استاد زلزله شناسی مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران با رد شایعاتی درباره وقوع زلزله اعلام کرد: دنیا تاکنون به دانش پیش بینی زلزله دست نیافته است ، بنابراین تنها اقدامی که می توانیم انجام دهیم آن است که به فکر انتقال پایتخت باشیم
کد خبر: ۴۲۳۱۰
؛ چرا که در صورت وقوع زلزله شدید به هیچ وجه پایتخت در مقابل آن مقاوم نخواهد بود.
بهرام عکاشه ، در گفتگو با خبرنگار ما با تاکید بر این که در هیچ کجای دنیا رسم نیست تا ساختمان ها را روی گسل بنا کنند ، افزود: مقاوم سازی در شهر تهران غیر ممکن است. ساختار این شهر پیچیده است و بافت آن نیزغیر اصولی است بنابراین چنانچه یک زلزله 7 ریشتری در تهران روی دهد ، حتی اگر شهروندان آن زنده بمانند شهر به کلی غیر قابل استفاده خواهد شد. وی افزود: عاقلانه ترین روش جا به جایی پایتخت است . اگر نخواهیم این اقدام را انجام دهیم ، جبر طبیعت ما را مجبور به این اقدام می کند. وی درباره شایعات اخیر زلزله تهران گفت : چنین فرضیه هایی کاملا بی ارزش ، غیر علمی و کارشناسی است و کسانی که چنین شایعاتی را مطرح می کنند اطلاعی از علم ژئوفیزیک ندارند. عکاشه خاطرنشان کرد: تنها پیش بینی درازمدت زلزله که به فاصله زمانی بیش از 100 سال برمی گردد، بر اساس مدارک علمی قابل تصور است که آن نیز جای شگفتی ندارد ، چرا که اگر جایی یکبار زلزله رخ دهد حتما احتمال وقوع تکرار آن وجود دارد. شایعه وقوع زلزله در حالی بسرعت بین مردم گسترش یافته است که معاون پژوهشی وزارت علوم در واکنش به این ادعاها به ایسنا گفت : طرح بررسی امکان پیش بینی زمین لرزه در دانشگاه صنعتی شریف در مرحله تست محاسباتی است و گروه تحقیقاتی مربوطه هیچ گونه پیش بینی درباره وقوع زمین لرزه در تهران و سایر شهرهای کشور نداشته اند. دکتر رضا منصوری با اشاره به شایعات اخیر افزود: دکتر رحیمی تبار ، دانشیار دانشکده فیزیک دانشگاه دانشگاه صنعتی شریف و سرپرست این گروه تحقیقاتی که از حدود 2 سال پیش بحث امکان پیش بینی زلزله را مطرح کرده است و همچنین سایر اعضای گروه که از اساتید و محققان دانشگاه ها و مراکز پژوهشی مختلف هستند ، هیچ گونه ادعایی درباره پیش بینی زلزله نداشته اند و شایعات مطرح شده درباره پیش بینی زمین لرزه ای قریب الوقوع از سوی این گروه و تخلیه خوابگاه ها و تعویق امتحانات دانشگاه صنعتی شریف کاملا بی اساس است . وی خاطرنشان کرد: گروه پیش بینی زلزله دانشگاه صنعتی شریف معتقد است که به روش جدیدی برای پیش بینی کوتاه مدت زمین لرزه ، 2 دقیقه قبل از وقوع آن ، دست یافته که کاملا منحصر به فرد است ؛ با این حال ، روش ابداعی هنوز در حد یک طرح تحقیقاتی است که با همکاری پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله مراحل تست خود را سپری می کند. همچنین در همین خصوص دبیر ستاد حوادث غیر مترقبه استان تهران گفت : بحث وقوع زلزله در تهران چند سال است که مطرح شده ؛ اما نمی توان زمان قطعی وقوع آن را پیش بینی کرد. علی جهانبخشی افزود: پیش بینی های اخیر ، افکار عمومی را دچار اضطراب کرد در حالی که بحث تهدید زلزله از دیرباز مطرح بوده است و این درست نیست که با شایعات این چنینی ، 13 میلیون نفر را از زندگی بازداریم.

پیشگویی زلزله غیرعلمی است

روز گذشته ، رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی کشور به خبرنگار ما گفت : پیشگویی زمان وقوع زلزله تهران غیر واقعی و غیر علمی است . دکتر محمود فاطمی عقدا ادامه داد: از نظر علمی پیش بینی زلزله تقریبا غیرممکن است و شایعاتی از این دست که تهران تا 10 روز دیگر در معرض تهدید است ، از پایه و اساس کذب است . نکته مهم این است که با وجود گسترش این شایعه در بین مردم و تشویش اذهان عمومی ، هیچ مقام مسوولی رسما این شایعه را تکذیب نکرده است . این در حالی است که معاون دادستان تهران روز گذشته به خبرنگار ما گفت : طبق ماده 698 قانون مجازات اسلامی گسترش چنین شایعاتی بی اساس حتی می تواند از سوی مقامات قضایی مورد پیگیری قانونی قرار گیرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها