با توجه به درآمد ارزی سالانه135میلیارد دلاری، هیچ‌مشکلی‌ در تامین ارز کشور وجود ندارد

رحیمی: برای 15 سال ذخیره طلا داریم

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی در روند توسعه کشور ایجاد نکرده ‌است از نوسانات اخیر در بازار ارز و ذخایر فراوان طلای کشور سخن گفت.
کد خبر: ۴۵۱۰۱۶

به گزارش ایرنا، محمدرضا رحیمی که دیروز در نشست ملی صادرات کالاها و خدمات دانش‌بنیان صحبت می‌کرد، گفت: گروهی اندک با معاملات صوری و هماهنگی با بیگانگان سعی در اخلال بازار ارز داشتند و بعضی از دستگاه‌ها و رسانه‌ها نیز به این موضوع دامن می‌زدند.

وی با تاکید بر این که در حال حاضر بیش از نیاز، دلار و سایر ارزها را در اختیار داریم، افزود: آنها هر اقدامی را انجام می‌دادند تا نقصانی در حرکت ما ایجاد کنند ولی نتوانستند.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در جابه‌جایی ارز مشکل داریم اما راه‌حل‌هایی برای این موضوع داریم، از جمله این‌که در دولت ستاد تدابیر ویژه اقتصادی تشکیل شده و فعالیت آن همچنان ادامه دارد.

رحیمی با بیان این که سالانه 90 میلیارد دلار صادرات نفتی و 45 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم، تصریح کرد: هر سال بین 30 تا 35 میلیارد دلار مازاد درآمد ارزی داریم و هیچ مشکلی در تامین ارز کشور وجود ندارد.

ذخیره طلا برای 15سال آینده کشور

وی با بیان این که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بانک ذخیره ارز و طلاست، گفت: برای بیش از 15 سال آینده طلای مورد نیاز کشور را ذخیره کرده‌ایم و ارز فراوانی را نیز در اختیار داریم.

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: اگر همه هزینه‌های ارزی خود را انجام دهیم در سال بیش از 30‌میلیارد دلار اضافه ارزی خواهیم داشت و از این حیث مشکلی نداریم.

پیش از این رئیس کل بانک مرکزی نیز از افزایش قابل توجه طلای کشور از طریق واردات و تبدیل ذخایر ارزی خبر داده بود.

به گفته محمود بهمنی، کارشناسان بانک مرکزی با پیش‌بینی احتمال افزایش قیمت دلار در زمان مناسب اقدام به افزایش واردات طلا به کشور کردند.

همچنین مقداری از ذخایر ارزی کشور به طلا تبدیل شده و از طریق این مانورهای مالی ارزش ذخایر کشور چندین برابر افزایش یافته است.

هرچند بانک مرکزی به عنوان دستگاه انحصاری سیاست گذار و مجری در زمینه واردات طلا و ضرب سکه تاکنون به دلایل امنیتی رقم دقیق ذخایر طلای کشور را اعلام نکرده است و تخمین صحیحی در‌این‌باره در دسترس نیست اما اعلام آمادگی فوری بانک مرکزی برای ضرب و پیش‌فروش سکه طلا و ورود نامحدود این سکه‌ها به بازار تا 4ماه آینده نشان از این دارد که بانک مرکزی به اندازه کافی ذخایر طلا در اختیار دارد که آن را تبدیل به سکه کرده و وارد بازار کند.

پیش فروش این سکه‌ها به قیمت ثابت برای 4ماه آینده نیز نشان دیگری مبنی بر اطمینان بانک مرکزی از کافی بودن ذخایر طلای کشور است، چرا که در غیر این‌صورت اجرای طرح‌هایی چون پیش‌فروش نامحدود سکه طلا معنی نداشت.

بانک مرکزی همچنین اعلام کرده است که هرزمان هرقدر سکه و شمش طلا لازم باشد وارد بازار خواهد کرد که گواه این مدعا حراج روزانه شمش‌‌های طلای یک تا 12کیلویی و سکه‌های طلا در بسته‌بندی‌های 100 عددی در بانک کارگشایی است.

تمام ا ین نشانه‌ها حکایت از این دارد که ادعاهای صورت گرفته درباره میزان ذخایر طلای کشور و ارقام مطرح شده درباره آن غلو نیست و احتمالا تا حد زیادی با واقعیت تطبیق دارد.

200سال از دیگران جلوتر هستیم

رحیمی با بیان این که برخی کشورهای همسایه ایران روزانه تا 7 میلیون بشکه نفت صادر می‌کنند، گفت: ما در روز 2 میلیون بشکه نفت صادر می‌کنیم ولی از حیث علمی و فناوری نسبت به آنها 200 سال جلوتر هستیم. وی افزود: در هر سال کمتر از 70 میلیارد دلار واردات کالا داریم و بخشی نیز به صورت متفرقه از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود که رقم آن بین 10 تا 12 میلیارد دلار است.

معاون اول رئیس‌جمهور، موانع ایجاد شده از‌سوی قدرت‌های بزرگ علیه کشورمان را فرصتی برای کشور خواند و گفت: پس از 8 سال دفاع مقدس که بیش از 1000 میلیارد دلار خسارت به کشور وارد شد و کار کشور معطوف به بازسازی شده بود تحریم‌ها و خصومت‌های خود را برای ناهموار کردن راه علیه کشورمان اجرا کردند اما این اقدام آنها راه‌های علم و فناوری را برای ما هموار کرد.

رحیمی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های عظیم انجام‌شده در پارس جنوبی گفت: پارس جنوبی دارای 30‌فاز مختلف است که هر فاز آن راه‌اندازی شود 4 میلیارد دلار به صادرات کشور اضافه خواهد شد و اگر تمامی فازهای آن اجرایی شود 120 میلیارد دلار به صادرات کشور افزوده می‌شود.

وی با اشاره به صادرات کالاها و خدمات دانش‌بنیان اظهار کرد: در نمایشگاه صادرات کالاها و خدمات دانش بنیان، شرکت‌هایی وجود داشتند که بین 60 هزار تا 2 میلیون دلار در سال صادرات دارند و اگر به همین سرعت پیش برویم صادرات غیرنفتی کشور با میزان واردات برابری خواهد کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با بیان این که در دولت کارگروه‌های مختلفی برای هماهنگ کردن دستگاه‌های اجرایی وجود دارد از حضور نمایندگانی از دانشمندان، صادرکنندگان و تولیدکنندگان در این کارگروه‌ها خبر داد.

رحیمی گفت: ما روز یکشنبه (امروز) در دولت با مسوولیت یکی از معاونان رئیس‌جمهور تصویب می‌کنیم که دانشگاه‌ها، تولیدکنندگان و صادرکنندگان، نمایندگانی در کارگروه‌های دولت داشته باشند تا بتوانیم حلقه‌های زنجیر را به یکدیگر پیوند دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها