اژه‌ای:‌ کیفرخواست سنگینی در انتظار متهمان است

16 میلیارد تومان جواهرات؛هدیه متهم فساد بانکی به همسرانش

سخنگوی قوه قضاییه در نشست دیروز خود ضمن تشریح برخی اموال جدید کشف شده از متهمان اصلی پرونده فساد اقتصادی اخیر تاکید کرد با کشف این اموال جدید، اطمینانمان از این‌که این اموال برای پرداخت مطالبات مردم و بانک‌ها کافی است بیشتر شده است.
کد خبر: ۴۴۷۱۳۸

به گزارش «جام‌جم»، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای با بیان این‌که شناسایی اموال متهمان همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: آنها در ابتدا لیست کامل اموالشان را نداده بودند و با ارائه نامه‌ای مدعی شدند همه اموالشان را معرفی کرده‌اند اما مشخص شد اموالی را در اختیار داشته‌اند که در ظاهر به نام دیگری به ثبت رسانده بودند.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به شناسایی بیش‌از ۲۰۰ ملک گروه آریا تاکنون گفت: این املاک اعم از تجاری، مسکونی، آپارتمان و ویلایی بوده است و اکنون مطمئن شده‌ایم که دارایی‌های کشف شده از این گروه برای پرداخت طلب بانک‌ها و افراد از این گروه کفایت می‌کند.

دادستان کل کشور گفت: در این خصوص مشخص شد برخی متهمان پرونده صداقت ندارند و اگر موضوعی با کنکاش و تحقیقات مسوولان و کارشناسان مشخص نشود آنها هم چیزی را مطرح نمی‌کنند.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه اظهارات خود با بیان این‌که متوجه شدیم متهم این پرونده 16 میلیارد تومان جواهرات و خانه برای 2 همسر خود خریداری کرده است، افزود: در پرونده فساد مالی اخیر متهم بخشی از اموال را برای بستگان خود خریداری و در جاهایی پنهان کرده است. به طور مثال بیش از 10 میلیارد تومان برای 2 همسر خود جواهرات خریده که موجود است و حتی سند یک برلیان را که حدود 6‌میلیارد تومان هزینه آن بوده است به دست آوردیم که البته خود برلیان را هنوز پیدا نکرده‌ایم.وی افزود: همچنین متهم برای یکی از همسران خود آپارتمان 600 متری در برجی خریداری کرده که 2 میلیارد و 400 میلیون تومان هزینه آن است که به عنوان هدیه تقدیم آن خانم شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص صدور کیفرخواست برای متهمان پرونده فساد اقتصادی هم گفت: همان‌طور که قبلا اعلام شده بود برای بیش از 50 نفر از متهمان این پرونده قرار مجرمیت صادر شد که جانشین دادستان پس از بررسی این قرارهای مجرمیت به برخی از آنها ایرادهایی وارد کرده بود که اکنون این ایرادها برطرف شده و کیفرخواست متهمان که کیفرخواست سنگینی هم هست در حال تایپ و نهایی شدن است و بزودی به دادگاه ارسال می‌شود.

وی درخصوص آخرین وضعیت بازگرداندن محمودرضا خاوری، مدیر عامل سابق بانک‌ملی ‌گفت: همانطور که قبلا اعلام شد از طریق پلیس بین‌الملل برای بازگرداندن او اقدام کرده‌ایم و آنها مشغول هستند.سخنگوی قوه قضاییه گفت: همچنین تعدادی از شرکت‌های وابسته به گروه آریا که در خارج از کشور فعالیت می‌کنند شناسایی شده‌اند و از پلیس بین‌الملل درخصوص این شرکت‌ها درخواست رسیدگی شده است.

محسنی اژه‌ای در خصوص اظهارات اخیر رئیس قوه قضاییه مبنی بر ایجاد شبهاتی در برخی واگذاری‌ها به گروه آریا نیز گفت: بعضی از واگذاری‌های صورت گرفته به این گروه همراه با اشکالاتی بوده است و بر همین اساس بازرسی کل کشور موظف شد سریعا این مساله را بررسی کند.

وی با بیان این‌که بازرسی کل کشور در این زمینه یک مرحله گزارش داده است، گفت: در این زمینه ۵ نفر از جمله مدیران قبلی و فعلی این کارخانجات بازداشت شده‌اند که مدیرعامل فعلی فولاد اهواز جزو آنهاست و چند نفر هم احضار شده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به خبرنگار دیگری گفت: در این پرونده و پرونده‌های مشابه این‌گونه بوده که اشخاص حقیقی و حقوقی خارج از نظامات حکومتی بدون وابستگی به فرد صاحب قدرت نمی‌توانند تخلفات بزرگ اینچنینی را مرتکب شوند و قطعا کسانی را که با متهمان همراهی کرده، راه را هموار کرده‌اند، در این موضوع شرکت کرده یا معاونت داشته‌اند را شناسایی و با آنان برخورد می‌کنیم.

وی با تاکید بر این‌که قوه قضاییه نخواهد گذاشت که در این زمینه ضعیف‌کشی شود، گفت: طبیعی است که افراد و جرایم در این پرونده در یک رده نیستند اما قوه قضاییه مصمم است که با همه افراد متخلف در این پرونده به تناسب جرم و بدون‌اغماض برخورد کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر صحت این موضوع که 2 نفر از نمایندگان مجلس برگه سفید امضا به گروه امیرمنصور آریا داده‌اند نیز تصریح کرد: در این‌که بعضی از افراد نماینده با آنان همکاری می‌کردند یا احیانا با این پرونده ارتباط داشته‌اند بحثی نیست که البته احضار شده و به عنوان متهم نیز از آنان تحقیق شده است ولی بازداشت نشده‌اند. در مورد برگه سفید امضا نیز اطلاعی ندارم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تعداد نمایندگان احضار شده به عنوان متهم یا مطلع در رابطه با پرونده فساد اقتصادی اخیر خاطرنشان کرد: تعداد این نمایندگان 4 نفر بوده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در رابطه با احضار رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ارتباط با پرونده فساد اقتصادی هم گفت: قبلا خبرنگاری از من سوالی مبنی بر بازداشت ایشان پرسید و من گفتم ایشان بازداشت نشده اما احضار و از وی تحقیق شده است.وی در پاسخ به سوالی درباره بازداشت فرزند علاءالدین بروجردی نیز اظهار کرد: فرزند ایشان هم بازداشت نشده است.

دادستان کل کشور در ادامه این کنفرانس خبری با اشاره به آغاز ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس از شنبه آینده تصریح کرد: همه دستگاه‌ها طبق قانون تلاششان را به کار گرفته‌اند تا امسال نیز مانند گذشته انتخاباتی پرشور و توام با آرامش داشته باشیم.

وی افزود: در این خصوص مطابق قانون، نظارت بر انتخابات، انحصارا به عهده شورای نگهبان است و اجرای انتخابات هم به عهده هیات‌های اجرایی و وزارت کشور و در این میان قوه قضاییه هم تلاش می‌کند که آنچه را قانون بر عهده‌اش گذاشته بخوبی انجام دهد.

سخنگوی قوه قضاییه درخصوص وظایف این نهاد در انتخابات گفت: یکی از وظایف قوه قضاییه، پاسخگویی به استعلام‌هایی است که درخصوص کاندیداها از این قوه انجام می‌شود و وظیفه دیگر هم این است که اگر گزارشی از تخلف نامزدان یا هواداران آنها داده شود که جرم باشد، برخورد کنیم. برای این کار پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و دادسراها و دادگاه‌ها آمادگی لازم را دارند.

وی خاطرنشان کرد: مساله دیگر بحث پیشگیری از جرایم انتخاباتی است که در این زمینه روز یکشنبه گذشته، اولین جلسه را با حضور نمایندگانی از وزارت کشور و شورای نگهبان برگزار کردیم و راهکارهایی در این زمینه در نظر گرفته شد.

تذکر به جوانان در خصوص سفارت مجازی آمریکا

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص راه‌اندازی سفارت مجازی از سوی آمریکا هم گفت: این موضوع آنقدر سطحی است که نیازی به بحث حقوقی ندارد اما من می‌خواهم به مردم بویژه جوانان یادآور شوم که معمولا اینگونه برنامه‌ها برای جذب افراد و در نهایت سوءاستفاده از آنهاست و خیلی از افرادی که در دام آمریکا افتاده‌اند و بعدا جاسوس شده‌اند در همین مسیرها حرکت کرده‌اند.

وی تاکید کرد: البته از لحاظ حقوقی هم دستگاه‌های ذی‌ربط اقدامات خود را در این زمینه خواهند داشت.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اقدام دستگاه قضایی برای پیگرد 2 مقام آمریکایی طراح ترور یکی از فرماندهان سپاه پاسداران هم گفت: در این زمینه در دادگستری تهران طرح شکایت شد و این شکایت از طریق پلیس بین‌الملل در حال پیگیری است.

سخنگوی دستگاه قضایی در خصوص پرونده نفتی کرسنت که مورد سوال یکی از خبرنگاران بود و این‌که آیا اخیرا متهمانی در این رابطه احضار شده‌اند گفت: این پرونده از مدت‌ها قبل مطرح بوده و در حال حاضر نیز مطرح است و جزو مواردی است که نیاز به کار کارشناسی دارد. اکنون این پرونده در دادسرای تهران در دست بررسی است و افرادی را به عنوان مطلع و بعضا متهم احضار کرده‌اند و از آنان تحقیق می‌کنند.

محسنی‌اژه‌ای در خصوص آخرین وضعیت پرونده متهمان منتسب به جریان انحرافی پاسخ داد: پرونده بعضی از این افراد به دادگاه رفته، 2 نفر از آنان محکوم شده‌اند و احکام حبس و استرداد اموال برای آنان صادر شده است؛ البته هنوز این حکم در مرحله تجدیدنظرخواهی است و قطعی نشده است.

وی افزود: پرونده 2 نفر دیگر نیز در مرحله دادگاه است و پرونده بعضی از آنان به دادگاه ارسال شده است.

خبرنگاری از وضعیت پرونده بیمه ایران سوال پرسید که محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: در این پرونده دادسرا مجددا رفع نقص کرده و پرونده را به دادگاه ارسال کرده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا فردی که در سفر استانی رئیس‌جمهور به مازندران اقدام به پرتاب کفش کرده دستگیر شده است یا خیر، گفت: در همان روز مدعی‌العموم اقدام کرده و این فرد دستگیر شده است و در حال حاضر مشغول تحقیقات از وی هستند.

وی افزود: در این زمینه نیاز به شکایتی وجود ندارد و مدعی‌العموم به دلیل اهانت به مقامات عالی‌رتبه کشور اقدام کرده است.

هنوز دادگاه جاسوسان برگزار نشده است

سخنگوی دستگاه قضایی در بیان جزئیات بیشتر از پرونده 15 جاسوس که هفته گذشته دادستان تهران از ارسال پرونده آنان به دادگاه خبر داده بود، گفت: این افراد کسانی هستند که با گزارش وزارت اطلاعات برایشان پرونده تشکیل شده و اکنون پرونده آنان به دادگاه ارسال شده است و تاکنون که این موضوع را پیگیری کرده‌ام هنوز دادگاه تشکیل نشده است.

وی افزود: البته پرونده 2 نفر دیگر نیز از قبل مطرح بوده که جمعا 17 نفر می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها