کد خبر: ۴۴۱۹۶۶

آنها مثل بچه‌هایش هستند. قدکشیدن و برگ‌دادن آنها را دنبال می‌کند و اگر یکی‌شان خشک شود دلش می‌گیرد.باورنکردنی است که او ساعت‌های زیادی از وقتش را با این موجودات بی‌زبان می‌گذراند، اما از هر دقیقه آن لذت می‌برد.

وقتی به آن نگاه می‌کنم انگار دارد به رویم می‌خندد و می‌خواهد دستم را ببوسد. گل‌های زیبایش از من قدردانی می‌کنند.

من به آنها رسیدگی می‌کنم و گاهی اگر ببینم شته گذاشته‌اند آنها را با دستمال کاغذی پاک می‌کنم. سرم گرم می‌شود و گذشت زمان را احساس نمی‌کنم.

مریم خانم، بانوی سالمندی که به‌تنهایی زندگی می‌کند. او در 70 سالگی پرورش‌دهنده خوب گیاهان خانگی است.

مریم ـ الف می‌گوید: زندگی سختی را پشت سر گذاشته‌ام، اما همین که با گیاهان نزدیک هستم انگار از طبیعت انرژی می‌گیرم تا زندگی بهتری داشته باشم.

به عقیده مریم خانم، گل‌ها آدم را به سرنوشت خود امیدوار می‌کنند. اگر یک شاخه را تقسیم کنی 2تا می‌شود و می‌توانی آن قلمه را به همسایه دهی او هم یک گلدان قشنگ یا یک قلمه خوب به تو می‌دهد.

اعمال ما هم همین‌طور است. اگر بخشنده باشیم همه را بهره‌مند می‌کنیم و خدا ما را بهره‌مند می‌کند.

اگر تخمی‌ بکاریم، گلی زیبا به دست می‌آوریم یا سبزی که می‌توانیم تا مدت‌ها از آن بخوریم. کارهایمان هم همین‌طور بی‌جواب نمی‌ماند.

رسیدگی‌نکردن به گیاه هم با خشک‌شدن آن همراه است. می‌بینید که آنها بدون حرف زدن سرنوشت ما را به ما گوشزد می‌کنند. انگار می‌گویند: مادرجان زندگی مثل گل کوتاه است، ثمربخش باش.

روان‌شناسان اعتقاد دارند پرورش گیاهان و باغبانی روحیه‌ای بانشاط و شاد به انسان می‌بخشد.

باغبانی یکی از درمان‌هایی است که در آسایشگاه‌های روانی برخی از کشورهای پیشرفته برای درمان بیماران به کار می‌رود. زندانیان رای باز نیز گاهی فضاسازی زندان‌ها را بر عهده دارند و مسوولان زندان چنین کاردرمانی و بخصوص باغبانی را برای تقویت روحیه و ثمربخشی آنان مفید می‌دانند.

رنگ سبز گیاهان آرامش‌دهنده است و رایحه درمانی که از دیرباز در طب قدیم وجود داشته است از طریق عطر و بوی گیاهان قابل انجام است.

جالب است بدانید چینی‌ها گیاهان سبزی مثل بامبو را نماد خانواده خوشبخت و ثروت و برکت می‌دانند.

در معارف دینی ما مسلمانان طبیعت را مانند پیامبری می‌دانیم که ما را به وجود خداوند و معاد راهنمایی می‌کند و سرشار از انرژی الهی است.

نرگس رضوی، روان‌شناس اعتقاد دارد رفتن به دامن طبیعت، باغ و بستان و دیدن گیاهان و درختان، حس سرزندگی را به سالمندان بازمی‌گرداند و آنان را سرشار از نیرو می‌کند.

گیاه، دوست کم‌حرف

گیاه، دوستی است که از سالمند انتقاد نمی‌کند و نق نمی‌زند و زحمات او را هم با افزایش اکسیژن و درخشش برگ‌ها و فزونی گل‌ها و میوه‌ها جبران می‌کند. در تمام ساعات تنهایی او حاضر است و اگر حالش را نپرسند فقط پلاسیده می‌شود، اما سرو صدایی به پا نمی‌کند. برعکس طوطی!

گیاه، دوست مودب

گیاه، دوست مودبی است. سالمندان فراموشکار نیاز نیست دنبال آن بگردند، زیرا همیشه مودبانه سر جای خودش می‌نشیند. حتی اگر یادتان برود آب و غذایش را بدهید با زردشدن نشان می‌دهد که مشکل دارد.

گیاه، دوست حساس

گمان نکنید گیا‌هان هیچی نمی‌فهمند. دانشمندان معتقدند آنها هم دل دارند. اگر نوازششان کنید و به آنها رسیدگی کنید و موسیقی ملایم برایشان بگذارید بهتر رشد می‌کنند.

عطری از جنس صبر

گیاهان چنان که وصفشان شد بسیار صبورند، اما آنها صبر و تحمل شما را هم بالا می‌برند. دانشمندان معتقدند پرورش گیاهان سبب می‌شود آستانه تحمل و روحیه افراد بالا برود و به رفع مشکلات روانی کمک می‌کند.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد بیمارانی که پنجره اتاق آنها به فضای سبز و دارای گل و گیاه باز می‌شود، سرعت بهبودی بیشتری دارند.

ما را کنترل کنید

شما سالمند خسته و بیماری هستید که نمی‌توانید بر وضع زندگی خود کنترل داشته باشید. احساس بی‌فایده‌بودن می‌کنید؟ همین حالا بلند شوید و یک گلدان پهن و مستطیل‌شکل بردارید. خاک مناسب درون آن بریزید و داخلش سیر بکارید و آن را پشت پنجره بگذارید تا باد و باران بخورد. اگر خشک شد گاهی آبش بدهید.

خواهید دید که در بهار گلدانی پر از سیر دارید که هم برای فشار خون خوب است و هم چیدن برگ‌های تازه آن و ریختن داخل پلو و بورانی و آش بسیار لذتبخش است.

بگذارید یک راز را به شما بگویم: اگر میوه‌ای که خودتان می‌کارید را بخورید حتما کمتر مریض می‌شوید،‌ زیرا هم پاکتر آن را پرورش داده‌اید و هم لذتی که از خوردن آن می‌برید وصف‌ناپذیر است.

به گفته روان‌شناسان، چون گیاهان زنده هستند، وقتی فردی گیاهی را پرورش می‌دهد احساس نشاط و سرزندگی می‌کند.

پرورش گیاهان حس کنترل را به شما بازمی‌گرداند. شما یک کار اقتصادی، سودمند و زیبا می‌کنید و گل‌ها به شما التماس می‌کنند که مراقب رشدشان باشید یعنی کنترل اوضاع دقیقا دست شماست.

گیاهان، سرچشمه ارتباط

باورتان بشود یا نه 70 درصد کسانی که درِ خانه خانم‌گلی را می‌زدند برای بردن گل یا آوردن گل یا دادن هدیه به ازای گل بود.

خانم‌گلی، زنی باسلیقه و سالمند بود که در یک روستا زندگی می‌کرد و در حیاط خانه‌اش باغ زیبا و پرگلی درست کرده بود که انگار روزبه‌روز او را جوان‌تر می‌کرد.

اهل محل به خانه او می‌آمدند تا قلمه‌ای یا نهالی ببرند و در عوض هدیه‌ای یا نهال و گل دیگری برای او می‌آوردند. هریک ساعتی می‌نشستند و با پیرزن اختلاط می‌کردند و یاد ایام گذشته را زنده می‌کردند و از او چیز‌هایی یاد می‌گرفتند و چیزهایی به او یاد می‌دادند.

این باغچه کوچک، در بزرگ باغ ارتباط را به روی خانم‌گلی گشوده بود.

افسردگی را فراموش کنید

افسردگی از آسیب‌های روانی است که سالمندان را تهدید می‌کند.

روا‌ن‌شناسان اعتقاد دارند گل‌ها و گیاهان در درمان افسردگی تأثیر زیادی دارند و کسانی که از افسردگی رنج می‌برند بهتر است همیشه در منزل خود از گل‌ها و گیاهان استفاده کنند و از آثار و مزیت‌های آنها بهره‌مند شوند.

ماندانا ملاعلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها