کد خبر: ۴۰۳۶۱۵

اما شاید نخستین نکته این باشد که چاقی چیست؟ و این‌که آیا شما به واقع چاق هستید یا فقط کسانی شما را چاق می‌دانند؟

برای دانستن این موضوع می‌توانید از فرمول‌های علمی‌ای که بسیار هم ساده هستند استفاده کنید.

سوال بعد این است که اصلا چه عواملی باعث چاقی می‌شوند؟

شاید بتوان این عوامل را اینچنین دسته‌بندی کرد:

1 ـ عوامل ژنتیک: حدود 80 درصد افراد چاق، سابقه چاقی خانوادگی دارند.

2 ـ عوامل رشدی: اگر مراقب کودکان نباشیم و آنها چاق شوند، در سنین بزرگسالی و در صورت افزایش کالری، سلول‌های چربی پر و بزرگ‌تر شده و آنها چاق و چاق‌تر می‌شوند.

3 ـ جنسیت: توزیع سلول‌های چربی در بدن خانم‌ها و آقایان متفاوت است. سلول‌های چربی آقایان بیشتر در کمر، پهلو و شکم وجود دارند؛ این چربی‌ها نسبت به چربی خانم‌ها که در ران و باسن ذخیره می‌شوند سوخت و ساز بیشتری دارند و زودتر آب می‌شوند.

4 ـ کاهش فعالیت: مرفه شدن زندگی امروزه ما انسان‌ها و استفاده از ماشین به جای کار بدنی همچنین مصرف غذاهای پرچرب و پرکالری سبب ایجاد چاقی شده است.

5 ـ عوامل روان‌شناختی: عوامل فرهنگی و خانوادگی هم در چاقی موثرند.

علاوه بر این موارد معمولا چاقی در این افراد دیده می‌شود:کسانی که اعتماد به نفس پایینی دارند، افرادی که در زندگی احساس ناکارآمدی می‌کنند، افرادی که مضطرب، خشمگین و افسرده هستند و کسانی که روابط و خانواده آشفته‌ای دارند.

اگر می‌خواهید در این موارد بیشتر بدانید یا سوال‌هایی از این دست در ذهن خود دارید که اگر چاقی یا لاغری به علت وراثت باشد، چطور می‌توان آن را کنترل کرد؟ درمان چاقی چیست؟ چگونه می‌توانیم با پرخوری مقابله کنیم؟ برای جلوگیری از چاق شدن کودکان و نوجوانان چه باید کرد؟ علل ناکامی در رژیم‌های لاغری کدام‌ها هستند؟ و... خوب است کتاب «تناسب اندام» نوشته دکتر زهرا یداللهی را بخوانید.این کتاب را نشر قطره با قیمت 1500 تومان، چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها