معاون آموزش و پژوهش: صداوسیما در عرصه‌های جدید رسانه‌ای گام برمی‌‌دارد

پژوهشگران صداوسیما گرد هم آمدند

دهمین گردهمایی پژوهشگران سازمان صدا‌وسیما دیروز همزمان با هفته پژوهش در سالن همایش‌های این سازمان برگزار شد.
کد خبر: ۴۴۷۳۳۳

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر غلامرضایی معاون آموزش و پژوهش صدا‌وسیما در این مراسم گفت: نکته اصلی برای ما این است که حرکاتمان براساس آگاهی و بصیرت باشد. در یک سال اخیر رشد خوبی در تولیدات مجموعه سازمان صدا‌وسیما داشته‌ایم، اما باید بدانیم که با توجه به تحولات عرصه جهانی نیازمند هستیم مرور دوباره‌ای بر مجموعه فعالیت‌های رسانه ملی داشته باشیم.

وی افزود: با تحولات داخلی که صورت گرفته کشور ما نیازمند است توجه بیشتری به برخی حوزه‌ها داشته باشد، به همین دلیل ما در عرصه‌های جدیدی گام خواهیم برداشت، مثل شبکه‌های تخصصی جدید که حضورشان روی آنتن مشاهده می‌شود یا شبکه‌های جدید‌تر که در آینده خواهیم داشت. همچنین باید به حضور در فضای مجازی که تحت عنوان معاونت رسانه مجازی تعریف شده است، اشاره کرد. فناوری‌های جدید مثل موبایل tv و iptv نیز وجود دارند که ما نیاز داریم در حوزه‌های پژوهش خود را به آنها مجهز کنیم. ما در برخی حوزه‌ها عقب هستیم به همین دلیل باید تلاش وافری کنیم و حوزه‌های جدید که برگرفته از نیازهای داخلی و جامعه جوان است، تحقق پیدا کند.

ساخت مستندی درباره جنازه سربازان آمریکایی

محمد سرافراز، معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما هم در این مراسم با اشاره به جنایت‌های آمریکا در کشورهایی مانند ویتنام و افغانستان و این ‌که آمریکا بزرگ‌ترین بدهکار دنیاست، گفت: آنها برای این‌ که تعداد کشته شد گان و اجساد سربازان در این کشورها مشخص نشود، اجازه هیچ‌گونه تصویربرداری نمی‌دادند.

وی تصریح کرد: اخیرا تصاویری مستند از یکی از ایالت‌های آمریکا پیدا کرده‌ایم که جنازه‌ سربازانشان را در دریاچه و کویرهای عراق انداخته‌اند و اخیرا محلی در آمریکا کشف شده که جنازه‌ سربازان آمریکایی را می‌سوزاندند تا چیزی باقی نماند یا چندی پیش این اجساد را در زباله‌دان می‌انداختند که از آن هم یک گزارش مستند تهیه کرده‌ایم.

وی سپس با بیان این‌ که رسانه‌های جمهوری اسلامی مثل پرس.تی.وی و العالم اولین رسانه‌هایی بودند که روی حرکت مردم کشورهای عربی نام انقلاب را گذاشتند، گفت: کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس علاقه‌مند نبودند که روی این حرکت نام انقلاب گذاشته شود. آنها که متوجه از دست رفتن توازن قوایشان در منطقه شده‌اند، می‌خواهند رسانه‌های ما را از روی ماهواره‌ها بردارند و حتی به بهانه جمله‌ای که یکی از خبرنگاران ما گفت، پرس.تی.وی از روی آفکام برداشته شد. آنها می‌خواهند صدای ما را خفه کنند، اما سایت یوتیوب پرس.تی.وی در انگلیس پرمخاطب‌ترین بود که نشان می‌دهد گرایش مردم به سمت ما زیاد است.

پژوهش از نیازهای اساسی است

در بخش دیگری از این مراسم، قائم‌مقام رئیس سازمان صداوسیما نیز در اهمیت پژوهش گفت: پژوهش در جامعه از اساسی‌ترین نیازهاست تا یک جامعه به توسعه پایدار برسد؛ به همین دلیل باید به این موضوع اهتمام ویژه داشته باشیم و توجه کنیم که سطح فعالیت‌های پژوهشی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه محسوب می‌شود. اگر پژوهش و تحقیق وجود نداشته باشد، یک جامعه اساسا رشد نمی‌کند.

حجت‌‌الاسلام سیدرمضان موسوی‌مقدم تاکید کرد: اگر قرار باشد به موضوع پژوهش بخوبی توجه کنیم، باید نقش رسانه را به طور عام در جهان مورد بازنگری و بازبینی قرار بدهیم. بعضا گفته می‌شود ما در رقابت رسانه‌ای هستیم، اما من به استناد برداشتی از سخنان استاد مطهری، شرایط موجود را شرایط رقابتی نمی‌دانم چون در رقابت اهداف مشترک است و همه برای رسیدن به اهداف متحد تلاش می‌کنند. اما به نظر می‌رسد که رقابت‌های امروز براساس اهداف مشترکی نیست و در بسیاری از موضوعات هدف مشترک نداریم و «رقابت» به «جنگ» تبدیل شده است؛ پس باید این تلقی و برداشت را از مفهوم جنگ رسانه‌ای بخوبی درک کنیم تا در پژوهش‌های بعدی مبتنی بر آن عمل کنیم.

وی افزود:‌ به نظر می‌رسد در عصر حاضر ملتی که بخواهد به جایگاه واقعی خودش برسد چاره‌ای ندارد جز این‌ که از رسانه استفاده کند و رسانه‌ای باشد؛ چون رسانه در همه شؤونات زندگی حضور پیدا کرده و تاثیرگذار است. این موضوع برای انسان‌های قرن بیست و یکم که به سمت توسعه می‌روند اجتناب‌ناپذیر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها