این روزها بحث آلودگی شیمیایی آب شرب شهر ساری که هر از چند گاهی از زبان یکی از مسوولان یا کارشناسان مربوط مطرح می‌شود، موجب نگرانی بیش از پیش مردم این شهر شده است. این در حالی است که مسوولان اجرایی آبفای شهری مازندران مدعی هستند آب ساری تا 98 درصد سالم و بهداشتی است، اما محققان دانشگاه علوم پزشکی مازندران نظر دیگری دارند. براساس مقاله‌ای که چندی پیش، 3 نفر از این محققان در همایش کشوری امنیت مواد غذایی و آشامیدنی شهر ساری ارائه کردند، 93 درصد مردم این شهر از کیفیت آب لوله‌کشی شهر ناراضی بودند و البته بیشتر نارضایتی این افراد از وجود رسوبات زیاد و بالا بودن میزان سختی آب بوده است.
کد خبر: ۴۰۲۲۸۰

رئیس کمیسیون نظارت و بهداشت شورای اسلامی ساری در این‌باره به «جام‌جم» گفت: وضعیت آب آشامیدنی ساری از جهاتی دچار مشکل است براساس گزارش‌هایی که به ما رسیده، آلودگی‌ شیمیایی آب شرب این شهر، یکی از این موارد است.جمال باقری با بیان این‌که در آب شرب این شهرستان، آلودگی میکروبی وجود ندارد، افزود: این آب به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم، برای شرب قابل استفاده نیست و وجود آلودگی در آن به مصرف بیش از حد کودهای شیمیایی برمی‌گردد.

وی یادآور شد: طبق بررسی‌های انجام شده برخی از سموم استفاده شده، از آب‌های کشاورزی به سبزیجات منتقل می‌شود.باقری گفت: برای حفظ سلامت شهروندان از دانشگاه علوم پزشکی و آب و فاضلاب استان و سازمان حفاظت محیط زیست درخواست می‌کنم آب شهر ساری در یک آزمایشگاه مشخص مورد بررسی قرار گیرد.وی در عین حال آلودگی آب شهر ساری را در نقاطی حتی به دلیل پوسیدگی شبکه آبرسانی یا موارد دیگر واضح دانست و افزود: گاهی با چشمان غیرمسلح نیز می‌توان آلودگی آب را مشاهده کرد.

آب شرب استاندارد

اما مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان ساری نظر دیگری در این زمینه دارد. وی با بیان این‌که یکی از اهداف مهم اداره آبفای ساری، ارتقای کیفیت آب شرب در این شهرستان است، گفت: سال گذشته 7290 مورد آزمایشات میکروبی و کلرسنجی در سطح منابع تامین آب ساری انجام شد که با این اقدام، آب شرب بهداشتی با کیفیت استاندارد در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

خاکسار مقامی، در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن تاکید بر سلامت آب شرب شهرستان ساری افزود: به منظور بهبود وضعیت شبکه آب شرب شهری و جلوگیری از هدررفت آب بهداشتی از طرف این اداره در سال 89، تعداد 21 هزار و 779 متر عملیات اصلاح و توسعه شبکه در شهرستان ساری اجرا شد.وی یادآور شد: آب آشامیدنی شهر ساری و سایر شهرهای استان براساس دستورالعمل‌های شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به صورت مستمر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و فر‌آیند ارزیابی، شامل آزمایش‌هایی از آب است که به صورت روزانه، ماهانه، فصلی و سالانه از تمامی تاسیسات آبرسانی انجام می‌شود.

به گفته وی،‌ آزمایش‌های روزانه شامل سنجش میزان کلر، کدورت وPhآب از مخازن و شبکه آبرسانی و آزمایش‌های ماهانه شامل میکروبی، کلیفرم و... است که در سطح وسیعی در کلانشهر ساری انجام می‌شود و به صورت هفتگی به شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز ارسال می‌شود.

آزمایش‌های سالانه نیز که شامل بررسی فلزات سنگین، آفت‌کش‌ها و ترکیبات فرار است، به طور مداوم انجام گرفته و مرکز بهداشت به عنوان دستگاه عالی نظارت بر کیفیت بهداشتی آب شرب، به صورت روزانه و مستمر آن را ارزیابی می کند و سلامت و بهداشتی بودن آب آشامیدنی مردم همواره مورد تایید قرار گرفته است.

مقامی، تامین آب مورد نیاز شهروندان در فصل تابستان را یکی دیگر از اولویت‌های این اداره اعلام کرد و گفت: سال گذشته علاوه بر حفر و تجهیز 2 حلقه چاه، عملیات بازسازی و اصلاح 2 حلقه چاه موجود نیز به انجام رسیده که با این اقدام، 50 لیتر در ثانیه به میزان تولید آب شرب شهرستان افزوده شده است.

وی همچنین با بیان این که طی یک سال گذشته 4500 متر خط انتقال آب در سطح شهرستان ساری احداث شده، تصریح کرد: با احداث این خطوط، ظرفیت تامین آب در شهرستان ساری به 1266 لیتر در ثانیه رسیده است.

کنترل توسط مراکز بهداشت

پیش از این، فرماندار ساری با بیان این‌که میزان آب شرب مصرفی در ساری روزانه 1200 لیتر در ثانیه است، گفته بود: مصرف آب در اسفند ماه و فصل تابستان افزایش می‌یابد.

زارعی افزود: در حال حاضر تامین بخشی از آب شرب مصرفی مردم ساری از چاه‌های حفر شده در میان‌بند مناطق هولار و تنگه لته تامین می‌شود و بهداشت و کیفیت این حفره‌های آبی به صورت دائم از سوی مراکز بهداشت درمان و آب و فاضلاب شهری مرکز استان کنترل می‌شود.

وی یادآور شد: مطالعات گسترده‌ای در حوزه تامین صورت گرفته که شامل افزایش کیفی آب هم می‌شود.

اگرچه مسوولان آبفای استان بر استاندارد بودن آب شرب شهر ساری تاکید دارند، ولی اغلب شهروندان ساری به دلیل عدم اعتماد به کیفیت آب شرب از آب‌های بسته‌بندی برای آشامیدن استفاده می‌کنند؛ به طوری که براساس آمار دریافتی بیش از 91 درصد از مردم ساری آب لوله‌کشی شهری دارند اما از این میان، 85 درصد فقط از آب بطری شده برای شرب استفاده می‌کنند. در این میان برخی نیز از روش‌های جوشاندن و استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی برای تصفیه و ضدعفونی کردن آب لوله‌کشی شهر استفاده می‌کنند.

مژگان عالیشاه / جام‌جم مازندران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها