سرپرست معاونت فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، خط آهن راهگذر شمال ـ جنوب کشور را مهم ترین مسیر شبکه ریلی معرفی کرد و گفت: این راهگذر ریلی در مسیر راه آهن جمهوری آذربایجان وارد کشور می‌شود و از طریق آستارا، بندر انزلی، رشت، قزوین به تهران می‌رسد.
کد خبر: ۴۴۲۸۵۸

مصطفی معینی در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد گفت : این کریدور ریلی از تهران تا یزد، بافق و بندرعباس را طی می‌کند.

وی تاکید کرد: در این مسیر هم همکاران وزارت راه و شهرسازی تلاش می‌کنند و بخشی از این خط آهن در حال ساخت است تا راهگذار ریلی شمال ــ جنوب کشور را به راه آهن آذربایجان و روسیه متصل کند.

معینی گفت: در مجموعه خطوط بین راه آهن بافق، بندر عباس همه شبکه را دو خطه می‌کنیم و تا اواخر امسال امیدواریم از فاز اول طرح دو خطه کردن مسیر ریلی، بهره برداری کنیم.

وی اظهار کرد: در مسیر ریلی غرب ــ شرق کشور هم راه آهن زاهدان به شرق کشور (زاهدان ـ کرمان ـ یزد) متصل شده است، از طرف دیگر مسیر ریلی به راه آهن آذربایجان و مرز رازی در ترکیه هم وصل می‌شود و در مسیر ریلی جنوب هم از سمت مرز شلمچه به عراق متصل خواهد شد.

معینی تاکید کرد: طرح هخای مختلفی در شبکه راه آهن در حال ساخت و بهره برداری است و با توجه به اعتباراتی که دولت در اختیار ما قرار داده است نمی‌توانیم به همه اهداف برسیم و تحقق کامل اهداف به مشارکت کامل بخش غیردولتی اعم از تعاونی و خصوصی ( بهره برداری ـ سرمایه‌گذاری) است.

وی گفت: تقریباً همه کارهای ساخت و نگهداری و توسعه خطوط ریلی با همکاری شرکت‌های پیمانکار انجام می‌شود و با توجه به اعتبارات دولتی در بخش طرح‌های عمرانی چند طرح با سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در حال ساخت است و حرکت خوبی هم دارند.

سرپرست معاونت فنی و زیربنایی راه آهن افزود: در مسیر ریلی اراک ــ ملایر ــ کرمانشاه ــ خسروی کار می‌کنیم، راه آهن گرگان ـ اینچه برون به سمت مرز ترکمنستان، راه آهن خواف ــ هرات به مرز افغانستان هم در دست ساخت است که حضور و بخش خصوصی (مجری و سرمایه‌گذار) نوید خوبی را می‌دهد تا این حرکت به سرانجام برسد.

وی تصریح کرد: در عرصه داخلی شبکه ریلی هم در برخی مراکز تقاضای زیادی وجود دارد و خطوط موجود ریلی را دو خطه می‌کنیم که ظرفیت خدمات رسانی را گسترش می‌دهد.

معینی همچنین از برنامه ریزی برای دو خطه کردن مسیر ریلی تهران ــ بندرعباس خبر داد و گفت: مسیر رفت وئبرگشت مانند تهران ــ مشهد تفکیک خواهد شد.

وی از گسترش طرح‌های علایمی کردن مسیرهای ریلی هم خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، ایمنی مسیر ریلی تهران ــ مشهد تقویت خواهد شد و ظرفیت تردد قطارها بیشتر می‌شود و مسافر و کالای زیادی را جابجا خواهیم کرد.

معینی گفت: در مسیرهایی که دسترسی زیادی به کانون‌های اقتصادی و معدنی زیاد است و فقتاضا زیاید برای جابجایی کالاوجود دارد مانند آستار ــ تهران ــ بندر عباس، تلاش می‌کنیم همه این مسیرها دو خطه شود تا به عنوان خدمتگزاران مردم در بخش جابجایی کالا و مسافر خدمات خوبی ارائه کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها