با پرتاب شاتل فضایی آتلانتیس، ‌سرانجام پرونده شاتل‌های فضایی برای همیشه بسته شده و شاتل‌های فضایی به تاریخ پیوستند و به این ترتیب 4 فضانورد آخرین ماموریت فضایی شاتل‌ها موفق شدند نام خود را به عنوان آخرین مسافران شاتل‌ها در تاریخ به ثبت برسانند. در روز جمعه مصادف با 8 جولای یا 17 تیر که از مدت‌ها پیش توسط ناسا برای پرتاب آتلانتیس پیش‌بینی شده بود بیش از یک میلیون نفر از علاقه‌مندان در اطراف پایگاه فضایی کیپ‌کاناورال (کندی) اجتماع کرده بودند تا برای آخرین بار شاهد پرواز یک شاتل فضایی باشند و این در حالی بود که میلیون‌ها نفر نیز از طریق شبکه‌های تلویزیونی و اینترنتی شاهد گزارش زنده از پرتاب این شاتل فضایی بودند.
کد خبر: ۴۱۶۰۶۴

به این ترتیب شمارش معکوس برای پایان عصر شاتل‌ها به پایان رسید و آتلانتیس برای انجام آخرین ماموریت فضایی شاتل‌ها راهی مدار زمین شد. اگرچه پرتاب آتلانتیس در آخرین روز با نگرانی‌های بسیاری همراه بود و بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که ممکن است به علت نامساعد بودن شرایط آب و هوایی، پرتاب این شاتل با تاخیر چند روزه انجام شود، اما سرانجام با چند ثانیه تاخیر به علت ایجاد نقص فنی در سیستم دوربین‌هایی که قرار بود مراحل پرتاب آخرین شاتل فضایی را لحظه به لحظه تحت تعقیب قرار دهند، این شاتل با 4 سرنشین خود با موفقیت به فضا پرتاب شد. بر این اساس تا زمانی که آمریکا جانشین جدیدی را برای شاتل‌های فضایی منصوب کند، فضاپیماهای سایوز روسی مسوولیت انجام ماموریت‌های فضایی را بر عهده خواهند داشت. وظیفه اصلی ماموریت 12 روزه آتلانتیس، تحویل 3500 تن تدارکات به ایستگاه بین‌المللی فضایی است و یک‌سوم این محموله نیز آذوقه‌ای است که مواد غذایی ساکنان این ایستگاه را برای یک سال تامین خواهد کرد.

شاتل‌های فضایی به روایت تاریخ

شاتل فضایی آمریکا که نخستین بار در سال 1981 میلادی به فضا پرتاب شد، نخستین سفینه با قابلیت‌ استفاده مجدد بود و پیش از آن موشک‌های یک بار مصرف مسوولیت انتقال تجهیزات فضایی و فضانوردان را برعهده داشتند تا این که مقامات ناسا در پیش‌بینی برنامه‌های آینده فضایی ایالات متحده آمریکا استفاده از وسیله‌ای مطمئن‌تر و کم‌هزینه‌تر که بتوان از آنها برای انجام ماموریت‌های فضایی متعدد استفاده کرد را مورد بررسی قرار دادند و به این ترتیب ایده ساخت شاتل‌های فضایی مطرح شد و مورد توجه قرار گرفت. پس از فضاپیماهای مرکوری، جمینی و آپولو که موفق شد ماه را فتح کند سفینه‌های رفت و برگشتی یا به عبارتی شاتل‌های فضایی جایگزین این فضاپیماها شدند و در حقیقت پس از موفقیت‌های آپولو، برنامه شاتل‌های فضایی که با هدف اکتشاف در مدار زمین طراحی شده بودند از جمله موفقیت‌های بزرگ ناسا در عرصه فضا و فضانوردی محسوب می‌شوند. ناوگان شاتل‌های فضایی شامل 5 شاتل عملیاتی به نام‌های کلمبیا، چلنجر، آتلانتیس، در دیسکاوری و ایندیور و همچنین یک نمونه آزمایشی به نام اینترپرایز بود. این شاتل‌ها قابلیت جابه‌جایی 7 سرنشین و همچنین مقادیر انبوهی از تجهیزات را داشتند و بخش قابل توجهی از لوازم مورد نیاز برای ساخت ایستگاه بین‌المللی فضایی به کمک این شاتل‌ها به فضا ارسال شد. علاوه بر این تلسکوپ فضایی هابل و همچنین بسیاری از ماهواره‌های مهم نیز به کمک شاتل‌ها راهی مدار زمین شدند. همچنین این سفینه‌های رفت و برگشتی مسوولیت انجام بسیاری از عملیات‌های مهم در تاریخ فضانوردی همچون تعمیر تلسکوپ فضایی هابل را نیز برعهده داشتند. پرتاب شاتل‌های فضایی اغلب هزینه بسیار زیادی را در برخواهد داشت و علاوه بر هزینه‌هایی که باید بابت تعمیر و نگهداری شاتل‌های فضایی پرداخت شود انجام هر ماموریت فضایی بیش از 500 میلیون دلار هزینه دربرداشته که در مجموع هزینه قابل توجهی است.

به طور متوسط طول مدت ماموریت شاتل‌های فضایی اغلب حدود 7 تا 8 روز است که در صورت لزوم پرواز شاتل‌ها در فضا می‌تواند تا 20 روز هم ادامه داشته باشد. شاتل‌ها به عنوان نخستین سیستم پرتابه‌های فضایی که بخش عمده‌ای از آنها قابل استفاده مجدد است، تاکنون مسوولیت انجام 134 ماموریت فضایی را برعهده داشته‌اند و پس از بازگشت شاتل آتلانتیس از این ماموریت 12 روزه آخرین و صدوسی‌وپنجمین ماموریت فضایی شاتل‌ها نیز به پایان رسیده و به این ترتیب پرونده 30 ساله شاتل‌های فضایی برای همیشه بسته خواهد شد. این فضاپیماها که پس از پایان ماموریت برروی باند فرود می‌آیند می‌توانند حجم زیادی از محموله‌ها را از مدار زمین به سطح زمین بازگردانند که این ویژگی ‌منحصربه‌فرد شاتل‌های فضایی محسوب می‌شود. در حقیقت شاتل‌ها از پیشگامان هواپیماهای بزرگی بودند که از سیستم‌های ناوبری دیجیتال استفاده می‌کردند. اگر چه امروزه این سیستم‌ها در ساخت نسل جدید هواپیماهای بزرگ و عظیم‌الجثه مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد شاتل‌ها این بود که قابلیت شکار و بازیابی ماهواره‌های کوچک را داشتند و حتی می‌توانستند ماموریت‌هایی را که با هدف تعمیر و ارتقای سیستم‌های ماهواره‌ای معیوب در مدار زمین طراحی شده بود با موفقیت به انجام برسانند.

اما درکنار ویژگی‌های جالب توجهی که از آنها نام بردیم نقاط ضعفی نیز در شاتل‌ها دیده می‌شد که یکی از آنها عدم وجود یک سیستم فرار مطمئن بود. علاوه بر این به‌‌رغم این که در طراحی شاتل‌ها فرود اتوماتیک در نظر گرفته شده بود و این سفینه‌ها به سیستم‌های عملیاتی و محاسباتی مورد نیاز برای این کار مجهز شده بودند اما هیچ‌گاه از این قابلیت در ماموریت‌های فضایی شاتل‌ها استفاده نشد و در تمام فرودها، فرمانده فضاپیما یک یا 2 دقیقه قبل از فرود، کنترل شاتل را در دست می‌گرفت که انجام آن از نظر مالی هزینه بسیار زیادی برای گذراندن دوره‌های تخصصی و حرفه‌ای در برداشت. وزن شاتل‌ها و همچنین محدودیت‌هایی که در پرتاب این فضاپیماها وجود داشت مانع از این می‌شد که شاتل‌های فضایی بتوانند از مدارهایی با ارتفاع پایین به عمق فضا نفوذ کنند و با وجود این‌که به نظر می‌رسید شاتل‌‌ها با مجهزبودن به موتورهایی قدرتمند برای حرکت در فضا و همچنین داشتن بال‌هایی با ساختار خاص و آیرودینامیک بتوانند گزینه مناسبی برای سفر به ماه باشند اما در حقیقت این شاتل‌ها برای سفر به ماه و بازگشت از ماه به سطح زمین بسیار سنگین بودند و انجام این ماموریت بدون ایجاد تغییرات اساسی در ساختار شاتل‌ها و نوسازی مجدد آنها امکان‌پذیر نبود و به همین علت لازم است برای سفر به دوردست‌ها و گسترش مرزهای فضایی برای انسان‌ها و همچنین ایجاد ماموریت‌هایی با هدف سفر به سیارک‌ها، اقمار مریخ و فرود بر مریخ فضاپیماهای جدیدی با قابلیت‌های بیشتر جایگزین شاتل‌ها شوند.

فاجعه‌هایی که شاتل‌ها به بار آوردند

پس از پرتاب موفقیت‌آمیز نخستین شاتل فضایی در روز 12 آوریل سال 1981 که شاتل کلمبیا نام داشت نخستین پرواز شاتل دوم که چلنجر نامگذاری شده بود در سال 1983 انجام شد. اما پس از گذشت مدت زمان کمتر از 2 دقیقه از دهمین پرواز چلنجر در 28 ژانویه 1986 انفجاری در آن رخ داد که موجب شد این شاتل به طور کامل منهدم شده و همه 7 فضانوردی که در آن بودند کشته شوند. بررسی‌های انجام شده درباره علت وقوع این حادثه نشان داد که جدا شدن عایق میان 2 بخش موشک‌های تقویت‌کننده این شاتل موجب نشت گاز و در نتیجه آتش‌سوزی این فضاپیما شده بود. پس از وقوع این حادثه برنامه فضایی شاتل‌ها برای مدت زمان 3 سال متوقف شد تا با ایجاد تغییراتی، ایمنی شاتل‌ها به میزان قابل قبولی بهبود پیدا کرد. در سال 2003 نیز بار دیگر شاهد فاجعه‌ای در شاتل‌ها بودیم. شاتل کلمبیا هنگام بازگشت به زمین به علت ایجاد نقص فنی در یکی از بال‌هایش منفجر شد و در نتیجه 7 فضانوردی که برای انجام این ماموریت فضایی راهی مدار زمین شده بودند در مسیر بازگشت از این ماموریت جان خود را از دست دادند. پس از این حادثه تمام ماموریت‌های بعدی شاتل‌ها متوقف شد و تنها وسیله‌ای که مسوولیت انتقال فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برعهده داشت، کپسول روسی سایوز بود. اما از آنجا که کپسول سایوز در هر ماموریت تنها می‌توانست 3 سرنشین را به ایستگاه بین‌المللی فضایی منتقل کند سرانجام در سال 2005 ناسا تصمیم گرفت بار دیگر با پرتاب شاتل دیسکاوری ماموریت شاتل‌های فضایی را از سر گیرد که از آن زمان تاکنون که تنها چند روز تا بازگشت شاتل آتلانتیس از آخرین ماموریت فضایی شاتل‌ها در طول تاریخ باقی مانده است 3 شاتل دیسکاوری، ایندیور و‌آتلانتیس برای مدت زمان 6 سال انجام ماموریت‌های فضایی را برعهده داشته‌اند. سوختگیری رباتیک و همچنین انتقال اتاقک چندعملکردی رافائلو از جمله برنامه‌های آخرین ماموریت فضایی شاتل‌هاست. این شاتل 18 جولای از ایستگاه فضایی جدا شده و 20 جولای در مرکز فضایی کندی در سطح زمین فرود می‌آید و به این ترتیب در این روز عصر شاتل‌های فضایی به طور رسمی پایان خواهد یافت.

شاتل دیسکاوری برای همیشه به زمین بازگشت

از مجموع 3 شاتل دیسکاوری، ایندیور و آتلانتیس که از سال 2005 برای مدت 6 سال به عنوان ناوگان شاتل‌های فضایی برای انجام ماموریت‌های فضایی ناسا مورد استفاده قرار می‌گرفتند شاتل دیسکاوری نخستین شاتل فضایی بود که بازنشسته شد. این فضاپیما برای آخرین بار در یک روز صاف و آفتابی در 24 فوریه 2011 به فضا پرتاب شد تا آخرین ماموریت فضایی 11 روزه خود را با هدف انتقال یک اتاقک جدید برای ذخیره مواد و همچنین تحویل یک ربات انسان‌نمای بسیار پیشرفته به ایستگاه بین‌المللی فضایی به انجام رساند. دیسکاوری از جمله اعضای مهم و برجسته ناوگان شاتل‌های فضایی که پس از 2 فاجعه‌ای که در پرواز شاتل‌ها منجر به انهدام 2 شاتل کلمبیا و چلنجر اتفاق افتاد، ماموریت‌های بازگشت به فضا را عهده‌دار شد. این شاتل که از قدیمی‌ترین شاتل‌های دیسکاوری است پس از انجام 39 ماموریت فضایی و طی 238 میلیون کیلومتر در مدت زمان 27 سال از زمانی که برای نخستین‌بار عازم فضا شده بود، سرانجام در 10 مارس 2011 و با فرود بر پایگاه فضایی کندی آخرین ماموریت فضایی خود را نیز با موفقیت به پایان رساند و پس از آن برای گذراندن دوره بازنشستگی در موزه‌ای در موسسه اسمیتسونیان اقامت خواهد داشت. این شاتل بیشترین تعداد پرواز را در ناوگان‌ شاتل فضایی آمریکا داشته است و در میان این ماموریت‌ها، 13 ماموریت دیسکاوری به بازدید از ایستگاه بین‌المللی فضایی اختصاص داشته است. دیسکاوری برای نخستین‌بار در سال 1984 به فضا پرتاب شد.

از لحظه پرتاب تا فرود یک شاتل در سطح زمین

شاتل بر روی سکوی پرتاب قرار گرفته و شمارش معکوس برای پرتاب آن آغاز شده است. پس از گذشت چند ثانیه موتورهای اصلی و پس از آن موشک‌های بالابرنده روشن شده و شمارش معکوس به صفر می‌رسد و با کنار رفتن حلقه‌های نگهدارنده سر شاتل، شاتل با صدایی مهیب عازم فضا خواهد شد. پس از 30 ثانیه شاتل در ارتفاع 10 کیلومتری از سطح زمین به فراز بالاترین ابرها می‌رسد.

پس از گذشت 2 دقیقه پس از پرتاب، موشک‌های خالی از سوخت از شاتل جدا شده و در اقیانوس فرود می‌آیند. 8 دقیقه پس از پرتاب نیز سوخت مخزن بیرونی تمام شده و موتورهای اصلی شاتل در محیط فضا خاموش می‌شوند. در این زمان مخزن بیرونی از فضاپیما جدا شده و در برخورد با جو زمین می‌سوزد. از این پس موتورهای مانورمداری، شاتل را به هدف خود می‌رسانند.

شاتل‌ها معمولا در ارتفاعی از سطح زمین قرار می‌گیرند که به طور خود به خودی از زباله‌های فضایی پاک شده و محیط امنی را برای استقرار فضاپیماها ایجاد می‌کند. در این ارتفاع حاشیه جو همچون مانعی عمل کرده و زباله‌های فضایی را به طرف پایین می‌کشد که در اثر برخورد با جو زمین بسوزند. پس از این که فضاپیما در مدارهای زمین مستقر شد باید برای انجام ماموریت پیش‌بینی شده خود را آماده سازد که این ماموریت می‌تواند قرار دادن یک یا چند ماهواره یا یک تلسکوپ فضایی در مدار زمین یا تعمیر ماهواره‌هایی باشد که پیش از این در مدار زمین قرار گرفته‌اند.

علاوه بر این، شاتل‌ها انجام ماموریت‌های دیگری مانند انتقال ماهواره‌ها از فضا به زمین برای تعمیر و بازسازی و همچنین جمع‌آوری زباله‌های فضایی و انتقال آنها به سطح زمین را نیز بر عهده دارند.

پس از پایان ماموریت، شاتل برای بازگشت به زمین آماده می‌شود. وقتی این فضاپیما به ارتفاع مناسبی از سطح زمین رسید 2 موتور کوچکی که در زیر بال‌های شاتل قرار دارند برای مدت زمان 3 دقیقه و 15 ثانیه روشن می‌شوند. این شاتل از مسیر مدار زمین خارج و بالاخره عازم زمین می‌شود. پس از عبور فضاپیما از جو، موتورها خاموش می‌شوند.

به این ترتیب فضاپیما برای فرود در باند فرود پایگاه فضایی آماده می‌شود. پس از توقف، فضاپیما با استفاده از گاز آمونیاک خنک شده و سوخت اضافی آن تخلیه می‌شود و در این مرحله به فضانوردان اجازه داده می‌شود تا از فضاپیما خارج شوند.

آینده فضا از آن کدام فناوری است؟

اگرچه پس از بازگشت آتلانتیس پرونده شاتل‌های فضایی برای همیشه بسته خواهد شد؛ اما این به معنی پایان ناسا یا پایان فضاپیماهای سرنشین‌دار ناسا نخواهد بود؛ بلکه ناسا قصد دارد برای توسعه فناوری و انجام تحقیقات فضایی در سال‌های آینده، برنامه‌های جدیدی را در دستور کار خود قرار دهد. یکی از این برنامه‌ها، طراحی فضاپیماهایی است که بتواند انسان را به مریخ و دیگر اجرام سماوی منظومه شمسی انتقال دهد. به نظر شما، آینده پروازهای فضایی در پایان دوره فعالیت شاتل‌های فضایی چگونه پیش خواهد رفت؟ آیا در غیاب شاتل‌ها، سایوزهای روسی می‌توانند با موفقیت، مسوولیت انجام ماموریت‌های فضایی را برعهده گیرند؟ آیا بخش خصوصی این توانمندی را دارد که ابزارهای جدید و مطمئنی را به عنوان نسل بعدی فضاپیماها عرضه کند؟ اگرچه ناسا معتقد است که انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی با هزینه‌ای کمتر از طریق عقد قراردادهایی با شرکت‌های خصوصی امکان‌پذیر خواهد بود تا در این مدت ناسا تمام تلاش‌ها و منابع در دسترس خود را برای ساخت فضاپیماهای mcpv اختصاص دهد که می‌تواند فضانوردان را به مرزهای فراتر از ایستگاه‌ فضایی و حتی به مقصد سیارک‌ها رهسپار سازد. بنابراین از این پس آمریکا برای اعزام فضانوردان از موشک‌های روسی سایوز استفاده خواهد کرد و علاوه بر این قرار است تعدادی فضاپیمای تجاری از اواسط دهه جاری میلادی وارد ناوگان فضایی این کشور شوند که با ورود این تاکسی‌های فضایی، ناسا فضانوردان خود را با استفاده از این فضاپیماها عازم فضا خواهد کرد و ناسا قصد دارد با ایجاد این تغییر در برنامه کاری خود از این پس دیگر فضاپیمایی در اختیار نداشته باشد تا با این کار سرمایه لازم برای ساخت سیستمی با قابلیت انتقال فضانوردان به مقصد ماه یا مریخ را در اختیار داشته باشد. فضاپیماهای mcpv همان فضاپیماهای سرنشین‌دار چندمنظوره هستند که براساس طرح اولیه پروژه کپسول اوریون طراحی شده‌اند و می‌توانند 4 فضانورد را برای یک ماموریت 21 روزه عازم فضا کنند. این فضاپیما انجام ماموریت‌هایی در مدارهای دورتر از مدارهای نزدیک زمین را امکان‌پذیر می‌سازد؛ اما آیا می‌توان از آن برای انجام ماموریت‌ در ایستگاه فضایی نیز استفاده کرد؟ قرار است نخستین پرواز آزمایشی بدون سرنشین این فضاپیما در سال 2013 انجام شود و باید تا آن زمان منتظر ماند تا ببینیم که نسل بعدی سامانه‌های فضایی و اکتشافی از آن کدام فناوری خواهد بود.

شاتل‌های فضایی از تولد تا مرگ

12 آگوست 1977: پرواز آزمایشی شاتل اینترپرایز، سفر به فضا را وارد عصر جدیدی کرد.

12 آوریل 1981: شاتل فضایی کلمبیا پرتاب شد. کلمبیا نخستین شاتلی بود که به مدار زمین رسید.

4 آوریل 1983: چلنجر، دومین شاتل فضایی ناسا برای انجام نخستین پیاده‌روی فضایی شاتل‌سواران، پرتاب شد.

18 ژوئن 1983: نخستین فضانورد زن آمریکایی عازم فضا شد.

7 فوریه 1984: «بروس مک اندلس» برای نخستین بار در تاریخ با یک صندلی موتوردار در فضا مانور داد.

28 ژانویه 1986: فاجعه چلنجر رخ داد. شاتل فضایی چلنجر 72 ثانیه پس از پرواز منفجر شد و همه سرنشینان آن جان خود را از دست دادند.

29 سپتامبر 1988: با بازگشت شاتل‌‌ها به ناوگان فضایی آمریکا، دیسکاوری ماموریت فضایی جدیدی را آغاز کرد.

4 می 1989: کاوشگر ماژلان با هدف نقشه‌برداری از سطح زهره از طریق شاتل فضایی آتلانتیس به فضا پرتاب شد.

24 آوریل 1990: شاتل فضایی دیسکاوری تلسکوپ فضایی هابل را در مدار زمین قرار داد.

2 دسامبر 1993: تلسکوپ فضایی هابل توسط یکی از سرنشینان فضاپیمای ایندیور تعمیر شد.

27 ژوئن 1995: شاتل فضایی آتلانتیس 5 فضانورد آمریکا و 2 فضانورد روسی را به ایستگاه فضایی میر انتقال داد.

29 اکتبر 1998: جان گلن مسن‌ترین فضانورد و در سن 77 سالگی با فضاپیمای دیسکاوری راهی فضا شد.

4 دسامبر 1998: آغاز مراحل ساخت ایستگاه بین‌المللی فضایی توسط کشور روسیه.

1 فوریه 2003: شاتل فضایی کلمبیا در بازگشت به جو زمین متلاشی شد و 7 سرنشین جان خود را از دست دادند.

14 ژانویه 2004: جورج بوش خواستار بازنشستگی شاتل‌های فضایی شد.

26 جولای 2005: بازگشت دیسکاوری به فضا پس از حادثه کلمبیا.

8 آگوست 2007: برگزاری نخستین کلاس درس توسط باربارا مورگان از ایستگاه بین‌المللی فضایی.

7 فوریه 2008: انتقال آزمایشگاه فضایی کلمبوس به عنوان بخشی از ایستگاه بین‌المللی فضایی به مدار زمین.

24 فوریه 2011: آخرین ماموریت فضایی دیسکاوری انجام شد.

8 جولای 2011: آتلانتیس در آخرین ماموریت فضایی شاتل‌ها عازم فضا شد.

 

فرانک فراهانی

منابع: Scientific american

Focus / wikipedia

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها