در حالی که منابع رسمی سوریه می‌گویند با دخالت ارتش و سرکوب گروه‌های تروریستی، آرامش نسبی به شهرهای ناآرام این کشور از جمله حماه و دیرالزور بازگشته، منابع خارجی همچنان از ادامه ناآرامی‌ها و درگیری‌ها در شهرهای سوریه خبر می‌دهند و می‌گویند طی 2 روز گذشته نیز دست‌کم 20 نفر دیگر در این درگیری‌ها کشته شده‌ا‌ند. در همین حال اقدامات دیپلماتیک علیه نظام حاکم بر دمشق ادامه دارد و علاوه برتحریم‌های جدید توسط آمریکا، این کشور در رایزنی با ترکیه یک جدول زمانی را برای ایجاد تغییرات در سوریه آماده می‌کنند.
کد خبر: ۴۲۲۲۷۶

به گزارش مهر، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در آخرین تصمیمات خود فهد جاسم الفریج را به عنوان رئیس ستاد مشترک ارتش سوریه منصوب کرد. به گزارش خبرگزاری آلمان، اسد پس از معرفی داود راجحه به عنوان وزیر دفاع جدید که قبلا ریاست ستاد مشترک ارتش را به عهده داشته، جانشین وی را نیز تعیین کرد. الفریج از نظامیان ارشد سوری به شمار می‌رود که متولد استان حماه بوده و پیش از این یکی از معاونان فرماندهی ستاد مشترک ارتش سوریه بود. در همین رابطه خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) روز جمعه در گزارشی اعلام کرد: از روز گذشته آرامش کامل در استان حماه برقرار شده است. حماه در روزهای اخیر شاهد عملیات رعب و وحشت و کشتار از سوی گروهک‌های تروریستی بود که تحت پوشش تظاهرات مسالمت‌آمیز به فعالیت‌های خود دست می‌زدند. همچنین به گزارش همین منبع، مردم استان ادلب نیز از عملیات اخیر یگان‌های ارتش سوریه به منظور برقراری امنیت در این استان و مقابله با گروهک‌های مسلح تروریستی تقدیر کردند. از سوی دیگر به گزارش بی.بی.سی و به نقل از مخالفان سوریه، در درگیری‌های روز پنجشنبه و جمعه در شهر حمص و خان شیخون و سایر مناطق ناآرام سوریه دست‌کم 20 نفر کشته شده‌اند. شبکه الجزیره نیز گزارش داد که روز گذشته مخالفان « تحت عنوان روز جمعه جزء در برابر خدا پیش کسی زانو نمی زنیم» تظاهراتی را در شهرهای مختلف از جمله حمص، ریف دمشق، لاذقیه، حماه، درعا، ادلب و الشبیحه برگزار کردند.

این تحولات درحالی رخ می‌دهد که کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور و رجب طیب‌اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه طی تماسی تلفنی در مورد لزوم گذار به سوی دموکراسی در سوریه با یکدیگر توافق کردند. به گزارش ایسنا، کاخ سفید در این بیانیه خود اعلام کرد: اوباما و اردوغان در این گفت‌وگوی تلفنی در مورد رسیدگی فوری به اوضاع سوریه با یکدیگر توافق کردند. 2 طرف همچنین در مورد اعمال خشونت از سوی دولت سوریه علیه غیرنظامیان ابراز نگرانی کردند. آن دو همچنین بر این موضوع توافق کردند که درخواست‌های مشروع مردم سوریه برای حرکت در مسیر دموکراسی باید برآورده شود. در یک خبر دیگر روز گذشته محمد کمال عمرو وزیر امورخارجه مصر به ترکیه سفر کرد تا درمورد حوادث سوریه با عبدالله گل رئیس‌جمهور و رجب طیب‌اردوغان نخست‌وزیر ترکیه دیدار و گفت‌وگو کند. مجموع این تلاش‌ها به نظر می‌رسد در پی تعیین یک ضرب‌الاجل برای سوریه، به منظور آرام‌کردن اوضاع این کشور باشد در غیر این صورت ممکن است راه برای اقدامات بعدی ائتلاف غرب به همراه کشورهای عرب منطقه علیه دمشق فراهم شود.همزمان با رایزنی‌های سیاسی و دیپلماتیک، هیلاری کلینتون بر تحریم صنایع نفت و گاز سوریه تاکید کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز روز چهارشنبه تحریم‌های تازه‌ای را علیه سوریه وضع کرد و مهم‌ترین بانک تجاری سوریه و یک شرکت کارگزار تلفن همراه را در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

آمریکا و متحدان غربی این کشور تلاش می‌کنند شورای امنیت را به تحریم سوریه ترغیب کنند، اما چین و روسیه (2 عضو دائم) در کنار هند، برزیل و آفریقای جنوبی (از اعضای غیردائم) شورا، با تصویب چنین قطعنامه‌ای علیه سوریه مخالفند. این هفته قرار است هیاتی از کشورهای مذکور برای بازدید اوضاع به سوریه سفر کنند که نتیجه این سفر نیز برای سوریه مهم خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها