کد خبر: ۴۰۶۹۴۷

عامل بیماری زونا نوعی ویروس تبخال و همان ویروسی است که سبب بروز آبله‌مرغان می‌شود. در واقع وقتی فردی به آبله‌مرغان مبتلا و بعد درمان شود، ویروس به طور غیرفعال در بدن او باقی می‌ماند تا جایی که یک فاکتور ناشناخته، دوباره آن را فعال سازد که در این صورت به شکل زونا بروز می‌کند که مشخصه آن ایجاد جوش‌های بسیار دردناک است.علت بیماری زونا با بیماری آبله‌مرغان مشترک است، با این تفاوت که اصولاً بیماری آبله‌مرغان در دهه اول زندگی بروز پیدا می‌کند و اکثر مبتلایان یک دوره 5 تا 10 روزه را طی می‌کنند، اما احتمال ابتلا به زونا در افراد بالای 60 سال که پیش از یک سالگی به آبله‌مرغان مبتلا شده بودند، بیشتر است و در این حالت سیستم ایمنی بدن فرد ضعیف‌تر می‌شود.

شایع‌ترین علائم زونا عبارتند از: درد در ناحیه شکم، دشواری در حرکت دادن عضلات صورت، افتادگی پلک‌ها، تب و لرز، سر‌درد، مشکل در شنوایی،‌ درد مفاصل،، ناتوانی در حرکت دادن چشم‌ها، تورم غدد و مشکل در قدرت بینایی و چشایی هستند که در صورت مشاهده اولین علائم باید هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کرد.

در فرد مبتلا شده به زونا چند روز قبل از پیدا شدن ضایعات پوستی، درد بسیار شدیدی در این قسمت‌های مختلف بدن بروز می‌کند، به طوری که اگر این درد در قفسه‌ سینه باشد با دردهای قلبی مثل سکته قلبی،‌ انفارکتوس، میوکارد و دردهای ریوی اشتباه می‌شود و حتی به اشتباه بیمار را مجبور به بستری درICU می‌کند.

اما بعد از گذشت چند روز، ضایعات پوستی خاص زونا که به صورت دانه‌های بسیار ریز و آبدار است در محل درد پیدا می‌شود، البته این دانه‌ها بعداز بهبود بتدریج خشک شده و از آنها یک دلمه به جا می‌ماند.

دکتر ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران می‌گوید: انتقال ویروس آبله‌مرغان از طریق ترشحات دهانی و تماس دست امکان‌پذیر است و 10 تا 15 روز بعد از ورود ویروس، علائم این بیماری همچون تب و لرز و جوش‌های آبدار در فرد مبتلا ظاهر می‌شود. او بروز علائم شدید یا خفیف بیماری آبله‌مرغان را در هر فرد متفاوت می‌داند: علائم آبله‌مرغان در افرادی که سیستم ایمنی قوی‌تری دارند، خفیف‌تر بوده اما در عین حال بروز علائم ثانویه از قبیل بیماری ریوی و عفونت میکروبی، نشانه ضعف سیستم ایمنی است.

دکتر خسرونیا به ایسنا می‌گوید: البته هر چه سن افراد در زمان ابتلا به بیماری آبله‌مرغان کمتر باشد، علائم نیز خفیف‌تر است به همین دلیل آبله‌مرغان در کودکان با علائم کمتر، اما در بزرگسالان با علائم بیشتری ظاهر می‌شود.

به گفته او، ابتلای زنان باردار بویژه در دوران 3 تا 9 ماهگی به بیماری آبله‌مرغان خطرات جدی را برای نوزاد به همراه دارد، چرا که در این دوران اندام‌های اصلی بدن وی شامل چشم و گوش در حال شکل‌گیری بوده و ممکن است بر اثر عفونت، تشکیل این اعضا با مشکل روبه‌رو شود.

تفاوت‌های آبله‌مرغان و زونا

دکتر نصرت پورسینا، متخصص پوست و مو می‌گوید: بیماری زونا به صورت درگیری یک طرفه بدن، شبیه به حالت یک کمربند و تنها در یک طرف بدن دیده می‌شود.

او درخصوص بیماری آبله‌مرغان می‌گوید: با توجه به این که آبله‌مرغان ابتدا در ناحیه شکم و نواحی پوشیده بدن مشاهده می‌شود، لذا بیماری در کودک با تب و خارش شدید همراه است و ضایعات جلدی در قسمت‌های مختلف بدن مثل کف دست و پا، ناحیه تناسلی،‌ مقعد و مخاط دهان دیده می‌شود. در بیماری آبله‌مرغان، ضایعات پوستی بتدریج خشک شده و سپس دلمه می‌بندد.

به گفته دکتر پورسینا، بیماری آبله‌مرغان بسیار واگیردار است به نحوی که وقتی یک دانش‌آموز ابتدایی مبتلا شود، سایر همکلاسی‌هایش که قبلا مبتلا نشده‌اند، به این بیماری دچار خواهند شد.

این متخصص پوست و مو توضیح می‌دهد:‌ بیمار مبتلا به آبله‌مرغان بعد از گذشت 5 تا 10 روز بهبود می‌یابد ولی پس از چند روز ویروسی به نام HZ در یکی از عقده ‌(گره)های عصبی مخفی می‌شود و سپس بعد از چندین سال یا گاهی چندین دهه، مجددا فعالیت خود را در یک ناحیه عصبی از سر می‌گیرد.دکتر پورسینا با اشاره به این که علائم بیماری زونا و آبله‌مرغان متفاوت است، می‌گوید: بیماری زونا در سنین بالای 50 یا 60 سال بروز می‌کند و چندین روز قبل از پیدایش ضایعات جلدی، درد بسیار شدیدی در بیمار آغاز می‌شود.

درمان زونا

برای درمان زونا توصیه‌های مشترکی وجود دارد، مثلا اغلب پزشکان معتقدند که ‌نوشیدن مایعات فراوان در طول روز همراه استراحت کامل، به بهبود سریع‌تر مبتلایان به زونا کمک می‌کند.

دکتر پورسینا درخصوص درمان بیماری زونا، توصیه می‌کند: ‌در این مورد ابتدا درد با مسکن‌های معمولی بخصوص در جوانان تسکین داده می‌شود ولی مسکن‌های مخدر در مراحل ابتدایی استفاده نمی‌شود. چنانچه درد در افراد مسن با مسکن‌ها تسکین نیابد، می‌توان از 2 یا 3 نوع مسکن استفاده کرد.او نوشیدن مایعات فراوان در طول روز،‌ استراحت کامل، ‌استفاده از قرص‌های آنتی‌هیستامین برای جلوگیری از سوزش و خارش و آرامش بیمار در هنگام شب را از نکات مهم در بهبود و درمان بیماری زونا عنوان می‌کند.به گفته این پزشک، برای درمان زونا در افراد بالای 50 تا 60 سال از داروی خاصی به نام آسکلیوری با نظر پزشک معالج و متخصصان پوست و بیماری‌های عفونی استفاده می‌شود.

ناگفته نماند که اصولا افرادی که یک بار به زونا مبتلا شوند، دیگر دچار این بیماری نمی‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها