دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به تلاش‌های سردار شهید تهرانی‌مقدم در زمینه ارتقای توانمندی‌های موشکی نیروهای مسلح گفت: شهید حسن مقدم، برد موشک‌های ما را از ۳۰۰ کیلومتر در ابتدای دفاع مقدس به 2 هزار کیلومتر رساند.
کد خبر: ۴۴۷۳۰۷

به گزارش فارس، سردار سرلشکر سیدیحیی رحیم صفوی دیروز در حاشیه مراسم گرامیداشت شهید حسن تهرانی‌مقدم که در دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: شهید مقدم یک انسان خردمند، بانبوغ و استعداد درخشان و یک انسان منحصر به فرد در عرصه دفاع مقدس بود.وی با بیان این‌ که شهید تهرانی‌مقدم از نظر بعد علمی، بنیانگذار توپخانه سپاه بود، گفت: در آن زمان توپخانه را از عراقی‌ها غنیمت می‌گرفتیم و این بزرگوار در سال ۶۲ بنیانگذار توپخانه سپاه شد و باعث شد ما تا پایان جنگ تحمیلی یکی از قدرتمندترین گروه‌های توپخانه‌ای را با بیش از ۶۰۰ قبضه و چندین گروه توپخانه داشته باشیم.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با بیان این‌ که توپخانه نقش موثری در دفاع مقدس داشت، تاکید کرد: اگر بخواهیم به یکی از نتیجه‌های راه‌اندازی توپخانه را اشاره کنیم، می‌توان به موفقیتی که در 20 بهمن ماه سال ۶۴ در خط فاو به دست آمد اشاره کرد که با ابتکار شهید مقدم ۶۰۰ قبضه توپخانه در مکان‌های مناسب مستقر شده بودند و عراقی‌ها را زیر آتش می‌گرفتند.رحیم صفوی تصریح کرد: در ابتدا ما برای تامین موشک‌هایمان از کشورهای خارجی و صنعت و تکنولوژی یکی از این کشورها کمک می‌گرفتیم، اما بعد به کمک وزارت سپاه و آقای رفیق‌دوست و مهندسان جوان در صنعت و ابتکاراتی که شهید مقدم داشت، سیستم موشک‌سازی و موشک‌های برد بلند را راه‌اندازی کردیم.رحیم صفوی تاکید کرد: با آینده‌نگری و ابتکاراتی که سردار مقدم در تولید موشک‌های برد بلند داشت، تکنولوژی موشک‌ها بهبود پیدا کرد و به عنوان مثال ما تا مدتی از سوخت مایع استفاده می‌کردیم. وی با بیان این‌ که پس از آن به سمت سوخت جامد رفتیم که ما را به برد بالاتری می‌رساند، گفت: برد موشک‌های ما از ۳۰۰ کیلومتر در زمان جنگ آغاز شد و حسن تهرانی‌مقدم این برد را به 2 هزار کیلومتر رساند.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: شهید مقدم پدر صنعت موشکی ایران و البته کار ایشان یک کار دسته‌جمعی بود و مجموعه‌ای که با ایشان کار می‌کردند همچنان به دنبال پیشرفت در صنعت موشکی هستند.

رحیم صفوی افزود: قدرت بازدارندگی ما در برابر دشمنان بزرگی مثل آمریکا و صهیونیست‌ها قدرت موشکی ماست و سردار تهرانی‌مقدم موثرترین فرد در ایجاد این قدرت و شبکه موشکی ما بود.

تهرانی‌مقدم دشمنان را به زانو درآورد

فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران نیز در سخنانی در مراسم چهلمین روز شهادت سردار تهرانی‌مقدم گفت: شهید تهرانی‌مقدم دانشمند ناشناخته‌ای است که با علم و ایمان خود توانست کارهای بزرگی را به انجام برساند.

به گزارش ایسنا، رهبر با بیان این ‌که «شهید تهرانی‌مقدم قبل از شهادتش فردی ناشناخته بود» اظهار کرد: ما امروز شاهد بزرگی کارهای این شهید هستیم و می‌بینیم که او حقیقتا یک استاد به معنای واقعی بوده است.

لقب «دانشمند برجسته» ، تعارف نبود

سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در گفت‌وگو با فارس درخصوص تلاش‌های سردار تهرانی‌مقدم برای ارتقای توان موشکی جمهوری اسلامی ایران گفت: زمانی که شهید مقدم اولین قرارداد موشکی را با صنعت داخلی کشور منعقد کرد، به لحاظ عملیاتی به درد ما نمی‌خورد و من و چند نفر دیگر از دوستان نسبت به عقد این قرارداد به او ایراد گرفتیم، اما حسن گفت توان صنعت ما همین است و باید کار در کشور از یک‌جا شروع شود.حاجی‌زاده افزود: او کم‌کم صنعت را رشد داد و روزهای آخر، وقتی برای تست، پای سیستم می‌رفت تا آن را تحویل بگیرد، خودش می‌رفت و محل اصابت را بررسی می‌کرد تا دقت موشک را بسنجد.وی گفت: احساس او در سال‌های اخیر این بود که در حوزه عملیات به جایی رسید‌ه‌ایم که بقیه می‌توانند راه را ادامه بدهند و خودش می‌رفت جایی که احساس نیاز می‌کرد.فرمانده هوافضای سپاه گفت: در حوزه عملیات در دروانی که مسوول بود، تلاش‌های زیادی کرد تا امروز یگان‌های ما به حدی باشند که اگر دشمن تعرض کند، یگان‌های بی‌شماری جواب او را می‌دهند.وی افزود: ولی شهید تهرانی‌مقدم هنوز در برخی حوزه‌های فنی و پژوهشی و خودکفایی احساس نیاز می‌کرد و این که حضرت آقا به ایشان لقب «دانشمند برجسته» را دادند، یک تعارف نبود.

وی افزود: مدت زمان آموزش موشک‌های زمین به زمین، حدود 2 سال است اما حسن و دوستانش به خاطر ضرورت جنگ، این دوره را به صورت شبانه‌روزی در طول 3 ماه در سوریه گذراندند و تازه بعد از این آموزش، کار موشکی ما آغاز می‌شد.

وی افزود: اگر امروز ما از تنوع موشکی بالایی با سوخت جامد و مایع و با انواع هدایت و کنترل‌ها برخورداریم یا این ‌که از این پایه برای تولید موشک‌های حامل ماهواره نیز استفاده می‌شود، اینها عمدتا مدیون فکر حسن تهرانی‌مقدم بود.

همچنین دوشنبه‌شب گذشته، کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت‌‌الاسلام محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و حجت‌الاسلام سیدحسن ابوترابی‌فرد نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با حضور در منزل سردار سرلشکر پاسدار حسن تهرانی‌مقدم، یاد و خاطره این شهید را گرامی داشتند.

مراسم اربعین شهدای غدیر نیز امشب بعد از نماز مغرب و عشاء در تالار وزارت کشور با حضور شخصیت های کشوری و لشکری و آحاد مختلف مردم برگزار می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها