کد خبر: ۴۴۰۶۷۲

برای این‌که بتوانیم یک مشاور خوب برای اطرافیان خود باشیم یا یک مشاوره خوب و درست از اطرافیان خود بگیریم باید خصوصیات یک مشاور خوب را بدانیم و تشخیص دهیم که آیا می‌توانیم روی فرد مشخصی به عنوان یک مشاور خوب حساب کنیم یا خیر.

بی‌طرف بودن

اکثرا وقتی شما در رابطه‌ای دچار مشکل می‌شوید به دنبال مشاور می‌گردید. مثلا وقتی با همسر خود، مادر یا پدر، اقوام همسر و حتی فرزندتان دچار مشکل می‌شوید به دنبال مشاور می‌گردید. پس در این بین پای 2 نفر در میان است و شخصی که قرار است به شما راهنمایی دهد باید فردی بی‌طرف باشد یعنی جدای از علاقه‌ای که به شما یا طرف مقابلتان دارد باید بتواند اشتباهات هر دوی شما را ببیند و بدرستی قضاوت کند و تنها از سر علاقه دست به قضاوت‌های نادرست نزند و راهنمایی‌های غلط ندهد و باید هرچه می‌گوید و هر راهی که پیشنهاد می‌دهد کاملا بی‌طرفانه باشد.

برای این‌که بفهمید مشاوره‌ای که می‌گیرید یا مشاوره‌ای که به کسی می‌دهید بی‌طرفانه است یا خیر باید کمی ‌دقت کنید. اگر شخص مشاور فقط حق را به یکی از دو طرف می‌دهد اگر مراعات یکی از دو طرف را می‌کند و اصرار دارد که یکی دیگری را ببخشد و در برابر او سکوت کند، اگر مشاور صرفا قضایا را از دید یک طرف ببیند و بخواهد یکی را مقصر جلوه دهد و... او مشاوری بی‌طرف نیست و نمی‌توان به او به عنوان یک مشاور خوب اعتماد کرد. اگر شخصی که از او مشاوره می‌گیرید فقط حق را به شما می‌دهد خوشحال نشوید، چون او مشکلی از شما حل نمی‌کند و اگر قصد شما از مشاوره دادن کمک به کسی است بدانید که اگر بی‌طرف نباشید مشکلی را حل نخواهید کرد. بی‌طرفی اولین شرط یک مشاور خوب بودن است. شما برای این‌که بی‌طرف باشید حتی‌الامکان باید صحبت‌های 2 طرف را بشنوید و اگر امکان نداشت حتما باید مسائل را از دید 2 طرف ببینید و به مشکل رسیدگی کنید.

رازداری نیز یک شرط ضروری برای یک مشاور خوب است. وقتی شما با یکی از نزدیکانتان به گفت‌وگو راجع به مشکلاتتان می‌پردازید حتما از او انتظار دارید که مشکل زندگی شما را مانند یک راز محفوظ بدارد. پس اگر کسی شما را به عنوان یک مشاور امین خود دانست و از مشکلات خود با شما حرف زد، حتما راز او را نگه دارید تا بتوانید اعتماد افراد را به عنوان یک مشاور به خود جلب کنید. به روز بودن و درست راهنمایی کردن زندگی و روابط از نسلی به نسل دیگر تفاوت‌های شایانی می‌کند. سبک زندگی و نوع روابط به مرور زمان تغییر می‌کند. فرهنگ انسان‌ها با هم متفاوت است و هر انسان بر اساس فرهنگ خانوادگی و اجتماعی‌ای که دارد زندگی می‌کند.

برای این‌که مشاوری خوب باشید باید به این نکات دقت کنید؛ اگر فردی که از شما راهنمایی می‌خواهد با شما تفاوت سنی یا تفاوت فرهنگی دارد حتما در راه‌هایی که به او برای رفع مشکلاتش پیشنهاد می‌کنید به این تفاوت‌ها دقت کنید. مثلا در گذشته معمولا در مشکلات زناشویی یکی از دو طرف کوتاه می‌آمد و آن معمولا زن بود که از اشتباهات شوهرش می‌گذشت تا دعوای زناشویی تمام شود، اما امروزه پایه ارتباطات بر تفاهم و توافقات دوطرفه است به طوری که هر دو به انتظارات خود از دیگری برسند و هیچ‌کس مجبور نباشد از خواسته‌هایش صرف‌نظر کند و در عین حال هر دو طرف نسبت به هم گذشت داشته باشند و به یک اندازه در ارتباط سهیم باشند.

پس اطلاعات خود را به روز کنید و اگر می‌خواهید کسی را در زمینه‌ای راهنمایی کنید درآن زمینه تحقیق و مطالعه کنید و صرفا به تصورات ذهنی و تجربیات شخصی خود در راهنمایی دیگران اکتفا نکنید. در نهایت اگر متوجه شدید که از پس حل مشکل طرف مقابل بر نمی‌آیید حتما او را برای رفتن نزد یک متخصص در زمینه مشکلش ترغیب کنید و از او بخواهید که از مشاورانی که در این زمینه تحصیلات و تجربیات تخصصی دارند استفاده کند. برای این‌که متوجه شوید فردی که شما را راهنمایی کرده راه مناسبی را به شما پیشنهاد داده است یا خیر، کمی ‌به راه‌حل پیشنهادی او فکر کنید و به عواقبش بیندیشید. شما تا حدی می‌توانید عکس‌العمل طرف مقابلتان را در برابر این راه حل، پیش‌بینی کنید، اگر دیدید که راه‌حل با خصوصیات فرهنگی و اجتماعی خانواده شما و همچنین با خصوصیات فردی افراد خانواده‌تان تفاوت شایانی دارد ترجیحا قبل از به کار بردن آن راه‌حل با یک متخصص در زمینه مشاوره خانواده مشورت کنید. چه بسا که بابه کار بردن این راه‌حل، مشکلات شما دوچندان شود و مشکلات جدیدی‌ به بار بیاورد.

درست است که گاهی افرادی که شناخت بیشتری از شما دارند ممکن است بهتر شما را در مشکلات درک کنند و به شما دلداری‌های امیدوارکننده بدهند، اما در اکثر مواقع اطرافیان شما تنها افرادی هستند که به درددل‌های شما گوش می‌دهند یا شما را از آینده ناامید می‌کنند‌ یا بیش از حد به شما امیدواری‌های واهی می‌دهند.

اکثر بزرگ‌تر‌ها از ترس آبروی خانوادگی‌شان شما را به صبر و سکوت بیشتر در مشکلات راهنمایی می‌کنند و اکثر دوستان شما به دلیل سن کمتر و بی‌تجربه بودن شما را به راه‌های نهایی و حتی قطع روابط راهنمایی می‌کنند که هیچ‌کدام از اینها به شما در رفع مشکلاتتان کمکی نخواهد کرد. بهتر آن است که از همان وقتی که حس می‌کنید مشکلی در حال وقوع است قبل از این‌که بزرگ شود به یک متخصص مشاوره در زمینه مشکل خود مراجعه کنید و از او کمک بگیرید. یادتان باشد که متخصصان بدون همکاری شما نمی‌توانند معجزه کنند. پیگیری جلسات مشاوره و عمل به حرف‌هایی که مشاور به شما می‌گوید شروع حل مشکل شماست.

نکته پایانی این‌که اگر برای مشکلی به مشاور مراجعه کردید و با راه‌حل‌های او به نتیجه مثبت رسیدید فکر نکنید که برای مشکلات مشابه در اطرافیانتان می‌توانید از همین راه‌حل‌ها استفاده کنید، چون ممکن است ظاهر مشکلات یکی باشد، اما ریشه آنها یکی نیست و نمی‌توان مطمئن بود که یک راه‌حل در افراد متفاوت جوابی یکسان دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها