سلامت سفره

فیبر لوبیاقرمز؛ مانع جذب کلسترول می‌شود

مواد لازم برای 2 نفر لوبیا قرمز: یک پیمانه سرخالی روغن زیتون: یک قاشق‌ سوپخوری
کد خبر: ۴۴۷۷۴۳

پیاز (خردشده)‌: یک عدد کوچک

سیر (خرد شده)‌: 2 حبه

هویج (خرد شده)‌: یک دوم عدد متوسط

فلفل‌‌دلمه‌ای سبز (خلال‌شده)‌: یک دوم عدد کوچک

پودر فلفل قرمز و نمک: به اندازه دلخواه

برگ بو: یک برگ

پونه خشک‌شده: یک سوم قاشق چایخوری

جعفری و شوید (خردشده)‌: 2 قاشق غذاخوری

رب‌ گوجه فرنگی: 1/5 قاشق غذاخوری

طرز تهیه: لوبیا را از 6 ساعت قبل خیس کنید و پس از آبکشی آنها را در یک قابلمه بریزید و به اندازه‌ای که لازم می‌دانید، به آن آب اضافه کنید، سپس آن را روی حرارت ملایم بگذارید تا جوش بیاید.

در همین حین که لوبیا پخته می‌شود درون یک تابه نصف روغن را بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید. پیاز را درون روغن بریزید تا کمی طلایی شود سپس هویج و فلفل دلمه‌ای را به آن اضافه کنید و 10 ـ 8 دقیقه تفت دهید تا کمی نرم شوند. در مرحله بعد سیر را اضافه کنید و حدود یک دقیقه به هم بزنید تا سیرها طلایی شوند. ادویه غذا را اندازه کنید. حالا بقیه روغن را درون تابه بریزید. فلفل قرمز را اضافه کنید و همه مواد را کاملا به هم بزنید تا ادویه به تمام مواد برسد. یک ملاقه از آب لوبیا را به مواد درون تابه اضافه و با هم مخلوط کنید تا جوش بیاید. سپس مواد را به قابلمه لوبیا اضافه کنید. رب گوجه‌فرنگی و برگ بو را نیز درون قابلمه بریزید. شعله را کم کنید و در ظرف را بگذارید تا یک ساعت بپزد. پس از این مدت پودر پونه را اضافه و ادویه غذا را اندازه کنید.

شعله را کم کنید و بگذارید غذا کاملا بپزد. سپس سبزیجات تازه را به آن اضافه کنید و در نهایت با تزئین دلخواه خود غذا را سرو کنید.

لوبیا قرمز منبع بسیار خوبی از پروتئین است و اگر آن را به همراه غلات استفاده کنید، می‌توانید غذایی با محتوای پروتئینی کامل که همه اسیدهای آمینه ضروری را در خود دارد، داشته باشید.

برخلاف گوشت قرمز، لوبیا چربی بسیار کمی دارد و در عین حال بدون کلسترول است. همچنین لوبیا قرمز منبع خوبی از آهن است؛ به طوری که یک پیمانه پخته شده از آن حاوی 15 گرم پروتئین و 5 میلی‌گرم آهن است که نزدیک به 30 درصد نیاز روزانه شما به آهن را تامین می‌کند.

در ضمن لوبیا فیبر بسیار بالایی هم دارد؛ به طوری که یک پیمانه از آن، نیمی از نیاز روزانه شما به فیبر را تامین می‌کند. فیبر از جذب کلسترول توسط دستگاه گوارش جلوگیری می‌کند و به این ترتیب نقش مفیدی در کاهش سطح کلسترول خون ایفا می‌کند. همچنین مصرف لوبیا قرمز برای دیابتی‌ها نیز مفید است، چراکه به آهستگی گوارش می‌یابد و مانع از تغییرات وسیع قند خون می‌شود.

از خواص مفید دیگر لوبیا قرمز، اثر ضد سرطانی آن به علت وجود آنتی‌اکسیدان‌هاست که همین خصوصیت آن را در بالای لیست مواد غذایی ضد‌سرطان قرار می‌دهد.

لادن هومند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها