توصیه‌های محققان پیش از انجام ورزش شنا

آلودگی‌های استخر را جدی بگیرید

نرسیدن اکسیژن کافی به ماهی‌ها و کثیفی و آلودگی آب و تراکم بالای ماهی‌ها مهم‌ترین عوامل مرگ و میر هفته گذشته ماهیان استخر پارک ائل‌گلی تبریز اعلام شد. به دنبال مشاهده مرگ و میر غیرعادی ماهیان استخر ائل‌گلی تبریز که در چندین سال گذشته بی‌سابقه بوده است، سازمان پارک‌ها و فضای سبز تبریز موضوع را با کارشناسان اداره کل محیط زیست استان، اداره کل دامپزشکی و شیلات استان درمیان گذاشت و همزمان با آن، بررسی کیفیت آب را نیز انجام داد.
کد خبر: ۴۱۸۲۶۰

عبدالله تقی‌پور، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تبریز در این خصوص گفت: پس از بررسی‌های صورت گرفته در نهایت علت اصلی این مرگ و میر گرمای بیش از حد هوا که در 60 سال گذشته بی‌سابقه بوده است، اعلام شد.وی با رد کثیف بودن آب استخر افزود: گرمی هوا باعث رشد بیش از حد نوعی جلبک آبی شده است که این جلبک‌ها در ساعات روز تولید اکسیژن می‌کنند، ولی در شب به علت مصرف زیاد اکسیژن و تولید دی‌اکسید کربن موجب کاهش اکسیژن آب شده است، در نتیجه مرگ ماهیان را در پی داشته‌اند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها درباره اقدامات انجام شده برای جلوگیری از وقوع مجدد این حادثه گفت: سعی می‌کنیم با روش‌های مختلف چون کارکرد مستمر فواره‌ها بخصوص اوایل صبح، جمع‌آوری و دفن بهداشتی ماهیان، وارد کردن آب تمیز از طریق پمپاژ آب و برگرداندن آن به آب استخر کاهش تراکم ماهیان از طریق صید این معضل تکرار نشود.

محمد صمدزاده، مدیر شیلات آذربایجان شرقی نیز در این خصوص اظهار کرد: افزایش دما و لجن‌های کف استخر شرایط غیرهوازی را به وجود آورده و هنگام شب که عمل فتوسنتز و تولید اکسیژن انجام نمی‌شود، اکسیژن کاهش یافته و ماهیان از بین رفته‌اند و این مساله در استان‌های شمالی نیز اتفاق می‌افتد.صمدزاده درخصوص پیشگیری از وقوع چنین حادثه‌ای اظهار کرد: تعویض بموقع آب دریاچه و پاکسازی لجن‌های کف دریاچه و هوادهی و تزریق آب جدید می‌تواند مانع بروز چنین مشکلاتی شود.

وی افزود: هرچند موضوع هوادهی به آب استخر و تعویض آب دریاچه را بارها به مسوولان ذی‌ربط تذکر داده‌ایم، اما بروز این حادثه نشان داد که آنها به هشدارهای ما آن‌طور که باید ترتیب اثر نمی‌دهند.

بهراد زندیه، مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی نیز گفت: براساس آزمایش‌های انجام شده توسط کارشناسان این اداره کل‌ هیچ نوع آلودگی میکروبی،‌ قارچی یا ویروسی در استخر پارک ائل‌گلی تبریز مشاهده نشده است.

وی با اشاره به این‌که ابعاد این حادثه وسیع نبوده و بموقع اقدام به پاکسازی محیط استخر از ماهیان تلف شده و زباله‌ها گردید، گفت: با مدیریت مناسب و تمیزسازی زود به زود استخر از گل و لای و زباله‌ها و تعویض بموقع آب استخر می‌توان از بروز چنین حوادثی جلوگیری کرد.

وی اضافه کرد: بعضی مواقع مشاهده شده بعد از اجرای برنامه‌های تفریحی چون تور ماهیگیری ماهیان صید شده مجددا به استخر رهاسازی می‌شوند که این اقدام غیراصولی و غیربهداشتی است. چرا که در این شرایط، احتمال زخمی شدن ماهی وجود دارد و بازگرداندن آنها به استخر می‌تواند عامل بیماری و آلودگی آب شود. مدیرکل دامپزشکی استان از مدیریت استخر ائل‌گلی تبریز نیز خواست رهاسازی ماهیان قرمز در این استخر را به شکل حساب شده انجام دهند تا از بروز مشکلات اکولوژیک در محیط آب بر اثر تراکم آنها جلوگیری شود.

سعیده دلال علیپور ‌/‌ جام‌جم تبریز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها