با نهایی شدن طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی قوانین جدید تا 2 ماه دیگر به اجرا درمی‌آید

لغو معافیت تک‌پسرها از سربازی

هر چند بر اساس گفته معاون انسانی ستاد کل نیروهای مسلح اجرای قوانین جدید نظام وظیفه که بر اساس طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی در مجلس به تصویب رسیده است تا 2 ماه آینده انجام می‌شود، اما برخی تغییرات مهم این قانون اعلام شد. حذف معافیت تک‌فرزند ذکور با پدر بالای‌٦٠ سال، اجرا نشدن معافیت دو برادری، منتفی شدن افزایش حقوق سربازان، الزام داشتن کارت پایان خدمت برای دریافت وام بانکی و اعلام مدت مجاز تحصیل در دانشگاه‌ها برای مشمولان از جمله مهم‌ترین تغییرات طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی است.
کد خبر: ۴۴۱۷۷۴

هفته گذشته بود که کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از اجرا‌‌نشدن معافیت دو برادری خبر داد؛ اما به گفته معاون انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، اعلام تنها بخش کوچکی از این تغییرات از سوی نمایندگان موجب شد تا این ستاد همه تغییرات انجام شده را رسانه‌ای کند.

طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی مهر ماه سال 88 در 84 ماده در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، اما پس از آن شورای نگهبان در دو نوبت در آبان و اسفند سال 88 موضوع را بررسی و ایراداتی را به آن وارد کرد؛ ایراداتی که از سوی شورای نگهبان بر این قوانین وارد بود، در سه دسته ورود به اختیارات فرمانده کل قوا، بار مالی و ایراد شکلی آنها تعریف می‌شد.

بر این اساس22 آبان امسال برای سومین‌‌بار مجلس درصدد اصلاح ایرادات مورد نظر شورای نگهبان برآمد، تا این مصوبه، بتواند پس از تایید شورای نگهبان به شکل قانون درآمده و به مرحله اجرا برسد.

سردار موسی کمالی، معاون انسانی ستاد کل نیروهای مسلح دیروز در گفت‌وگو با «جام‌جم» در این خصوص که اعلام این قوانین در حالی که هنوز تا اجرای قطعی آن زمان باقی است و موجب تشویش خانواده‌ها و مشمولان می‌شود، گفت: در خصوص قوانینی که صراحت دارد و نیاز به آیین‌نامه اجرایی ندارد مانند معافیت دو برادری یا مدت مجاز تحصیل در دانشگاه‌ها، اعلام زودتر آنها بدون اشکال است چون از یک سو این قوانین تا یکی دو ماه آینده اجرایی خواهد شد و از طرف دیگر اعلام زودتر قوانین سبب می‌شود مشمولان به برنامه‌ها و زمان‌بندی خود برسند.

سردار کمالی افزود: در خصوص قوانینی نظیر معافیت‌های پزشکی که نیاز به آیین‌نامه اجرایی دارند نیز حداکثر ظرف 8 ماه آینده این قوانین به اجرا درمی‌آید.

معافیت دو برادری را نمی‌توان اجرا کرد

معاون انسانی ستاد کل نیروهای مسلح یکی از مواردی را که سبب ابهاماتی در مردم و نیروهای مسلح شده بود،طرح معافیت دوبرادری دانست و گفت: با توجه به تبلیغات گسترده‌ای که پیرامون این طرح صورت گرفت، برخی گمان کردند که طرح معافیت دو برادری به صورت قانون درآمده و اجرا شده است، از همین رو زمان اعزام خود به سربازی را به تعویق انداختند.

کمالی با بیان این‌که مجلس تصمیم‌گیری در مورد معافیت دو برادری را با عدول از تصمیم قبلی خود برعهده ستاد کل نیروهای مسلح قرار داده است، در جمع خبرنگاران افزود: در حال حاضر به موجب فرمان رهبر معظم انقلاب چنانچه سه برادر خدمت کرده باشند، برادر چهارم از خدمت سربازی معاف است و این قانون تا سال 91 ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، وی درباره طرح معافیت دو برادری اظهار کرد: در اصلاحیه این قانون مقرر شد چنانچه ستاد کل با مشمولان مازاد مواجه شد، تعدادی از آنان را با قانون دو برادری معاف کند، اما از آنجا که موالد ذکور تا 10 سال آینده سیر نزولی دارد و رو به کاهش است، بنابراین مشمول مازاد نداریم و نمی‌توانیم این قانون را اجرا کنیم.

معاون انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان این‌که تاکنون 430 هزار نفر با استفاده از قانون سه برادری از خدمت سربازی معاف شده‌اند، افزود: پیش‌بینی ما این است که اگر قانون معافیت دو برادری اجرا شود، در مرحله نخست 500 هزار نفر و در سال‌های بعدی بین 70 تا 75 هزار نفر با استفاده از این قانون معاف شوند؛ بنابراین همان‌طور که گفته شد نظر به این‌که نرخ موالد ذکور تا 10 سال آینده رو به کاهش است، ستاد کل این مصوبه را نمی‌تواند اجرا کند، اما ممکن است در سال‌های آینده و در صورت برخورداری از مشمول مازاد بتوان این قانون را عملی ساخت.

افزایش حقوق سربازان منتفی شد

سردار کمالی یکی دیگر از موارد اصلاحیه قانون مجلس را بار مالی آن اعلام کرد و گفت: متاسفانه از سال 88 تبلیغات گسترده‌ای درباره افزایش حقوق سربازان انجام شد که با این مصوبه، مجلس تصمیم گرفت اجرای تمامی مواردی که بار مالی داشت، منوط به در نظر گرفتن اعتبار از سوی دولت در سال‌های بعد کند.

وی با بیان این‌که موادی از قانون سربازی که بار مالی داشته‌اند، اجرایی نخواهد شد، تصریح کرد: براساس مصوبه جدید مجلس، چیزی به نام افزایش حقوق سربازان، سربازان متاهل، پرداخت حقوق مناطق محروم، حق ماموریت و هزینه آموزش برای اوقات فراغت سربازان و ... نخواهیم داشت، مگر در سال‌های آینده و با تامین اعتبارات.

معاون انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به مدت خدمت سربازی خاطرنشان کرد: بنابر قانون طرح دوره ضرورت 24 ماه خواهد بود و نمایندگان نیز این مدت را برای طول مدت سربازی درنظر گرفته‌اند که تاکنون ابلاغ نشده است.

کمالی اظهار کرد:‌ ستاد کل می‌تواند در صورت دارا بودن مشمول مازاد و با اجازه فرمانده معظم کل قوا، مدت سربازی را کاهش یا افزایش دهد که در حال حاضر براساس موافقت رهبری، مدت سربازی 18 ماه باقی مانده که این مدت در مناطق عملیاتی و امنیتی 16 ماه و مناطق بدآب‌وهوا و محروم 17 ماه است.

وی با بیان این‌که با توجه به مدرک تحصیلی مشمولان، مدتی از خدمت سربازی آنان کاسته می‌شود، افزود: برای مقاطع کارشناسی یک ماه، کارشناسی ارشد 2 ماه و دکتری 3 ماه کسر از خدمت سربازی در نظر گرفته شده است.

سردار کمالی با بیان این‌که شایعاتی پیرامون افزایش خدمت سربازی مطرح است، گفت: موارد گفته شده آخرین اخبار از طول مدت سربازی است و تاکنون تصمیم دیگری در این ‌باره اتخاذ نشده است.

مدت مجاز تحصیل در دانشگاه‌ها برای مشمولان

معاون انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به مدت تحصیل دانشجویان در مراکز آموزشی اظهار کرد: در مصوبه جدید مجلس، مدت تحصیل در دانشگاه‌ها با تغییراتی روبه‌رو شده که البته تاکنون این طرح ابلاغ نشده است.

به گفته وی، در مصوبه جدید مجلس مدت تحصیل در دوره کاردانی از 3 سال به 5‌/‌2 سال، در مقطع کارشناسی ارشد از 8 سال به 6 سال، کارشناسی پیوسته از 6 سال به 5 سال و دکترای تخصصی از 5 سال به 6 سال تغییر یافته است.

کمالی گفت: مدت تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکترای پزشکی تغییری نکرده و به ترتیب همان 3 و 8 سال است.وی با بیان این‌که دانشجویان باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که دچار غیبت نشوند به مدت تحصیل دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: در گذشته دانش‌آموزان می‌توانستند تا پایان 24 سالگی در مقاطع تحصیلی درس بخوانند، اما در طرح اصلاح مواد قانون این مدت به 20 سال کاهش پیدا کرده و دانش‌آموزان ‌باید در این مدت درس خود را تمام کنند، در غیر این صورت دچار غیبت می‌شوند.

کمالی با اشاره به ماده 10 قانون خدمت وظیفه عمومی خاطرنشان کرد: در این ماده مجلس بند «و» را حذف کرده و بنابراین با اجرای این قانون انجام امور ثبت اسناد رسمی نیازی به تعیین‌تکلیف سربازی ندارد، بنابراین افراد ذکور در دفاتر اسناد می‌توانند به جابه‌جایی و نقل و انتقال اقدام کنند.

وی ادامه داد: در این اصلاحیه بانک‌ها موظف شده‌اند برای پرداخت وام به مشمولان از آنان تعیین تکلیف نظام وظیفه را بخواهند و کسانی که وضعیت خدمت سربازی خود را مشخص نکرده‌اند، نمی‌توانند از این بانک‌ها وام دریافت کنند.

تغییر در شرایط معافیت فرزند ذکور مادر فاقد همسر

معاون انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به مواد دیگری از قانون جدید سربازی خاطرنشان کرد: در گذشته تک‌فرزند ذکور پدر بالای 60 سال از خدمت سربازی معاف می‌شد، اما در قانون جدید این موضوع حذف شده و تنها کسانی که قادر به انجام امور خود نباشند و نیازمند به مراقبت تشخیص داده شوند می‌توانند از این معافیت استفاده کنند.

وی یکی دیگر از تغییرات انجام گرفته در قانون خدمت سربازی را تغییر در شرایط معافیت فرزند ذکور مادر فاقد همسر دانست و گفت: در گذشته برخی‌ها از این قانون سوءاستفاده کرده و با انجام طلاق‌های صوری سعی می‌کردند از این موضوع به نفع خود سوء‌استفاده کنند، اما در قانون جدید این افراد در صورتی می‌توانند از این معافیت استفاده کنند که تا 30 ماه از معافیت موقت استفاده کنند یا به عبارتی دیگر 30 ماه از تاریخ طلاق گذشته باشد.

کمالی همچنین از قانون معافیت افرادی که با دختران معلول ازدواج می‌کنند، اشاره کرد و افزود: در گذشته این افراد از سربازی معاف می‌شدند، اما ما متوجه شدیم که عده‌ای از این شرایط سوءاستفاده می‌کنند، بنابراین در قانون جدید از این به بعد هر کسی که بعد از ازدواج همسرش معلول شود در شمول این قانون قرار می‌گیرد.

دستگیری و محاکمه سربازان فراری

معاون انسانی ستاد کل نیروهای مسلح از دستگیری و محاکمه سربازان فراری در قانون جدید خبر داد و تاکید کرد: براساس قانون جدید هر سربازی که تا 3 ماه مرتکب غیبت شود از 3 ماه اضافه خدمت برخوردار می‌شود، همچنین اگر مدت غیبت بیشتر از یک سال شود فرد غایب در صورت مراجعه و دستگیری به محاکم قضایی معرفی می‌شود. این در حالی است که بر اساس قانون فعلی مشمولان غایب هم‌اکنون تنها با 3 ماه اضافه خدمت معرفی می‌شوند.

مستوره برادران نصیری / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها