رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با تنی چند از مقامات دیگر کشورها دیدار و درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر کرد.
کد خبر: ۴۳۰۴۶۹

به گزارش ایسنا، روابط ایران و اتحادیه اروپایی، موضوع هسته‌ای و آخرین تحولات منطقه در دیدار کاترین اشتون ـ مسوول روابط خارجی اتحادیه اروپا ـ و علی‌اکبر صالحی ـ وزیر امور خارجه کشورمان ـ مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این دیدار که در حاشیه برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد، صالحی با اشاره به ظرفیت‌های همکاری میان ایران و اتحادیه اروپا تصریح کرد: ایران و اتحادیه اروپایی می‌توانند مکمل یکدیگر باشند و در زمینه‌های مختلف به گفت‌وگو و تبادل نظر بپردازند.

اشتون نیز در این دیدار، نقش ایران در منطقه و سابقه تمدنی ایران را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: با توجه به تحولات منطقه، موضوعات زیادی برای گفت‌وگو و تبادل نظر داریم و از روابطی متین با جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنیم.

در این دیدار پیرامون برنامه هسته‌ای ایران نیز گفت‌وگو شد و صالحی با اشاره به همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمله دیدار خود با مدیرکل آژانس، سفر معاون مدیرکل آژانس به ایران و بازدید از برخی تاسیسات هسته‌یی کشورمان از جمله تاسیسات آب سنگین برای اولین‌بار و هم‌چنین موضوع طرح گام به گام پیشنهادی روسیه، اظهار کرد: در فاصله زمانی دیدار قبلی با اشتون تا دیدار جاری در نیویورک، تحولات زیادی درباره موضوعات مختلف از جمله موضوع هسته‌ای ایران صورت گرفته است.

اشتون نیز با تاکید بر این که ما حل مساله هسته‌ای ایران را از راه‌های دیپلماتیک دنبال می‌کنیم، گفت: امیدواریم در مسیری قرار بگیریم که به حل مسائل منتهی شود.

او افزود: به‌زودی پاسخ نامه دکتر جلیلی را ارائه خواهم کرد.

رایزنی وزیران امور خارجه ایران و فرانسه

وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فرانسه در حاشیه برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، پیرامون روابط دوجانبه تهران ـ پاریس، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و سایر موضوعات مورد علاقه رایزنی و تبادل نظر کردند.

علی‌اکبر صالحی در این دیدار با اشاره به پیشینه روابط ایران و فرانسه، سیاست جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات مبتنی بر اصول استقلال، احترام و منافع متقابل را خاطرنشان کرد.

او با تشریح مواضع و سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات منطقه‌ای، وجود زمینه‌های همکاری درباره موضوعات مشترک هم‌چون ثبات در افغانستان، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تروریزم و افراط‌گرایی را با توجه به نقش مهم کشورمان یادآور شد.

صالحی با اشاره به مواضع کشورمان درباره موضوع هسته‌ای به تشریح همکاری‌های کشورمان در این زمینه پرداخت و تاکید کرد که این همکاری‌ها و گام‌ها باید متقابل باشد.

وی برخورد دوگانه و استفاده ابزاری غرب نسبت به مسائل مختلف از جمله حقوق بشر را مردود و غیرقابل قبول خواند.

آلن ژوپه نیز در این دیدار با تاکید بر احترام به استقلال رای جمهوری اسلامی ایران و اهمیت انجام گفت‌وگوها و رایزنی‌های مستقیم میان دو کشور، اظهار کرد: فرانسه همواره آماده گفت‌وگوی مستقیم و رو در رو با جمهوری اسلامی ایران است.

او با تشریح مواضع کشورش نسبت به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ما به حق ایران در استفاده از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز در چارچوب ان پی تی احترام گذاشته و خواستار استمرار گفت‌وگوهای سازنده ایران و 1+5 در این‌باره هستیم.

دیدار صالحی با وزیران خارجه هلند، انگلیس، فلاند، چک و الجزایر

وزیران امور خارجه هلند، انگلیس، فنلاند، چک و الجزایر در حاشیه برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به صورت جداگانه با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدارها روابط دوجانبه، تحولات مهم منطقه‌یی و بین‌المللی، روابط ایران و اروپا و سایر موضوعات مورد علاقه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

علی‌اکبر صالحی در دیدار وزیر امور خارجه هلند با اشاره به تحولات مثبت در روابط تهران ـ لاهه، گفت‌وگو و برطرف کردن موانع را بسترساز توسعه مناسبات خواند و از افزایش حجم همکاری‌های تجاری و اقتصادی استقبال کرد.

او هم‌چنین تحرکات و اقدامات موهن و تحریک‌آمیز برخی افراد و جریانات در اروپا علیه اسلام و مسلمانان را مورد انتقاد قرار داد.

وزیر امور خارجه هلند نیز در این دیدار با اشاره به روند و گام‌های مثبتی که در روابط دو کشور ایجاد شده است، بر استمرار گفت‌وگو و برداشتن گام‌های مشترک تاکید کرد.

وی گفت: دولت هلند، معتقد به آزادی مذاهب از جمله اسلام در هلند است و آزادی بیان افراد و جریانات در مورد مذاهب نباید از چارچوب قوانین این کشور خارج شود.

وزیر امور خارجه کشورمان هم‌چنین در دیدار وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره به تحولات جاری در منطقه، از استاندارد دوگانه و تناقض‌های رفتاری و سیاسی غرب در قبال این تحولات، قبل و پس از وقوع آن‌ها انتقاد کرد.

صالحی تاکید کرد: غرب به‌ویژه اروپا باید با کنار گذاشتن سیاست تقابل، روش خود را در قبال جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مهم به‌ویژه در منطقه و در میان افکار عمومی مسلمانان عوض کند.

وی با اشاره به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای انجام گفت‌وگو براساس احترام متقابل، صریح و منصفانه، موضوعاتی مانند افغانستان و مبارزه با مواد مخدر و تروریسم را مصادیقی برای گفت‌وگو و همکاری دانست.

وزیر امور خارجه بر ضرورت رسیدگی، تعیین وضعیت و آزادی نصرت‌الله تاجیک تاکید کرد.

وزیر امور خارجه انگلیس نیز در این دیدار بر اهمیت همکاری میان ایران و انگلیس بر اساس احترام متقابل تاکید کرد و گفت: گرچه مشکلاتی میان دو طرف وجود دارد اما زمینه‌هایی مانند مبارزه با مواد مخدر و کمک به ثبات در افغانستان وجود دارد که دو طرف می‌توانند در این زمینه‌ها با یکدیگر همکاری کنند.

او تاکید کرد: گفت‌وگو و همکاری سیاسی می‌تواند از سوء تفاهمات جلوگیری و به درک متقابل کمک کند.

وزیر خارجه انگلیس با بیان این که ایران یک کشور مهم در جهان و منطقه است و انگلیس این مساله را محترم می‌شمارد، خاطرنشان کرد: ما خواهان وجود مشکل دائمی در روابط دو کشور نیستیم.

وی هم‌چنین با تشریح مواضع انگلیس درباره مساله هسته‌یی، اظهار کرد: در عین حال ما از حق ایران در توسعه و استفاده از انرژی هسته‌یی با اهداف صلح‌آمیز حمایت می‌کنیم و معتقدیم باید به توسعه انرژی هسته‌ای با اهداف صلح‌آمیز کمک شود.

در دیدار وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فنلاند نیز دو طرف بر ضرورت تقویت مناسبات دوجانبه و ایجاد بستر همکاری مناسب برای افزایش همکاری‌ها تاکید کردند.

صالحی در این دیدار با بیان این که ایران و فنلاند همواره از روابط خوبی برخوردار بوده‌اند، آمادگی کشورمان را برای توسعه مناسبات اعلام کرد.

وزیر امور خارجه فنلاند نیز در این دیدار اعلام کرد: از لحاظ اقتصادی و اکولوژیک در یک جهان مشترک زندگی می‌کنیم و بنابراین باید دست در دست هم و با مساعی مشترک در جهت اهداف مشترک گام برداریم. ما نیاز به دوستی و همکاری داریم.

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار وزیر امور خارجه چک نیز با اشاره به سابقه روابط خوب ایران و چک، آمادگی کشورمان را برای گسترش روابط از جمله افزایش همکاری‌های اقتصادی اعلام کرد.

وزیر امور خارجه چک نیز در این دیدار تاکید کرد که دو کشور می‌توانند در حوزه‌های مختلف از جمله در زمینه اقتصادی، تجاری و انرژی همکاری‌های خود را گسترش دهند.

دو طرف در این دیدار، کمیسیون مشترک اقتصادی را چارچوبی مناسب برای تنظیم، تقویت و ارتقای همکاری‌ها دانستند.

هم‌چنین وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و الجزایر در دیداری ضمن مرور و ابراز رضایت از روند رو به گسترش مناسبات تهران ـ الجزیره، راه‌های تقویت همکاری‌ها و توافقات مشترک در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند.

دو طرف با بررسی آخرین تحولات منطقه، به رایزنی و تماس‌های مستمر دو کشور تاکید کردند و مدلسی ـ وزیر خارجه الجزایر ـ نیز آخرین وضعیت جاری در منطقه و تلاش‌ها و طرح‌ها و پیشنهادات سیاسی خود را در این ارتباط تشریح کرد.

کارل بلیدت ـ وزیر امور خارجه سوئد ـ روز سه‌شنبه با وزیر خارجه کشورمان که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به‌سر می‌برد دیدار و گفت‌وگو کرد.

دکتر علی‌اکبر صالحی در این دیدار با تشریح دستاوردهای علمی کشورمان از جمله در زمینه فن‌آوری‌های ماهواره‌یی، هسته‌یی، نانو تکنولوژی و هم‌چنین آغاز موفقیت‌آمیز بهره‌برداری از نیروگاه بوشهر همه این موفقیت‌ها را مرهون استعداد و همت مردم کشورمان دانست.

وزیر امور خارجه با انتقاد از برخورد گزینشی و دوگانه با موضوعات مربوط به حقوق بشر و استفاده سیاسی از این مقوله توسط برخی کشورهای غربی گفت: تا زمانی که این‌گونه برخوردهای سیاسی وجود دارد کسی بهایی به ادعاهای مدعیان حقوق بشر نمی‌دهد.

او با مقایسه حقوق بشر در کشورمان با برخی از کشورهای دیگر و جوامع مدعی حقوق بشر اظهار کرد: باور ما بر این است که با وجود برخی کاستی‌ها کشورمان بیش‌ترین اهتمام را در حمایت از حقوق بشر دارد.

وزیر خارجه کشورمان هم‌چنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گفت‌وگوهای حقوق بشری با سوئد را مورد تاکید قرار داد.

وزیر خارجه سوئد نیز در این دیدار با اشاره به حضور 90 هزار ایرانی در کشورش، جامعه ایرانیان سوئد را از جوامع موفق مقیم آن کشور خواند.

دو طرف در این دیدار تحولات منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را نیز مورد بحث و بررسی قرار دادند.

ملاقات مشترک وزیران خارجه تروییکای غیرمتعهد در نیویورک

در حاشیه نشست جاری مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه کشورمان ، محمد کمال عمرو وزیر خارجه مصر  و برونو رودریگرز وزیر خارجه کوبا  در قالب تروییکای جنبش غیرمتعهد نشست مشترکی را برای تبادل نظر در مورد تحولات جدید در عرصه بین‌المللی و مسائل منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا برگزار کردند.

در این نشست وزیران خارجه سه کشور بر لزوم نقش‌آفرینی بیش‌تر جنبش غیرمتعهد در این تحولات و قطع زمینه‌های مداخله خارجی به‌خصوص مداخله نظامی کشورهای غربی در قالب ناتو تاکید کردند.

هم‌چنین موضوع حمایت از حقوق مسلم مردم فلسطین مورد تاکید قرار گرفت.

در این دیدار وزیر خارجه کشورمان همتایان مصری و کوبایی خود را در جریان اقدامات صورت گرفته و در دست انجام برای تدارک اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد قرار داد.

کشورمان سال آینده میزبان سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهد خواهد بود. این جنبش با 120 کشور عضو و 17 کشور ناظر بزرگ‌ترین اجتماع کشورهای جهان بعد از سازمان ملل را تشکیل می‌دهد.

دیدار وزیران خارجه تروییکای غیرمتعهد با لاوروف:

وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران، مصر و کوبا به عنوان تروییکای غیرمتعهد در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دیداری مشترک با سرگئیلاوروف ـ وزیر خارجه روسیه ـ ضمن بحث و تبادل نظر پیرامون تحولات منطقه خواستار اهتمام بیش‌تر روسیه در ممانعت از بدعت گذاری‌های جدید در عرصه روابط بین‌المللی و تفسیرهای غیر معتبر از حقوق بین‌الملل از طرف قدرت‌های بزرگ به بهانه حمایت از مردم غیرنظامی شدند.

وزیر خارجه روسیه ضمن قول مساعدت و همراهی با مواضع غیرمتعهدها با اشاره به تلاش‌هایی که از سوی کشورهای غربی جهت برقراری تحریم علیه سوریه صورت می‌گیرد تاکید کرد که روسیه خود منتقد اصلی نسبت به برخوردهای دوگانه در عرصه روابط بین‌المللی است و تحریم را راه‌کار حل و فصل مشکلات بین‌المللی نمی‌داند از این رو با وضع تدابیر تحریم علیه سوریه مخالف است.

ملاقات نماینده ویژه آلمان در امور افغانستان و پاکستان با وزیر خارجه کشورمان در نیویورک

میکاییل اشتاینر ـ نماینده ویژه آلمان در امور افغانستان و پاکستان با وزیر خارجه کشورمان  دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار علی‌اکبر صالحی با اشاره به سه دهه پذیرایی از سه میلیون پناهنده افغان در کشورمان و پروژه‌های عمرانی از جمله ساخت خط آهن هرات اظهار کرد که کشورمان از هر گونه کمکی به مردم و دولت افغانستان برای استقرار صلح و ثبات در کشور دوست، برادر و همسایه افغانستان دریغ نخواهد کرد.

او هم‌چنین با اظهار تأسف از فقدان استاد برهان الدین ربانی ـ عالم و سیاستمدار برجسته افغانی ـ از تلاش‌های ایشان در جهت صلح و ثبات در افغانستان تقدیر کرده و یادش را گرامی داشت.

اشتاینر نیز در این دیدار با یادآوری دعوت وزیر خارجه آلمان از کشورمان برای شرکت در کنفرانس آتی بین‌المللی افغانستان در شهر بن به تشریح برنامه‌های اجلاس مذکور پرداخت و گفت که در این نشست به موضوع خروج همیشگی نیروهای نظامی آمریکایی و ائتلاف در جولای 2014 تاکید شده و وضعیت افغانستان از فصل 7 منشور خارج شده و تحت فصل 6 منشور قرار می‌گیرد؛ بدین معنا که کلیه اقدامات جامعه بین‌المللی در آن کشور باید با موافقت و نظر دولت افغانستان انجام شود.

کنفرانس بین‌المللی افغانستان قرار است با مشارکت کشورهای همسایه و هم‌جوار با افغانستان و نیز برخی کشورهای اروپایی در 14 آذرماه سال‌جاری در شهر بن آلمان برگزار شود.

دیدار وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و گرجستان

وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و گرجستان در حاشیه برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار و پیرامون راه‌های گسترش پیش از پیش روابط دوجانبه رایزنی و تبادل نظر کردند.

علی اکبر صالحی در این دیدار با اشاره به قرن‌ها رابطه دو ملت اظهار داشت: روابط دو کشور در حال پیشرفت است، ظرفیت‌های بالقوه دو کشور بسیار فراتر از میزان همکاری‌های فعلی است و بنابراین لازم است امکانات و فرصت‌ها شناسای، بسیج و به مرحله اجرا درآید.

وزیر امور خارجه کشورمان آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای ارتقاء روابط به سطح مطلوب در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و ارتقاء روابط مردمی به عنوان بسترساز مناسبات دوجانبه اعلام داشت.

وزیر امور خارجه گرجستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از روند گسترش مناسبات دو کشور در سال‌های اخیر تاکید کرد: باید تلاش کنیم با فعال‌تر کردن همکاری‌های دو کشور، سطح مناسبات را به مرحله جدیدی برسانیم.

او همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری را از جمله زمینه‌های توسعه مناسبات توصیف کرد.

وزیر امور خارجه گرجستان با تاکید بر ضرورت استمرار و افزایش مشورت‌های جاری میان دو کشور، برگزاری اجلاس آتی کمیسیون مشترک را در ارتقاء سطح همکاری‌های اقتصادی مهم خواند.

وی هم‌چنین از مواضع جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی تقدیر کرد.

دیدار وزیر خارجه ونزوئلا با صالحی

نیکولا مادارو  وزیر امور خارجه ونزوئلا با علی اکبر صالحی  وزیر امور خارجه کشورمان  که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به‌سر می‌برد، دیدار و گفت‌وگو کرد.

 در این دیدار دو طرف در زمینه تحولات اخیر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تبادل نظر کردند و مداخله قدرت‌های بزرگ در این مناطق و از جمله انجام عملیات نظامی ناتو در لیبی را تقبیح کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار تاکید کرد که کشورهای جهان سوم برای حل و فصل بحران‌ها باید ابتکار عمل را در دست خود گرفته و درصدد یافتن راهکارهای مناسب برای برون رفت از بحران باشند تا راه برای مداخله قدرت‌های بزرگ و عملیات‌های نظامی مسدود شود.

وزیر خارجه ونزوئلا نیز ضمن انتقاد از مداخله آمریکا در امور کشورهای آمریکای لاتین و استفاده از حربه‌های استعماری چون تحریم، ایجاد آشوب، کودتا و توسل به نیروی نظامی بر لزوم تشکیل سازوکاری قوی از طرف کشورهای جهان سوم برای تاثیرگذاری بر تحولات منطقه‌یی تاکید کرد.

در این دیدار هم‌چنین دو طرف بر لزوم بسط و توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری میان کشورهای جنوب جهت تقویت بنیان‌های سیاسی و ظرفیت‌های اجتماعی تاکید کردند.

حمایت پاراگوئه از درخواست ایران به‌عنوان عضو ناظر در مرکوسور

سزار مرکادو ـ وزیر امور خارجه پاراگوئه با دکتر علی‌اکبر صالحی ـ وزیر خارجه کشورمان ـ که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به‌سر می‌برد دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار وزیران خارجه دو کشور به تشریح ظرفیت‌های متقابل هم در بخش خصوصی و هم بخش دولتی پرداخته و بر بسط و توسعه مناسبات تاکید کردند.

صالحی در این دیدار با ابراز تمایل کشورمان برای حضور در سازمان بازار مشترک جنوب «مرکوسور»، حمایت پاراگوئه از درخواست کشورمان به عنوان عضو ناظر در مرکوسور را خواستار شد.

او هم‌چنین از وزیر خارجه پاراگوئه برای دیدار از کشورمان دعوت کرد.

وزیر خارجه پاراگوئه نیز گفت که کشورش به‌زودی ریاست سازمان همکاری‌های منطقه جنوب آمریکای لاتین موسوم به «اوناسور» را بر عهده خواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها