نمایندگان مجلس به مهدی غضنفری، رستم قاسمی، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی و محمد عباسی رای اعتماد دادند

کابینه تکمیل شد

کابینه تکمیل شد و چهار گزینه رئیس‌جمهور برای تصدی وزارتخانه‌های پیشنهادی با رای بالای نمایندگان مجلس توانستند به هیات دولت در خیابان پاستور بپیوندند. به گزارش «جام‌جم»، بعد از مدت‌ها بحث در خصوص ادغام‌ها و تشکیل وزارت ورزش و جوانان و خالی بودن برخی از صندلی‌های هیات دولت، مجلس در نشست علنی دیروز خود به عبدالرضا شیخ‌الاسلامی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مهدی غضنفری برای وزارت صنعت، معدن و تجارت، رستم قاسمی جهت تصدی وزارت نفت و محمد عباسی برای وزارت ورزش و جوانان رای مثبت داد.
کد خبر: ۴۲۰۳۹۲

نمایندگان مجلس با 218 رای موافق، 20‌رای مخالف و 7 رای ممتنع به مهدی غضنفری 216 رای موافق، 22 رای مخالف و 7 رای ممتنع به رستم قاسمی، 204 رای موافق، 31 رای مخالف و 10 رای ممتنع به عبدالرضا شیخ‌الاسلامی و 165 رای موافق، 61 رای مخالف و 19 رای ممتنع به محمد عباسی از مجموع 246 نماینده حاضر، اجازه دادند تا صندلی‌های خالی کابینه دولت را پر کنند.دفاع جانانه و منحصر به‌فرد رئیس مجلس از رستم قاسمی، گزینه پیشنهادی وزارت نفت و رایزنی‌های متعدد وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی و ارائه برنامه‌ها، از دلایل اصلی بود که دیروز باعث شد نمایندگان حتی قبل از رای‌گیری نیز از نظر مثبت مجلس نسبت به آنان خبر دهند.محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور کشورمان نیز روز گذشته در شرایطی وارد صحن علنی مجلس شد که این بار برخلاف دفعه گذشته، با استقبال خوب نمایندگان مواجه شد.رئیس‌جمهور که چندی پیش در جلسه دفاعیات حمید سجادی، وزیر پیشنهادی خود برای وزارت ورزش و جوانان که نتوانست از نمایندگان مجلس رای اعتماد بگیرد،با استقبال کم‌رنگ نمایندگان مواجه شده بود، این بار در جمع بهارستانی‌ها و استقبال گرم آنان دقایقی را مشغول احوالپرسی با اعضای قوه مقننه بود.محمود احمدی‌نژاد در فاصله 10 دقیقه حضورش در صحن علنی، به دفاع کوتاهی از چهار وزیر پیشنهادی خود پرداخت و آنان را مدیرانی دلسوز، مومن، موفق و پرتوان دانست و با یادآوری این که با رای نمایندگان 4 وزارتخانه با سرعت به ثبات خواهند رسید از وزرای سابق خود نیز قدردانی کرد.احمدی‌نژاد درخصوص تجربه ادغام وزارتخانه‌ها تصریح کرد: تجربه نشان داد که اصلاح ساختار اداری و کوچک‌سازی بدنه اصلی دولت پس از انجام مطالعات دقیق در اجرا باید با سرعت اتفاق بیفتد تا خللی در اداره کشور ایجاد نشود.

محمود احمدی‌نژاد، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی را جهت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فردی موفق در تمام سطوح مدیریتی در معاونت استانداری، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و وزارت کار و اموراجتماعی دانست و در ادامه مهدی غضنفری نامزد وزارت صنعت، معدن و تجارت را نیز مسلط به حوزه‌ کاری خود معرفی کرد.رئیس‌جمهور، رستم قاسمی وزیر پیشنهادی نفت را فرزند انقلاب و دفاع مقدس خواند و یادآور شد که امروز به هر کجای ایران سفرکنیم آثار خدمات مخلصانه این مرد قابل مشاهده است. احمدی‌نژاد، محمد عباسی گزینه خود جهت تصدی وزارت ورزش و جوانان را نیزاز چهره‌های آشنا برای مجلس معرفی کرد و گفت: حوزه کاری وی همواره با کمترین تنش و بیشترین همراهی و همدلی همراه بوده است.وی در ادامه از میرکاظمی، محرابیان و محصولی وزرای سابق وزارتخانه‌های ادغام شده قدردانی کرد.

دغدغه اجرای برنامه پنجم را دارم

عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اولین وزیری بود که صلاحیت وی در جلسه علنی دیروز مورد بررسی قرار گرفت.

موافقان وزیرپیشنهادی از جمله رضا رحمانی نماینده تبریز، علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده ساری، انوشیروان محسنی‌بند‌پی نماینده چالوس و امیرحسین قاضی‌زاده نماینده مشهد در ارائه دیدگاه خود نسبت به وزیر پیشنهادی با اشاره به سوابق مثبت مدیریتی وی و اهمیت بحث اشتغال، این گزینه را فردی موفق در زمان مدیریتش در دوره وزارت کار دانستند و تاکید کردند که اصلاح ساختار مناسب در حوزه کار، سلامت و تعاون و حمایت از بخش خصوصی و اصلاح نظام بیمه بیکاری از نکات مثبت برنامه‌های شیخ الاسلامی است.

در ادامه 2 نفر از مخالفان از جمله موید حسینی‌صدر، نماینده خوی و داریوش قنبری، نماینده ایلام به مخالفت با این گزینه پرداختند و اورا فاقد برنامه مناسب برای رفع معضلات دانستند. آنها تاکید کردند برنامه‌های شیخ الاسلامی کلی‌گویی است که موجبات نگرانی نمایندگان را فراهم کرده است.بعد از این سخنان، وزیر پیشنهادی با قرار گرفتن در پشت تریبون مجلس اعلام کرد وزارتخانه جدید کار ،تعاون و رفاه اجتماعی باید در ماهیت، اسلامی ،در نگرش ،مردمی و رفتار مشارکت‌جو و نوآور در ساختار علمی و در عملکرد پاسخگو و بهره‌ور باشد.وی با بیان این که تلاش می‌کند ماموریت‌های خود را با هدف ارباب رجوع مداری، برنامه‌گرایی، قانونمداری و شایسته‌سالاری پیگیری کند، افزود: باید کمک کنیم تا بتوانیم عدالت اجتماعی را در جامعه گسترش ، سطح رفاه را ارتقا و فقر را کاهش دهیم.

وزیری بدون مخالف

مهدی غضنفری، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت که قبل از ادغام وزارتخانه‌ها مدیریت وزارت بازرگانی را بر عهده داشت، تنها گزینه‌ای بود که بدون داشتن مخالفی در پشت تریبون مجلس قرار رگرفت و به دفاع از خود پرداخت.

وی هدف نهایی و برنامه‌های وزارتخانه جدید را رسیدن به تولید صادرات و پیوستن ایران به جرگه کشورهای صادرکننده عنوان کرد و گفت: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص توسعه تولیدات در سال جهاد اقتصادی، هدف ما رسیدن به این تاکیدات است.غضنفری یکی از برنامه‌های خود در این حوزه را صیانت از بنگاه‌ها و سرمایه‌گذاری موجود و مولد و نیز تامین سرمایه در گردش برشمرد و گفت: تولیدکنندگان انتظار دارند با اجرای بسته‌های حمایتی که در اجرای هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته شده به آنها کمک شود.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت حضور بخش خصوصی از طریق اجرای اصل 44 و واگذاری‌ها و مالکیت به این بخش و نیز تقویت تشکل‌های بخش خصوصی را از دیگر برنامه‌های خود برای وزارتخانه جدید دانست.

دفاعی منحصر به فرد از وزیر نفت

علی لاریجانی، رئیس مجلس برای اولین بار در تاریخ مدیریت خود بر مجلس هشتم در موافقت با یکی از گزینه‌های معرفی شده دولت به صحبت پرداخت.رستم قاسمی گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور جهت تصدی بر وزارت نفت و فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا که در لیست مخالفان خود علی مطهری نماینده تهران را گنجانده بود، یک حامی قوی چون علی لاریجانی را نیز با خود همراه کرد و همین امر توانست برای وی رای بالایی را به همراه بیاورد.

علی مطهری در مخالفت خود با وزیر پیشنهادی نفت، وی را فردی متدین با ویژگی‌های قابل قبول دانست، اما او را وابسته به سپاه پاسداران به عنوان یکی از ارکان نظامی کشور عنوان کرد.

مطهری با اشاره به مصالح و آینده نظام گفت: اصل کلی مورد تاکید من لزوم پیوند نخوردن سپاه پاسداران به عنوان یک قدرت نظامی با قدرت سیاسی و قدرت اقتصادی و به عبارتی دولتی نشدن سپاه است، همان طور که بر دولتی نشدن روحانیت از طرف امام (ره)‌ و شهید مطهری تاکید فراوان شده است.مطهری با اشاره به حضور وزارت اطلاعات در دولت سازندگی و فعالیت‌های اقتصادی گفت: وزارت یک نظامی در وزارتخانه نفت سبب پیوند قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی خواهد بود که ممکن است فسادآور باشد.

این نماینده مجلس، نخستین اثر سوء این اقدام را سخت شدن سوال، استیضاح و به طور کلی نظارت مجلس بر وزیر دانست و تصریح کرد: سپاه اکنون درست یا نادرست به تصاحب پروژه‌های عمرانی در یک رقابت نابرابر با بخش خصوصی متهم است، مانند واگذاری اپراتور سوم مخابرات که با اضافه شدن حوزه عظیم نفت به آن، این اتهام تشدید خواهد شد.وی در ادامه یادآور شد که مخالفت با وزارت سردار قاسمی در اصل مخالفت باروند ورود نظامیان به قدرت سیاسی و دولت است چون این مساله را برای کشور مضر می‌داند.

این سخنان علی مطهری واکنش‌های متعدد نمایندگان را به همراه داشت و باعث شد برخی نسبت به این سخنان اعتراض کنند.حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب در موافقت با این گزینه پیشنهادی نیمی از وقت خود را در اختیار علی لاریجانی قرار داد تا برای اولین بار رئیس‌مجلس نیز در موافقت با یک وزیر صحبت کند.رئیس مجلس در موافقت با رستم قاسمی گفت: باید افتخار کنیم افرادی همچون آقای قاسمی مسوولیت‌های مختلفی در کشور دارند و نباید به حرف‌هایی از قبیل وجود اسم وی در لیست تحریم‌ها اعتماد کرد، لذا مجلس باید رای نمادینی به ایشان بدهد.وی با اشاره به سخنان نماینده مخالف وزیر پیشنهادی در خصوص سپاه پاسداران گفت: به نظر من این صحبت‌ها صحیح نیست.

رئیس‌مجلس سابقه فعالیت رستم قاسمی در سپاه را بسیار چشمگیر دانست و با رد اتهاماتی که در خصوص فعالیت‌های اقتصادی و عمرانی قرارگاه خاتم‌الانبیا صورت می‌‌گیرد، گفت: در جلسه‌ای که با مدیران شرکت‌های گوناگون با حضور وزیر پیشنهادی داشتیم، آنها اعلام کردند که قرارگاه کار توزیع پروژه‌ها را به بخش خصوصی انجام می‌دهد و با آنها رقابت نمی‌کند و حتی مجالی جدید برای بخش خصوصی و پیمانکاران ایجاد می‌کند.

لاریجانی در پاسخ به مطالب علی مطهری در خصوص سپاه مبنی بر این‌که سپاه پاسداران از این طریق وارد سیاست می‌شود که این خطرناک است، این سخن را تلقی نادرستی عنوان کرد که این سخن رئیس مجلس با احسنت نمایندگان مواجه شد.وی با اشاره به این‌که حضور سردار قاسمی در وزارت نفت با مخالفت فرمانده سپاه مبنی بر از دست دادن یکی از نیروهای کارآمد این نهاد همراه بوده، گفت: سپاه پاسداران نمی‌خواهد به اوضاع سیاسی کشور چنگ بزند و این‌گونه تلقی‌ها اشتباه است.

رئیس مجلس با بیان‌ این‌که نباید با این‌گونه مسائل، کشور را از وجود چنین افرادی محروم کنیم، اظهار کرد: از زمانی که نام آقای قاسمی برای وزارت نفت مطرح شد، موجی ضد سپاه مخصوصا شخص وی به وجود آمد؛ مباحثی همچون این موضوع که اسم وی در لیست تحریم‌هاست و قطعا مشکلاتی به وجود خواهد آمد اما نباید به این حرف‌ها اعتماد کرد.لاریجانی همچنین تاکید کرد: بنده معتقدم چون این‌گونه حرف‌ها بیان می‌شود، مجلس بایستی یک رای نمادین به قاسمی بدهد. این سخن رئیس مجلس احسنت نمایندگان را در پی داشت.

وی اضافه کرد: این رای باعث می‌شود تا اگر حرفی به خاطر تحریم زده می‌شود که حرف درستی هم نیست، نشان داده شود که مجلس به این حرف‌ها توجه نمی‌کند. یعنی اگر قرار بود تاکنون تحریم‌ها توفیقی داشته باشد، باید شاهد آن می‌بودیم، ضمن این‌که اسم ایشان نیز در لیست تحریم‌ها نیست.

قاسمی نیز در دفاع از عملکرد خود با قرار گرفتن پشت تریبون مجلس گفت: افتخار می‌کنم که سرباز کوچکی از سپاه پاسداران هستم و بعد از دفاع مقدس در امر سازندگی کشور فعالیت داشتم. وی با اشاره به عملکرد خود در بخش نفت و همکاری با پروژه‌های عمرانی بزرگ گفت: اکنون بنا بر وظیفه و تکلیف شرعی و انقلابی و روحیه جهادی در اینجا حاضر شده‌ام. قاسمی مهم‌ترین برنامه خود را سرعت بخشیدن برداشت از میادین مشترک عنوان کرد و گفت: برنامه دیگر من ارتقای جایگاه نفت ایران در جهان، منطقه و ا وپک است.

وی همچنین به تعامل خود با مجلس اشاره کرد و آن را از مهم‌ترین برنامه‌های خود در وزارت نفت دانست.

وزیر سابق تعاون، وزیر ورزش و جوانان شد

آخرین وزیری که در مورد صلاحیت وی در صحن علنی به بحث و گفت و‌گو پرداخته شد، محمد عباسی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان بود. حسن کامران نماینده اصفهان، صمد فدایی نماینده سنقر و محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان در مخالفت با وزیر پیشنهادی این گزینه را بی‌ارتباط با امر ورزش دانستند و تاکید کردند که تخصص وی صددرصد مخالف این وزارتخانه است. حسن کامران در مخالفت خود خواستار روشن شدن نحوه ارتباط عباسی با جریان انحرافی شد و او را فردی بی‌برنامه برای این وزارتخانه دانست.

در ادامه موید حسینی‌صدر نماینده خوی، بهمن محمدیاری نماینده تالش، بهروز جعفری نماینده سمیرم و اسدالله عباسی نماینده رودسر در موافقت با وزیر پیشنهادی صحبت کرده و تاکید کردند که این گزینه می‌تواند پرچم ایران را در میادین ورزشی به اهتزاز درآورد.محمد عباسی وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان نیز گفت:‌ به هیچ انحراف و بحثی اجازه نمی‌دهد، ارزش‌های متعالی ولایی را زیر سوال ببرد.وزیر پیشنهادی نگاه ولایی دولت را جز و افتخارات به شمار آورد و گفت: ‌ما همواره پشت سر ولایت ایستاده‌ایم و یک لحظه نسبت به آن کوتاه نیامده‌ایم و به هیچ انحرافی اجازه نمی دهیم در ارزش‌های متعالی ولایی نظام مشکلی به وجود آورند.

تشکر از رسانه

رئیس مجلس بعد از پایان رای‌گیری از رسانه‌های گروهی که حضور پررنگی در این جلسه داشتند، قدردانی کرد و برای وزرای انتخابی آرزوی موفقیت کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها