کارگران دیروز؛ خویشاوندان امروز

اشتغال گسترده اتباع بیگانه در فارس

اتباع بیگانه با اشتغال های گسترده ای که برای خود دست و پا کرده اند سالانه حدود 300 میلیارد تومان از فارس از محل کسب و کار خود به کشورهایشان ارسال می کنند و به این ترتیب ضربه بزرگی را به بدنه اقتصاد و اشتغال استان وارد می شود.
کد خبر: ۴۲۶۳۳۶

 به گزارش مهر، سابقه مهاجرت در دنیا به قدمت انسانهاست. از آن زمان که انسانها برای یافتن جایی بهتر برای زیستن از نقطه ای به نقطه دیگر نقل مکان می کردند موضوع «مهاجرت» شکل گرفت و تاکنون نیز ادامه دارد.

مهاجرت البته انواع مختلفی دارد که از آن جمله می توان به مهاجرتهای درون استانی، درون کشوری و یا خارج از کشور نیز اشاره کرد و هرکدام از این نوع مهاجرتها تاثیرات خاص خود را برای نقطه مقصد به همراه دارد.

ایران نیز طی چند دهه اخیر مقصد مهاجرینی بوده که از کشورهای مختلف نظیر افغانستان و... وارد می شدند و در این راستا استان فارس و شهر شیراز به دلیل وضعیت اب و هوایی و همچنین مساعد بودن فضای کار یکی از مقصدهای مهاجرت برای افغانی هایی شد که توان کارهای سخت و دشوار را داشتند.

این گروه از مهاجرین در اوایل حضور خود در استان فارس به راحتی توانستند با مزد کمتر کارهای سخت و طاقت فرسا را در اختیار خود قرار دهند به گونه ای که مزد کارگر را افغانی های حاضر در فارس و به خصوص شهر شیراز تعیین می کردند و از طرفی دیگر در آن زمان کمتر کسی به فکر این بود که حضور آنها می تواند تاثیرات امنیتی، اقتصادی، اشتغال، فرهنگ و... داشته باشد.

کارگری کردن اتباع بیگانه در استان فارس خیلی به طول نکشید و این مهمانان ناخوانده که چند سالی را در استان فارس گذرانیده بودند به فکر فعالیت های دیگر اقتصادی نیز افتاده و از این رهگذر وضعیت معیشتی مناسبی را نیز برای خود دست و پا کردند. کارگران ساختمانی دیروز اکنون با وضعیت مالی مناسب به فکر ازدواج با دختران خانواده های ایرانی افتادند. امروز کار به جایی رسیده که برخی از محلات شیراز تغییر ماهیت داده و اکنون به جز اتباع بیگانه در این دسته از محله ها افراد بومی دیده نمی شود.

خروج سالانه حدود 300 میلیارد تومان از استان فارس

اما مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس با اشاره به تاثیر افاغنه بر اقتصاد استان گفت: افاغنه یکی از عوامل موثر در بیکاری برخی از مشاغل خاص هستند و با توجه به اینکه فرصت شغلی را اشغال می کنند به واسطه نوع کار و مزد کمتر کارفرمایان نیز مشتاق می شوند از این افراد استفاده کنند.

علی فرهادی افزود: در حال حاضر 140 هزار افغانی غیر مجاز و 65 هزار افغانی مجاز در استان فارس حضور دارند، از این تعداد حدود 60 درصد از آنها نیروی کار هستند که اشتغالی را در استان به خصوص شیراز به خود اختصاص داده اند.

وی تصریح کرد: اکثر این افراد بخش زیادی از درآمد خود را به افغانستان ارسال می کنند که اگر به صورت میانگین این رقم را ماهی 200 هزار تومان در نظر بگیریم در ماه حدود 25 میلیارد تومان و سالانه حدود 300 میلیارد تومان از استان فارس و کشور توسط افغانیهای شاغل در استان فارس خارج می شود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس در ادامه سخنان خود به تاثیرات فرهنگی افاغنه در شیراز اشاره کرد و گفت: حضور افاغنه در ایران به واسطه مشترکات مذهبی و اعتقادی میان دوملت روی داد اما در بحث فرهنگی به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست زیرا ملت ایران و مردم فارس دارای فرهنگ غنی و سالیان سال تمدن است در حالیکه افغانستان با بافت روستایی و فرهنگ روستایی شکل گرفته و متناسب با جنگهای فراوان، اشغال پی در پی کشور و همچنین عقب ماندگی اجتماعی و فرهنگی همراه بوده است.

فرهادی تصریح کرد: از طرفی دیگر باید در نظر داشته باشیم که افغانیهایی که به ایران و استان فارس وارد شدند بیشتر از لایه ای پایین اجتماعی افغانستان هستند که نه تنها فرهنگ و آداب و رسومی برای عرضه به مردم استان و شیراز نداشتند بلکه با مرور زمان باعث بروز مشکلات فراوان نیز شدند.

وی با بیان اینکه تاثیرات منفی فراوانی را در برخی از محلات شیراز شاهد هستم یادآور شد: این افراد بدون برنامه ریزی وارد مناطق خاصی از شهر شدند و به جای اینکه از فرهنگ ما تاثیر پذیر باشند فرهنگ آنها بر منطقه غالب شد و امروز شاهدیم که برخی از مناطق شهر شیراز با آثار منفی حضور گسترده مهاجرین همراه بوده است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس افزود: تاثیرات فراوان منفی در حوزه سلامت روانی، بهداشتی و امنیتی از جمله مواردی است که در حال حاضر برخی از مناطق شیراز را فرا گرفته است.

فرهادی با اشاره به اینکه این افراد در امنیت جامعه نیز تاثیر مستقیم گذاشته اند، گفت: به واسطه جرائمی که برخی از افاغنه غیر مجاز انجام داده اند، امنیت روانی از مردم سلب شد و با تهدید امنیت اجتماعی، امنیت روانی مردم شیراز نیز با تهدید مواجه شده به حدی که برخی از ساکنین محلات افغانی نشین شیراز به صورت داوطلبانه محل زندگی چندین ساله خود را ترک کرده اند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ازدواج برخی از افغانه با دختران ایرانی نیز گفت: متاسفانه طی چند سال اخیر شاهد بودیم که برخی از افاغنه با دختران خانواده های ایرانی ازدواج کرده اند که به دلیل قانونی نبودن این ازدواجها در این خصوص آماری در دست نیست.

وی تصریح کرد: اینگونه ازدواجها تنها در چهارچوب شرعی انجام شده و به همین دلیل کمتر ازدواجی در این خصوص به ثبت قانونی رسیده است. با اجرای قانون خروج اتباع بیگانه از استان دخترانی که به همسری افاغنه در آمده اند نیز باید به همراه آنان از کشور خارج شوند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین استانداری فارس در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تمامی همکاریهای لازم با این دسته از افراد شده، افزود: با توجه به قوانین شرعی و عرفی در جامعه تمامی خدمات و آموزشهای لازم در اختیار این دسته از افاغنه گذاشته شده و حتی حدود 27 هزار نفر نیز مشغول به تحصیل بوده اند.

جایگزینی 32 هزار نفر نیروی کار ایرانی به جای افاغنه در فارس

اما مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات صورت گرفته در راستای خروج اتباع بیگانه از استان اشاره کرد و گفت: طی 30 ماه گذشته آنانی که به صورت غیرقانونی وارد استان و یا مشغول به کار شدند شناسایی شد که در این راستا پس از 56 هزار و 200 مورد بازرسی در حوزه اشتغال، 32 هزار نفر نیروی کار ایرانی جایگزین افاغنه غیر مجاز شد.

فرهادی تصریح کرد: 23 هزار و 300 نفر از کارفرمایان متخلف نیز به دستگاههای قضایی معرفی و 65 هزار و 400 نفر تبعه شاغل غیر مجاز نیز شناسایی شدند و در مدت 30 ماه گذشته 61 هزار نفر نیز دستگیر و از استان خارج شدند. ما مخالف حضور افراد خارجی در استان فارس نیستیم ولی با فعالیت و یا حضور افراد خارجی غیرمجاز در استان مخالفیم.

اما در این راستا سرپرست فرمانداری شیراز نیز گفت: حضور اتباع غیرمجاز در شهرستان باعث افزایش آمار بیکاری شده که در این خصوص باید تمامی دستگاهها و سازمانها همکاری لازم را داشته باشند.

محمد بذرافشان تاکید کرد: از طرفی بحث امنیتی جامعه نیز مطرح است که باید در این خصوص نیز نگاهی ژرف داشته باشیم زیرا برخی از این جرم و جنایتها ناشی از حضور اتباع غیرمجاز در شهرستان است. باید به گونه ای برنامه ریزی شود که شهرستان شیراز برای حضور اتباع بیگانه نا امن شود.

 خروج سالیانه 300 میلیارد تومان از فارس توسط این اتباع بیگانه بیانگر یک نکته مهم است که این میزان پولی که از استان خارج می شود اگر در درون استان توسط نیروهای بومی فارس کسب می شد تا چه اندازه می توانست در توسعه اقتصادی فارس موثر واقع شود.

با این تفاسیر به نظر می رسد اکنون وقت آن رسیده که زمینه را برای خروج آنها از استان فارس به صورت جدی تر مهیا کرد تا شاخصه های استان فارس در بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و ... بهبود یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها