ضرغامی: با گفت‌وگوی نخبگان ایران و مصر حقایق و شاخص‌های دو انقلاب تبیین می‌شود

نخبگان مصری در تهران

بالاخره تلاش‌های طرف‌های علاقه‌مند مصری و ایرانی به سرانجام رسید و شماری از شخصیت‌ها و نخبگان مصری در قالب هیات 50 نفره وارد تهران شدند. انجام این سفر که با دعوت صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است، نشان داد شمار زیادی از مقامات، شخصیت‌های و نمایندگان اقشار مختلف مصر، خواهان ازسرگیری روابط با ایران هستند و تمایل مردمی و دیپلماسی عمومی‌ در حال حاضر جلوتر از دیپلماسی رسمی حرکت می‌کند. در این هیات 50 نفر از نخبگان، اندیشمندان، علمای دینی و جوانان انقلابی مصر حضور دارند و دیدار با محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صداوسیما در برنامه‌های این هیات قرار دارد. همچنین هیات مصری قرار است که دیدارهایی از دستاوردهای ایران پس از انقلاب و تعدادی از مراکز فرهنگی و تاریخی ایران داشته باشد و در سفری 3روزه تا جمعه شب در تهران باشد.
کد خبر: ۴۰۷۱۹۸

دیدار هیات مصری با رئیس رسانه ملی

رئیس سازمان صدا و سیما با تاکید بر ریشه‌های فرهنگی و تمدنی 2 کشور ایران و مصر تصریح کرد: مردم ایران و مصر یکپارچه و امت واحد و در اهداف انسانی و راهبردی انقلاب ملت‌های آزادیخواه جهان مشترک هستند.

سیدعزت الله ضرغامی در نشست صمیمی با نخبگان، استادان و شخصیت‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری و رسانه‌ای مصر، تقارن پیروزی انقلاب مردمی و تحسین برانگیز مصر با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران را از آیات و نشانه‌های الهی دانست و گفت: ملت ایران هم در روزهایی که شما در گرما گرم مبارزه بودید همچون دیگر ملت‌های آزادیخواه حرکت مقدس شما را لحظه به لحظه پیگیری و برای پیروزی شما از درگاه خدای متعال آرزوی موفقیت می‌کرد.رئیس رسانه ملی به تلاش رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران برای حمایت معنوی و رسانه‌ای از انقلاب مردمی مصر اشاره و اضافه کرد، رسانه‌های ایران هم توانستند در کنار ملت مصر در این پیروزی عظیم نقش داشته باشند که این تلاش به عنوان وظیفه‌ای انسانی همچنان ادامه دارد. وی پیروزی انقلاب مصر را زمینه‌ساز گسترش روابط و برگزاری چنین نشست‌های عالمانه‌ای دانست و ابراز امیدواری کرد: نخبگان 2 کشور از این پس بتوانند آزادانه و صمیمانه با هم گفت‌وگو کنند تا زمینه بیان حقایق و شاخص‌های 2 انقلاب ایران و مصر فراهم شود. رئیس سازمان صدا و سیما؛ مردمی، الهی، خودجوش و مستقل بودن را از ویژگی‌های 2 انقلاب ملت ایران و مصر برشمرد و اضافه کرد: ملت مصر هم با الگوگیری از ملت بزرگوار و آزاده ایران و با استقلال و وحدت، دیکتاتور مصر را که از حمایت بی‌دریغ آمریکا و رژیم صهیونیستی برخوردار بود برکنار کرد و به پیروزی تحسین‌برانگیزی رسید.ضرغامی با بیان این که مردم ایران از دیرباز به مردم مصر و متفکران آن کشور که عموما دوستدار پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) هستند به دیده احترام نگاه می‌کنند، گفت: اگر توطئه‌های نظام سلطه و استبداد داخلی مصر نبود چه‌بسا چنین نشست‌هایی در نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران باید برگزار می‌شد.رئیس سازمان صدا و سیما در آستانه سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، ایشان را متعلق به همه بشریت و آزادگان جهان دانست و گفت: حضرت امام(ره) از همان ابتدا فرماندهی نبردی نابرابر را برعهده داشتند و با رهنمودها و روشنگری‌هایشان انقلاب ایران به پیروزی رسید به طوری که در همان زمان بسیاری از سردمداران استکبار جهانی گفتند انقلاب ایران زلزله‌ای است که پایه‌های رژیم صهیونیستی را لرزاند که هم‌اکنون شبیه چنین تعابیری از مستکبران درباره انقلاب مردمی مصر شنیده می‌شود.

تلاش بیگانگان برای ایجاد انحراف

رئیس رسانه ملی با توجه به شباهت‌ها و ویژگی‌های 2 انقلاب مردمی ایران و مصر بر الگوگیری از انقلاب اسلامی ایران برای ادامه مسیر انقلاب مردم مصر تاکید و اضافه کرد: از همان روزهای پیروزی انقلاب مردم مصر، رسانه‌های استکباری همان برخوردی که با انقلاب اسلامی ایران داشتند با این انقلاب آغاز کردند.وی افزود: این برخوردها و واکنش رسانه‌ای غربی‌ها با همان روش‌های منسوخ، نخ نما و توطئه‌گرانه است و تاثیری در ادامه روند رو به رشد انقلاب مردم مصر ندارد.

بین انقلاب ایران و مصر ارتباط معنوی وجود دارد

بین انقلاب ایران و مصر ارتباط معنوی وجود دارد و مردم انقلابی مصر توانستند با الگوگیری از انقلاب اسلامی ایران، فرعون این کشور یعنی حسنی مبارک را از قدرت برکنار کنند.به گزارش واحد مرکزی خبر، تاج الدین الهلالی از علمای مصری که در سفر هیاتی از نخبگان مصری در ایران بسر می‌برد، در نشست صمیمانه با رئیس سازمان صدا و سیما با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: همگرایی جدید کشورهای منطقه در قالب بیداری اسلامی و انقلاب‌های مردمی، کشورهای اسلامی را متحد و علیه مستکبران بسیج می‌کند. وی تاکید کرد: بیداری اسلامی، جهان اسلام را تا اوج عزت و کرامت پیش خواهد برد و بیگانگان را از منطقه اخراج خواهد کرد.

الهلالی توسعه روابط فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران را خواستار شد و گفت: انقلاب اسلامی ایران، انقلاب مادر است که همه انقلاب‌ها از آن الگو می‌گیرند. وی به نقش روحانیان در انقلاب مصر همچون انقلاب ایران اشاره و اضافه کرد: این ویژگی را از انقلاب ایران الهام گرفتیم و حضور روحانیان، قدرت تمام ناشدنی به انقلابیون و بویژه جوانان مصری داد. این روحانی مصری با تاکید بر این که انقلاب مردم مصر معادلات سیاسی منطقه را برهم زد، گفت: نهضت‌های آزادیخواهانه سراسر جهان را فراخواهد گرفت و ما بزودی با فریادهای الله اکبر عازم فلسطین خواهیم شد.

احمد الغمراوی، رئیس انجمن دوستی ایران و مصر هم در این نشست گفت: صهیونیست‌ها همواره در حال توطئه کردن ضد جهان اسلام هستند. وی با بیان این که حرکت صهیونیست‌ها حرکتی سیاه و ضداسلام است، بر وحدت مسلمانان در همه کشورهای اسلامی تاکید و اضافه کرد: انقلاب مردم مصر از وحدت سرچشمه گرفت و این وحدت باید با دیگر کشورهای اسلامی دیگر ادامه و گسترش یابد.

وی حضور هیات مصری در ایران را ابتکار عمل جدید جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد و گفت: تلاش می‌کنیم در همه زمینه‌ها، روابطمان را با جمهوری اسلامی ایران گسترش دهیم. رئیس انجمن دوستی ایران و مصر ایجاد فضای تعامل و گفت‌وگوی میان استادان و نخبگان ایرانی و مصری را خواستار شد. عضو کمیته فتوای شورای الازهر هم در این نشست گفت: هدف مردم مصر از انقلاب، برقراری برادری در جهان اسلام است.

این عضو هیات مصری در نشست صمیمی نخبگان، استادان و شخصیت‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری و رسانه‌ای مصر با رئیس رسانه ملی افزود: آرزو داریم برادران ایرانی به مصر بیایند و نوعی همکاری و همگرایی میان 2 کشور صورت بگیرد. وی با بیان این که کشورهای غربی فقط به خاطر داشتن منافع مشترک مادی با هم اینگونه متحد هستند؛ انسجام و یکپارچگی مسلمانان در همه عرصه‌ها را خواستار شد. این عضو هیات مصری با اشاره به برخی نقاط مشترک ایران و مصر افزود: فلسطین از اندیشه و اهداف ما دور نیست و در دل ما جای دارد. وی اضافه کرد: البته باید قبل از هرچیز مقدمات آزادی فلسطین را فراهم کرد.

شیخ جمال قطب امانی از اعضای دیگر این هیات ریشه انسانی را اصل اساسی 2 انقلاب ایران و مصر دانست و گفت: رژیم مبارک این موضوع را بهانه حمله به انقلاب مصر قرار داد و اگر انقلاب مصر از انقلاب ایران الگو گرفته این نقطه قوت و افتخار است.

ابراهیم زعفرانی از دیگر اعضای این هیات، وجود رژیم فاسد و مستبد صهیونیستی را که مرتبط با آمریکاست، مانع جدی روابط میان ایران و مصر بیان کرد. وی داشتن دشمنان مشترک اسلام و بشر و ظلم شاه مخلوع ایران و حسنی مبارک به مردم 2 کشور را از نقاط مشترک ایران و مصر دانست و افزود: افزایش گردشگری مذهبی در موجب نزدیکی بیشتر دو کشور خواهد شد. وی بر همگرایی و وحدت میان 3 کشور مصر، ترکیه و ایران برای ایجاد مثلث مقاومت و تقویت قدرت اسلام تاکید کرد و گفت: با این کار دست طمعکاران از منطقه کوتاه می‌شود. استاد بسام سلطان عضو حزب مدنی مصر گفت: باید مشکلات فرهنگی ساختگی، مشکلات تاریخی و درراس همه اینها مشکلات سیاسی میان ایران و مصر را با گفت‌وگو و تعامل برطرف کرد. خانم نشوه از دیگر اعضای این هیات در این نشست گفت: بی‌عدالتی و ظلم نقطه مشترک 2 انقلاب ایران و مصر است و باید زمینه گفت‌وگو و تعامل نخبگان و استادان مصری و ایران فراهم شود.

بائل اشرافی هم با اشاره به وجود فشارهای آمریکا و اسرائیل برای گسترش روابط بین ایران و مصر گفت: باید برخی مشکلات از جمله نبود خط پروازی میان دو کشور را برطرف کرد. عبدالعزیز مخلوع از هنرمندان و کارگردانان مصر هم در این نشست رژیم صهیونیستی و آمریکا را دشمنان واحد ایران و مصر دانست و گــفت: برقرار نشدن روابط میان ایران و مصر موجب بهره برداری آنان می‌شود.

وی افزود: باید تلاش کرد ملت‌های ایران و مصر را با مشترکات فرهنگی، هنری و تاریخی 2 کشور آشنا کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها