روز گذشته کرانه باختری، قدس، غزه، لبنان، سوریه، اردن و مصر شاهد تظاهرات اعتراضی به مناسبت روز نکبت بود

آغاز انتفاضه سوم با تظاهرات گسترده فلسطینی‌ها

همزمان باشصت و سومین سالروز فاجعه اشغال فلسطین و تاسیس رژیم صهیونیستی که در میان اعراب به روز نکبت (15 مه) معروف است، میلیون‌ها فلسطینی و غیرفلسطینی در سرزمین‌های اشغالی و کشورهای عرب دست به تظاهرات اعتراضی علیه اشغالگران زدند. تظاهرات امسال متفاوت با سال‌های گذشته و از شور و هیجانی تازه برخوردار بود. این شور و هیجان از یک سو به خاطر آشتی ملی گروه‌های فلسطینی حماس و فتح بود که امیدهای تازه‌ای را بین فلسطینی‌ها برانگیخت و از سوی دیگر به خاطر انقلاب‌هایی که در کشورهای عربی رخ داده و با سرنگونی دو رژیم وابسته به آمریکا (مصر و تونس) همچنان به راه خود ادامه می‌دهد.
کد خبر: ۴۰۳۳۹۰

به گزارش فارس، بامداد دیروز در روستای العیسویه شمال شهر قدس درگیری خشونت‌آمیز بین نظامیان صهیونیست و جوانان فلسطینی رخ داد و جوانان فلسطینی به سمت نظامیان صهیونیست سنگ و بطری پرتاب ‌کرده و چندین لاستیک خودرو را آتش زدند. صهیونیست‌ها نیز به سمت این جوانان گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور شلیک ‌کردند. اردوگاه آوارگان فلسطینی شعفاط واقع در شرق قدس نیز از عصر روز شنبه شاهد موجی از درگیری‌ها بین نظامیان صهیونیست و جوانان فلسطینی بود.در روستای سلوان درگیری‌ها همچنان ادامه دارد و از روز جمعه تاکنون 35 نفر به اتهام پرتاب سنگ به سمت نظامیان صهیونیست و شهرک‌نشینان بازداشت شده‌اند. این در حالی است که روز شنبه یک نوجوان 16ساله فلسطینی نیز دراین منطقه به شهادت رسید. تشییع جنازه این شهید فلسطینی که دیروز همزمان با سالروز نکبت برگزار شد، تظاهرات اعتراضی بیشتری را در پی داشت.

تدابیر شدید امنیتی

به گزارش شبکه الجزیره ،رژیم صهیونیستی همزمان با سالروز نکبت در داخل و مرزهای شمالی با لبنان به حالت آماده‌باش کامل درآمده بود. نگرانی این رژیم به غیر از داخل سرزمین‌های فلسطینی بیشتر متوجه مرزهای خارجی بود، زیرا حدود 50 هزار فلسطینی از تمامی اردوگاه‌ها و مناطق لبنان تصمیم گرفته‌اند به مناسبت شصت و سومین سالروز اخراج فلسطینیان دست به یک راهپیمایی بزرگ به سمت روستای مارون الراس در مرزهای جنوب بزنند. ارتش رژیم صهیونیستی به این خاطر نسبت به هرگونه حادثه غیرمنتظره‌ای هشدار داد و نیروهای سازمان ملل در جنوب لبنان (یونیفل) به حالت آماده‌باش درآمدند. همزمان گفته شد قرار است راهپیمایی‌های مشابهی از طریق مصر، سوریه و اردن نیز به سمت مرز با فلسطین اشغالی به راه افتد. اردنی‌ها قرار بود به سمت پل ملک حسین وسوری‌ها به سمت قنیطره راهپیمایی کنند. مصری‌ها نیز از چند روز پیش در تدارک یک راهپیمایی به سمت مرز رفح بودند و هدف اصلی خود را بازگشایی کامل و دائمی گذرگاه‌های این منطقه به سمت غزه اعلام کرده بودند. برگزاری این راهپیمایی‌ها در روزگذشته و مجموع این اقدامات که به انتفاضه سوم موسوم شده است یک بار دیگر می‌رود تا بنیان‌های رژیم صهیونیستی را به لرزه درآورده و فلسطینی‌ها را یک قدم دیگر به آرزوهایشان نزدیک کند. انتفاضه دوم فلسطینی‌ها در 28 سپتامبر سال 2000 (1379) و انتفاضه اول (انتفاضه سنگ) در 8 دسامبر سال 1987 (1366) رخ داد.

روز پیروزی فلسطین

عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب در بیانیه‌ای  به مناسبت سالروز نکبت بر همبستگی کشورهای عربی و همراهی آنها با تلاش ملت فلسطین و ملت‌های طرفدار آن تاکید کرد. به گزارش ایسنا وی گفت: مبارزه فلسطینی‌ها باید تا زمان تشکیل کشور فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس ادامه یابد. عمروموسی عنوان کرد: باید
روز نکبت به روز پیروزی فلسطینی‌ها تبدیل شود. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز بر پایبندی فلسطینی‌ها نسبت به حق بازگشت آوارگان فلسطینی تاکید کرد و در عین حال گفت: بازگشت به منزله بازگشت به هر بخشی از سرزمین است.

جنبش حماس نیز با صدور بیانیه‌ای به مناسبت روز نکبت ضمن تاکید بر ادامه روند آشتی ملی بر حق ملت فلسطین در مقاومت به شیوه‌های مختلف تاکید کرد و آن را حقی دانست که در شرایع آسمانی و معاهدات بین‌المللی نیز به آن اشاره شده است. در همین رابطه اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر دولت حماس دیروز طی سخنانی پس از اقامه نماز صبح در مسجد العمری در مرکز شهر غزه خاطرنشان کرد: ملت فلسطین راه خود را بلد است و می‌داند چطور به سمت آزادی و حل و فصل منازعه حرکت کند و بازگشت به فلسطین، جز با بازگشت به سمت خداوند متعال و در سایه مسجد و قرآن محقق نخواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها