آمریکا نتوانست در شورای حکام آژانس، ‌قطعنامه‌ای تند علیه ایران به تصویب برساند

ناکامی آمریکا در وین

نشست پاییزه شواری حکام، برای آمریکا و اسرائیل خوش‌یمن نبود؛ چرا که ناکامی غرب را در به تصویب رساندن قطعنامه‌ای تند علیه ایران درپی داشت و دیپلمات‌های آمریکایی دست خالی به خانه برگشتند. مقر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین طی دو روز گذشته، بار دیگر شاهد برگزاری نشستی با حضور دیپلمات‌های کشورهای عضو بود و مانند چند سال گذشته، پرونده هسته‌ای ایران به یکی از موضوعات پربحث نشست آژانس تبدیل شد. این جنجال البته قبل از برپایی نشست پاییزه شورای حکام به راه افتاده بود؛ چرا که یوکیا آمانو مدیرکل آژانس در گزارشی که پیش از برگزاری نشست مذکور درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران به اعضای شورای حکام آژانس داده بود،‌ ادعاهای ثابت‌نشده آمریکا دال بر مشاهده شدن تحرکات هسته‌ای نظامی را مطرح کرد. این ادعاها البته بلافاصله با تکذیبیه مقامات مسوول کشورمان مواجه شد.
کد خبر: ۴۴۱۳۳۶

اعتراض ایران به همین جا ختم نشد و علی‌اصغر سلطانیه نماینده دائم ایران در آژانس سه روز پیش از آغاز نشست شورای حکام، یک بار دیگر نسبت به متعادل و واقعی نبودن گزارش یوکیا آمانو درباره ایران اعتراض کرد و خواستار اصلاح برخی موارد گزارش آمانو درباره ایران در بیانیه مقدماتی مدیرکل در نشست شد. وی ضمن انتقاد از آمانو تصریح کرد: مدیرکل آژانس با انتشار شتابزده گزارش اخیر درباره‌ ایران فرصت بررسی مسائل مطرح شده در آن را به ایران نداده و پیش از آن‌که سربازرس آژانس به تهران سفر کند، این گزارش را منتشر کرده است.

به گزارش مهر،‌ سلطانیه در این نامه که تاریخ آن برای شش روز قبل است، تاکید می‌کند؛ نپذیرفتن پیشنهاد ایران از سوی آمانو «سوالاتی جدی را درخصوص نیت شما برای حل این مساله و پایان دادن به این روند بی‌پایان» مطرح می‌کند.

همچنین براساس گزارش رویترز، سلطانیه خطاب به آمانو خاطرنشان کرده است، محتوی گزارش را زودتر در اختیار آمریکا، انگلیس و دیگر کشورها قرار داده است.در نامه سلطانیه آمده است: این نقض آشکار مقررات آژانس، سوگندی که مدیرکل هنگام به عهده گرفتن این سمت یاد می‌کند و نیز روح و زبان اساسنامه آژانس است؛ زیرا با همه‌ دولت‌ها باید به شکلی برابر رفتار شود.وی هشدار داد: دولت من حقوق مشروعش برای طلب خسارت مالی و انواع دیگر، از آژانس به سبب جراحات به اشخاص و صدمات به اموال کشور من که ممکن است از گزارشات توجیه نشدنی، ناعادلانه و دارای انگیزه سیاسی شما ناشی شود و تصمیماتی که ممکن است بر مبنای چنین گزارشاتی اتخاذ شود، را برای خود محفوظ می‌دارد.با وجود این، یوکیا آمانو همچنان در جلسه روز پنجشنبه و جمعه شورای حکام، ‌بر مواضع خود پافشاری کرد و بی‌اعتنا به نظر ایران به عنوان کشور عضو آژانس، در بیانیه مقدماتی‌اش بار دیگر ادعاهایش در چارچوب آخرین گزارشش درباره ایران را تکرار کرد.

آمریکا به آنچه می‌خواست نرسید

با تمام اینها، اظهارات و تلاش‌های دیپلمات‌های غربی بخصوص آمریکایی‌ها به‌رغم تحرکات گسترده‌ای که از چندین روز قبل به راه انداخته بودند،‌ بی‌نتیجه ماند و با مخالفت روسیه، چین و کشورهای عضو جنبش عدم تعهد خروجی نشست شورای حکام آن‌طور که آمریکایی‌ها در وین می‌خواستند نشد و قطعنامه‌ای که 35 عضو شورا بدون اجماع با 32 رای موافق و 2 رای مخالف کوبا و اکوادر و رای ممتنع اندونزی به تصویب رساندند، شامل بندهایی که آمریکایی‌ها به دنبالش بودند، یعنی ارجاع مجدد پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل و تعیین ضرب‌الاجل برای تهران نبود. کشورهای غربی به دنبال آن بودند که ایران را وادار کنند سوال‌های آژانس را تا نشست بعدی شورای حکام یعنی تا 3‌ماه آینده پاسخ بدهد. روسیه و چین، مخالف دو مورد ذکر‌شده بودند و آمریکا به خاطر این‌که شکاف میان خود و آنها درباره ایران بیش از این نمود پیدا نکند، مجبور شد از برخی موارد مد نظرش صرف‌نظر کند.

به همین خاطر در قطعنامه‌ای که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته صادر کرد، فقط با ذکر انتقاداتی غیر‌ الزام‌آور از ایران از آمانو خواسته شده است به اعضا درباره پیشرفت همکاری با ایران گزارش بدهد.

در این باره نماینده روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به نگرانی غربی‌ها درباره موضوع هسته‌ای ایران گفت: روسیه پیش‌نویس قطعنامه جدید آژانس را به صورت مشترک نوشته است. سخنگوی دولت چین نیز اعلام کرد: پیش‌نویس قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با هدف تقویت همکاری بین ایران و آژانس تنظیم شده است.

اعتراض رژیم اسرائیل به ضعیف شدن قطعنامه

تغییراتی که قطعنامه مورد نظر غربی‌ها پیدا کرد و به طور ضعیف شده در جلسه دیروز شورای حکام به رای‌گیری گذاشته شد، اعتراض و نارضایتی جدی رژیم اسرائیل را در پی داشت. در همین زمینه یهود آزولی، نماینده آنها در آژانس گفت: قطعنامه شورای حکام می‌توانست سختگیرانه‌تر باشد، ولی چنین نشد، جادوی دیپلماسی همین است. وی ابراز امیدواری کرد قطعنامه شورای حکام راه را برای ارجاع مجدد پرونده ایران در ماه مارس به شورای امنیت سازمان ملل هموار کند.

درخواست آمانو از ایران

از سوی دیگر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در نشست خبری با بی‌اعتنایی به تاکید بازرسان پیشین این نهاد بین‌المللی درباره همکاری شفاف ایران، در اظهاراتی که متاثر از فشارهای بسیار شدید مقامات آمریکا بود، خواستار همکاری شفاف ایران در مورد برنامه هسته‌ای خود شد. وی گفت: از ایران می‌خواهم تا به طور مستمر و بدون تاخیر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

آمانو در ادامه از پیشنهاد اعزام هیاتی بلندپایه به ایران به منظور رسیدگی به ادعای مطرح شده در گزارش اخیرش خبر داد که در نامه‌ای خطاب به فریدون عباسی دوانی، رئیس سازمان انرژی اتمی آن را مطرح کرده است. آمانو گفت: هرمان ناکارتس، معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در امور پادمان‌ها ریاست این هیات اعزامی به ایران را برعهده دارد.

رسانه‌های غربی در همین رابطه گزارش دادند به احتمال زیاد بازدید از پارچین یکی از تاسیسات مورد درخواست هیات اعزامی آژانس برای بازدید در سفر آتی به ایران است. تاسیساتی که البته قبلا مورد بازدید بازرسان آژانس قرار گرفته و البرادعی، مدیرکل قبلی موضوع آن را مختومه اعلام کرده بود. آمانو بار دیگر با مطرح کردن ادعای فعالیت‌های مشکوک ایران با هدف تولید سلاح هسته‌ای گفت آژانس در سه سال اخیر اطلاعات بیشتری را درباره برنامه هسته‌ای ایران به دست آورده است.

تاکید گروه «نم» بر گفت وگو

«خالد شنعا» نماینده مصر به نمایندگی از 120 کشور عضو جنبش غیر متعهد‌ها، بیانیه این جنبش را در حمایت از برنامه هسته‌ای صلح ‌آمیز ایران در نشست شورای حکام قرائت کرد و از آنچه در گزارش مدیرکل آژانس علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران گفته شده، تاسف عمیق خود را ابراز داشت.

در حاشیه نشست شورای حکام، جنبش عدم تعهد (نم) همچنین با صدور بیانیه‌ای بر ادامه دیپلماسی وگفت وگو با ایران برای حل موضوع هسته‌ای‌اش تاکید و آن را تنها راه‌حل بلند مدت موضوع هسته‌ای ایران عنوان کرد.

جنبش عدم تعهد در این بیانیه که دیروز منتشر شد، همچنین نارضایتی و نگرانی عمیق خود را نسبت به تحویل گزینشی گزارش مدیرکل یا بخش‌هایی از آن، به برخی از کشورهای عضو قبل از توزیع رسمی آن بین تمامی کشورهای عضو ابراز کرده و آن را مغایر اصل برابری کشورها دانسته است.

در بخشی از بیانیه جنبش عدم تعهد با اشاره به گزارش تازه آمانو تصریح شده: آژانس تایید نموده است کارخانه غنی‌سازی سوخت فوردو ( FFEP) با اطلاعات طراحی ارائه شده از سوی ایران مطابقت داشت و تاسیسات در مرحله پیشرفته ساخت قرار دارد و ایران و آژانس در مورد یک رویکرد پادمانی برای این کارخانه موافقت کرده‌اند. همچنین نتایج نمونه‌برداری‌های انجام شده در این کارخانه تا ‌٢٧ آوریل ‌٢٠١١ حاکی از وجود اورانیوم غنی شده نمی‌باشد. گروه نم در عین حال افزود از تصمیم ایران برای ادامه همکاری با آژانس استقبال می‌کند و کماکان منتظر است که اجرای پادمان در ایران به صورت معمول به انجام برسد. در این چارچوب، جنبش عدم تعهد، آژانس و ایران را تشویق می‌کند به منظور فراهم نمودن روشنگری در خصوص موضوعات شناسایی شده در گزارش و با نظر حل و فصل سریع این موضوعات مطابق برنامه عمل ‌تفاهم‌نامه جمهوری اسلامی ایران و آژانس در خصوص مدالیتی حل و فصل موضوعات باقی مانده به فوریت به گفت‌وگوی محتوایی خود ادامه دهند.‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها