گفت وگوی جام جم با جلال کوزه‌گری

اگر متحد شویم؛ به جام‌جهانی می‌رویم

در شرایطی که قریب به اتفاق مدیران ورزش کشورمان، از خارج سیستم ورزش برگزیده می‌شوند و بعضا حتی کوچک‌ترین سررشته و آشنایی با این مقوله تخصصی ندارند، جلال کوزه‌گری رییس فدراسیون هندبال از عصاره‌ها و استخوان خردکرده‌های این رشته محسوب می‌شود.
کد خبر: ۴۴۹۹۱۴

کوزه‌گری 55 ساله که متولد نوروز 1335 است قبل از حضور در هندبال، والیبالیست بوده و حتی به عضویت تیم ملی جوانان والیبال هم درآمده است، ولی با ورود هندبال به ایران او علاقه و اشتیاق فراوانی به این رشته پیدا کرد و تا عضویت در تیم ملی پیش رفت.

قرار بود کوزه‌گری به عنوان بازیکن همراه تیم ملی هندبال در بازی‌های آسیایی 1982 دهلی حضور پیدا کند، ولی ابتدا به دلیل روبه‌رویی با طرح عجیب و تاریخی 27 ساله‌ها ـ که طبق آن هیچ ورزشکار بالای 27 ساله‌ای اجازه حضور در هیچ‌یک از تیم‌های ملی را پیدا نمی‌کرد! ـ و سپس لغو اعزام تیم‌های ملی به آن دوره از بازی‌های آسیایی، شانس حضور در این رویداد مهم را از دست داد.

او پس از اتمام دوره بازیگری، در دوره‌های مختلف آموزشی مربیگری و داوری رشته خود ادامه فعالیت داد و پس از دریافت مدرک A داوری بین‌المللی از کشور هلند، در مسابقه‌های برون‌مرزی زیادی از جمله فینال بازی‌های آسیایی بوسان (2002) قضاوت کرد.

پس از بازنشستگی از داوری، کوزه‌گری مسوولیت کمیته داوری را در فدراسیون به عهده گرفت، ضمن این که مدتی نیز مسوول کمیته مربیان بود. پیش از آن هم (اواسط دهه 70) وی به مدت 4 سال دبیر فدراسیون بود.

این دبیر پرسابقه دبیرستان‌های تهران از سال 87 به عنوان نایب ‌‌رییس فدراسیون شروع به کار کرد و بعد از استعفای علیرضا رحیمی‌ (رییس باسابقه پیشین فدراسیون) به سرپرستی و سپس ریاست فدراسیون هندبال برگزیده شد. با این اوصاف، تحولات پردامنه هندبال طی یک‌سال اخیر، زمینه‌ مناسبی برای گفت‌وگو با مسوول هندبالی فدراسیون بود؛ ورزش جذاب و پرتحرکی که با تمام تلاش‌ها هنوز نتوانسته جایگاه واقعی خود را در بین رشته‌های توپ و توری به دست آ‌ورد، چون با آن که بسیاری از کارشناسان استعداد و توان بالقوه ورزشکاران ایرانی در این رشته را حتی بالاتر از والیبال و بسکتبال‌مان توصیف و ارزیابی می‌کنند، شرایط مالی کاملا ضعیف‌تر هندبالیست‌ها به نسبت والیبالیست‌ها و بسکتبالیست‌های ما، موجب عقب‌ماندن آنهااز این کورس رقابتی شده است.

با این حال، ماه آینده تیم ملی بزرگسالان تلاش خود را برای نخستین راهیابی به رقابت‌های جهانی این رشته در حالی آغاز می‌کند که مسائل و حواشی منفی کم‌سابقه و شاید بی‌سابقه‌ای حول و حوش این رشته پرتحرک را گرفته است.

بعد از نتایج خارق‌العاده تیم ملی هندبال در بازی‌های آسیایی گوانگجو و نتایج بی‌سابقه تیم ملی جوانان در رقابت‌های جهانی، همین‌طور حضور قابل قبول در رقابت‌های راهیابی به المپیک، اکنون تیم ملی در آستانه مسابقه‌های جام ملت‌های آسیا ـ که در عین حال مقدماتی جام‌جهانی هم محسوب می‌شود ـ در شرایط بسیار سختی قرار گرفته است. از یک سو، با قرعه‌ای کاملا دشوار روبه‌رو شده‌ایم و از سوی دیگر، دعواهای داخلی در تیم ملی به اوج رسیده است. بازیکنان مدعی بودند ریمانیچ به آنها توهین کرده، آیا چنین بوده است؟

ریمانیچ، مربی بسیار خوبی است که هم دانش و تجربه هدایت تیم ملی را دارد و هم پیش از ورود به کشورمان، مطالعه خوبی روی فرهنگ ما انجام داده است. اشکال آنجا بود که ما اختیارات زیادی به او داده بودیم که به خودش لطمه زد. او دیسیپلین ویژه و بسیار بالایی در تیم به وجود آورده بود که همین زمینه‌ساز مسائل شد. البته در نهایت، ما با ریمانیچ اتمام حجت کردیم و گفتیم اگر نمی‌توانی شرایط ما را بپذیری امکان ادامه همکاری وجود نخواهد داشت. او هم شرایط را پذیرفت و سیستم رفتاری خود را کاملا تغییر داد و به اعتدال رساند.

یعنی تا پایان قرارداد وی در اردیبهشت آینده با او همکاری خواهید کرد؟

بله، پایان قرارداد ریمانیچ اردیبهشت سال آینده است و فکر می‌کنیم او می‌تواند دست‌‌کم در این مدت کمک زیادی به ما کند.

و در ادامه، با ارزیابی عملکردش در مورد تمدید قرارداد تصمیم می‌گیرید؟

آن زمان، دو طرف باید در مورد ادامه همکاری تصمیم بگیرند؛ هم فدراسیون و هم ریمانیچ. در حقیقت ادامه همکاری و تمدید قرارداد، منوط به توافق دوجانبه است.

اصلا چه شد اجازه خروج ماچک، سرمربی موفق قبلی تیم ملی را دادید؟ چرا فدراسیون برای حفظ آن مربی بسیار موفق، تلاش چندانی نکرد؟!

این که او مربی خیلی موفقی بود، برای من هم قابل تایید است، ولی ما در مقابل کار انجام شده قرار گرفتیم. ما به ماچک ماهیانه هفت هزار دلار می‌پرداختیم، اما یکباره قطری‌ها به او پیشنهاد پرداخت ماهانه 18 هزار دلار را دادند. به هر حال او هم یک مربی کاملا حرفه‌ای بود و در دنیای حرفه‌ای، شرایط مالی بسیار اهمیت دارد. ماچک تصور می‌کرد پس از چانه‌زنی با ما نهایتا پرداخت مبلغی مثلا تا 10 هزار دلار در ماه را پذیرا شویم، بنابراین بدون این که صحبتی با ما انجام دهد و وارد مذاکره شود، پیشنهاد 18 هزار دلاری قطری‌ها را پذیرفت و به آن کشور رفت. ما اصلا مایل به از دست دادن او نبودیم، ولی او بدون این که مشورتی کند تصمیم به رفتن گرفت.

اما ریمانیچ در ماه‌های اخیر زیر فشارهای زیادی قرار داشته است که شاید دلیلی بر عصبانیتش و درگیری با بازیکنان شده باشد. او پیش از رفتن به رقابت‌های انتخابی المپیک رسما اعلام کرد فقط در صورتی که همه بازیکنانش را در اختیار داشته باشد قول شگفتی‌سازی در دنیای هندبال را می‌دهد. در حالی که سپاهان تعدادی از ملی‌پوشان را در اختیارش نمی‌گذاشت.

این موضوع مدت زیادی طول نکشید و با توجه به جلسه‌ای که با مسوولان سپاهان برگزار کردیم مشکل تداخل حل شد و تعدادی از ملی‌پوشان در اختیار سرمربی تیم ملی قرار گرفتند.

همین الان هم برخی از شاخص‌ترین بازیکنان ما که اتفاقا عضو سپاهان هستند اعلام جدایی از تیم ملی کرده‌اند!

الله‌کرم استکی ، میلاد مسائلی و مصطفی ساداتی بنا به دلایل تحصیلی، خانوادگی و مالی اعلام کرده‌اند نمی‌توانند تیم ملی را همراهی کنند.

برای رفع مشکلاتشان و بازگرداندن آنها به تیم ملی تلاش نمی‌کنید؟

ما معتقدیم بازیکنانی باید در خدمت تیم ملی باشند که واقعا بتوانند بدون در نظر گرفتن هر موضوع دیگری در خدمت آن باشند. البته تلاش زیادی برای رفع مشکلات آنها صورت گرفته، ولی هنوز به جایی نرسیده است. برای آینده و بازگشت آنها هم چیزی مشخص نیست.

بیشترین ضعف تیم ملی در کدام پست‌هاست؟

گوش راست و بغل راست، چون در این دو پست بازیکنان چپ دست نیاز داریم که با کمبود چنین بازیکنانی مواجهیم.

با این حال میلاد مسائلی چپ‌ دست و دارای شم گلزنی خارق‌العاده را از دست می‌دهید. همین‌طور اله‌کرم استکی که در سطح آسیا، همه تیم‌ها از او وحشت دارند.

استکی، مسائلی و ساداتی بازیکنان خوبی هستند، ولی گاهی 90 بهتر از 100 است. به این مفهوم که اگر بازیکنانی 90 درصدی، انگیزه و اشتیاق داشته باشند، بازدهی بالاتری از خود برای تیم خواهند داشت. هیچ وقت تیم ملی نباید منتظر بازیکن بماند.

با این شرایط فکر می‌کنید بتوانیم در جام ملت‌های آسیا، روی سکو برویم و راهی جام جهانی شویم؟ با توجه به این که تقریبا همه مدعیان هم در گروه ما قرار گرفته‌اند.

با توجه به همگروهی ما با کره جنوبی، ژاپن، کویت و لبنان کار بسیار دشواری پیش‌رویمان است. کار خیلی سخت است، ولی نه فقط برای ما. حریفان‌مان هم شرایط دشواری پیش رو دارند و ما باید تمام توان‌مان را ابتدا برای صعود از این گروه بسیار سخت و سپس پیروزی در دیدار نیمه نهایی یا حداقل رده‌بندی و در نتیجه کسب سکوی آسیا و رفتن به جام جهانی به خرج دهیم. اگر بچه‌های ما خودشان را باور داشته باشند و همه متحد و هم قسم باشند، مثل بازی‌های آسیایی گوانگجو که چنین شرایطی به وجود آمده بود، موفق می‌شویم.

چه اردوها و دیدارهای تدارکاتی برای هموارتر کردن این مسیر سخت پیش‌بینی شده‌اند؟

کوزه‌گری: ریمانیچ، مربی بسیار خوبی است که هم دانش و تجربه هدایت تیم ملی را دارد و هم پیش از ورود به کشورمان، مطالعه خوبی روی فرهنگ ما انجام داده است. اشکال آنجا بود که ما اختیارات زیادی به او داده بودیم که به خودش لطمه زد

تاکنون 2 اردوی 7 روزه تدارکاتی را پشت‌سر گذاشته‌ایم و در ادامه تیم ملی به هزینه کشور میزبان، راهی کشور قطر شد تا دو یا سه دیدار با تیم ملی این کشور برگزار کند.

پس از آن هم این تیم به کرواسی می‌رود تا در دو تورنمنت با تیم‌های پرقدرت هندبال اروپا و جهان رودررو شود. ما در تورنمنت اول کشور کرواسی با تیم ملی این کشور، همچنین تیم‌های ملی سوئد و جمهوری چک روبه‌رو می‌شویم.

در تورنمنت دوم هم با سه تیم قوی در شهر دیگری از کشور کرواسی مسابقه می‌دهیم که این مسابقه‌ها قطعا تاثیر فراوانی در آمادگی، اعتماد به نفس و هماهنگی هر چه بیشتر تیم ما دارد و ما را آماده موفقیت در دیدارهای سنگین جام ملت‌های آسیا خواهد کرد.

در جام ملت‌های آسیای پیش رو، با توجه به نزدیکی زیاد قدرتمان با حریفان، بیش از هر زمانی به بازی‌های منطقی نیازمندیم و امیدواریم با یاری خدا تیممان پس از انجام بازی‌های تدارکاتی پیش رو، به چنین بلوغی برای نتیجه‌گیری از بازی‌های منطقی خود برسد.

با این وصف، تیم ملی ناچار به جوانگرایی شده است و اتکای بیشتری به جوانانی خواهد کرد که در رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان، عملکرد قابل قبولی داشتند. آن تیم بدون سرمربی نتایج خوبی گرفت، در حالی که شخص شما و سرمربی تیم ملی بزرگسالان هم بالاسر آن حضور داشتید. قضیه اختلاف ناری (سرمربی پیشین تیم جوانان)‌ چه بود و چرا همراه تیم راهی رقابت‌های جهانی نشد؟

مایلم گذشته‌ها فراموش شود و صحبتی در این مورد به عمل نیاید.

نکته دیگر این که همیشه تیم‌های ملی رده‌های مختلف سنی ما در رقابت‌های جهانی، نیمه اول خوبی را به نمایش گذاشته‌اند ولی در نیمه دوم کم آورده‌اند و نتایج خیلی ضعیف‌تری از نیمه اول گرفته‌‌اند، در حالی که در رقابت‌های این دوره قهرمانی جوانان این طور نشد. آیا کار ویژه‌ای در زمینه آمادگی جسمانی صورت گرفته بود؟

البته تا حدی کارهای ویژه و اصولی‌تری در زمینه آمادگی جسمانی صورت گرفته بود، ولی آنالیز خوبی بین دو نیمه و قبل از شروع هر بازی به عمل می‌آمد تا برخلاف همیشه که حریفان نقاط قوت ما را شناسایی می‌کردند و از آن بهره می‌بردند ما در این زمینه یا پیشدستی کنیم یا حداقل عقب نمانیم.

سال گذشته میزبان رقابت‌های قهرمانی جوانان آسیا بودیم و این میزبانی با توجه به صعود کشورمان به رقابت‌های جوانان جهان و کسب نتایج خوب در آن مسابقه‌ها ارزشمند بود، آیا این امکان وجود دارد که با میزبانی دوباره ما دوره پیش رو هم موفقیت‌آمیز شود؟

به هر حال ما پیشنهاد و تقاضای خود برای کسب میزبانی را ارائه کرده‌ایم و امیدواریم در اجلاس جده با آن موافقت شود. در هر صورت اردوهای آمادگی این تیم در منطقه استعدادخیز شهرکرد آغاز شده است و مربیان در حال غربالگری بازیکنان هستند.

برای جذب نیروها و بازیکنان نخبه جدید چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟

درصدد ارتقای کمی هر چه بیشتر هندبال از طریق پخش زنده تلویزیونی هستیم که در ادامه راجع به این موضوع بیشتر توضیح می‌دهم. ثانیا مربیان رده‌های مختلف ملی را به اقصی نقاط کشور اعزام می‌کنیم تا مسابقه‌های مختلف را زیر نظر بگیرند. سرمربی تیم ملی بازی‌های لیگ برتر را زیر نظر می‌گیرد و مربیان رده‌های دیگر، بازی‌های رده‌ها و مناطق دیگر را زیر نظر می‌گیرند و مهره‌های شاخص را دعوت می‌کنند.

لیگ هندبال سابقه‌ای دیرین و نظم قابل قبولی دارد ولی تصاویری از آن پخش نمی‌شود.

جلسه‌ای با مدیران شبکه 3 تلویزیون برگزار کرده‌ایم و از آنها درخواست پخش مستقیم این رقابت‌ها را داشته‌ایم. به هر حال اگر این اتفاق بیفتد ما هم می‌توانیم به موازات بسکتبال و والیبال در جهان حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم. همچنان که پس از رقابت‌های جهانی جوانان، سایت فدراسیون جهانی مرتب صحبت از ایران و بازیکنانش می‌کرد.

شاید مشکل بزرگ هندبال برای رسیدن به والیبال و بسکتبال و حتی سبقت پرشتاب از آنها کمبود امکانات مالی باشد، طوری که دریافتی بهترین‌های هندبال خیلی کمتر از بهترین‌های والیبال و بسکتبال است.

اگر دیدارهای لیگ ما هم مثل بسکتبال و والیبال، صاحب پخش مستقیم شوند، اسپانسرها به خدمت این ورزش درمی‌آیند و هندبال دارای رشد کمی و کیفی چشمگیری خواهد شد. الان اسپانسرهای ما خیلی محدودند و اغلب اسپانسرها سعی می‌کنند جایی حضور داشته باشند که بیشتر دیده شوند.

اما تعداد تیم‌های فعلی ما در عرصه‌های مختلف اعم از لیگ برتر، دسته اول، پایه‌ها، بانوان و... کم نیست. شاید یکی از مشکلات مهم این است که تیم‌های ما اغلب به چند نقطه بویژه شهر اصفهان وابسته‌اند و هندبالمان فراگیری چندانی ندارد!

اگر اسپانسرها زیاد و فراگیر شوند امکان رشد هندبال در همه استان‌ها فراهم خواهد شد و باشگاه‌های مختلف خواهند توانست صاحب تیم‌های خوب جوانان و نوجوانان شوند. الان حرکت‌هایی برای انجام چنین کارهایی توسط همه هیات‌های استانی در حال اجراست.

در گذشته هندبال ما دارای سوپر لیگ و دو زیر گروه بود ولی اکنون لیگ برترمان با 12 تیم در یک گروه دیدارهای دور رفت و برگشت خود را انجام می‌دهند. علاوه بر آن در لیگ یک، 12 تیم در سه گروه چهار تیمی بازی‌های رفت و برگشت انجام می‌دهند. در لیگ 2، 22 تیم به صورت متمرکز کار می‌کنند و در لیگ 3، هر استان یک نماینده دارد که در دو منطقه 15 و 16 تیمی مسابقه می‌‌دهند. این مسابقه‌‌ها را به مسابقه‌های رده‌های سنی نوجوانان و جوانان و همچنین لیگ برتر، لیگ یک و لیگ‌های جوانان و نوجوانان اضافه کنید تا حجم وسیع مسابقه‌های هندبال باشگاهی در کشورمان مشخص‌تر شود.

برگزاری این همه مسابقه در کنار دیگر نیازهای هندبال بودجه وسیعی طلب می‌کند. چقدر با مشکل کمبود بودجه دست به گریبان هستید؟

مطمئنا یکی از مسائل اصلی ما بودجه است ولی با توجه به تقویم‌مان بودجه مناسبی می‌نویسیم و به وزارت ورزش تسلیم می‌کنیم. بودجه در فدراسیون‌ها همواره حرف اول را زده است و هر چقدر بودجه بهتر و بیشتر شود نتایج مطلوب‌تری رقم خواهد خورد. البته امسال هم مشکل مالی داشتیم هر چند وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در جهت رفع این نیاز تلاش کردند، با این حال انتظار و نیازمان خیلی بیشتر از این میزان است.

آیا در زمینه آموزشی از مدرسان قوی خارجی استفاده کرده‌اید؟

ما در طول سال چند دوره کلاس با تدریس مربیان شاخص خارجی و داخلی برگزار کرده‌ایم.

به فعالیت‌های هندبال بانوان اشاره کردید در حالی که بتازگی تیم نوجوانان ما بین 5 تیم آسیایی چهارم شد و تیم دختران جوان ایران در قزاقستان بین هشت تیم ششم شد، آیا از این عملکرد رضایت دارید؟

تیم نوجوانان ما نخستین اعزام خود را تجربه می‌کرد، تیم جوانانمان هم نسبت به دوره قبل که در رده‌ آخر ایستاده بود پیشرفت کرده است. این صعود، کنفدراسیون هندبال آسیا را به این تیم کاملا خوشبین کرده است، زیرا بچه‌های ما با حفظ حجاب به این جایگاه دست پیدا کرده‌اند. در مجموع تلاش ما این است که تیم‌های پایه قدرتمندی چه در بخش زنان و چه مردان تشکیل دهیم. چون اگر تیم نوجوانان خوبی داشته باشیم، تیم جوانان قابل قبولی به دست خواهیم آورد و اگر از تیم جوانان قدرتمندی برخوردار شویم تیم ملی خوبی خواهیم داشت. یک کمیته آموزش قوی با مسوولیت دکتر نصیری مشغول فعالیت در زمینه‌های استعدادیابی و ارزشیابی مربیان است.

داوری هندبال در آسیا، بیش از هر رشته ورزشی دیگری در جهان جنجال‌آفرین بود ولی مدتی است همه سر و صداها در این زمینه خوابیده است. به عنوان یک داور برجسته پیشین هندبال، شرایط داوری این رشته در ایران و آسیا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خوشبختانه داوری ما از هندبالمان جلوتر است و مرتبا داوران خوب ایرانی در عرصه‌های بزرگ جهانی و آسیایی حضور موفقی دارند. علیرضا سلیمانی به عنوان رئیس این کمیته نقش خوبی در حفظ این موقعیت دارد. خوشبختانه اکنون یک ایرانی به نام داوود توکلی، رئیس کمیته داوران هندبال آسیاست و این موجب شده ارتباط بسیار خوبی بین داوران ایرانی با کمیته‌های داوری هندبال آسیا و جهانی به وجود آید و داوران ما کاملا به روز شوند.

و در پایان...؟

تلاش‌های زیادی برای موفقیت ورزش، هندبال و بویژه تیم ملی ما به عمل آمده است که در این مسیر، رسانه‌ها هم نقش بارزی ایفا کرده‌اند. امیدوارم این زحمات به ثمر برسد و هندبال ما به چیزی که می‌خواهد و توانش را دارد، برسد.

درست است تیم ما در دوره گذشته جام ملت‌های آسیا به رتبه نامناسب هفتمی آسیا رسید، ولی شایستگی آن به مراتب بالاتر است. ما در بازی‌های آسیایی دوم و در مسابقه‌های راهیابی به المپیک، در نخستین حضورمان سوم شدیم با این حال دلیل نمی‌شود که در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا که مقدماتی جام جهانی نیز محسوب می‌شود حتما صاحب عنوان و سکو نشویم. در حقیقت روی اول تا سومی این مسابقه‌ها هدفگذاری کرده‌ایم و به سمت آن پیش خواهیم رفت.

مجید عباسقلی - گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها