‌ و ‌ یه حبه قند‌ از رضا میر کریمی‌ و ‌ در امتداد شهر‌ علی عطشانی را در جشنواره داشتم که شخصیت نقش‌هایی که در این فیلم‌ها بازی کردم و همچنین موقعیت این شخصیت‌ها کاملا با یکدیگر متفاوت بود؛ از یک راننده آژانس معتقد تا سرباز یزدی محجوب و خجالتی و عاشق تا یک دانشجوی اخراجی در تهران که آستانه مقاومتش به انتها رسیده و دست به کاری عجیب می‌زند.

در حال حاضر مشغول چه پروژه‌هایی هستید؟

پیشنهاد چندین پروژه سینمایی و تلویزیونی به دستم رسیده که مشغول مطالعه هستم تا یکی را انتخاب کنم.

در جشنواره امسال هم فیلمی ‌دارید؟

سال گذشته فیلم «من مادر هستم» به کارگردانی فریدون جیرانی به جشنواره نرسید و امسال حضور خواهد داشت. ضمن این‌که امسال یک فیلم دیگر به نام «دوباره با هم» را در جشنواره دارم.

در‌2 فیلم اخیر ، یه حبه قند و در امتداد شهر ، تجربه‌های متفاوتی را پشت سر گذاشتید. هر دو فیلم‌های پرستاره‌ای هستند؛ در اولی نقشی کمرنگ‌تر دارید، اما در دومی ‌نقشی کلیدی. حضورتان در این دو کار چه تاثیری در آینده حرفه‌ای شما خواهد گذاشت؟

هما‌ن‌طور که گفتم این دو شخصیت در این دو فیلم کاملا متفاوت ایفا شده‌اند و هیچ شباهتی از نظر رفتاری، گویش، تفکر و... با هم نداشتند. اما درخصوص این‌که گفتید در اولی نقشم کمرنگ‌تر، ولی در دومی‌ کلیدی‌تر است این را قبول ندارم.

به نظر من کیفیت و چگونگی اجرای یک نقش و از همه مهم‌تر جایگاهی که یک نقش در یک قصه یا فیلمنامه دارد بسیار مهم‌تر از تعداد سکانس‌ها و مدت حضور جلوی دوربین است. کما این‌که نقش قاسم در یه حبه قند 3 یا 4 سکانس است، اما درطول فیلم صحبت از اوست و وجودش بدون این‌که حضور داشته باشد احساس می‌شود. در پایان هم با این‌که حضور او کوتاه است، اما کسانی که فیلم را دیده‌اند اسم قاسم را حتماً به خاطر خواهند داشت، در صورتی که ممکن است اسامی‌ دامادها و خواهرها به طور کامل در ذهن کسی نماند. خب هما‌ن‌طور که گفتم 2 فیلم متفاوت است؛ یکی منطبق با استانداردهای هنری و دیگری فیلمی ‌با ستاره‌های سینمای تجاری و از این‌که توانستم در 2 سینمای متفاوت حضور پیدا کنم و شخصیت‌ها را آن طور که باید اجرا کنم خوشحالم. تا به حال هم با واکنش‌های خیلی خوبی چه از طرف مردم و چه از طرف دوستان سینماگر روبه‌رو بوده‌ام.

فکر می‌کنید کدام یک انتخاب مناسب‌تری بود؟

هر دو خوب بود و هر دو متفاوت با هم و اجرای این تفاوت‌ها برای من به عنوان بازیگر لذت‌بخش بود. سایر چیزها اصلا مهم نیست.

دلیل انتخاب شما برای نقش حامد چه بود و از کجا به این پروژه دعوت شدید؟

من سعی داشتم در فیلم‌هایی بازی کنم که علاوه بر سرگرمی‌که به نظرم رسالت اصلی سینماست، حرفی هم برای گفتن داشته باشد و این فیلم هم دارای این ویژگی بود، یعنی معتقدم حداقل داستان حامد و شیرین دارای این خصوصیت است.

نقش حامد چه جذابیت‌هایی برای شما داشت؟

جذابیتش در غیرقابل پیش‌بینی بودن این شخصیت بود، این‌که حرکت بعدی که از این آدم سر خواهد زد را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

از نظر شما فردی مثل حامد چقدر ما به ازای بیرونی دارد؟

حامد یکی از هزاران آدم معمولی و ساکت و آرامی ‌است که ما در زندگی خود با آنها برخورد داریم، اما شرایط زندگی و اجتماعی به گونه‌ای دست به دست هم داده‌اند تا او دست به کاری عجیب بزند. در حقیقت آستانه مقاومت او به انتها رسیده است. به نظر من هر چقدر انسان‌ها آرام‌تر باشند این اتفاق دیرتر می‌افتد، اما میزان و شدتش بسیار بیشتر خواهد شد و این فیلم می‌تواند به گونه‌ای هشدار باشد. یعنی این اتفاق برای همه ما به اشکال گوناگون می‌تواند بیفتد.

در امتداد شهر یک فیلم اجتماعی است. نگاه این فیلم به جامعه چقدر به نگاه شما که بازیگر آن هستید نزدیک است؟

عوامل تولید فیلم سعی کرده‌اند یک فیلم اجتماعی بسازند که در عین حال جذابیت‌های تجاری مثل حضور گلزار در نقش خودش را برای جذب مخاطب داشته باشد. نگاه من به بخش‌های اجتماعی این فیلم با چیزی که امروزه در جامعه می‌بینیم تقریباً نزدیک است.

بیشتر به بازی در چه ژانرهایی علاقه‌مندید؟

حضور در فیلم‌هایی که بازگوکننده واقعیت‌های دنیای امروز باشد را به فیلم‌های صرفاً سرگرم کننده ترجیح می‌دهم.

در امتداد شهر سعی کرد از تکنیک‌های جدیدی برای تصویربرداری استفاده کند. استفاده از این تکنیک‌ها چه کمکی به بازیگر می‌کند و چقدر به آسان یا سخت‌ترشدن کار او منجر می‌شود؟

بازی در این فیلم تجربه جدیدی بود، چرا که ما هر سکانس فیلم ‌ یا بهتر بگویم هر پلان این فیلم را به طور کامل و حداقل از 8تا9 زاویه به طور کامل اجرا کردیم که از نظر حفظ راکورد حسی کار سختی بود، اما از نظر اعمال خلاقیت دست بازیگر باز است و البته دست تدوینگر.

فکر نمی‌کنید که تغییر نام فیلم از‌ 6 نفر زیر باران‌ تا در امتداد شهر‌ می‌تواند روی شناخته شدن هر چه بیشتر فیلم تاثیر منفی بگذارد؟

به هر حال اسم یک فیلم باید ارتباطی به فیلم داشته باشد که خب اسم قبلی هیچ ربطی به فیلمی که می‌بینیم نداشت و به نظر من تغییر نام فیلم کار درستی بود.

بازی شما در نسخه‌ای که با نام 6 نفر زیر باران در جشنواره اکران شد کلیدی‌‌تر است یا در نسخه در امتداد شهر؟

من هنوز موفق نشدم نسخه جدید فیلم را ببینم، اما تا آنجا که از طریق دوستان شنیده‌ام تغییری در نقش حامد ایجاد شده که بیشتر به کلیدی‌تر شدن قصه حامد و شیرین کمک کرده است.

حامد یک ضدقهرمان است. خودت چقدر با کارهایی که او در فیلم انجام می‌دهد موافقی؟

نمی‌توانم بگویم با او موافقم یا مخالف. انسان‌ها برای قضاوت کردن درست درباره یک‌ نفر باید در موقعیت آن شخص قرار بگیرند، اما کارهایی که از او سر می‌زند با توجه به اتفاقاتی که برایش افتاده به گونه‌ای نیست که بتوان او را گناهکار دانست.

اصولا با او همذات‌پنداری می‌کنی؟

یک بازیگر برای اجرای درست هر نقشی آن‌طور که بتواند بر مخاطب خود اثر بگذارد، چاره‌ای جز همذات‌پنداری با آن نقش ندارد.

تفاوت سنی شما با خانم نعمتی به نظر می‌رسد که در فیلم هم مشخص است. به هر حال ایشان حدود 5 سال از شما بزرگ‌تر هستند. این مساله تاثیری هم روی بازی شما گذاشت؟

به هیچ عنوان. من و ایشان در 2 فیلم دیگر هم با هم همکاری داشتیم و این سومین کار مشترک ما بود. در این کار هم مثل 2 فیلم قبلی رابطه بسیار خوبی با هم داشتیم و خانم نعمتی با همه انرژی‌ای که داشتند این نقش را اجرا کردند که به نظر من یکی از بهترین نقش‌های ایشان است.

کدام بخش فیلم برایتان جذاب‌تر است؟

اتفاقی که در نسخه جدید فیلم افتاده و اضافه‌شدن یک موسیقی به صورت ویدئوکلیپ در انتهای فیلم است. این آهنگ با صدای امیرمسعود و شعر و آهنگ امیرعلی بهادری اجرا شده و بسیار به حس و حال پایانی فیلم کمک می‌کند و من شخصاً این آهنگ را خیلی دوست دارم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها