وزیر امور خارجه گفت: هر کشوری که رفتیم یک قول‌هایی دادیم که فقط در حد قول باقی مانده‌اند.
کد خبر: ۴۳۵۰۵۵

 علی‌اکبر صالحی که در نشست صبحانه کاری با هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران سخن می‌گفت، افزود: قول های عمل نشده لطمه‌ شدیدی به حیثیت ایران زده و برای همین قرار است کارگروهی تشکیل شود تا با بررسی قول و وعده ها بتوانیم آنها را سروسامان دهیم.

طبق صحبت‌های رییس‌جمهوری قرار شده با اختصاص یک مبلغی مجموعه‌ این پروژه‌ها و قول‌های داده شده را محقق کنیم و دیگر قول نمی‌دهیم.

قدرت خرید سرانه‌ ایران12هزاردلار

وزیر خارجه در این نشست گفت: ما باید ابتدا نقاط قوت و ضعف خود را بشناسیم و ببینیم که یک اقتصاد پویا چگونه می‌تواند ظهور و بروز کند. شرایط ما ویژه است. ایران به عنوان یک منطقه‌ خاص با یک جایگاه خاص از نظر جغرافیایی محسوب می‌شود که می‌تواند کانون ترانزیت باشد.

وی با اشاره به جمعیت 75 میلیون نفری ایران افزود: این رقم نشان می‌دهد بازار داخلی خوبی داریم از طرفی دیگر در حال حاضر بنا به آمارهای بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول قدرت خرید سرانه کشور ما 12 هزار دلار است.

وی اضافه کرد: نقطه‌ قوت دیگر ما این است که منبع انرژی هستیم و دیگران به ما نیاز دارند. به عنوان کشوری که شیر انرژی اش در دست خودش است برخلاف کشور‌هایی دیگر که این استقلال را ندارند.

وزیر امور خارجه با اشاره به نیروی انسانی کشور به عنوان یک نقطه‌ قوت اظهار کرد: نقاط ضعف ما ناشی از خودمان است. فقدان انسجام، نبود همراهی و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف از جمله‌ این نقاط ضعف است به گونه‌ای که هر دستگاهی مانند جزیره‌ای مستقل برای خودش است.

علی‌رغم این‌که هر دستگاهی باید در چارچوب یک نقشه‌ کلی دیده شود. متاسفانه می‌بینیم که هرکدام از ما بخشی‌نگری عملی می‌کنیم.

وی ضعف دیگر را نبود کنترل لازم در برخی بخش‌های حساس ذکر کرد و افزود: در برخی از کالاهای صادراتی استاندارد‌های لازم رعایت نمی‌شود.

علاوه بر این ضعف دیگر رقابت غیرسالم بین شرکت‌های بخش خصوصی خودمان است. در عرصه‌ خارجی به جای این‌که برای یکدیگر کمک باشیم متاسفانه می‌بینیم که همراهی لازم را ندارند.

وی تصریح کرد: نقطه‌ ضعف دیگر این است که ما به دنبال ذوق و سلیقه‌ خارجی نیستیم، در واقع به دنبال سلیقه‌ دیگران نبوده‌ایم.

در بدترین شرایط تحریم هستیم

صالحی در ادامه با اشاره به تحریم‌های ایران گفت: این تهدید‌ها و تحریم‌ها که سال‌ها وجود داشته‌اند، اکنون در بدترین شرایط آن هستیم، یعنی در این 32 سال اینقدر تحت فشار‌های اقتصادی و سیاسی نبوده‌ایم که این چالشی بسیار بزرگ است، حالا باید دید که چگونه می‌توان از این چالش به عنوان یک فرصت استفاده کرد و اگر فرصت نیست چگونه می‌توان آن را به فرصت تبدیل کرد.

وی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال سه سال پیش بود که ما نامه‌ای نوشتیم که سوخت هسته ای 20 درصد را به ما بدهند که آن مسائل پیش آمد که ما مجبور شدیم خودمان اقدام کنیم و با آنکه خارجی‌ها مقاله‌هایی نوشتند که ایران نمی‌تواند اما رییس‌جمهوری دستور دادند که یک هفته‌ای اجرا شود.

راه‌اندازی اولین مجتمع صفحات سوخت هسته ای

وزیر امور خارجه گفت: در سه یا چهار ماه آینده یکی از مدرن ترین کارخانه های تولید صفحات سوخت هسته ای جهان را تکمیل می کنیم.

صالحی افزود: انشاء الله در آینده نزدیک نخستین مجتمع سوخت صفحه ای کشور به مرحله تولید خواهد رسید که این توفیق دستاورد تحریم علیه کشورمان است.

وی درباره محاسبات سوخت20 درصد به نقش مؤثر شهید شهریاری در این خصوص اشاره کرد و گفت: شهریاری با اعتماد به نفس بالا ، زمانی که فردی نبود این کار را انجام دهد این محاسبات را نخستین بار انجام داد و این کارخانه اکنون راه افتاده است.

صالحی افزود: وقتی شهریاری شهید شد نگران بودم زیرا وی تنها فردی بود که می دانست در این زمینه تخصصی چه کار باید کرد اما پس از سفر به اصفهان متوجه شدم آن شهید بزرگوار هنگام کار حدود20 نفر را در کارگاه آموزشی تربیت کرده است.

وی گفت: اکنون بیش از چندین هزار مهندس هسته ای داریم و تقریبا در بحث هسته ای موضوعی نیست که ما اراده کنیم و به آن نرسیم .

رسانه‌ها تنه‌به‌تنه قدرت نظامی می‌زنند

صالحی در ادامه به رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: این روزها صحبت‌هایی می‌شنویم که در خیلی از موارد خارج از چارچوب نقد رسانه‌ها است و شاید بیشتر تخریب‌کننده باشد.

ما در این شرایط نیاز داریم به هم کمک کنیم و اعتبارمان را تقویت کنیم ،کدام کشور است که رسانه‌های آن در این شرایط اعتبار دولت خود را پایین می آورند. گاهی حتی اعتبار  دولت های کشور‌های دیگر را از ما بالاتر می‌برند.

وزیرامورخارجه اضافه کرد: هم‌اکنون رسانه‌های ما فکر نکنند که می توان بدون آنها با مسائل اقتصادی و تحریم‌ها مقابله کرد.

در حال حاضر رسانه‌ها تنه به تنه قدرت نظامی می‌زنند و می‌توانند قدرت‌ها را تعیین کنند. مثلا در لیبی و سوریه این رسانه‌ها هستند که تعیین تکلیف می‌کنند. رسانه‌ها با توجه به پیشینه اخلاقی که دارند باید اعتباربخشی به مجموعه‌ نظام و دولت دهند.

وی در ادامه بیان کرد: در مذاکرات، سیاست به مفهوم مطلق کلمه نمی‌تواند عامل عمده باشد، بلکه سیاست آمیخته با اقتصاد مهم است. با توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری در امسال که اهمیت مبحث اقتصادی را تذکر دادند نیز وظایف ما در این مورد مضاعف می‌شود.

ما هم در وزارت خارجه به یکی کردن قسمت اقتصادی با سیاسی پرداخته‌ایم. هم‌چنین بخش‌های اقتصادی نیز باید بدانند بدون مباحث سیاسی نباید مذاکره کنند که البته بر خلاف گذشته اکنون تا حدودی این موضوع برطرف شده است.

وی با تاکید بر رصد‌کردن وضعیت کشور‌های دیگر خاطر نشان کرد: در بخش اقتصادی فقط به دنبال کالا نباید بود، بلکه جذب سرمایه‌گذاری‌ها و انتقال فن‌آوری‌های دانش‌بنیان هم باید مدنظر باشد.

ایران از نظر اقتصادی شاید قابل مقایسه با مالزی و ترکیه نباشد، اما حرکت ما حرکت ریشه‌داری است. ما در حال حاضر بیش از چندین هزار مهندس هسته‌ای داریم که این قدرت است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در شرایط فعلی این بخش خصوصی است که باید با تمام توان به صحنه بیاید چرا که در این شرایط بخش دولتی خیلی نمی‌تواند کار کند.

توصیه ما این است که در سفرهای خارجی نمایندگانی از بخش خصوصی همراه ما باشند. در عقد قرار‌داد‌های خارجی گاهی پیش آمده که مشکلاتی به وجود می‌آید که وقتی طرف خارجی نتوانسته به مفاد آنها عمل کند، طرف ایرانی گرفتار شده است. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها