آیا تاکنون می‌دانستید که پوست کودکان در فصل تابستان بیش از هر زمانی دیگر مستعد بیماری‌های پوستی و عوارض ناشی از نور خورشید و گرمای آن است؟ چرا و چگونه تابستان می‌تواند منشا عوارض پوستی برای کودکان باشد؟
کد خبر: ۴۲۳۴۶۳

امواج مضر نور خورشید در این فصل بیش از هر زمان و با شدت بیشتری به دلیل نزدیکی خورشید به زمین و طولانی شدن روز به پوست کودکان می‌تابد.

پوست کودکان نیز حساس‌تر، نازک‌تر و آسیب‌پذیرتر از بزرگسالان است. بنابراین بروز سوختگی و تغییرات پوستی در آنان بیشتر خواهد بود.

علاوه بر این، حضور کودکان در محیط آفتابی برای فعالیت‌های روزانه با توجه به تعطیلات تابستان بیش از هر زمان دیگر است و تماس کودکان با عوامل تحریک کننده و مضر محیطی همچون خاک، گیاهان، حیوانات، حشرات و وسایل مصنوعی، پلاستیکی و فلزی بیش از هر فصل دیگر خواهد بود.

پوشش نامناسب و ناکافی (پیراهن رکابی، آستین کوتاه یا بسیار نازک و شلوار کوتاه) هم فرصتی برای تماس بیشتر پوست با نور خورشید و عوامل آسیب‌رسان محیطی است.

زاد و ولد زیاد حشرات موذی در این فصل و دسترسی آنان به پوست غیرپوشیده کودکان در طول روز و شب (گزش دست، پا و صورت) هم موجب زخم‌های متعدد خارش دار و کوچک در بدن می‌شود و می‌تواند موجب انتقال بعضی عوامل میکروبی و قارچی از طریق زخم‌های ایجاد شده باشد.

از سوی دیگر حضور در محیط و ساعات آفتابی با گرمای زیاد و تعریق موجب می‌شود تا منافذ پوستی بازتر از همیشه باشند و گرمای بدن را با محیط تنظیم کنند و این خود می‌تواند موجب از دست رفتن فراوان آب بدن و عوارض آن به صورت گرمازدگی و کاهش مایعات بدن شود.

‌ تعریق فراوان در چین‌های بدن (کشاله‌ها، زیر بغل، گردن و...) محیطی مناسب را برای قارچ‌های عمقی و سطحی پوست فراهم می‌کند که عوارض آن به صورت پوسته‌ها یا لک‌های سفید و قهوه‌ای در این مناطق و حتی پوست صورت است که به مرور و در صورت عدم درمان افزایش می‌یابد.

این نکته را هم باید دانست که پوست خیس و مرطوب کودکان اثرات زیانبار نور خورشید را افزایش می‌دهد، زیرا نور به میزان بیشتری در پوست خیس و مرطوب در مقایسه با پوست خشک جذب و به لایه‌های عمقی نفوذ می‌کند.

توصیه‌های پیشگیرانه

ـ‌ به کودکان بیاموزیم در ساعات پرخطر روز (10 صبح تا 4 بعدازظهر) از حضور در محیط آفتابی پرهیز کنند.

ـ‌ پوشش فیزیکی بدن با لباس سفید، سبک، نخی و غیرچسبان آستین بلند و سر و صورت با کلاه سبک و لبه‌دار کامل باشد.

ـ ضد آفتاب با فاکتور حفاظتی 30 فاقد جاذب‌های شیمیایی برای کودکان بالاتر از 6 ماه ضروری است.

ـ‌ استحمام روزانه و شستشوی چین‌های بدن را که محیط مناسبی برای حفظ آلودگی‌هاست، بخصوص بعد از تعریق و تماس مشکوک با عوامل محیطی فراموش نکنید.

ـ‌ ضد آفتاب باید به پوست خشک و نیم ساعت قبل از خروج از منزل مالیده شود.

ـ‌ نظافت ناخن‌ها و لای انگشتان دست و پا که می‌توانند منشأ بیماری‌های پوستی کودکان باشند را هم فراموش نکنید.

ـ‌ کلام آخر آنکه به آنها بیاموزید تا در تابستان همواره آب نوشیدنی سالم و تمیز مانند یک دوست همراه آنان باشد.

دکتر سید ناصر عمادی / متخصص پوست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها