سردار مومنی: شرکت‌های بیمه مکلفند با توافق طرفین تا 2میلیون و250هزارتومان بدون نیاز به کروکی خسارت بپردازند

افزایش سقف پرداخت خسارت بدون کروکی

هر چند بعد از اعلام خبر پرداخت تعهدات بیمه تا سقف یک‌ونیم میلیون تومان بدون نیاز به کروکی، این امر از سوی سازمان‌های بیمه‌گر به نحو مطلوب اجرا نشد، اما رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از افزایش سقف پرداخت خسارت بدون کروکی خبر می‌دهد. سردار اسکندر مومنی با اشاره به آغاز طرح زمستانی پلیس راه از 20 آذر تا 25 اسفندماه گفت: سقف تعهدات بیمه برای تصادفات خسارتی بدون نیاز به کروکی پلیس از یک میلیون و 500 هزار تومان به دو میلیون و 250 هزار تومان افزایش یافته است.
کد خبر: ۴۳۷۰۹۴

وی افزود: بر اساس این مصوبه تمامی شرکت‌های بیمه مکلفند در تصادفات خسارتی سازشی تا رقم جدید تعیین شده بدون نیاز به کروکی پلیس به فرد بیمه شده خسارت پرداخت کنند. سردار مومنی در جلسه کمیته عملیات و اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی که به منظور ارزیابی عملکرد شش‌ماهه اول امسال و برنامه‌ریزی در خصوص چگونگی اجرای طرح زمستانی سال 90 با حضور مسوولان تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شد، افزود: در درون شهرها حدود 80 درصد تصادفات خسارتی بوده و عمدتا سازشی است که افزایش سقف پرداخت خسارات تصادفات سازشی تا دو میلیون و 250 هزار تومان بدون نیاز به کروکی، می‌تواند حجم زیادی از فعالیت پلیس را در این عرصه کاهش داده و از سردرگمی مردم جلوگیری کند.

وی با اشاره به این‌که صدور بیمه‌نامه باید بر اساس قانون صورت گیرد و تمام بندهای آن اجرایی شود، گفت: بر اساس قانون پلیس مکلف است نسبت به توقف خودروهای فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث اقدام کند، اما در ماده 18 نیز قانونگذار گفته است که باید سازوکارهای استقرار شرکت‌های بیمه‌گذار در کنار پاسگاه‌های پلیس راه فراهم شود تا خودروهای فاقد بیمه سردرگم نشوند.

سردار مومنی از بیمه مرکزی خواست هر چه سریع تر نسبت به تعیین سازوکارهای لازم در این خصوص اقدام کند.

کاهش کشته‌های تصادفات رانندگی

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با اشاره به کاهش 7/12 درصدی کشته‌های تصادفات رانندگی در 6 ماهه اول سال جاری گفت: بر این اساس بیش از 1600 نفر در تصادفات رانندگی امسال کمتر کشته شدند که رسیدن به این میزان نشان دهنده تلاش‌ مسوولان ذی ربط بوده است. وی با اشاره به این‌که علت مرگ 78 درصد متوفیان ضربه به سر و شکستگی استخوان بوده است، افزود: بر این اساس تاکید می‌کنیم تا رانندگان و راکبان موتورسیکلت‌ها حتما از کمربند و کلاه ایمنی استفاده کنند که این امر می‌تواند نقش موثری در کاهش کشته‌های تصادفات ایفا کند.

سردار مومنی با تاکید بر این‌که 49 درصد کشته‌های تصادفات بعد از سرصحنه در 6 ماهه اول امسال اتفاق افتاده است، اظهار کرد: این در حالی است که این میزان در دنیا بین 15 تا 20 درصد است که در این خصوص نیز دستگاه‌های ذی ربط باید نسبت به اختصاص منابع و امکانات لازم اقدام کنند.

وی از انتشار کتاب آمار حوادث رانندگی در 10 سال اخیر خبر داد و گفت: این کتاب بزودی با کمک دستگاه‌های ذی ربط منتشر می‌شود تا از آن برای عملکرد دهه 90 استفاده شود.

سردار مومنی با اشاره به این‌که طرح زمستانی پلیس راه کشور از 20 آذرماه آغاز شده و تا 25 اسفندماه ادامه خواهد داشت، افزود: در شرایط عادی زمان آغاز اجرای طرح را 20 آذر ماه گذاشتیم، اما در صورتی که بارندگی‌ها زودتر آغاز شود، دستگاه‌ها آمادگی دارند تا زمان آغاز طرح زودتر صورت گیرد.

سردار مومنی همچنین از تمامی استانداران و فرمانداران خواست تا در خصوص اسکان اضطراری مردم در جاده‌ها در صورت بسته شدن یک مسیر اقدام کرده و تمهیدات لازم را بیندیشند تا با مشکلی در زمستان امسال مواجه نشویم.

حق بیمه‌ها امسال افزایش نمی‌یابد

نماینده بیمه مرکزی نیز در این جلسه با تاکید بر این‌که به رغم افزایش دیه قرار نیست حق بیمه‌ها امسال افزایش یابد، گفت: بخش‌ بازرسی بیمه مرکزی در حال بررسی موضوع عدم پرداخت حق بیمه به رانندگانی است که تصادفات خسارتی سازشی داشتند، اما در عین حال باید موضوعاتی همچون توافق دوطرف، قبول کردن فرد مقصر و رعایت سقف بیمه پرداختی در این خصوص لحاظ شود.

نماینده امدادخودروی سایپا هم در این جلسه گفت: 210 پایگاه امدادی توسط این شرکت در کشور داریم که 800 نفر در آن شاغلند. وی افزود: امسال قصد داریم تعدادی خودروی وانت دیزلی را جایگزین خودروهای امدادی قبلی کنیم و امیدواریم هر چه سریع‌تر مشکل شماره‌گذاری این خودروها برطرف شود.

مدیرعامل امدادخودروی ایران‌خودرو نیز با انتقاد از فعالیت شرکت‌های غیر مجاز امدادی در جاده‌های کشور گفت: هم‌اکنون32 شرکت در کشور کار امداد جاده‌ای را انجام می‌دهند که قطعا باید بر آنها نظارت صورت گیرد.

سردار مومنی، رئیس پلیس راهور ناجا نیز در این خصوص تاکید کرد که قطعا پلیس با شرکت‌های امداد خودروی غیر مجاز برخورد خواهد کرد.

تشکیل پرونده‌ علیه امدادخودروهای غیرمجاز

نماینده قوه قضاییه هم در این جلسه با تاکید بر این‌که نرخ جدید دیه اعلام شده است، بر استقرار واحدهای بیمه در اطراف پاسگاه‌های پلیس تاکید کرد و گفت: در عین حال باید امکان صدور بیمه‌نامه‌های کوتاه‌مدت نیز با توجه به افزایش قیمت بیمه فراهم شود.

به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر ضرورت برخورد با امدادخودروهای غیرمجاز گفت: متاسفانه پرونده‌هایی در خصوص سرقت و تجاوز به عنف توسط این امدادخودروها داشتیم که از پلیس می‌خواهیم تا نسبت به نظارت و برخورد با امدادخودروهای غیرمجاز اقدام کند.

مرگ روزانه 36 ایرانی در جاده‌ها

رئیس سازمان پزشکی قانونی هم از کاهش 4‌/‌13 درصدی تلفات رانندگی در 6 ماه نخست امسال خبر داد و گفت: روزانه 36 ایرانی جان خود را در تصادفات از دست داده‌اند. به گزارش سازمان پزشکی قانونی، احمد شجاعی در جلسه هماهنگی طرح زمستانی پلیس اظهار کرد: در 6 ماهه نخست امسال 6832 نفر در تصادفات برونشهری جان خود را از دست دادند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل 4/13 درصد کاهش داشته است.

در این مدت 6 هزار و 832 تصادف در جاده‌های کشور، 3194 تصادف در شهرها و 1097 تصادف در جاده‌های روستایی رخ داد.

به گفته وی، همچنین در این مدت استان خراسان رضوی با 990 نفر تلفات رکورددار بیشترین تصادفات منجر به مرگ بود و پس از آن تهران با 925 نفر و فارس با 869 نفر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

این در حالی است که آمار تهران پس از جدایی کرج کاهش یافته است در غیر این صورت تهران رکورددار تلفات حوادث رانندگی بود.رئیس سازمان پزشکی قانونی به میزان تلفات حوادث رانندگی اشاره کرد و گفت: در زمان وقوع تصادفات منجر به مرگ 41 درصد مرگ و میرها مربوط به راننده، 21 درصد عابران پیاده، 4/36 درصد سرنشینان خودرو و موتورسیکلت است. همچنین 4/8 درصد از کشته شدگان را افراد زیر10 سال، 6 درصد 11 تا 17 سال، 3/33درصد افراد 18 تا 29 سال و 7/28 درصد را افراد 40 تا 49 سال تشکیل می‌دهند.

شجاعی در مورد نحوه وقوع تصادفات در 6 ماهه نخست امسال گفت: 47 درصد تصادفات ناشی از برخورد دو وسیله نقلیه، 2/21 درصد برخورد وسیله نقلیه با عابر پیاده و 7/21 درصد واژگونی بوده است؛ضمن این‌که 7/37 درصد خودروهای تصادفات را سواری، 3/29 درصد موتورسیکلت، 71 درصد وانت و 6/1 درصد را اتوبوس و مینی‌بوس تشکیل می‌دهند.

وی در مورد علت فوت افراد در تصادفات گفت: 7/54درصد کشته‌های حوادث ترافیکی به علت ضربه به سر، 6/23 درصد شکستگی‌های متعدد، 2/8 درصد خونریزی و 7/7 درصد نیز به علت‌های مختلف جان خود را از دست داده‌اند. در این مدت 162 هزار و 817 نفر نیز در تصادفات مصدوم شده‌اند که بیشتر آنها را مردان تشکیل می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها