مشاور معاونت سرمایه انسانی و توسعه اشتغال وزارت کار با اعلام اینکه پرداخت بیشترین میزان تسهیلات به شرکت‎های پشتیبان مشاغل خانگی در اولویت قرار گرفته است، گفت: بهتر است هر چه سریعتر بسته‎های حمایتی پرداخت یارانه تولید بنگاه‎ها برای جلوگیری از تعدیل نیرو تدوین و اجرا شود.
کد خبر: ۴۰۲۴۹۹

مسلم خانی در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه ایجاد اشتغال یک واژه علمی نیست، گفت: باید از واژه هایی مانند تقویت تولید، تقویت صنعت، درآمد آفرینی و مشابه آن استفاده شود، ضمن اینکه به هر میزان به سمت حمایت از صنعت و تولید حرکت کنیم خروجی آن ایجاد اشتغال خواهد بود.

مشاور معاونت منابع انسانی و توسعه اشتغال وزارت کار در این زمینه که عدم شفافیت آماری در حوزه بازار کار به تردید جامعه از ایجاد فرصت های جدید شغلی دامن می زند، اظهار داشت: مردم خیلی هم منتظر اعلام آمارهای ما در زمینه ایجاد اشتغال نیستند چون خود می توانند خروجی این فعالیت ها را لمس کنند و این موضوع حقیقتی است.

مردم خیلی منتظر آمار نیستند

خانی ادامه داد: توسط وزارت کار و امور اجتماعی در موضوع بنگاه های کوچک زودبازده یک کار کارشناسی انجام شد تا مشخص شود که علت موفقیت برخی از زودبازده ها چه بود و برهمین اساس، مشخص شد که هر چه بنگاه های اقتصادی به سمت بزرگتر شدن حرکت کرده و تسهیلات دریافت کردند از ماندگاری شغل و پایداری بیشتری برخوردار شدند.

این مقام مسئول در وزارت کار و امور اجتماعی، بیان داشت: اما در بنگاه های کوچک و به ویژه در مشاغل خرد به شدت دچار مشکل بودیم و شاید اصلی ترین مسئله ای که هم اکنون در کشور داریم این است که شبکه سازی و خوشه سازی را جدی نگرفتیم.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه توسعه مشاغل خانگی و اشتغال کمتر از 5 نفر نیز اگر نتوانیم شبکه سازی کنیم و شرکتهای مادر تخصصی ایجاد شود یقینا به مشکل بازار برخورد خواهیم کرد، بنابراین یکی از برنامه های طراحی شده در حال حاضر این است که اگر قرار است از مشاغل خرد حمایت شود حتما در قالب شبکه باشد.

برنامه جدید مشاغل خانگی

خانی با اعلام اینکه تصمیم گیری شد در کسب و کارهای خانگی بیشترین تسهیلات به شرکت های پشتیبان پرداخت شود، گفت: از این طریق یک شرکت مادر تخصصی خانواده های کار را مورد حمایت قرار می دهد و فعالیت های آنها را از تامین مواد اولیه تا آموزش بر عهده می گیرد.

مشاور معاونت سرمایه انسانی و توسعه اشتغال وزارت کار، بیان داشت: همچنین این شرکت ها قرار است تا محصول نهایی را از تولیدکنندگان خانگی دریافت کنند و آن را در بازار بفروشند. بنابراین این موضوع یک نکته کلیدی است که ما در حمایت از مشاغل خرد مدنظر قرار داده ایم.

این مقام مسئول در وزارت کار افزود: اگر ما بخواهیم در این بخش به صورت جزیره ای عمل کنیم سیاست درستی نخواهد بود. موضوع بعدی توجه به تحقق "یارانه حمایت از تولید" است به نحوی که در قانون هدفمند سازی یارانه ها برای تقویت حوزه تولید در نظر گرفته شده است.

خانی خاطر نشان کرد: عدم تحقق برنامه های حمایتی دولت در زمینه تقویت تولید و بنگاه ها می تواند به کاهش اشتغال و تعدیل نیروی کار منجر شود پس اگر بسته های حمایت از تولید زودتر عملیاتی نشود این خطرات وجود خواهد داشت.

اجرای بسته‎های حمایت از تولید

وی تاکید کرد: ما امیدواریم بسته های حمایت از تولید در حوزه صنعت و بازرگانی هر چه زودتر عملیاتی شود چون اجرای هدفمند سازی یارانه ها هزینه تمام شده تولید را بالا می برد، بنابراین هر چه زودتر این بسته ها باید عملیاتی شوند تا ما اشتغال موجود را از دست ندهیم و با تعدیل نیروی کار مواجه نباشیم.

مشاور معاونت سرمایه انسانی و توسعه اشتغال وزارت کار افزود: پس اولین اولویت در ایجاد 2.5 میلیون شغل حفظ اشتغال موجود و تقویت نیروی کار شاغل در بنگاه ها است که نکته ای بسیار مهم و حائز اهمیت است. از سویی توانمندسازی نیروی کار و به ویژه بهره وری نیروی کار نیز مورد توجهات ویژه قرار دارد.

این مقام مسئول وزارت کار تصریح کرد: همچنین بحث تحمیل نیروی اضافی کار به بنگاه ها نیز مد نظر قرار ندارد چرا که با وقوع این مسئله نه تنها اشتغال آفرینی نکرده ایم بلکه تولید ملی را نیز کاهش داده ایم و هزینه تولید هم بالا می رود.

به گفته وی، ایجاد اشتغال به معنای اضافه کردن نیروی کار به بنگاه های موجود با هر قیمتی نیست. اگر بتوانیم موضوع تقویت را در این بنگاه ها محقق کنیم خودشان به این نتیجه می رسند که نیاز به نیروی جدید خواهند بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها