سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه در حال حاضر برای دریافت یارانه های نقدی از سوی ایرانیان خارج از کشور تقاضا داریم، گفت: در عین حال قانون این امکان را فراهم کرده که بتوانیم با بررسی دست به یک انتخاب بهینه بزنیم.
کد خبر: ۴۰۲۸۱۹

به گزارش مهر، سید شمس الدین حسینی امروز در حاشیه همایش روابط عمومی های وزارت امور اقتصادی و دارایی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با توجه به سخنان شب گذشته رئیس جمهور آیا سیاست دولت تثبیت نرخ ارز است، گفت: اولین اقدام دولت حذف فاصله بین نرخ رسمی و نرخ آزاد در بازار ارز برای نرخ دلار است.

حسینی با اشاره به سیاست بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای بازار سکه گفت: همان طور که بازار سکه با همت و برنامه ریزی ساماندهی شد برای بازار ارز هم چنین کاری را مد نظر داریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اختلاف بین نرخ رسمی و نرخی که توسط صرافی ها و بازار آزاد برای دلار اعلام می شود، حدود 10 درصد است، افزود: این موضوع مورد پذیرش ما نیست، زیرا این امر یک نوع سفته بازی و ما با آن مقابله می کنیم.

گزارش بهمنی به احمدی نژاد

حسینی با اشاره به گزارش بانک مرکزی به دولت در شب گذشته گفت: رئیس جمهور بر اساس گزارش بانک مرکزی به این نتیجه رسید که با یک سیاست مناسب همان طور که بازار سکه ساماندهی شد و فاصله قیمت ها در بازار سفته بازی را برطرف کرد در بازار ارز نیز به همین گونه حضور یابد.

سخنگوی اقتصادی دولت خطاب به مردم تاکید کرد که بازار سکه و ارز و سایر دارایی ها مثل موبایل، مسکن و ... را برای سرمایه گذاری انتخاب نکنند و از حوزه هایی مانند بازار سرمایه و بانک استفاده نمایند که فرصت ها نیز برای سرمایه گذاری آنها بسیار فراهم است.

وزیر اقتصاد با تاکید براینکه دولت تلاش می کند فرصتهای سرمایه گذاری را برای مردم فراهم کند و سرمایه گذاریهای پرریسک را به آنها معرفی نماید، اظهار امیدواری کرد که مردم مانند گذشته دست به یک انتخاب درست بزنند تا پشیمان نشوند.

ایرانیان خارج نشین یارانه نقدی می‌خواهند

حسینی در پاسخ به این سئوال که آیا برای ایرانیان خارج از کشور در طرح هدفمندی یارانه ها، یارانه نقدی در نظر گرفته شده است یا خیر؟ گفت: قانون اتباع ایران را ( نه فقط ساکنین ایران ) را متعلق به ایران می داند و فردی که دارای تابعیت ایرانی باشد، به لحاظ قانونی امکان بهره مندی از یارانه های نقدی را دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای دریافت یارانه های نقدی از سوی ایرانیان خارج از کشور تقاضا داریم، تصریح کرد: در عین حال قانون این امکان را فراهم کرده که بتوانیم با بررسی دست به یک انتخاب بهینه بزنیم.

به گفته وزیر اقتصاد، ستاد هدفمندی یارانه ها هنوز در مورد اینکه آیا ایرانیان خارج از کشور می توانند از یارانه های نقدی بهره مند شوند یا خیر، به جمع بندی نرسیده و در این خصوص در حال جمع بندی است.

حسینی در خصوص زمان واریز مرحله بعدی یارانه های نقدی عنوان کرد: یارانه های مرحله بعدی نیز به موقع پرداخت خواهد شد.

اقدامات دولت در سال جهاد اقتصادی

وی در خصوص اقدامات دولت در سال جهاد اقتصادی گفت: اقتصاد ایران در سال 90 وارد اولین سال اجرای برنامه پنجم پیشرفت، عدالت و توسعه شد و طبیعی است که اجرای احکام قانون برنامه در عرصه اقتصادی کشور یکی از جهات جهاد اقتصادی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه برنامه های جهاد اقتصادی در این چارچوب تقویت می شوند، تصریح کرد: اجرای مراحل تکمیلی هدفمند کردن یارانه ها از اولویت های اقتصاد ایران است که افزایش کارهای عمرانی در کشور از جمله آنهاست.

حسینی با اشاره به مصوبه مجلس در برنامه پنجم توسعه برای رشد کارهای عمرانی، اظهار داشت: این مصوبه حاکی از همین مطلب است، همچنین مباحثی مانند تقویت بخش گمرک، طرح تحول گمرک، اجرای برنامه های مالیاتی، بانکی و بیمه از دیگر موضوعاتی است که در این راستا در وزارت اقتصاد دنبال می شود.

وی با تاکید بر طرح تامین مالی برای بخشهای مختلف اقتصادی گفت: با استفاده از ظرفیتهای بازار سرمایه و ظرفیتهای مکمل بازارهای پولی تامین مالی بخشهای مختلف را انجام می دهیم تا بر این اساس اقتصاد کشور را تقویت کنییم.

تحول در نظام آماری

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد ایجاد یک نظام آماری منسجم در کشور برای اعلام آمارهایی مثل رشد اقتصادی به منظور اینکه به مشکلاتی که اخیرا در این زمینه ایجاد شده است برخورد نکنیم، عنوان کرد: باید در نظام تولید آمار اقتصادی کشور یک برنامه تحولی را به نتیجه برسانیم.

حسینی ادامه داد: بخش عمده نظام آماری در کشور ما بیشتر مبتنی بر آمارهای شمارشی، سرشماری و نمونه گیری است که این امر کاستی هایی را ایجاد می کند اما ما نیاز داریم که سطح تولید اطلاعات اقتصادی را از آمار گسترش دهیم و با فاصله زمانی کمتر آمارها را تولید نماییم.

وی تاکید کرد: در عین حال، وقتی با تهدیدهایی همچون عدم اعلام نرخ رشد اقتصادی مواجه می شویم نباید اعتماد به نفس خود را از دست دهیم یا اینکه استنادات آماری را کنار بگذاریم.

حسینی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه پس از هدفمندی یارانه ها مصرف گاز خانگی کاهش، مصرف گاز کارخانه ای افزایش، رشد بورس 80 درصد و صادرات غیر نفتی نیز با رشد مواجه است، چگونه می توان عنوان کرد که اقتصاد رشد نکرده؛ پس منشا رشد اقتصادی کجاست؟

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به این سئوال که دولت برای تولید کنندگانی که قیمتها را حتی تا 50 درصد افزایش داده اند و حاضر به همکاری و تفاهم با دولت نیستند چه اقدامی را انجام خواهد داد، گفت: از طریق مردم و اصناف به سراغ آنها خواهیم رفت اما در عین حال نیز باید توجه داشته باشیم که در برخی از بخشها قیمتها اصلاح شده است به طوری که شرکت گاز بیش از 50 درصد قیمت گاز را افزایش داده است.

وی با اشاره به اصلاح قیمت حاملهای انرژی، آب، گندم، آرد و نان افزود: در برخی از بخشها اصلاح قیمتها را به تناسب پذیرفته ایم، در عین حال افزایش قیمتها را برای مردم و خانوارها جبران کرده ایم.

ریاست اوپک برای ایران محفوظ است

سید شمس الدین حسینی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه رئیس جمهور سرپرست وزارت نفت شده اند، آیا ریاست اوپک را هم برعهده می گیرند؟ گفت: نمی دانم. من باید این موضوع را بررسی کنم اما سوابقی وجود داشته است که در برخی از مواقع که احیانا یک وزارتخانه وزیر نداشته و توسط سرپرست اداره می شده، دولت برای آن موضع و موقعیت خاص این مسئولیت را به وزیر دیگری محول کرده است.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: مثلا چند سال پیش جمهوری اسلامی ایران رئیس صندوق اوپک بود و وزارتخانه مربوطه یعنی وزارت اقتصاد در آن زمان دارای سرپرست بوده و به لحاظ پروتکلی دولت صلاح نمی دانست که سرپرست این وزارتخانه در نشستهای این صندوق حضور پیدا کند؛ بنابراین مسئولیت را به یک وزارتخانه دیگر محول کردند.

وی افزود: اینکه عنوان کرده ام نمی دانم به این دلیل است که این سئوال امروز مطرح شده و هنوز در مورد آن بررسی نکرده‌ام اما به لحاظ حقوقی این موضوع مسئله لاینحلی نیست، ضمن اینکه امیدوارم این موضوع زودتر تعیین تکلیف شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این سئوال که آیا ممکن است رئیس جمهور فرد دیگری را به عنوان رئیس اوپک از سوی ایران انتخاب کند، عنوان کرد: امیدوارم این اتفاق رخ دهد اما اگر این اتفاق نیفتد ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران عضو اوپک هستیم و این مسئولیت برای ایران محفوظ است.

سخنگوی اقتصادی ایران تصریح کرد: اگر احیانا وزیر نفت در زمان نشست اوپک تعیین نشده باشد و رئیس جمهور نیز به مصلحت نداند که خود در این جلسه شرکت کند حتما فرد دیگری را مثلا یک وزیر یا یکی از معاونان خود را برای حضور در نشست اوپک معرفی خواهد کرد و این موضوع مسئله ای نیست که تکرار نشده باشد.

تحریمها جنبه روانی دارد نه واقعی

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تحریمها بیش از آنچه که جنبه واقعی داشته باشد، جنبه روانی دارد، گفت: تحریم کنندگان کشورمان علاقه دارند رشد اقتصاد ایران منفی باشد.

سید شمس الدین حسینی امروز در همایش روابط عمومی های وزارت امور اقتصادی و دارایی، یکی از دلایل توقف در اجرای مالیات بر ارزش افزوده در سال 87 و اجرای دوباره آن را غفلت سازمان در اطلاع رسانی در مورد ابعاد اجرای این قانون عنوان و تصریح کرد: این در حالی است که 50 درصد کار در این زمینه تکنیکی و 50 درصد دیگر اجتماعی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی دلیل اجرای موفق مالیات بر ارزش افزوده در برابر هجمه برخی از صنوف در سال گذشته را موفق عمل کردن در کار ارتباطات جمعی ذکر و بیان کرد: در برنامه های اقتصادی باید دو موضوع فنی و تکنیکی و اجتماعی با یکدیگر در نظر گرفته شوند، یعنی شرط لازم موفقیت یک برنامه اقتصادی، طراحی فنی و شرط کافی پذیرش اجتماعی است که از وظایف اصلی نهاد روابط عمومی در عرصه اقتصاد است.

وی وزارت اقتصاد را یکی از سیاست گذاران در عرصه اقتصادی کشور دانست و افزود: بر این اساس روابط عمومی های وزارت اقتصاد باید در عرصه اقتصادی کشور برنامه داشته باشند، در عین حال روابط عمومی ها باید تحریم شکن و مجاهد باشند.

حسینی عنوان کرد: در صف مقابله با تحریم اقتصادی افتخار سربازی دارم، تحریمها بیش از آنچه که جنبه واقعی داشته باشد، جنیه روانی دارد.

وزیر اقتصاد با اشاره به مزیتهای ترانزیتی ایران گفت: مگر می شود در شرایط تحریم از مزیت و موقعیت ترانزیتی ایران صرفه نظر کرد، هیچگاه نتوانستند تجارت خارجی ایران را متوقف کنند زیرا مسیر ترانزیت ایران بی همتا است، این در حالی است که تجارت خارجی ایران در این سالها رشد کرده است.

به گفته وی در تحول اقتصاد کشور برنامه هایی از جنس اصلاح ساختار اجرایی می شود که اصلاح ساختار و تحول نهادها را در بر می گیرد. در بحث کسری بودجه هم دولت جیب جدا از ملت ندارد. 

کار خبرنگاران بسیار سخت است

حسینی شرط موفقیت برنامه تحول اقتصادی کشور را پذیرش عمومی و اجتماعی آن دانست و افزود: در این بین نقش روابط عمومی اهمیت می یابد.

وی در مورد عدم اعلام نرخ رشد اقتصادی کشور از سوی بانک مرکزی گفت: در آمارهای بین المللی وقتی به آمار کشوری دست نمی بابند، به جای آن نقطه چین می گذارند، در آمار بانک جهانی و صندوق بین المللی پول نقطه چین زیاد است، ولی رشد اقتصاد ایران را صفر اعلام کردند، واقعیت این است که آنها علاقه دارند رشد اقتصاد ایران منفی باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: تحریم کنندگان اقتصاد ایران علاقمند نیستند که عملکرد اقتصاد ایران مثبت باشد، این در حالی است که رشد بورس ایران را پس از دو سال حبابی اعلام می کنند و یا اگر رشد اقتصاد از سوی ایران اعلام نشده آن را صفر اعلام می کنند.

وی در پایان با بیان اینکه پیش از این کلاسهای خبرنگاری را گذرانده ام، دو دلیل برای احترام به خبرنگاران ذکر کرد و گفت: اول اینکه کار خبرنگاران بسیار سخت است و دوم اینکه مجبور هستم که به خبرنگاران ارادت داشته باشم.

همچنین بهروز علیشیری رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران نیز در این همایش در حالی از نقش روابط عمومی های دستگاهها برای حضور در عرصه های بین المللی سخن گفت که این سازمان در بخش روابط عمومی عملکرد قوی را از خود نشان نداده و در روابط عمومی این سازمان تنها یک نفر فعالیت می کند.

وی تصریح کرد: ایران برای حضور در عرصه بین المللی با ابزارهای مدرن باید وارد شود و در عرصه اصلاحات اقتصاد کشور برای رسیدن به رشد اقتصادی هدف برنامه، تیم اقتصادی دولت، بخش خصوصی، نهادهای عمومی، رسانه ها و روابط عمومی دستگاهها باید با یکدیگر همکاری داشته باشند.

همچنین محمد عزیزی مشاور وزیر و مدیر کل روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی در این همایش از تاسیس شورای هماهنگی مدیران روابط عمومی های وزارت اقتصاد برای ایجاد زمینه مناسب جهت تعامل و اجرای طرحهای مشترک خبرداد.

وی با بیان اینکه اساسنامه شورا به تصویب رسیده و وزیر اقتصاد تشکیل شورا را تائید کرده است، افزود: سیاست شورا هماهنگی روابط عمومی های وزارت اقتصاد و هدف آن تلاش برای تحقق سیاستهای کلی، ارتقاء دانش عمومی در حوزه اقتصاد و دارایی و غیره است و مصوبات جلسات شورا به تائید وزیر اقتصاد خواهد رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها