نسل جدید تلویزیون‌ها از مهم‌ترین محصولات نمایشگاه ایفا بود

غول‌های بزرگ دنیای فناوری در برلین

نمایشگاه نوآوری‌های رسانه‌ای (IFa)‌ همچون سال‌های گذشته از 2 تا 7 سپتامبر با حضور شرکت‌کنندگانی از بیش از 100 کشور دنیا در کشور آلمان برگزار شد. ایفا یک نمایشگاه تجاری جهانی اختصاصی برای معرفی محصولات الکترونیکی مصرفی و خانگی است که بیش از نیم قرن همه ساله حال و هوای پایان تابستان را در شهر برلین دگرگون می‌کند و مرجعی است تا آخرین محصولات و نوآوری‌های صنعت رسانه‌ای دنیا را به معرض نمایش عموم بگذارد.
کد خبر: ۴۲۷۲۶۹

در سال‌های گذشته صنعت الکترونیک با رکود ناشی از بحران اقتصادی مواجه بوده، ولی در مقابل صنعت دستگاه‌های کامپیوتری روزهای پررونقی را پشت‌سر گذاشته است تا جایی که شرکت‌های کامپیوتری با عرضه سیستم‌های ارتباطات دیجیتالی در بسیاری از کشورها بازار فروش تلویزیون‌ را بشدت با رکود مواجه ساخته‌اند، اما از آنجا که تلویزیون‌ یکی از مهم‌ترین محصولات صنعت دستگاه‌های الکترونیکی به شمار می‌رود، سازندگان این دستگاه‌ها با علم به خطر جدیدی که بازار پررونق گذشته اما کم‌جان فعلی آنها را تهدید می‌کند، دستگاه‌ها و سیستم‌های جدید تلویزیونی را در نمایشگاه امسال ایفا عرضه کردند تا خون جدیدی در بدن نیمه‌جان این بازار تزریق نمایند. پیش‌بینی می‌شود نسل جدید تلویزیون‌ها یا به عبارتی تلویزیون‌های اینترنتی که شاید بتوان آن را تلفیقی از دو صنعت الکترونیک و کامپیوتر به شمار آورد، در آینده‌ای نه‌چندان دور دیدگاه‌ کاربران را تحت تاثیر خود قرار دهند.

علاوه بر تلویزیون‌های هوشمند که از قابلیت اتصال به اینترنت برخوردار هستند، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند نیز در بخش‌های مختلف این نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته شده بودند که به نظر می‌رسد کمر همت بسته‌اند تا هر طور که شده از رقیب دیرینه این عرصه، یعنی اپل که سال‌های سال است یکه‌تاز بازار رو به رشد تبلت است، پیشی گیرند.

پلی میان تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند

شرکت سامسونگ با هدف رقابت با محصولات اپل در این نمایشگاه از فناوری جدیدی رونمایی کرد که بسیاری بر این باورند می‌تواند حلقه گمشده میان تبلت‌ها و تلفن‌های همراه هوشمند باشد. این فناوری جدید عرضه شده توسط سامسونگ، دستگاه قابل حملی است که از نظر ابعاد و اندازه بین یک تبلت و تلفن‌های همراه هوشمند است و Galaxy Note نام دارد. این دستگاه دارای یک نمایشگر 3/5 اینچی و مجهز به یک پردازشگر دوهسته‌ای است که قابلیت‌ها و امکانات مختلفی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. گرچه هنوز قیمت و تاریخ عرضه این محصول جدید مشخص نشده است، اما به نظر می‌رسد بتواند به عنوان دسته جدیدی از محصولات دیجیتال همراه معرفی گردد و رقیب جدیدی برای محصولات اپل باشد.

نفوذ ابرهای محاسباتی به قلب فناوری

گویا ابرهای محاسباتی به عنوان نمادی از فناوری‌های جدید در حال نفوذ به حوزه‌های جدید فناوری هستند. پس از این که شرکت‌های بزرگ تسلیم دنیای ابرها شدند، این بار نوبت شرکت بزرگ اتومبیل‌سازی فورد بود که با بالا بردن دست‌ها، دنیای جدیدی را به عاشقان اتومبیل معرفی کند. این شرکت در نمایشگاه برلین طرح مفهومی جدیدی موسوم به خودروهای EVO را به معرض نمایش گذاشته است که قابلیت اتصال به شبکه ابرهای محاسباتی را دارد. این ایده بیشتر شبیه یک رویای دیرینه است که در پاسخ به نیازهای رانندگان راحت طلب مطرح شده است. شرکت فورد امیدوار است بتواند براساس این طرح، خودروهای جدیدی را روانه بازار کند که به راننده امکان می‌دهند در مدت زمان رسیدن به مقصد بدون هیچ نگرانی کنترل همه امور را در اختیار کامپیوتر اتومبیل بگذارد. این خودرو که می‌شود آن را یک خودروی هوشمند محسوب کرد براساس موقعیت زمانی و مکانی و اطلاعات جمع‌آوری شده از مرکز کنترل ترافیک چگونگی حرکت خود را تنظیم می‌کند و حتی با اطلاع از علایق مالک، تلاش خواهد کرد آرامش و راحتی بیشتری را برای راننده در طول سفر تامین کند.

نکته: علاوه بر تلویزیون‌های هوشمند که از قابلیت اتصال به اینترنت برخوردار هستند، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند نیز در بخش‌های مختلف نمایشگاه ایفا امسال به معرض نمایش گذاشته شده بودند تا از رقیب دیرینه این عرصه یعنی اپل که سال‌های سال است یکه‌تاز بازار رو به رشد تبلت است، پیشی گیرند

خودروی EVO براساس اطلاعاتی که به روش بی‌سیم از ایستگاه‌های عوارضی در مسیرهای برون‌شهری و همچنین خودروهای پلیس مستقر در مسیر حرکت خودروها دریافت می‌کند، بهترین مسیر را برای رسیدن به مقصد پیدا می‌کند. سیستم موقعیت‌یابی که این خودرو به آن مجهز شده است در مسیرهای درون‌شهری نیز سریع‌ترین و بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد را به راننده پیشنهاد می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد چنین خودرویی این است که می‌تواند پس از رسیدن، حتی بدون حضور راننده نیز جای پارک مناسبی پیدا کرده، پول پارکینگ را هم به جای راننده یا مالک خودرو بپردازد و اتومبیل را در آن پارک کند. این خبر حتما برای کارمندانی که صبح‌ها دیر به سر کار خود می‌رسند، لذت‌بخش است.

تلویزیون‌هایی بر فراز ابرهای محاسباتی

تلویزیون‌های جدید پاناسونیک نیز از فناوری‌ ابرهای محاسباتی بی‌نصیب نمانده‌اند. این تلویزیون‌ها واقعیت‌ جدیدی را سوار بر ابرها به نمایش می‌گذارند گرچه برخورداری از فناوری نمایش تصاویر سه‌بعدی را نیز می‌توان ازجمله ویژگی‌های اختصاصی این تلویزیون‌ها برشمرد، اما در حقیقت منحصربه فرد بودن این محصول جدید،‌ مجهز بودن آن به سرویس جدیدی مبتنی بر عملکرد اتصال است. این سرویس جدید مجموعه‌ای از محتواهای خریداری شده توسط کاربر و همچنین بازی‌های آنلاین کامپیوتری را در یک سیستم ابرهای محاسباتی ذخیره می‌کند. به گفته کارشناسان ذخیره‌سازی بازی‌‌های کامپیوتری روی ابرها، اجرای سریع‌تر این بازی‌‌ها را امکانپذیر می‌سازد. این تلویزیون‌ها از طریق یک گیرنده وای فای به اینترنت متصل شده و به این طریق سرویس‌های مختلفی را که تحت عنوان برنامه‌های کاربردی طراحی می‌شود، دریافت می‌کنند.

عکاسی حرفه‌ای را با دوربین‌های جدید تجربه کنید

دوربین‌ها نیز از جمله فناوری‌هایی هستند که از گذشته‌های دور به عنوان قهرمانان بازار دیجیتال در این نمایشگاه حضور داشته‌اند. شرکت سامسونگ در این نمایشگاه محصول جدیدی را به نمایش گذاشت که بهترین حالت عکس گرفتن را به شما پیشنهاد می‌کند. این دوربین، مجهز به دو نمایشگر با عملکرد خودکار است. روی نمایشگر این دوربین یک بخش راهنما وجود دارد که بهترین حالت عکس گرفتن در شرایط مختلف را توضیح می‌دهد. به نظر می‌رسد با عرضه این دوربین‌ها، همه می‌توانند عکاسی به شیوه حرفه‌ای را تجربه کنند.

علاوه بر ابرهای محاسباتی، فناوری سه‌بعدی نیز از جمله فناوری‌هایی است که در سال‌های اخیر بسیاری از محصولات دیجیتالی از تلویزیون‌ها، گوشی‌های تلفن همراه و حتی خودروها را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است. اغلب تلویزیون‌هایی که در نمایشگاه برلین به نمایشگاه گذاشته شدند، توجه خود را به فناوری سه‌بعدی معطوف کرده بودند. به نظر می‌رسد تلویزیون سه‌بعدی بدون عینک توشیبا را بتوان در راس آنها قرار داد. قرار است رقابت‌های المپیک 2012 به صورت سه‌بعدی روی این نمایشگرهای تلویزیونی به نمایش گذاشته شود. اما نفوذ فناوری سه‌بعدی تنها به نمایشگرهای تلویزیونی و دوربین‌ها محدود نمی‌شود، بلکه این فناوری حتی به نرم‌افزارهای اختصاصی دستگاه‌های موقعیت‌یاب جغرافیایی نیز نفوذ کرده است. این نرم‌افزار جدید که ترافیک سه‌بعدی نام دارد براساس اطلاعات گذشته، واقعی و آینده، موقعیت‌یاب‌ها را سازماندهی می‌کند.

در این نمایشگاه شاهد حضور شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه طراحی و ساخت محصولات الکترونیکی مصرفی و خانگی بودیم و تنها شرکت اپل که هیچ‌گاه در نمایشگاه‌هایی که منحصر به خودش نباشد، شرکت نمی‌کند، غایب این میدان رقابت بود.

فرانک فراهانی جم / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها